OT(fast ändå viktigt): Det mest hållbara formatet inom ljud

Tomcaten

Aktiv medlem
När det kommer till musik så vill jag kapsla in den i ett fysiskt format, ställa i hyllan under tiden som jag inte lyssnar på den eller att ha den i bilen.

Men ett par CD-skivor som jag har ägt inte alltför länge har börjat att försämras så att det hackar, vissa mer och vissa mindre.
Kan det kan komma från en slutkörd cd-spelare hemma som levt i 25-30 år? Eftersom somliga av dessa skivor har fungerat bättre i bilen när jag provade.

Bilar som jag har från 80-90 talet hade i regel kassett och/eller CD och jag har redan börjat med att bygga på mig en liten samling av CD så det här kommer som en stor besvikelse.
Men jag google-sökte förut och hittade någon som reparerade Cd-skivor(besökte aldrig av ngn. anledning) men är det en förhoppning som kan fungera?

Måste jag gå tillbaka till 80-talets kassetter för att ljudet ska hålla bättre? Är CD-skivan något som alla finlyssnare inom LP-segmentet ratat för deras cd-skivor med redan har börjat att ruttna?

/J. Kmer

HåkanC

Aktiv medlem
Men ett par CD-skivor som jag har ägt inte alltför länge har börjat att försämras så att det hackar, vissa mer och vissa mindre.
Kan det kan komma från en slutkörd cd-spelare hemma som levt i 25-30 år? Eftersom somliga av dessa skivor har fungerat bättre i bilen när jag provade.
Troligen CD-spelaren, särskilt om CDarna funkade utan problem i en annan spelare
Men CD-skivor, särskilt egenbrända, kan ta slut snabbt om man inte förvara dem i fodralen och i jämn temperatur, typ inomhus. Vill du ha ett exempel på hur snabbt en CD kan ta slut bränner du en egen och lägger den "nakna" CDn på instrumentbrädan i bilen, då kan den ta slut på en sommar!

Måste jag gå tillbaka till 80-talets kassetter för att ljudet ska hålla bättre? Är CD-skivan något som alla finlyssnare inom LP-segmentet ratat för deras cd-skivor med redan har börjat att ruttna?
Som jag har förstått det föredrar många fort CD framför streaming, men att ha musiken på en egen NAS blir mer och mer populärt.
Så varför inte lägga över dina CD på en NAS och streama till telefonen/bilen?

DanielS

Aktiv medlem
Intressant fråga. Det är väl bara en tidsfråga innan det blir svårt att få tag på en spelare som kan spela cd-skivor... Jag tror LP är det fysiska format som kommer att leva längst.

Om skivorna fungerar bra i bilen men dåligt i din hemmaspelare så låter det ju som spelaren är problemet. Mekaniken i spelaren kan ju mycket väl vara sliten efter 25 år. Den 3500kr Marantz cd-spelare jag köpte 1998 gav upp efter ca 10 år. En rengöring/service av spelaren kanske kan lösa problemet, är det en fin spelare du har kanske det är värt att undersöka.

Själv tycker jag fördelarna med Spotify överväger nackdelarna med att inte äga musiken på fysiskt format. I min stereo-anläggning så lyckas inte jag höra skillnad på cd och Spotify. Svårt att få till rättvisa förutsättningar att jämföra så klart..

Edit: Tipset från @HåkanC att rippa cd-skivorna och köra från NAS är väl det som löser ditt behov bäst.. Sparar du filerna i något öppet format och sköter din backup så kommer det ju alltid att gå att spela musiken.

sdx

Aktiv medlem
Intressant fråga. Det är väl bara en tidsfråga innan det blir svårt att få tag på en spelare som kan spela cd-skivor... Jag tror LP är det fysiska format som kommer att leva längst.

Om skivorna fungerar bra i bilen men dåligt i din hemmaspelare så låter det ju som spelaren är problemet. Mekaniken i spelaren kan ju mycket väl vara sliten efter 25 år. Den 3500kr Marantz cd-spelare jag köpte 1998 gav upp efter ca 10 år. En rengöring/service av spelaren kanske kan lösa problemet, är det en fin spelare du har kanske det är värt att undersöka.

Själv tycker jag fördelarna med Spotify överväger nackdelarna med att inte äga musiken på fysiskt format. I min stereo-anläggning så lyckas inte jag höra skillnad på cd och Spotify. Svårt att få till rättvisa förutsättningar att jämföra så klart..

Edit: Tipset från @HåkanC att rippa cd-skivorna och köra från NAS är väl det som löser ditt behov bäst.. Sparar du filerna i något öppet format och sköter din backup så kommer det ju alltid att gå att spela musiken.
Spotify har aac 256kpm/s i bitrate. https://support.spotify.com/se/article/high-quality-streaming/
Sen beror det på vilken musik typ man lyssnar på hårdrock tillex låter rent skit då det i regel är så dåligt producerat.

HåkanC

Aktiv medlem
I min stereo-anläggning så lyckas inte jag höra skillnad på cd och Spotify. Svårt att få till rättvisa förutsättningar att jämföra så klart.
Nu har jag iofs inte jmf CD med Spotify, men som jag har skrivit här (i #81) har jag jmf Tidal (med CD-kvalité ljud) mot (gratis) Spotify och resultatet av den jmf har gjort mig ännu mer övertygad om att inte betala för komprimerat ljud och som jag skrev där har jag ingen särskilt märkvärdig stereo-anläggning.

sdx

Aktiv medlem
Nu har jag iofs inte jmf CD med Spotify, men som jag har skrivit här (i #81) har jag jmf Tidal (med CD-kvalité ljud) mot (gratis) Spotify och resultatet av den jmf har gjort mig ännu mer övertygad om att inte betala för komprimerat ljud och som jag skrev där har jag ingen särskilt märkvärdig stereo-anläggning.
Allt är nästan komprimerat i dag även vinylskivor .

moros

Aktiv medlem
Streaming vs inte är ju en diskussion i sig. Jag har personligen dumpat allt som heter fysisk media men jag är ingen musiknörd. En gång i tiden hade jag en relativt dyr anläggning men idag är det Sonos och Spotify som gäller.

Med respekt för de som gillar fysisk media så kan man nog hålla med att vinyl nog kommer hänga med ett tag till. Otympligt i bilen (och när man är inne på bilen så är väl snart cd dött där med)

Att laga en sliten cd-spelare, eller köpa en ny är nog vägen framåt. Viss hårdvara vet man ju var mer känslig för vissa fel på cd/dvd, det som funkade på en plats funkade inte på en annan. Därefter är väl att rippa allt nästa steg, lossless. Om man nu vill behålla "sina egna" skivor. Det ger ju faktisk möjligheten att när som helst bränna ut nya kopior. Det ger ju också möjligheten till att faktiskt streama från sitt eget bibliotek som sagt.

DanielS

Aktiv medlem
Du brukar ju vara noggrann så då måste jag ju påpeka att min jämförelse mellan Spotify och cd baserar sig på premium som ju har 256kbit istället för 160kbit som är det bästa spotify free erbjuder enligt länken i #5. Åtminstone på mp3-tiden så fanns det ju en viss skillnad mellan 160 och 256kbit.

Men egentligen är väl Tidal lossless vs Spotify en bättre jämförelse då man skalar bort några fler felkällor än jag kunde i min jämförelse (har dock använt samma pryl för uppspelning).

Hmm, komprimering och data-komprimering är ju två olika saker inom musik... Du menar väl knappast att Vinyl-ljud är kodat med AAC, OGG eller liknande? Jag har ju bara förutsatt att när vi nämnt komprimering tidigare i tråden så pratar vi data-komprimering där delar av informationen går förlorad eftersom vi pratar bit rate osv.

Spotify hade fö bra information om vad som händer med musiken innan den når våra enheter:

Senast ändrad:

sdx

Aktiv medlem
Du brukar ju vara noggrann så då måste jag ju påpeka att min jämförelse mellan Spotify och cd baserar sig på premium som ju har 256kbit istället för 160kbit som är det bästa spotify free erbjuder enligt länken i #5. Åtminstone på mp3-tiden så fanns det ju en viss skillnad mellan 160 och 256kbit.

Men egentligen är väl Tidal lossless vs Spotify en bättre jämförelse då man skalar bort några fler felkällor än jag kunde i min jämförelse (har dock använt samma pryl för uppspelning).

Hmm, komprimering och data-komprimering är ju två olika saker inom musik... Du menar väl knappast att Vinyl-ljud är kodat med AAC, OGG eller liknande? Jag har ju bara förutsatt att när vi nämnt komprimering tidigare i tråden så pratar vi data-komprimering där delar av informationen går förlorad eftersom vi pratar bit rate osv.

Spotify hade fö bra information om vad som händer med musiken innan den når våra enheter:
Vinyl är komprimerat i dag så tro inget annat men den komprimeras på ett annat sätt.
Man märker lättast på om det är komprimerat eller ej är hur mycket man måste vrida upp volymen för att det skall höras.

DanielS

Aktiv medlem
Vinyl är komprimerat i dag så tro inget annat men den komprimeras på ett annat sätt.
Man märker lättast på om det är komprimerat eller ej är hur mycket man måste vrida upp volymen för att det skall höras.
Du syftar nu på "dynamic range compression"?

Det jag pratat om tidigare är data-komprimering vilket är något annat:

Makten

Aktiv medlem
Om du talar om dynamisk kompression så har "allt" varit komprimerat sen man började spela in musik. I början skedde kompressionen på naturlig väg för att utrustningen hade begränsat omfång och/eller överstyrde (elektronrör och magnettejp) och efter det har man använt kompressor på i stort sett all musik eftersom det låter apa utan. Finns säkert undantag inom klassisk musik och liknande, men normen är komprimerat och så har det alltid varit.

Däremot har man sen några årtionden börjat totalpajja all dynamik i radio och streamingtjänster. I det sistnämnda fallet går det i alla fall med Spotify att stänga av. Vilket inte alla vet, tyvärr. Det korkade är att man inte normaliserar volymen istället, vilket innebär att det är helt olika volym på olika låtar om man stänger av kompressorn. Hur världens största musiktjänst kan vara så enormt uselt implementerad är en gåta.

MartinRF

Aktiv medlem
Troligen CD-spelaren, särskilt om CDarna funkade utan problem i en annan spelare
Men CD-skivor, särskilt egenbrända, kan ta slut snabbt om man inte förvara dem i fodralen och i jämn temperatur, typ inomhus. Vill du ha ett exempel på hur snabbt en CD kan ta slut bränner du en egen och lägger den "nakna" CDn på instrumentbrädan i bilen, då kan den ta slut på en sommar!
Håller med. Av ca. 300 CD, varav några över 30 år gamla, har bara en 'dött'. Av tre CD-spelare har jag haft problem med en som kinkade efter några år och inte ville spela alla skivor. Det visade sig vara en klen laserdiod. Efter byte upphörde problemen.

Hur väl sjävbrända skivor håller beror väldigt mycket på vilka skivor man köpt men lägger man dem i solen håller nog inget speciellt länge.

/Martin

HåkanC

Aktiv medlem
Det var ju en sådan jmf jag gjorde, eller åtminstone försökte göra eftersom det blev Tidal lossless mot gratis Spotify som jag även skrev i det ovan länkade inlägget

I den tråden finns även en länk, i #55, till en intressant jmf/blindtest man kan göra själv mellan helt okomprimerad WAV, 128kbps MP3 och 320kbs MP3, och som jag skrev där, i #71, var det för mig överraskande enkelt att höra skillnad. Detta trots min enkla anläggning med små stativhögtalare
piP_ek.jpg

OBS
Trots raderna ovan är inte detta inlägg menat som ett skryt över mina örons överlägsenhet, om det är ngn egenskap som gör att det skiljer sig för mig är snarare min lyssningsvana än mina öron eller mina anläggning,
Jag vill snarare visa på att den som inte är van att lyssna på förlustfri okomprimerad musik lätt kan lura sig om man jmf med ljudet från onödigt komprimerad musik.
Risken finns att man ångrar sig senare.
Men jag är även riktigt nöjd med ljudet från mina högtalare...

sdx

Aktiv medlem
Det var ju en sådan jmf jag gjorde, eller åtminstone försökte göra eftersom det blev Tidal lossless mot gratis Spotify som jag även skrev i det ovan länkade inlägget

I den tråden finns även en länk, i #55, till en intressant jmf/blindtest man kan göra själv mellan helt okomprimerad WAV, 128kbps MP3 och 320kbs MP3, och som jag skrev där, i #71, var det för mig överraskande enkelt att höra skillnad. Detta trots min enkla anläggning med små stativhögtalare
Visa bilaga 455697

OBS
Trots raderna ovan är inte detta inlägg menat som ett skryt över mina örons överlägsenhet, om det är ngn egenskap som gör att det skiljer sig för mig är snarare min lyssningsvana än mina öron eller mina anläggning,
Jag vill snarare visa på att den som inte är van att lyssna på förlustfri okomprimerad musik lätt kan lura sig om man jmf med ljudet från onödigt komprimerad musik.
Men jag är även riktigt nöjd med ljudet från mina högtalare...
👍👍👍👍👍👍

Makten

Aktiv medlem
Jag tror snarast att risken för ånger minskar med tiden, då ljudkvaliteten på strömmade tjänster antagligen kommer öka med större bandbredd.

---

Angående hållbarhet på CD så märkte jag att tumavtryck på skivor som saknar lack på ovansidan kan få metallagret att korrodera och då blir skivorna svåra eller omöjliga att läsa för spelaren. Innan Spotify fanns så klistrade jag en skyddsfilm på vissa skivor jag absolut inte ville att de skulle bli ospelbara. De funkar än, oavsett om de var brända eller fabrikspressade. Ska man bränna skivor bör man välja såna som inte har "bar metall" på ovansidan alltså.

Tomcaten

Aktiv medlem
Tack då bör det ju gå med ny cd-spelare hemma, kanske ny i bilen med och att förvara skivorna som man förvarar bildäck(mörkt och svalt)

Tomcaten

Aktiv medlem
Det är inget på tal om egenbrända men finns det någon kvalitetsmärkning på CD-skivor som man kan gå på i butikerna när man letar?

mzi

Aktiv medlem
Detta trots min enkla anläggning med små stativhögtalare
Kul! Jag har likadana till kontoret!
PXL_20201128_175203260.jpg
Men det är ju ändå ett par hembyggda som kostar 10k eller så idag och designade av IÖ, så man kan hoppas att de låter ok. Trots det så spelar de bara Spotify hemma hos mig, kanske varvat med en LP varje månad.

mcperand

Aktiv medlem
Min ex-svärmor var tung i internationella arkivkretsar och ledde en utredning om hållbara arkiv. Slutsatsen var då (ca 15 år sedan) att absolut hållbarast av någotsånär datatäta lagringsmedia är mikrofilmen (ca 200 år) följt av pressad CD. De bättre kvaliteterna håller ca 50 år om de tas omhand väl. Där efter kom magnetband på ca 20 år (mer om bärlagret är av högsta kvalitet) om det lagras rätt så att plasten i bandet inte blev skör i värmen. Sämst var brända CD-skivor som börjar bli dåliga redan efter 5-10 år. Allt förutsatt att man inte misshandlar banden eller skivorna och lagrar dem som de bör. Vinyl kollade de inte på.

sdx

Aktiv medlem
Kul! Jag har likadana till kontoret!
Visa bilaga 455716Men det är ju ändå ett par hembyggda som kostar 10k eller så idag och designade av IÖ, så man kan hoppas att de låter ok. Trots det så spelar de bara Spotify hemma hos mig, kanske varvat med en LP varje månad.
Tyvärr så finns det många med felaktiga delningsfilter ute som är hemmaknåpade.

mzi

Aktiv medlem
På Arkrivet för Ljud och Bild (ALB), senare KB, så hade de ett jättejobb att rulla sina band för arkivet. Så dels skulle de arkivera all teve och radio, dels digitalisera hela sitt analoga arkiv, dels rulla de tidigaste digitala arkiveringarna. Redan när jag jobba där så hade de missar där båda tejperna saknade datat.

Tomcaten

Aktiv medlem
Vinyl är samma som LP Ja?

Det blir inte lätt att få in en LP skiva på ett säkert sätt i bilen så det går bort. Bygger vidare CD samlingen helt klart!

CD är fortfarande min grej, bland annat för att hyllan ger en översikt jag gillar. Samtliga 300 är rippade (bl.a. med dBpoweramp) till förlustfri FLAC samt förstörande MP3 VBR ~210 kpbs med backup hos släkting.

42Hz

Aktiv medlem
Vinyl är ju ljudmässigt defekt redan från pressen, förutom den kassa dynamiken så är det snap, crackle and pop, enda som talar för LP är nostalgifaktorn...

mzi

Aktiv medlem
Nä, det taktila i LP är ju grejen. Att plocka fram en skiva, hålla det stora konvolutet, lägga på osv. Det blir roligare än att bra klicka fram nästa låt på telefonen. Motsvarigheten i cykel är väl fixie, eller kanske helstelt och ss? Bökigt och lite krångligt gör det roligare för de som prenumererar på sådana idéer.

Tomcaten

Aktiv medlem
Baserat på alla svar så bör compact disc fungera bäst i längden sett till att jag måste kunna skifta skivor i bilen.
(y)

jonte987

Aktiv medlem
Om man inte kan ha ett format i arkivet och ett annat mer flyktigt i bilen. CD spelare är väl ungefär lika vanligt i nya bilar som kassett

fhloston

Aktiv medlem
Angående vinyl och komprimering. När jag för några år sedan blev sugen på att köpa en nyutgåva av någon vinylskiva, och googlade om vinyl var bättre, så var ju svaret ”det beror på”. Jag hittar inte källan nu, men den skribenten sa att många ny-mastrade vinyler inte görs bra, bland annat för att hantverkskunskaper saknas, många kör pressformarna för länge, och en del började vinylprocessen med samma ljudfil som också hamnade på CD.
Varför man nu ska gå igenom extra arbetet med vinyl, med en komprimerad fil, när man rimligen har tillgång till bättre utgångsmateriel om man har rättigheter att skapa vinyl?

mzi

Aktiv medlem
Du har ett större möjligt dynamiskt omfång på en redbook-CD än du har på en LP. Och de flesta (källa? :-) verkar vara överens om att där någonstans går också gränsen för hörbarhet. En LP har ungefär 70dB omfång och en CD 96dB.

På andra digitala format så har du ha ännu större omfång, vilket kan kanske spela roll vid mastring, men ska inte spela någon roll vid lyssning. CD har alltså 16 bitar och andra digitala format upp till 24 bitar, eller då 144dB.

Det här är dock den teoretiska gränsen, med det som kallas "Loudness war" så hade du låtar med till och med under 10dB i omfång. Och då spelar det såklart inte någon roll vilket medium man spelar in det på. Det finns ingen begränsning där.

MartinRF

Aktiv medlem
Behöver lite dämp bakom för att höja lite i basregistret.
Designade, om jag minns rätt, att stå tätt framför vägg och på specifik höjd ovan golvet för att få rätt egenskaper i basen. Dämpning på bakväggen behövs för att undvika problem på högre frekvenser. När jag köpte dem för femton år sedan var det i princip omöjligt utan att delta i en utbildningsseans med I.Ö.

/Martin

Spacekitty

Aktiv medlem
Jag har aldrig använt CD-spelaren i bilen till annat än parkeringsbiljetthållare. Men nu blir det allt vanligare att man inte ens får biljett, bara knappa in regnummer på automaterna, då blir spelarn helt oanvänd.

Tomcaten

Aktiv medlem
Jag har aldrig använt CD-spelaren i bilen till annat än parkeringsbiljetthållare. Men nu blir det allt vanligare att man inte ens får biljett, bara knappa in regnummer på automaterna, då blir spelarn helt oanvänd.
Då kan du använda solskärmen ända tills den utvecklas bort.

Förresten var skärmarna på Tesla X typiskt flyg-amerikanska och skärmade av solen sisådär.

03DriverShaded.jpg

Stervelo

Aktiv medlem
Jag tror inte skivan är framtiden, cd alltså.
Rippa det lägg på en nas, det gjorde jag, jag kände att jag inte hade något val, sen
har cd skivor aldrig gett mig någon taktil skön känsla, lp gör det, men det är för opraktiskt helt enkelt.
Men du öppnar en helt annan can of worms med det, tyvärr.
Rippar man själv och försöker få till en bra lösning hemma, då tycker jag mig förstå varför det är svårt för streamingtjänsterna att få till det.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer