[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?

Karl-Luis

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Ledramp minst 210w bakom grillen med spot ljus, köper du av tex diodhuset kan dom montera det på din bil hos lokala verkstäder ✌
 

sdx

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
som det framgår av väggbilden typ 9 meters sidospridning på typ 30 meters avstånd är för landsvägsbruk är en rätt adekvat sidospridning för extraljus såvitt man redan har ett mer spridande heljus igång. på bilden nedanför väggbilden ser man att den brinner i på ett helt annat sätt ett par hundra meter fram jämfört med lamporna på dina bilder.

att upptäcka en älg på femtio meters avstånd har man begränsad nytta av. på ett par hundra meter desto mer. för att det skall fungera får inte pupillerna vara hopdragna till intet av ett kraftigt sken nära bilen.

samma när man slår över till halvljus. självbländning är för den funktionen ett riktigt gissel.

extraljus för gatbruk därför bör enligt mig just inte slå i backen nedanför halvljusgränsen ca 75 meter bort.
Hur vet du att det är 9 meters sido spridning?
En älg eller ett rådjur springer inte upp på beställning utan dom kommer oavsett avstånd.
Sen att du försöker få in leden på ett sidospår med halvljus förstår inte ens ditt syfte med det.
Man kan klara en älg på 50 meter det beror på hastigheten vid tillfället.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Hur vet du att det är 9 meters sido spridning?
En älg eller ett rådjur springer inte upp på beställning utan dom kommer oavsett avstånd.
Sen att du försöker få in leden på ett sidospår med halvljus förstår inte ens ditt syfte med det.
Man kan klara en älg på 50 meter det beror på hastigheten vid tillfället.

Kör du 65km/h fixar du älgen på 50 meters avstånd.

Sänkt fart ökar säkerheten mer än tokstarka strålkastare. Kraftigt helljus ökar kontrasten vid nerbländning i samband med möte. Hur många sänker farten vid möte när sikten kan gå ner till 15 meter? Självklart är bra ljus bra på mörka ensliga vägar, men med mycket möten är det tveksamt om det ökar säkerheten något.
 

sdx

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Kör du 65km/h fixar du älgen på 50 meters avstånd.

Sänkt fart ökar säkerheten mer än tokstarka strålkastare. Kraftigt helljus ökar kontrasten vid nerbländning i samband med möte. Hur många sänker farten vid möte när sikten kan gå ner till 15 meter? Självklart är bra ljus bra på mörka ensliga vägar, men med mycket möten är det tveksamt om det ökar säkerheten något.
Men man upptäcker faran fortare med starkare helljus. Men om man tar dagens bilar så har många märken både undermåligt halvljus och helljus.
Jobbar bilen är en 2018 och det står VW i grillen och Fan trot om det inte var tysken som uppfann mörkret man får ursäkta lucas.
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
det finns dock få bilar som ens på halvljus inte lyser mer än 50m. bristerna finns längre fram.

och för att få till att se något där framme på säg nyttiga 200m ska man inte lägga ut en självbländande ljusmatta strax framför bilen. åt sidorna kan man förstås gärna ha en del ljus, men utmaningen är att få till en gradient med alltmer ljus riktat långt bort.

det som alltså framförallt saknas i de fall bilens ljus är undermåligt.

sen finns det bilköpare som idag accepterar en bil utan strålkastarspolning. helt och fullständigt ofattbart.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Men man upptäcker faran fortare med starkare helljus. Men om man tar dagens bilar så har många märken både undermåligt halvljus och helljus.
Jobbar bilen är en 2018 och det står VW i grillen och Fan trot om det inte var tysken som uppfann mörkret man får ursäkta lucas.

Moderna led orginalstrålkastare är(kan vara) bra. Personligen duger det till mig. Åas åker jag hundratals mil i mörker i norrlands inland heller.
 

sdx

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Moderna led orginalstrålkastare är(kan vara) bra. Personligen duger det till mig. Åas åker jag hundratals mil i mörker i norrlands inland heller.
Det är inte alla bilar som har led/xenon som standard om man inte betalar extra vidny bilsköp.
Brukar det inte vara snö där du bor så har du tur att snön hjälper upp belysningen även en halvdan sådan.
 

lundatok

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Helljus som är original på vår Mercedes har väldigt bred spridning, ser det som en förutsättning. Jojjes var ju läskigt smalt, åker inte i Norrlands inland, det räcker väl att komma utanför tullarna för att vilja se lite åker också och inte bara vägen?
 

Bengt-re

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Det är inte alla bilar som har led/xenon som standard om man inte betalar extra vidny bilsköp.
Brukar det inte vara snö där du bor så har du tur att snön hjälper upp belysningen även en halvdan sådan.

Jag var tvingad att ta "extra allt paketet" för att få rövgrill i baksätet vilket var ett krav från kidsen. På köpet kom de bästa orginalstrålkastare jag någonsin haft.
 

JojjeM

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Ska säga att i verklig användning upplever jag ljusbilden inte fullt så smal och avgränsad som min "väggbild" ger sken av. Ska se om jag kan fixa några mer verklighetstrogna bilder.

Körde Uppsala-Umeå häromdagen med sista 20 milen i mörker och det var väl lite blandade känslor. Med mycket trafik är ju nyttan begränsad eftersom man ofta måste blända av. När man väl kan köra på helljus är självbländning från skyltar ett verkligt problem. Särskilt när man kör på 2+1-väg. Som grädde på moset var det lite dimma av varierande densitet och när det tjockade på var der bara att glömma helljuset. Får se om jag monterar en knapp för att stänga av rampen separat och kunna köra på bilens kassa helljus dom nån sorts mellanlösning.

Fast det var ju inte primärt för att köra E4:an som rampen införskaffades utan för den mörka och rådjurstäta vägen till fritidshuset. Får återkomma med utvärdering därifrån.

/Johan
 

Källis

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Räcker rätt långt och inga problem att ge ej avbländade fordon en påminnelse att det är 2020 dags blända av.
IMG_20171123_185728.jpg
IMG_20171123_185853.jpg
IMG_20171118_172307.jpg
171119_Lupo_Strands Alta LED Bar 70w_ DSC00222.jpg
 

sdx

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Ska säga att i verklig användning upplever jag ljusbilden inte fullt så smal och avgränsad som min "väggbild" ger sken av. Ska se om jag kan fixa några mer verklighetstrogna bilder.

Körde Uppsala-Umeå häromdagen med sista 20 milen i mörker och det var väl lite blandade känslor. Med mycket trafik är ju nyttan begränsad eftersom man ofta måste blända av. När man väl kan köra på helljus är självbländning från skyltar ett verkligt problem. Särskilt när man kör på 2+1-väg. Som grädde på moset var det lite dimma av varierande densitet och när det tjockade på var der bara att glömma helljuset. Får se om jag monterar en knapp för att stänga av rampen separat och kunna köra på bilens kassa helljus dom nån sorts mellanlösning.

Fast det var ju inte primärt för att köra E4:an som rampen införskaffades utan för den mörka och rådjurstäta vägen till fritidshuset. Får återkomma med utvärdering därifrån.

/Johan
Skyltar som är som hänvisning områdets skyltar skall vara vridna 10 grader i från vägen så att ljuset skall stutsa ut i från vägbanan och inte blända trafikanter.
 

Allroad

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
det finns dock få bilar som ens på halvljus inte lyser mer än 50m. bristerna finns längre fram.

och för att få till att se något där framme på säg nyttiga 200m ska man inte lägga ut en självbländande ljusmatta strax framför bilen. åt sidorna kan man förstås gärna ha en del ljus, men utmaningen är att få till en gradient med alltmer ljus riktat långt bort.

det som alltså framförallt saknas i de fall bilens ljus är undermåligt.

sen finns det bilköpare som idag accepterar en bil utan strålkastarspolning. helt och fullständigt ofattbart.
Nyttan av strålkastarspolning? Please do tell.

Förra bilen programmerade jag bort eländet på, det bara sörplade i sig spolarvätska till ingen nytta alls.
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Nyttan av strålkastarspolning? Please do tell.

Förra bilen programmerade jag bort eländet på, det bara sörplade i sig spolarvätska till ingen nytta alls.
ja det är ju bra att vid saltblött väderläge under nollan kunna passera mer än ett par långtradare på motorvägen innan det är dags att stanna för rengörning.

ett brunt skikt täcker snart bilens front och dina lampor. är det däremot bara blött blir det en sorts halvsmutsig terrorbalans av smuts och påstänkt vatten som kan fungera hyggligt om lamporna är svala, dvs led-typ.

är de över ett visst antal lumen är det visst fortfarande påbjudet med spolare. inger ju visst hopp.

sen måste ju spolarna fungera också. många sitter som attrapper för långt lateralt, och spolar mest sidan av bilen.
 

fhloston

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Jag håller med om att många skyltar reflekterar för kraftigt, även med en XC70 med standard xenon lampor, inga extraljus.


Jag googlade om det för några år sedan, och det jag minns från det är ungefär det som står i tredje länken nedan: att trafikverket hade en period med för kraftigt reflexmaterial. Det var dock några år sedan.

De andra handlar om just vinkeln.




 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Redan tre NBB 225 med 100W Halogen bländade rätt bra med nya vägskyltar när jag hade det. Typ 2009.

huh_8214221448_o-1.jpg


Väldigt seriös installation med båge "hemmagjord" i rostfritt med stag genom grillen, piggyback-kablar för att inte påverka original kablage, jätterelä och grova kablar. Superstabil båge som var gjord exakt för den här bilen.

Saknar den bilen ibland men fick bra betalt för den och sen har den snurrat runt med massa ägare efter så den var nog inte lika problemfri som för oss.
 

sdx

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
låter ju bra om det nu efterföljs. men reflexmaterialet har väl större vinkelfunktion än så?
Nej 10 grader räcker bra har själv testat på skyltar som sitter på 120 stolpe och få sitter det ca 10 st 30/40 skyltar och dom är vridna ca,10grader och dom bländar inte tillbaka.
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
tittade på vinklarna när jag i morse för ovanlighetens skull tog bilen, och reflexmaterialet på blåa orienteringstavlor reflekterar finfint säkert åtminstone 30 gr.

har man skylten rakt på t ex i ytterkurva med direkt ljusträff med helljus blir det dock närmast besvärligt och ffa ingen ide alls att ha helljus på.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Enskilda stora tavlor är ju åas rätt lätta att bara blända av för. Jag tycker nybyggda vägar med wireräcke är värre, de små reflexerna på varje stolpe är nog för att allt utanför vägen ska bli svart med lite drag i helljuset.
 

dardos

Medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Har man inte kört 2020 års modell av Ford transit connect så vet man inte hur dåligt ljus är. Bilfan borde vara olaglig att köra efter solnedgången.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Man kan ha haft en Audi A6 från 2006 också. Halvljuset var riktigt bra, men det blev ingen skillnad när man slog på helljuset. Otroligt dåligt. Tror det var en rätt tidig modell med Xenon på både hel- och halvljus, nån årsmodell senare kompletterades helljuset med H3 halogen i insatsen innanför och blev nog helt ok.
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
dardos, toppa den där fårrden med frånvarande strålkastarspolare och du har en riktig topp-produkt.

i morse kom jag på motorvägen ifatt en tesla som körde misstänkt långsamt, den har normalt ganska bra ljus. men denna endast upplysning precis framför bilen och kanske sju meter framåt. där framför nada.

när jag passerade såg jag varför; fullt av smuts på lamporna spred det gråvita ljuset åt alla håll.

utom framåt.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Tesla har ingen strålkastarspolning och måste då ha lite svagare lampor, iaf var det så förr på Model S. Den hade bara 25W xenon istället för 35W som det är i USA för att klara EU-godkännande utan strålkastarspolning.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Tesla har ingen strålkastarspolning och måste då ha lite svagare lampor, iaf var det så förr på Model S. Den hade bara 25W xenon istället för 35W som det är i USA för att klara EU-godkännande utan strålkastarspolning.

Det är en fantastisk regel att man måste ha svagare lampor om de blir skitigare så att....

Jo, jag förstår orsaken till regeln, men utfallet är ändå uselt.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Knäppt att de ens släpper på regeln tycker jag, min gamla Saab 900 från -84 (och nästa från -88) hade torkare på framlamporna och det var ta mig tusan ingen tokig ide.

På nuvarande nybilen från 2017 med LED så funkar faktiskt spolarna rätt OK. På Subarun jag postade bild på ovan funkade de rätt dåligt, brukade torka av lamporna ganska ofta. Vet inte om det beror på att LED avger mindre värme så att det hinner rinna av bättre utan att torka kanske?
 

42Hz

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Enskilda stora tavlor är ju åas rätt lätta att bara blända av för. Jag tycker nybyggda vägar med wireräcke är värre, de små reflexerna på varje stolpe är nog för att allt utanför vägen ska bli svart med lite drag i helljuset.

minns när åkte genom Malmö
Volvos automatiska avbländning mörkar bort skyltar som har "för bra" reflexer. Inte så dumt.

Synd att 90% av nyare Volvo har sjukt skarpa halvljus som bländar mötande bilförare. :(
Även framförvarande bilar, via backspeglarna, speciellt SUV:ar som har framlyktorn högre upp...
 

perzzon

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Volvo hade ju en period för 15 år sen när deras halvljus var hopplöst bländande. Tror det kanske var när de första xenonlamporna kom? Tråkigt om de gått på det spåret igen. Har inte tänkt på det. Kör typ inte bil.
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Knäppt att de ens släpper på regeln tycker jag, min gamla Saab 900 från -84 (och nästa från -88) hade torkare på framlamporna och det var ta mig tusan ingen tokig ide.

På nuvarande nybilen från 2017 med LED så funkar faktiskt spolarna rätt OK. På Subarun jag postade bild på ovan funkade de rätt dåligt, brukade torka av lamporna ganska ofta. Vet inte om det beror på att LED avger mindre värme så att det hinner rinna av bättre utan att torka kanske?
jo lägre temperatur ger mindre fastbränning av smutsen. men det har också rapporterats att vissa led-lampor är så svala att de kan snöa igen:)

det rinner också av bättre om man nano-behandlar lampglasen. lär ingå i serviceprogrammet hos vissa fabrikat. saknar man strålkastarspolare får man se det som en närmast nödvändig åtgärd.
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Synd att 90% av nyare Volvo har sjukt skarpa halvljus som bländar mötande bilförare. :(
Även framförvarande bilar, via backspeglarna, speciellt SUV:ar som har framlyktorn högre upp...
många kör dock med automatavbländning, så möter du en sådan volvo där du har innerkurva och den ytterkurva eller kanske på motorväg är det inte säkert volvon bländar av.

tror inte volvo kommit med matrixavbländning, men det kan vara ett gissel om man som cyklist inte lyckas aktivera funktionen. det blir liknande sensation som när man cyklar på cykelbana som går mot körriktningen.
 

ooms

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Knäppt att de ens släpper på regeln tycker jag, min gamla Saab 900 från -84 (och nästa från -88) hade torkare på framlamporna och det var ta mig tusan ingen tokig ide.

På nuvarande nybilen från 2017 med LED så funkar faktiskt spolarna rätt OK. På Subarun jag postade bild på ovan funkade de rätt dåligt, brukade torka av lamporna ganska ofta. Vet inte om det beror på att LED avger mindre värme så att det hinner rinna av bättre utan att torka kanske?
Min Volvo S60 -02 hade torkare, tror de slutade med det 2004-2005 nån gång. BMW:n har spolare som funkar bra, men jmf med Volvon går det betydligt mer spolarvätska. De där högtrycksspolarna suger nog mycket vätska, även om de går bara var tredje gång rutan spolas.
 

fhloston

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
många kör dock med automatavbländning, så möter du en sådan volvo där du har innerkurva och den ytterkurva eller kanske på motorväg är det inte säkert volvon bländar av.

tror inte volvo kommit med matrixavbländning, men det kan vara ett gissel om man som cyklist inte lyckas aktivera funktionen. det blir liknande sensation som när man cyklar på cykelbana som går mot körriktningen.

Jag har en XC70 2016. Jag stängde av automatavbländningen ganska omgående. Funkade jättedåligt, den bländade av alldeles för sent. Vet inte om den har blivit bättre av någon mjukvaruuppdatering.
På min Hyundai funkar avbländningen bra, men jag kan tycka att den är lite konservativ med att slå på när det är bilar framför. Dröjer väldigt länge innan den tycker att bilen är tillräckligt långt bort.
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
ooms, på min bil går strålkastarspolarna igång bara om jag håller in rutans spolare lite extra. gör det regelmässigt om jag precis passerat en brunskitspridande långtradare. skiten försvinner mycket lättare om den inte torkat in.

dagtid är huvudstrålkastarna inte påslagna och då går deras spolning inte igång. nedsmutsningen då inte heller lika påtaglig, dock tillräcklig för att jag skall stanna och manuellt torka av lampglasen vid en resa där mörkret faller efter några timmar.

på frugans bil är det en särskild knapp. som just den bilen används klarar hon sig nästan utan spolare. på min bil med långa landsvägspass i vintermörker är funktionen närmast livsnödvändig.
 

sdx

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Jag har en XC70 2016. Jag stängde av automatavbländningen ganska omgående. Funkade jättedåligt, den bländade av alldeles för sent. Vet inte om den har blivit bättre av någon mjukvaruuppdatering.
På min Hyundai funkar avbländningen bra, men jag kan tycka att den är lite konservativ med att slå på när det är bilar framför. Dröjer väldigt länge innan den tycker att bilen är tillräckligt långt bort.
Finns en gammal regel så länge du kan se bakljusen på framförvarande bil så blänfar du.
 

fhloston

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Finns en gammal regel så länge du kan se bakljusen på framförvarande bil så blänfar du.

Den regeln följer Hyundai. Men med tanke på hur klena helljusen är skulle den kunna dra igång tidigare.

Den regeln jag fick lära mig, var att om man ser reflexen i nummerplåten, så bländar man.

Vad som är rätt har jag ingen aning om...
 
D

Deleted member 43681

Guest
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Finns en gammal regel så länge du kan se bakljusen på framförvarande bil så bländar du.
Finns även en gammal uppfinning från 60-talet som heter avbländningsbar innerbackspegel som då var manuell, och idag oftast är automatisk.
 

ooms

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Den regeln jag fick lära mig, var att om man ser reflexen i nummerplåten, så bländar man.
Den fick jag också lära mig. Eller så har jag börjat tillämpa den själv. Att gå på bakljusen innebär ju att man aldrig kan slå på helljuset på en toklång raksträcka ex.vis.
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Finns även en gammal uppfinning från 60-talet som heter avbländningsbar innerbackspegel som då var manuell, och idag oftast är automatisk.
lägg till det tonad bakruta som tar typiskt 80 procent av ljuset. men snarare är det sidospeglarna som kan vara problematiska.

tycker allmänt sett att det är ett större och mer förekommande problem att folk bländar av för tidigt än för sent. när man sedan någon enstaka gång möter en bil som inte bländar ned alls och beslutar mötas med helljus händer ju ingen annat än att man ser bättre bortom mötet.

men viss irritation kan ju uppstå:)
 

Bengt-re

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
minns när åkte genom Malmö


Synd att 90% av nyare Volvo har sjukt skarpa halvljus som bländar mötande bilförare. :(
Även framförvarande bilar, via backspeglarna, speciellt SUV:ar som har framlyktorn högre upp...

Antigen är regelverket fel eller så myglar volvo i testerna. Som det är nu kan ju rimligen inte vara vettigt. Blir kanske så med kinaprioriteringar
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Antigen är regelverket fel eller så myglar volvo i testerna. Som det är nu kan ju rimligen inte vara vettigt. Blir kanske så med kinaprioriteringar
ägaren kanske har glömt rengöra lätt nedsmutsade lampor. då blir det lätt en spridning av det skarpa ljuset. är väl orsaken till att krav på spolare kvarstår över om jag minns rätt 2200 lumen.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
ägaren kanske har glömt rengöra lätt nedsmutsade lampor. då blir det lätt en spridning av det skarpa ljuset. är väl orsaken till att krav på spolare kvarstår över om jag minns rätt 2200 lumen.

Något är på riktigt fel. Vissa mazdamodeller verkar vara lika felkonstruerade. Det är helt obegripligt att det är tillåtet. Jag skall nog skaffa en 20W grön laser som moteld....
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer