[OT] En extremt annorlunda tråd där era eventuella kunskaper i finska sätts på prov och man utbildas i säkringskunskap.

Hasse#7

Aktiv medlem
[OT] En extremt annorlunda tråd där era eventuella kunskaper i finska sätts på prov och man utbildas i säkringskunskap.
Jag har en luft-vattenvärmepump, Sanyo 9kW. Den har givit mig 10 bekymmersfria år, jag är mycket nöjd med dessa år. Men det fattas typ 5 teoretiska år och nu är det lite av en utmaning att komma vidare. Kom hem från Gran Canaria och den lilla röda dioden som absolut för allt i världen inte får blinka.....stod och blinkade. Comm error.....som betyder att kommunikationskortet har gått åt skogen eller att en säkring har gått. Jag nämner dem i den ordningen för att det är kortet som brukar gå. Min bosniske vän och elektronikexpert lagade ett motstånd som brunnit, men det blinkade i alla fall. Efterforskningar visar att nya kort är lika vanliga som enhörningar och prissättningen är femsiffrig. Jag motståndsmätte genom alla faser och hittade en 25A säkring som har oändligt motstånd, typ jätteblåst. Bra tänkte jag, köper en ny och byter. Det visar sig att säkringen, en Hinode 600kH-25 tillverkas antagligen på begäran av Mr Miyagi i Japan och man får förmodligen med ett samurajsvärd på köpet med leverans efter 7 år. Nu till trådens kärna. Jag har hittat en otydbar finsk sida där de pillar med korten, modifierar säkringar osv. Är det någon som kan lista ut vilken del i tråden som är väsentlig avseende det verkliga felet så att jag kan ta hjälp av min bosniske magiker för att laga? Är det någon som kan lista ut om de åtråvärda säkringarna i en låda långt ned i tråden fortfarande finns kvar och hur jag kommer i kontakt med denne skattägare för att fråga om jag får köpa några? Jag vet att ni kommer tycka, byt utedel, modifiera säkring, gör försäkringsärende, googla mer, kör google translate. Kanske hamnar jag i nyinstallation efter sommaren, men först vill jag prova lite eftersom innedelen ändå fungerar som panna. Är det någon som vet något men det är känsligt ur jobbsynpunkt kan vi ta det i PM. Tacksam för all hjälp. Med maximal tur kanske någon här hänger på det forumet? Här kommer länken.

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Lägg upp en bild på säkringen. Det finns mer därute än du anar..

Hasse#7

Aktiv medlem
IMG_20200223_111408.jpg

Earlslick

Aktiv medlem
Det går inte att ansluta någon annan säkring på 600V 25A?
Orkar inte att kolla om den är snabb eller trög?

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag har läst att den är snabb. Men den är inopererad som en hypofys i spektaklet till utedel. Skall jag mecka dit fjädrar för en rak säkring får jag plocka ur korten. Inte jättesugen att löda på småstumpar på en normalare säkring heller det är ändå 25A och ett hus intill.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Kolla med elfa eller liknande firma om en ny säkring.
Det kan ju bara börja brinna.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag är tacksam för hjälpen hittills men saknar Suomi-sisu och Samuraj-san.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
De finnar som jag har känt har lyckats buteljera sig och har lämnat partyt.

Valhalla_

Aktiv medlem

Valhalla_

Aktiv medlem

Hasse#7

Aktiv medlem
Iofs trög säkring, men kanske nära nog? I alla fall måttmässigt, eventuellt med någon liten modifiering av fästöronen.

Visa bilaga 405638

Visa bilaga 405637
Den där var fan inte dum. Den skall vara snabb men annars perfekt. Lite bök med lösa skruvar men ändå inte omöjligt. Sjukt bra scoutat. TACK!

Valhalla_

Aktiv medlem
Ja men ibland måste man hitta vägar runt problemet. 😁

Se min post direkt efter också så har du en lösning som är stabil.

Hasse#7

Aktiv medlem
Valhallas lösning med två säkringar som moddas till en kan lösa mitt problem för gott och till låg kostnad. Mycket bra! Idén är så bra att fokus på den finska reparationsdelen av kortet är nu är mest intressant exklusive delen med kontakt med skattkammargubben med säkringarna, den delen kan pausas. Vad säger de alltså att de gör för att laga kortet om det ens lyckas. Jag har ingen aning. Fram med de lingvistelektroniska expertkunskaperna.

Snakepit

Aktiv medlem
Kan man inte anta att det är en generisk säkring som finns i andra fabrikats maskiner?

Valhalla_

Aktiv medlem
Kör en google translate på hela sidan bara så ser du det i ett språk du förstår. 🙂

Hasse#7

Aktiv medlem
Kan man inte anta att det är en generisk säkring som finns i andra fabrikats maskiner?
Jag skulle nog svara nej på det. En japan har värnat om sin hemmamarknad och byggt en asbra värmepump. Sen har hen värnat hemmamarknadens säkringstillverkare och köpt en japansk specialare. Men det gör inget nu när en alternativ lösning och eventuella begagnade säkringar kan uppbringas med mindre möda.
Nu vill jag förbereda rep av kortet eftersom jag räknar kallt med dioden fortsätter blinka med en moddad och inopererad säkring.

Mickes1

Medlem
Detta stycke är viktigt

Tarkastitko PekkaH noiden kolmen fetin lisäksi myös fettien molemmilla puolin olevat kahdeksan huppupäistä diodia? Jos tuossa lankulla on jotain muutakin vikaa, niin minulla on tuolla vielä jemmassa tuo MJKA:n vanha lauta. Siitä voisi vielä saada apua sinulle jos et vielä uutta ulkoyksikköä ole hankkinut.

Första meningen översatt
Kolla de tre moset transistorerna samt de 8 dioder på varsin sida .

Resten av texten är svår att tyda.
Längre ner i tråden har han klistrat in bilden på kvittot med artikelnummer.

Hasse#7

Aktiv medlem
Detta stycke är viktigt

Tarkastitko PekkaH noiden kolmen fetin lisäksi myös fettien molemmilla puolin olevat kahdeksan huppupäistä diodia? Jos tuossa lankulla on jotain muutakin vikaa, niin minulla on tuolla vielä jemmassa tuo MJKA:n vanha lauta. Siitä voisi vielä saada apua sinulle jos et vielä uutta ulkoyksikköä ole hankkinut.

Första meningen översatt

Tack. Tre rader blev typ 10 ord. Skall det står "moset"? Aldrig hört talas om annat än i frukt och misärtrådar.

Hasse#7

Aktiv medlem
Detta stycke är viktigt

Första meningen översatt

Mosfet alltså. Fick du svar på om den började fungera efter åtgärderna? Jag planerar att köpa en skrotad maskin för att ha något mer att laga på. Antalet utedelar man behöver till en värmepump är n+1.

ooms

Aktiv medlem
Friskt kopplat, hälften brunnit 👍

Mickes1

Medlem
En annan tråd

Han med nick JaskaK lyckades laga sin pump.
Medan PekkaH fick det och fungera ett par timmar och sedan gick det säkringar igen i stryboxen.

Hasse#7

Aktiv medlem
En annan tråd

Han med nick JaskaK lyckades laga sin pump.
Medan PekkaH fick det och fungera ett par timmar och sedan gick det säkringar igen i stryboxen.
Jättetack. Jag skall koppla ihop min reparation med en översyn av pumpen innan jag startar upp. Tar hit en kompis som kan detta och så får han kolla att det inte är andra fel. Troligen gick min pump sönder på grund av annat än fel i anläggningen. Det var den där stormen mellan 1-15 februari. Det rasade en massa träd och strömmen kom och gick enligt min dotter. Tror det blev något knas på inkommande matning.

Senast ändrad:

fhloston

Aktiv medlem
Jo men ingen tid att göra annat än att jobba. 10 dar i rad med övertid. Nu är jag ledig torsdag-söndag och tar igen tid.

Har du försökt att ställa en fråga på svenska i det finska forumet? Det är väl inte helt osannolikt att det finns någon svenskspråkig där. (Om inte Valhalla_s och mickes1 hjälp räcker)

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag vill tacka er som svarat. Tre spontantimmar på happys cykelforum hade betydligt mer framdriift och dynamik än tre veckor på ett professionellt värmepumpsforum, ej det finska. Happy rules!

kais01

Aktiv medlem
underbar tråd. happy som bäst:)

Hasse#7

Aktiv medlem
Har du försökt att ställa en fråga på svenska i det finska forumet? Det är väl inte helt osannolikt att det finns någon svenskspråkig där. (Om inte Valhalla_s och mickes1 hjälp räcker)
Hjälpen räcker tillsvidare. Mickes1 gjorde hela min helg genom att läsa igenom den finska tråden som uppenbarligen inte var helt lätt även om man kan språket. Valhallas_ utanför lådan Google går inte heller av för hackor. Nu skall jag använda nya kunskaper för att komma vidare. Svar kommer längre fram. Jag har inte jättebrådis.

shro0maz

Aktiv medlem
Kul tråd! 😊

rent spontant vågar jag lämna garanti på att dom svärd svingande samuraierna efter lite ris vin tagit den enkla vägen och kört en säkring som finns i många andra japanska produkter inom området, så chansen är god att du finner den i andra pumpar o dylikt.
Kolla på aliexpress.com/ebay måste ju gå o få tag i en sådan kan man tycka!

lycka till o håll oss uppdaterade ! Mkt spännande

shro0maz

Aktiv medlem
Efter att ha tittat på din bild, så ser det klart ut som att du kan dra av ändarna på säkringen? Alltså kontakterna, går det så blir det betydligt enklare då det finns en uppsjö av keramiska 600v säkringar att få tag i, bara hitta rätt diameter.
Om inte annat kanske en sån här
US $1.24 | 03540021ZXBL FUSE BLOCK CART 600V 30A CHASSIS

och typ en sån
US $25.80 | 100%New and original FWC-25A10F Fuses 25A 600V

och koppla in en passande säkring och anslut till rätt plats

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag satsar på Elfa eller Conrad om jag hittar samma där denna gång. Småpengar och möjlighet till nyköp utan krångel. Skall bara stämma av med min vän och tusenkonstnär. Han hade kanske löst detta snabbast av alla, men jag vill inte be om för mycket då han engagerar sig långt bortom vad man kan begära.

Jag är ingen elektriker, men har varit verksam i laboratorier och byggt en hel del stereoelektronik som hobby under ett par år. Min erfarenhet från de ofrivilliga kretsbränder jag startat:

Någonstans är det kortis: förmodligen är det en komponent efter motståndet med någon anslutning till jord som felar. Det kan absolut vara de mosfet-trissor som nämnts tidigare, eller en kondensator någonstans. Allra helst om det är en elektrolytkondensator, de är mest känsliga för överspänning. Kolla gärna utseendet noga på kondensatorerna eller lödpunkterna där komponenter är anslutna efter tecken på värmeutveckling/brister i höljet. En elektrolytkondensator som går brukar kunna öppna sig, men behöver inte göra det. Om man inte hittar den felande komponenten är det högst troligt att moståndet/säkringen går igen direkt/inom kort.

Lycka till! //Mange

Om du kan lägga upp eller pma en högupplöst bild av kortet kan jag försöka se om jag hittar något, kan absolut inte lova resultat dock. Gärna fram- och baksida i så fall.

//Mange

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag är ingen elektriker, men har varit verksam i laboratorier och byggt en hel del stereoelektronik som hobby under ett par år. Min erfarenhet från de ofrivilliga kretsbränder jag startat:

Någonstans är det kortis: förmodligen är det en komponent efter motståndet med någon anslutning till jord som felar. Det kan absolut vara de mosfet-trissor som nämnts tidigare, eller en kondensator någonstans. Allra helst om det är en elektrolytkondensator, de är mest känsliga för överspänning. Kolla gärna utseendet noga på kondensatorerna eller lödpunkterna där komponenter är anslutna efter tecken på värmeutveckling/brister i höljet. En elektrolytkondensator som går brukar kunna öppna sig, men behöver inte göra det. Om man inte hittar den felande komponenten är det högst troligt att moståndet/säkringen går igen direkt/inom kort.

Lycka till! //Mange
Tack Mange. Lika värdelös som jag är på detta, är den bosniske magikern suverän på detta och tusen andra grejer. Jag har beställt säkringshållarna och säkringarna med reserver. Etapp 2 kommer antagligen innehålla genomgång av anläggning och uppstart med ny säkring. Troligast säger det poff, om inte fortsätter det blinka. Först då går jag över på komponent och styrkortsdelen. Comm error kan bero på utlöst säkring...in my dreams. Förhoppningsvis har jag ett löst kort då också. Jag har bestämt mig för att reparationsförsöket får kosta omkring 5000kr. Det skall vägas mot nästa åtgärdsnivå som är 50000kr. Dvs komplett styrning om det går tt få tag på, eller mest troligt en ny utedel utan samma intelligens som är mindre effektiv men ny. Jag tröstar mig med att det är nästan omöjligt att åka någonstans nu och att jag redan har för mycket cyklar. Det är förhållandevis varmt också.

Hasse#7

Aktiv medlem
Om du kan lägga upp eller pma en högupplöst bild av kortet kan jag försöka se om jag hittar något, kan absolut inte lova resultat dock. Gärna fram- och baksida i så fall.

//Mange
Kortet är kvar inne i hjärnbarken. Foton hjälper inte förrän jag tar ut kortet. Det gör jag när jag måste. Säkringen kan jag få dit med hjälp av mina XXL frökenhänder, ett pyttespärrskaft och en bits, utöver det svordomar och kaffe, mycket kaffe. Återkommer med bild om kortet kommer ut. Det känns troligt men inte just nu. Min vän kan dessutom i princip titta på kortet och förstå hur det skall mätas. Han är förutom elektronikgeni även finmekaniker, automationsexpert och dataguru deluxe. En sån som när expertisen säger att det inte går, kavlar upp ärmarna och löser det ganska snabbt. Var det här en tävling utan tid och ekonomisk limit skulle han göra ett nytt kort fast bättre. :) Det enda jag kan lite bättre är att cykla, för det har vi provat. Men han är nog snart ikapp om han väljer att bara göra det.

Bra att du har en plan framåt om säkringen skulle gå direkt igen.

En rätt enkel grej man kan göra är ju att kolla resistansen från baksidan på motståndet som gick och jord. Om det är nära noll har du ett olöst problem som behöver fixas innan matningen kopplas på igen, annars _kan_ det funka att bara byta motstånd och säkring. Men det här har säkert magikern kolalt för länge sedan.

Hör gärna av dig om hur det går, har kämpat tillräckligt med att lösa liknande grejer själv för att bli lite nyfiken.

Som sagt, håller tummarna! Vet hur sur man blir när saker packar ihop för tidigt!

//Mange

Köp & Sälj

Topp