(OT) Finns det mer Liv i Universum, och i så fall någon som cyklar där ?

Bikzz

Aktiv medlem
En intressant fråga som Happy säkert kan svara på. Motivera gärna med vetenskapliga argument och sannolikheter. Själv tror jag inte att det finns någon där, vad tror ni ? Finns det kanske någon därute som cyklar, på en planet som liknar jorden och ligger 22 miljarder ljusår bort ?

Bikzz

Aktiv medlem
Kom igen nu, det måste ju finnas några här med en 10-dimensional Brain och mycket fantasi ? 🙂

staine

Aktiv medlem
Jaja tjatpelle. Du vet lika väl som oss andra att någonstans därute, i vårt eget eller kanske i ett parallellt universum, finns en planet, EXAKT lik vår. Bortsett från att en punkt i en av August Strindbergs böcker saknas. På en annan planet, där saknas en annan punkt. Och så vidare. Så, JA, det finns cyklister på andra planeter, helt säkert!

Kupa

Aktiv medlem
Det finns ju hypoteser om att det existerar många eller rent av oändligt många universum som liknar vårt, men inte helt lika. Isåfall kan det finnas mängder (oändligt många) av universum där cyklar inte existerar på jorden. Det är lite nedslående.

Bikzz

Aktiv medlem
Tror inte jag, sannolikheten att liv uppstår, och att det sen utvecklas människor med cyklar är nästan oändligt liten. Finns inga 120 mil PBP lopp någonstans i Universum utom här. Inte heller 22 miljarder ljusår bort. Nästan säker !

staine

Aktiv medlem
Tror inte jag, sannolikheten att liv uppstår, och att det sen utvecklas människor med cyklar är nästan oändligt liten. Finns inga 120 mil PBP lopp någonstans i Universum utom här. Inte heller 22 miljarder ljusår bort. Nästan säker !

Jag tror tvärtom. Tron kan försätta berg glöm inte det.

Simon89

Medlem
Har sett mkt youtube-filmer om detta, främst av ”vsauce”. Han säger att universum är så otroligt stort att det matematiskt sett är troligt att det finns en exakt kopia av en själv där ute någon stans. Att det alltså är större risk att det finns en kopia av en själv än att den inte finns det

H.

Aktiv medlem
Liv lär garanterat finnas. "Intelligent" liv, troligen också. Men att de ska se ut som oss, och därmed ha glädje av en cykel, inte så troligt.

Bikzz

Aktiv medlem
Ah, Universum är antagligen oändligt, men sannolikheten för att någon utvecklar cyklar någonstans är säkert mkt mindre än så, så det kommer bara att ha hänt här --

Samma sak med Kaffe, finns säkert bara här och ingenannanstans i Universum. Ganska säker på detta !!

Bikzz

Aktiv medlem
Liv lär garanterat finnas. "Intelligent" liv, troligen också. Men att de ska se ut som oss, och därmed ha glädje av en cykel, inte så troligt.
Det är inte säkert. Det kan vara ootroligt osannolikt att det händer. Nobody knows !

staine

Aktiv medlem
Cykeln är ju den mest geniala uppfinningen ever, en gudagåva, så ja, vi måste kanske göra ett undantag här. ;)

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Frågan är ju också om det finns tandläkare där, och om det isf också finns tandläkarcyklar och om de heter spezializeeedddd.

Paco

Aktiv medlem
Enligt ännu obekräftade källor:
933EE66F-9C77-48E4-8410-0CA8EE96F782.jpeg

Bikzz

Aktiv medlem
Rymden måste ju vara oändlig?, den kan ju inte sluta någonstans eller ? Inte ens Yoda har koll. Alltså oändligt många planeter nästan. Men jag tror ändå att sannolikheten för att någon utvecklat cyklar någonstans är mindre än oändligheten, och att det bara hänt här -- ?

Bikzz

Aktiv medlem
Ja, man kan undra, om man tar en bit av något som är oändligt, är det oxo oändligt stort? Men jag tippar att evolutionen på jorden som ledde fram till Samhället idag är en helt ootrolig osannolik kedja av händelser. Som aldrig kommer att hända igen någonsin i Universum. No more Bikes anywhere on any planets, Never !!

GoranS

Aktiv medlem
Får jag också vara med och häva ur mig en massa godtyckligt staplade ord med en kvasivetenskaplig aura?

Jag tror att sannolikheten för en kvantfluktuation som skapar ett elvadimensionellt svart hål på händelsehorisontens supersträngar är infinitesimalt större eller mindre än Lebesgueintegralen över S^3 av en alef-4-begränsad funktional. Då detta medför att spinnet på mångfalden av multiversa kollapsar till en gruppteoretisk homeomorfism konvergerar måttet av cyklande individerna till ett nästan säkert i en kolomogorovsk mening.

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Jag skulle vilja bo i ett universum/planet där bilister äskar landsvägscyklister, finns det tro?

GoranS

Aktiv medlem
Vill du bo i ett(-)planet? Är det första våningen du menar? Om så är det väl bara att sätta in en annons "Sökes lägenhet en trappa upp med uteslutande landvägscyklistälskande bilister i övriga lägenheter på våningsplanet". Kan inte tänka mig annat än att det blir napp - vem kan motstå en sådan annons?

borano20

Aktiv medlem
Vill du bo i ett(-)planet? Är det första våningen du menar? Om så är det väl bara att sätta in en annons "Sökes lägenhet en trappa upp med uteslutande landvägscyklistälskande bilister i övriga lägenheter på våningsplanet". Kan inte tänka mig annat än att det blir napp - vem kan motstå en sådan annons?
Hej.. Baggis att hitta ett sånt boende. Börja inte leta på Jorden, bara. Större sannolikhet därute i intigheten. mvh borano20

Bikzz

Aktiv medlem
Nuvarande kunskap är väl att det är ca +45 miljarder ljusår till det mest avlägsna områdena som vi kan se teoretiskt sett. (om jag fattat det hela). Det är väldigt långt borta, .... Men sen fortsätter det såklart mkt mer än så, okänt hur långt bort, vi kommer aldrig att få veta hur stort det är, troligtvis är det oändligt ---
Ljuset där från gränsen började sin resa mot Jorden för mer än 12 miljarder år sen eller så, strange and coolt !

GoranS

Aktiv medlem
Annars räcker det med att sannolikheten är ett för att det ska vara ett faktum....
Nja, om du slumpar ett tal mellan noll och ett och har likformig sannolikhetsfördelning är sannolikheten ett att du får ett irrationellt tal. Det innebär dock inte att det skulle vara ett faktum att alla tal mellan noll och ett är irrationella.

Snuten

Aktiv medlem
Ärligt talat, vem begriper oändlighet? Jag skulle tro att den är omöjlig för en människa att förstå. Det blir bara ett ord.

Detta sagt med tanke på att oändlighet verkar vara en viktig detalj då det gäller sannolikheten för att det skall finnas kopior av olika världar.

Pugilism

Aktiv medlem
Ja, man kan undra, om man tar en bit av något som är oändligt, är det oxo oändligt stort? Men jag tippar att evolutionen på jorden som ledde fram till Samhället idag är en helt ootrolig osannolik kedja av händelser. Som aldrig kommer att hända igen någonsin i Universum. No more Bikes anywhere on any planets, Never !!

Angående oändligheter rekommenderar jag att du kollar upp "hilberts hotell" där Hilbert på ett lättsamt och enkelt sätt förklarar oändligheter.

GoranS

Aktiv medlem
Fast uppräkneliga oändliga mängder är ju lite mesiga. Riktigt skumt blir det ju först när man börjar med överuppräkneliga mängder.

Bikzz

Aktiv medlem
Maybe Mr Anderson. Och Hilberts Hotell har jag hört om innan. Men jag undrar fortfarande om en oändligt liten sannolikhet ( men dock inte 0), kommer att hända mer än en gång i ett troligtvis oändligt område ? Jag tvivlar.

GoranS

Aktiv medlem
"Men jag undrar fortfarande om en oändligt liten sannolikhet ( men dock inte 0), kommer att hända mer än en gång i ett troligtvis oändligt område ?"

Detta saknar all form av stringens, något som är oerhört viktigt om man inte ska gå vilsa när man sysslar med såpass ointuitiva saker som oändligheten. Tal som är "oändligt små men inte noll" påminner om infitesimala tal och icke-standardanalys https://en.wikipedia.org/wiki/Nonstandard_analysis

GoranS

Aktiv medlem
Ett försök till konstruktion:

Låt n vara ett positivt heltal. Antag att sannolikheten att en händelse inträffar i intervallet [i-1, i) är 1/n för i =1, ..., n. Antag vidare att händelserna i de olika intervallen är oberoende.

Då kommer antalet händelser som inträffar att vara binomialfördelat B(n, 1/n), se https://en.wikipedia.org/wiki/Binomial_distribution. Då n växer kommer sannolikhetsfördelningen allt bättre att approximeras av en Poissonfördelning med intensitetsparameter n*1/n = 1. I synnerhet, om du låter n gå mot oändligheten kommer denna approximation att bli allt bättre och du kommer att ha din situation där sannolikheten att en händelse ska hända i ett visst intervall går mot noll och att områdets utsträckning går mot oändligheten.

Om du sen tittar på figuren högst upp till höger i denna länk ser du att sannolikheten för t.ex. två händelser är knappt 20%, d.v.s. långt ifrån noll. Om man dessutom betingar på att vi faktiskt vet att minst en händelse inträffat ökar sannolikheten ytterligare för två händelser.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer