[OT] Erfarenheter från OLED-TV ***Update - TV köpt det blev en LG C8 OLED***

ceel

Aktiv medlem
Redbull TV via inbyggda browser:n var ingen succé.

IMG_20190917_213255-01.jpeg

pirx

Medlem
Spacekitty sa:
pirx sa:
Exakt, att det blir _helt_ mörkt.
För blir det inte _helt_ mörkt (med en cue-led tex) så är det ju som att bara ha sett en nästan-total solförmörkelse.
Det magiska kommer inte förrn månen _helt_ täcker solen och dag blir till natt på en handfull sekunder.
Har du sett en total solförmörkelse? Inte _helt_ mörkt.
https://www.rymdstyrelsen.se/upptack-rymden/bloggen/2012/11/total-solformorkelse-i-australien
Ja, fast nu sa jag ju faktiskt inte att en solförmörkelse är helt mörk. Det är OLED som är det:)

Klavikel

Aktiv medlem
ceel sa:
Störande, fast det där måste man ju bara kunna lösa på något förhållandevis lätt sätt.. Vad är det för märke? LG?
Vad heter deras egna version av Chromecast egentligen, har läst det för någon dag sedan men redan hunnit glömma.

pirx

Medlem
hm sa:
Undra om det är en sån jag också har ? Men betala väl typ 15-16' för några år sen .
Har inte heller något att anmärka på bilden och fjärrkontrollen är najs .
Men apparna o smartheten ..! men apputbudet suger ju på den . Netflix finns ju iaf men måste typ söka upp nätverket varje gång man slår på tv,n . Redbulltv fanns, men funkar inte längre , svtplay hade ju man minst vilja ha också.
(Nu är jag inte så insatt och intresserad så det kanske går att fixa ?)
Jag hittade svtplay i app-utbudet några månader sedan, tror inte att den fanns innan.
Lite sunkig app dock, pek-funktionen funkar inte alls där, man får använda pilarna.
Redbull har jag sett innan, vet inte om den finns nu, aldig testat den. WebOS 2 är det på min tror jag.

Men mest är jag förundrad över hur långsamma alla smart-tvs är (har iofs inte testat ngn av de nyare senaste 2 åren).
Jag menar, de kostar 20k, har minst 2 processorer, men ändå är de lite som sirap.
Jämfört med en medelmåttig mobil liksom...

ceel

Aktiv medlem
Klavikel sa:
ceel sa:
Störande, fast det där måste man ju bara kunna lösa på något förhållandevis lätt sätt.. Vad är det för märke? LG?
Vad heter deras egna version av Chromecast egentligen, har läst det för någon dag sedan men redan hunnit glömma.
LG C8. Ingen aning om vad deras cast-stöd heter. Finns nån "media share" funktion med det verkar mest vara för att skicka bilder och filmer som ligger på telefonen.

Men köp en Chromecast och plugga in i TVn så är du ju hemma. Om det bara är för Redbull så behövs ju ingen Ultra-version för Redbull sänder väl ändå inte i 4K.

Klavikel

Aktiv medlem
ceel sa:
LG C8. Ingen aning om vad deras cast-stöd heter. Finns nån "media share" funktion med det verkar mest vara för att skicka bilder och filmer som ligger på telefonen.

Men köp en Chromecast och plugga in i TVn så är du ju hemma. Om det bara är för Redbull så behövs ju ingen Ultra-version för Redbull sänder väl ändå inte i 4K.
Ok, visste inte att man kunde ta loss foten på TVn med tanke på böjen för ljudet. Snyggt att hänga upp sådär.
Ja det är ju ett alternativ förstås.
Men blir det köp av en Chromecast så är det väl lika bra att gå på ultra-modellen ändå antar jag.
Kommer ju komma mer och mer 4K-material framöver så lika bra att gardera sig.

Aeromiten

Ny medlem
Typiskt att när man hyllar trådlösa nätverket på C8 så laggade det nu senast i SVTplay. Vet dock inte i vilken ände flaskhalsen satt.

Klavikel

Aktiv medlem
pirx sa:
Klavikel, vad tycker du om TVn nu då? (funderar på att byta till nyare själv snart)

Och lyckades du få in 3e parts appar i den?
Tja, jag är förbannat nöjd med den.
Har aldrig ägt nån 4K TV innan. Kom från en 7-8 år gammal LG LED med HD-upplösning.
Jag är satans förtjust i den.
Upplösningen är ju så bra så jag inte kan se hur man ska kunna göra en bättre TV än de som redan finns.
En mycket trevlig bonus är att det är riktigt riktigt riktigt bra ljud, i alla fall 65"-modellen, men troligen de andra av samma modell.
Man behöver ingen soundbar.
Jag har satt på golvhögtalarna några gånger när jag haft biokväll men ärligt talas så märker jag ingen skillnad, så bra är ljudet. På allvar!
Jag bokade lite över att inte kunna streama ljud på nåt bra sätt genom receivern men nu kör jag bara ljudet rätt genom TVn i stället.
Vill man kräma på max så är det ingen ersättare för stereo men annars så duger det långt mer än väl.

Ang. 3:e-partsappar så har jag inte försökt ännu så kan inte uttala mig om det.
Kan heller inte uttala mig angående OLED vs. QLED men jag kan verkligen rekommendera den jag köpte.
Overkligt bra ljud.
Dock så ser vanliga sändningen via antennkabel inget vidare ut. Hade 47" innan och den "dåliga" bilden förstärks i och med den mkt större ytan.

Köp så stor du har råd med eller plats med.
Stor skärm är förbannat najs för både film, TV och spel.
Skaffade Stadia nyss och det gör mkt för upplevelsen :)
Edit: Plus att man får med en Chromecast Ultra när man skaffa Stadia. Så det löser den där delen med 3: e-partsappar lite.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer