[OT] En extremt annorlunda tråd där era eventuella kunskaper i finska sätts på prov och man utbildas i säkringskunskap.
Jag har en luft-vattenvärmepump, Sanyo 9kW. Den har givit mig 10 bekymmersfria år, jag är mycket nöjd med dessa år. Men det fattas typ 5 teoretiska år och nu är det lite av en utmaning att komma vidare. Kom hem från Gran Canaria och den lilla röda dioden som absolut för allt i världen inte får blinka.....stod och blinkade. Comm error.....som betyder att kommunikationskortet har gått åt skogen eller att en säkring har gått. Jag nämner dem i den ordningen för att det är kortet som brukar gå. Min bosniske vän och elektronikexpert lagade ett motstånd som brunnit, men det blinkade i alla fall. Efterforskningar visar att nya kort är lika vanliga som enhörningar och prissättningen är femsiffrig. Jag motståndsmätte genom alla faser och hittade en 25A säkring som har oändligt motstånd, typ jätteblåst. Bra tänkte jag, köper en ny och byter. Det visar sig att säkringen, en Hinode 600kH-25 tillverkas antagligen på begäran av Mr Miyagi i Japan och man får förmodligen med ett samurajsvärd på köpet med leverans efter 7 år. Nu till trådens kärna. Jag har hittat en otydbar finsk sida där de pillar med korten, modifierar säkringar osv. Är det någon som kan lista ut vilken del i tråden som är väsentlig avseende det verkliga felet så att jag kan ta hjälp av min bosniske magiker för att laga? Är det någon som kan lista ut om de åtråvärda säkringarna i en låda långt ned i tråden fortfarande finns kvar och hur jag kommer i kontakt med denne skattägare för att fråga om jag får köpa några? Jag vet att ni kommer tycka, byt utedel, modifiera säkring, gör försäkringsärende, googla mer, kör google translate. Kanske hamnar jag i nyinstallation efter sommaren, men först vill jag prova lite eftersom innedelen ändå fungerar som panna. Är det någon som vet något men det är känsligt ur jobbsynpunkt kan vi ta det i PM. Tacksam för all hjälp. Med maximal tur kanske någon här hänger på det forumet? Här kommer länken.
lampopumput.info
Sanyo CO2 9kW ja H11 ongelman yleisyys?
Vs: Sanyo CO2 9kW ja H11 ongelman yleisyys? Onkos kukan korjannut 4.5kW ulkoyksikön piirikorttia, mitä komponentteja mahdollisesti tarvinnut vaihtaa? Sen verran hyvin lakattu piirilevy että vähän ikävä mittailla, että jos jollakulla ois jo valmiiksi tietoa niin helpottaisi kummasti. :) H12...
Senast ändrad: