[OT] Fåglar som flyger in i fönster.

Spacekitty

Aktiv medlem
Dom brukar trilla ner, sen ligger dom och vilar en stund och flyger iväg igen. Men i dag var den en som verkar ha gått sönder helt och hållet. Finns det något att göra för att väcka en sådan till liv?

9BCE17E9-3511-4424-AED0-96DD7A7E77E8.jpeg

Seglarn

Aktiv medlem
Dom brukar trilla ner, sen ligger dom och vilar en stund och flyger iväg igen. Men i dag var den en som verkar ha gått sönder helt och hållet. Finns det något att göra för att väcka en sådan till liv?

Visa bilaga 518762
Om den fortfarande lever, lägg den i en skokartong eller liknande (med ventilation). Inget vatten eller mat. Eventuellt kvicknar den till efter ett tag.
Rovfågelsiluetter på fönstren kan hjälpa

Spacekitty

Aktiv medlem
Hade en tid att passa så det blev en improvisation. Tog den i händerna och andades varmt på den en stund och la den på isolerande mattan med magen neråt och en liten handduk över kroppen. Inga spår kvar av fågeln när jag kom hem igen.

plumse

Aktiv medlem
Det där händer lite titt som tätt hemma. Nu senast gick fågeln sönder så den började läcka. Märkligt fenomen det där.

erolwi

Aktiv medlem
Denna korp satt på vårt garagetak en morgon i somras. Hade ingen avsikt att lämna tomten och verkade helst av allt in i huset. Verkade inte skadad och i princip helt orädd. Framåt eftermiddagen fångade vi in den i en låda och släppte ut i skogen 100 m bort. Majestätisk fågel.

Bilagor

• CDE62235-697E-4FF7-B6CF-5C39B3D74648.jpeg
    CDE62235-697E-4FF7-B6CF-5C39B3D74648.jpeg
    534.9 KB · Besök: 69

Bengt-re

Aktiv medlem
Fungerar tyvärr inte så bra.
Det flög in en duva i ett av mina garanterat skitiga fönster
när jag var strax innanför.
Det var ytterst nära kalsongbyte där kan jag lova.
Usch. Jag har haft några kajor genom åren som krockat i fönstren på baksidan. Har tyvärr inte gått bra för dem.

Hep

Aktiv medlem
Jag har fått lära mig att prydnadsfåglar i trädgården kan funka som rätt färgad snusnäsduk i rätt jeansficka för att signalera sin sexualitet. En flamingo i trädgården betyder att det bor swingers där. Jag är inte säker på om jag verkligen vill veta vad du gör och med vem när du blir lite sugen.

andben

Aktiv medlem
Inte ovanligt att de ser sin spegelbild i fönstret och tror att det är en rival. Jag hade en fasantupp som flög emot fönstren ett antal gånger, först efter han krossat en ruta slutade han :(

darkforce

Aktiv medlem
Fungerar tyvärr inte så bra.
Det flög in en duva i ett av mina garanterat skitiga fönster
när jag var strax innanför.
Det var ytterst nära kalsongbyte där kan jag lova.
de där påminner mej om när ja satte morgonkaffet i vrångstupen satt en duva på utsidan av fönstret o från ingenstans kommer en av mina kattskrällen flygandes över bordet o rakt in i rutan.... small rätt bra o en jä*ligt snopen katt lomma iväg efter ha ruskat på sig, duvan däremot dog i skräck satt blixtstilla ett par sekunder efter smällen sen tippa över kanten på fönsterblecket o låg stendöd under fönstret

GoranS

Aktiv medlem
Fick mig att tänka på ett mötesrum med glasväggar och glasdörr vi hade på en tidigare atbetsplats. En och annan stressad kollega med kaffemugg mm som brakat in i den dörren.
Inte jag såklart. 😂
Fanns det inget på dörrarna som gjorde att man såg dem?

När vi flyttade in på nuvarande kontoret som har en massa glasväggar så sas det att det var något säkerhetskrav på att det var tvunget att vara ngt på väggarna. VD:n beslutade att det skulle vara matematiska formler. Slutade med att jag handskrev ett par sidor formler som sedan trycktes upp och klistrades på väggarna i ett band kanske en meter från golvet. Kan säga att jag korrekturläste formlerna rätt många gånger. Hade varit lite jobbigt med ngn typo där.

DJ_Datte

Medlem
de där påminner mej om när ja satte morgonkaffet i vrångstupen satt en duva på utsidan av fönstret o från ingenstans kommer en av mina kattskrällen flygandes över bordet o rakt in i rutan.... small rätt bra o en jä*ligt snopen katt lomma iväg efter ha ruskat på sig, duvan däremot dog i skräck satt blixtstilla ett par sekunder efter smällen sen tippa över kanten på fönsterblecket o låg stendöd under fönstret
hade en riktigt riktigt dålig morgon tills jag läste detta, höll på att dö av skratt efter att jag målat upp scenen i huvudet. Nu kan denna morgon fan bli bra iaf :) tack!

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

För några år sedan så gick jag ut genom fel "dörr" på en elektronikaffär i Kalmar. Det resulterade i ett väldigt direkt näsblod i stor magnitud, vilket gjorde att dörren och golvet såg ut som en brottsplats.
Numera sitter det en stor skylt i ögonhöjd som hänvisar till dörren till vänster istället.
Nej, jag fick inte gosa i en skokartong

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
<iframe width="560" height="315" src="
" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

Spacekitty

Aktiv medlem
Under dagen har någon sågat ner och fraktat bort hela trädet (och tre andra) där fåglarna höll till. Mycket märkligt. Inget jag har klagat på. Det var trevligt att se lite liv där, men såklart trist att dom flög in i mina fönster.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer