[OT] En extremt annorlunda tråd där era eventuella kunskaper i finska sätts på prov och man utbildas i säkringskunskap.

Hasse#7

Aktiv medlem
[OT] En extremt annorlunda tråd där era eventuella kunskaper i finska sätts på prov och man utbildas i säkringskunskap.
Han har inte varit på plats. Kortet han lagade med det brända motståndet kunde jag ta bort och lämna till honom hemma. Som nämnt från början är jag rädd att slänga på honom en massa jobb bara för att han är duktig och snäll. Jag återkommer i tråden. Stort tack för engagemang.

Hasse#7

Aktiv medlem
Det verkar ta sjukt lång tid att få säkringarna med lösa fjäderfästen. Beställde i samband med tråden skapades, fortfarande inte här. De vanliga kom direkt. Coronatider....

Pfaff

Aktiv medlem
Det finns ju av erfarenhet ersättningar för de flesta säkringstyperna, så som

836C3ED3-5910-4BF9-BAD8-F32A0C2EBCF9.jpeg

Mini_me

Aktiv medlem
Hands down den bästa tråden på länge!

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Ett gäng solpaneler i söderläge som förser värmepumpen&bilarna med el så är du hemma.

Hasse#7

Aktiv medlem
Ett gäng solpaneler i söderläge som förser värmepumpen&bilarna med el så är du hemma.
Ja, absolut. Måste bara hantera alla andra dåliga samveten först. Du såg ju själv. Man bor inte i en tidning för heminredning och bästa trädgård. Det händer mycket på solmarknaden och jag vill inte köpa något med dålig livslängd eller dåligt utförande på taket. Men att det är en bra väg framåt, ja absolut!

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Det är ingen merit med ett välordnat och välstädat hem.
Då har man fel prioriteringar.

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Lite fortsättning på detta. För någon månad sen fick jag köpa en likadan skrotad pump i Västerås. Det blev en akut resa med sonen och jag sov bara tre timmar den natten innan jag åkte till jobbet. Har plockat ur korten och idag tog jag den enda hela japanska säkringen och satte i min pump. Startade den två gånger. Sen hade jag två trasiga 25A varav den ena var den bytta. 25A är rätt fett att bränna av. Vad är det som drar så mycket ström? Säkringarna med lös hållare som Valhalla_ hittade är beställda från Elfa sen länge men har inte dykt upp. De bara flyttar vecka hela tiden. Lite jobbigt känns det.
IMG_20200628_131557~2.jpg

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Det har blivit dags att summera det hela. Säkringarna kom till slut. Jag plockade isär alltihop. Min kompis lagade kortet. Jag plockade ihop alltihop. Vi provade det och felet var borta. Istället fick vi H11 som indikerar fel ström eller spänning. Efter ett tag sköt jag en huvudsäkring 20 A och sen kom felet tillbaka med komm. error. Det är sannolikt så att ett av filterkorten innan även styr matning av ström och spänning. Hursomhelst nådde jag ett brytdatum när jag inte längre kan experimentera. Den åker ut nu. Troligen både inne och utedel och ersätts med en ny Daikin 7kW luft-vatten. Hur som helst ångrar jag inte försöket trots äventyr som att hämta en likadan trasig i Västerås mitt i natten på arbetsvardag. Sov två timmar mellan arbetsdagarna. Vill tacka alla som deltagit med råd, glada tillrop, fackkunskap, finska och McGyverskills. Om någon behöver något innan det går på tippen får ni säga till.

Mange.

Aktiv medlem
Tack för läsning, den gjorde min morgon så mycket bättre.

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Trodde aldrig att jag skulle få så mkt underhållning och engagemang ur en tråd om värmepumpar. Extra rafflande då jag själv avskräcks av 12v i båten. Hur som, skönt att det löste sig och bra krigat!

Hasse#7

Aktiv medlem
Trodde aldrig att jag skulle få så mkt underhållning och engagemang ur en tråd om värmepumpar. Extra rafflande då jag själv avskräcks av 12v i båten. Hur som, skönt att det löste sig och bra krigat!
Det är engagemanget och hjälpsamheten som driver det framåt och gör det läsvärt. Jag skäms lite att jag inte kunde lösa det helt och hållet. Hade vi inte haft en kall årstid på ingång hade nog även styrfelet gått att lösa. Men demontering av pumpen gör att vidare efterforskningar är meningslösa. Det som skulle kunna ta det vidare är om någon annan med samma fel fick börja där tråden slutar.

Hasse#7

Aktiv medlem
Nu är nog tråden avslutad för min del, åtminstone närmsta 10-15 åren. Så här blev det istället. Allt från Sanyo åkte på tippen. Nya prylarna känns tipptopp.
IMG_20201219_143816.jpg
IMG_20201219_143920.jpg

Pfaff

Aktiv medlem
Det där är ingen Daikin!
Vi har en Daikin luft/luft sedan 2007, går som en klocka. Moraklocka av ljudet att döma, men iaf. Plockar man av skalet står det Mitsi bu... Mutshobis.. nåt japanskt på det mesta. Din får förhoppningsvis hålla minst lika länge.😊

Hasse#7

Aktiv medlem
Det där är ingen Daikin!
Vi har en Daikin luft/luft sedan 2007, går som en klocka. Moraklocka av ljudet att döma, men iaf. Plockar man av skalet står det Mitsi bu... Mutshobis.. nåt japanskt på det mesta. Din får förhoppningsvis hålla minst lika länge.😊
Nej det är inte en Daikin, jag tog det som föreslogs passa och vara snabbt installerat. Tror det blir jättebra med denna kvalitativa luft-vatten värmepump.

Pfaff

Aktiv medlem
Nej det är inte en Daikin, jag tog det som föreslogs passa och vara snabbt installerat. Tror det blir jättebra med denna kvalitativa luft-vatten värmepump.

Då Daikin verkar vara fullproppad med Mitsuosv är det nog sak samma 😊

Köp & Sälj

Topp