[OT] Erfarenheter Amazon, garantiärenden/returer/kundtjänst

GustavK

Medlem
Är i färd med att köpa ny telefon och blir en Pixel 6a för 2999:-, men nu är frågan om jag ska köpa på Amazon eller Elgiganten....Jag har handlat förut på Amazon för mindre summor och inte haft någon anledning till att göra en reklamation/garantiärende, så nu undrar jag om någon har nån erfarenhet av deras kundtjänst och returer?
Om det är något som strular så vill man ju att det ska funka smidigt.

Min erfarenheter med Elgiganten är blandade och rent spontant handlar jag gärna inte där, men de finns i närheten och det är enklare att svänga förbi om det blir nått....

etnica

Aktiv medlem
Har bara erfarenhet av returer och de kollar inte ens innehållet i paketen utan bara betalar tillbaka pengarna. Det är väll även därför många handlare slutat sälja via amazon…

ooms

Aktiv medlem
Inte haft nån reklamation/garantiärende, men varit i kontakt ned kundtjänst några gånger och de har varit väldigt tillmötesgående. Också gjort returer vilket har funkat smidigt, förutom senast då de först behöll 90kr för ”returfrakt”, men efter kontakt med kundtjänst åtgärdades det snabbt. Enda jag kan klaga på är just det att infon kring returer/återbetalningar inte är helt tydlig, men i praktiken har jag som sagt alltid fått allt tillbaka, gratis retur, och snabb återbetalning.

perzzon

Aktiv medlem
Jag har skickat retur till dem och det fungerade kalasbra.
Men en reklamation blev bara pannkaka. Kommer inte ihåg detaljerna men säljaren var onåbar och Amazon hjälpte inte. Det var så lite pengar att jag inte orkade krångla (så länge).

Med det sagt. Jag undviker Amazon i det absolut längsta av princip, vill varken stödja den typen av företagskultur eller deras undanträngande-effekt. Har handlat tre gånger. När produkten öht inte gick att få tag på på annan väg.

ipv6

Aktiv medlem
Amazon har varit supersmidiga att ha att göra med varje gång jag behövt göra en retur eller reklamera något, så länge det är Amazon jag gjort affären med. Med tredjepartssäljare har det ibland varit lite krångligare.

Hep

Aktiv medlem
Handlar orimligt mycket från svenska amazon och behövt reklamera en drös gånger. Väldigt snabba och smidiga och har aldrig ifrågasatt mina uppgifter. Ta det via telefon. Sällan någon kötid.

Köp & Sälj

Topp