[OT] Fel på vågen eller bara crazy

me.I.am

Aktiv medlem
Har en hyfsat dyr Soehnle våg, den flippar ut på något sätt i närheten av plastgrejor. Lite irriterande, någon som varit med om samma sak, kanske är en konsekvens av komponenterna i vågen?

OBS att jag inte vidrör vågen. Testar först med annat objekt (det nuddar vågen dock).
Om plastbunken står på vågen är det samma fenomen om man för handen fram och tillbaka framför vågen, dock inte lika stort fladder.
Det blir så enbart med plastgrejor, både mjuk och hårdplast. Har också en våg från Lidl, den fladdrar ingenting.

Fel på vågen?

detvanligavartaget

Aktiv medlem
Har en hyfsat dyr Soehnle våg, den flippar ut på något sätt i närheten av plastgrejor. Lite irriterande, någon som varit med om samma sak, kanske är en konsekvens av komponenterna i vågen?

OBS att jag inte vidrör vågen. Testar först med annat objekt (det nuddar vågen dock).
Om plastbunken står på vågen är det samma fenomen om man för handen fram och tillbaka framför vågen, dock inte lika stort fladder.
Det blir så enbart med plastgrejor, både mjuk och hårdplast. Har också en våg från Lidl, den fladdrar ingenting.

Fel på vågen?
Elektriska fält påverkar den sensor som känner av vikten. Vet inte vad det kan vara för metod i en elektronisk våg, men gissningsvis en kondensator eller ett piezoelektriskt material.

Prova att ställa det plastobjekt du vill väga på tex en diskbänk i rostfritt stål en stund innan vägning, så minskar du statiskt laddning och därmed elektriskt fält som stör mätningen.

me.I.am

Aktiv medlem
Elektriska fält påverkar den sensor som känner av vikten. Vet inte vad det kan vara för metod i en elektronisk våg, men gissningsvis en kondensator eller ett piezoelektriskt material.

Prova att ställa det plastobjekt du vill väga på tex en diskbänk i rostfritt stål en stund innan vägning, så minskar du statiskt laddning och därmed elektriskt fält som stör mätningen.

Jo, tänkt något sånt, men har försökt allt för att ta bort statisk laddning. Och Lidls våg fladdrar ingenting, känns som att det borde vara samma där.

Får väl helt enkelt maila Soehnle och fråga, känns som en konstruktionsmiss om det inte är fel på just min, alltså att det borde vara isolerat på något sätt. När man väger någonting och rör handen lite framför vågen så ändrar det sig fram och tillbaka - om plastbunke.

Pfaff

Aktiv medlem

Kan även vara i kombination med dålig skärmad elektronik som inte uppfyller EMC i ditt hus. Blir allt vanligare.
Inga blinkande LED-ljuskällor eller ugnsklockor som nollställer sig själva tex?

me.I.am

Aktiv medlem
Kan även vara i kombination med dålig skärmad elektronik som inte uppfyller EMC i ditt hus. Blir allt vanligare.
Inga blinkande LED-ljuskällor eller ugnsklockor som nollställer sig själva tex?
Nej, inga andra mysko saker.
Om det skulle bero på det du nämner är då plastföremål mer känsligt? Metallbunke är hur stabilt som helst, och även en annan bunke, en Margrethe-skål i melamin. Och känns som att Lidl-vågen borde ha samma problem isf.

Ganska säker på att den blev så efter ett tag, torrare luft nu kanske. Den är vattentät och skall tåla maskindisk bl.a. Har diskat den, kan inläckt vatten ställa till det kanske. Frågorna är många.

me.I.am

Aktiv medlem
Plast kan ge upphov till statisk elektricitet. Därför som elprylar man köper ligger i såna där rosa eller metallfärgade påsar istället för vanliga plastpåsar.

På vintern blir det också lättare statiska fenomen. Minns inte fysilen bakom men den torra luften bidrar.

Lidl-vågen kanske har helt annan elektronik med mer oexakta men kanske mindre störkänsliga sensorer?

Är det bara när plastbyttan rör sig som vågen ger utslag?
I Lidl-tråden skrev jag ett inlägg om deras våg och denna när jag precis köpt den. Lidl-vågen imponerade visade samma som denna vågen med diverse olika testobjekt.

Från 1a inlägget:
Det blir så enbart med plastgrejor, både mjuk och hårdplast.
.

mcperand

Aktiv medlem
Olika plaster är mer eller mindre polära och vi människor som nästan bara är vatten påverkar EM-fält mer än vi kanske tror. Min gissning är att jordningen till EM-skärmen runt sensorn varit dålig från början eller lossnat vid användning eller disk. Om du tänkte skrota vågen skulle jag i den situationen öppna och kolla.

Intressant med elektronik som tål maskindisk. Oavsett märkning skulle jag, som kanske är överdrivet försiktig efter många försök (på jobbet) som det gått troll i, aldrig använda mer än fuktig trasa.

me.I.am

Aktiv medlem
Olika plaster är mer eller mindre polära och vi människor som nästan bara är vatten påverkar EM-fält mer än vi kanske tror. Min gissning är att jordningen till EM-skärmen runt sensorn varit dålig från början eller lossnat vid användning eller disk. Om du tänkte skrota vågen skulle jag i den situationen öppna och kolla.

Intressant med elektronik som tål maskindisk. Oavsett märkning skulle jag, som kanske är överdrivet försiktig efter många försök (på jobbet) som det gått troll i, aldrig använda mer än fuktig trasa.
Låter rimligt.
År också försiktig med sån, har aldrig sänkt den i vatten, däremot spolat ovansidan med vatten, men ovansidan är bara härdat glas.

DanielS

Aktiv medlem
Det är ju inte heller säkert att det faktiskt är bättre grejer bara för att någon satt sitt märke på prylen och tar 3 gånger så mycket betalt.

Men det skulle ju också vara intressant att veta vad tillverkaren tycker om det, eller hur en annan likadan våg fungerar.

Topp