[OT] Fästa skidor på ryggsäck

BFS

Aktiv medlem
Eftersom detta forum innehåller en del telemarksåkare borde ju några kunna hjälpa mig med detta. :) Har köpt en Vaude Snowrider som man tydligen kan fästa skidorna på om stighudarna inte räcker till.

vaude1.jpg ht=480

Ringarna trär man ner skidorna i har jag förstått (och hur löser man det med telemarksbindning som är mindre än slalombindningar?), men hur fäster man dem uppe? Kardborreremmarna skulle knappt nå runt ett par längdåkningsskidor, så man måste ju göra på nåt annat sätt. Korsa skidorna i mitten? På sidan? Och vad är det för skum flärp som sitter "i" ringarna? Snälla bullen, hjälp mig!

Hej
Jag fäster alltid mina skidor längs med sidorna på ryggsäcken, spetsarna sätter jag ihop med skidhållare sedan sätter jag skidorna genom kompressionsremmarna på sidan av ryggsäcken. Vet tyvärr inte hur det ska gå till när man har sådana där specialremmar

/Tobias

Freeskier

Aktiv medlem
Själv kör jag med DaKine säckar som har diagonalt bärsystem för skidor så jag kan nog inte komma med facit, men...
Att hälklossen är lite mindre än slalombindningar har jag aldrig upplevt som nåt problem, de stannar där iaf. Gör de inte det så kan du ju alltid fälla upp hälhöjarna?
Funkar det inte att ha skidorna innanför remmen där kardborrerämmarna sitter? Ev, ha skidorna på "högkant" och sätta ihop tom i toppen också?
Hur lång är flärpen? Är den lång nog för det så gissar jag att den är till för att bära haschpulka...

frankfurt

Aktiv medlem
ringarna och kardborrejoxet ser ut att vara till stavar eller yxor. skidorna belag mot belag genom flärp och sedan spänner du fast med spännet på mitten.

Mag

Medlem
Jag skulle nog undvika att separera skidorna då stålkanerna snabbt äter upp en rem om du har otur. sätt ihop dem i mitten och fäst i mittenremmarna, ev med en lite extra rem eller nåt.
/Magnus

BFS

Aktiv medlem
Tobias: jo, det skulle funka på en vanlig säck, men denna har väldigt få fästen att fästa några remmar i... Förutom det *hosthost* uppenbara sättet att fästa skidorna i. :)

Freeskier: Flärpen rymmer inte en snowboard. Kanske får man in 150 mm där. Kanske är tänkt att man ska ha dem på högkant i mitten i flärpen? Ingen dum idé. Det finns ju inget annat sätt att spänna ihop det hela utom spännet på mitten. Lite sladdrigt blir det, men det blir kanske bättre när jag fyller upp säcken och remmar ihop skidorna.

frankfurt: Jo, det låter nog logiskt med stavar/yxa till kardborren och ringarna. Blir sladdrigt med skidorna i ringarna.

Mag: Jo, det kändes mycket tveksamt med stålkanter mot ringarna, även om det var en gummiring.

Tack för input!

Senast redigerad av en moderator:

twinzer

Medlem
skidorna ska sättas ihop med belagen mot varandra och sedan träs ner "på högkant" i fästet mellan isyxfästena. Fästet mellan kardborremmarna fästet med fördel under häldelen på bindnigarna. det hela blir mittmonterat på säcken så att säga. Tidigare skidsäckar från Vaude hade även en rem toppen av säcken gömd i en liten ficka för att spänna fast i skidorna i en tredje punkt i höjd bakom nacken så att de sitter tight på säcken.
Nackdelen är att det lätt kan bli sladdrigt där bak om säcken inte är välpackad.

BFS

Aktiv medlem
twinser: de nya säckarna har visst också en rem för den tredje punkten högre upp. :) Låg i en liten ficka i ryggan. Men ska man ha tyngden på själva spännet (mellan kardborreremmarna) istf flärpen (känns rejälare) mellan isyxefästena?

ghostface

Medlem
Jag skulle nog låta bindningen vila mot den nedre öglan (mellan fästena för isyxor) och på så sätt ta upp mycket tyngd. Övre remmar drar sedan in skidorna och stabiliserar upp allt. Samma fästanordning på Dakines ryggor - fast då med diagonal fästning.

Topp