[OT] Förslag på skidjacka?

Jilster

Aktiv medlem
Millet är mycket prisvärda och funktionella. Helt klart i samma klass som Arteryxx men betydligt billigare. Tierra gör också mycket fina plagg.
Upplever mer och mer att tillverkarna av skidjackor är så himla fokuserade på att få ut en ny modell gärna 5 varje år så att de låter kunderna sköta själva testandet av plaggen. Har sett en hel del idiot lösningar som uppenbart ingen direkt revolutionerande tankeverksamhet har lagts ner på. Tyvärr så har detta fenomen smugit in sig på en hel del märken som tidigare varit mycket bra.
Skulle passa mig för Peak, Northface de har definitivt fallit för att göra trendiga plagg som med fördel ska bytas varje år då en ny flaschig modell/färg kommer ut. En skid jacka vill man ha i 5, 6 kanske 8 år innan man slitit ut den tycker jag.

Peak i synnerhet är ett skämt mot seriösa skidåkare

Frid

Patrik

johan44

Aktiv medlem
Håller med föregående, north face köpte jag själv tyvärr, dyraste korta jackan, riktigt skämt kvalitetsmässigt. Nu har jag en Arc med sjukt bra "finish" men det kostar.

Jag skulle råda dig att tänka efter vad för huva du vill ha, när ska du använda den? Det är stor skillnad på "strutar" och "tekniska" huvor. Ska du isklättra? En rymlig huva med stor öppning som inte skyddar kinderna. Ska du åka skidor? Då föredrar jag iallafall att åka med mössa och att ha en väl skyddande struthuva att ta till när det blåser ordentligt på toppen. Stor skillnad som sagt.../J :)

roefv

Aktiv medlem
Jag personligen gillar fjällrävens jackor, tycker dom är mkt funktionsdugliga och mkt slitstarka till bra priser, sen gillar jag designen oxå.

/ Joakim

Jilster

Aktiv medlem
Vill man ha in en hjälm i huvan så måste det in i funderingarna också. Personligen fattar jag inte varför de gör huvor som är löstagbara.

Pat

johan44

Aktiv medlem
tror att fasta huvor är förbjudna i barnkläder pgav risken att fastna och bli hängande... Kanske vissa tillverkare har liknande tankar kring vuxenkläder?, eller kanske inte.../J :)

Pelle Hå

Aktiv medlem
Prisläge?

Själv tycker jag Columbia har prisvärda jackor i mellanprisklass. Köpte en av deras skaljackor för några år sedan som jag har använt väldigt mycket. Kraftigt andasmaterial, bra ventilerad (dragkedjor under armarna samt även genom fickorna om man har dem öppna), snölås, hyffsad kapuschong, bra fickor, extra stor nätficka för goggles på insidan, plastflärp i ena fickan för att fästa liftkortsjojjo, dragkedja för fleecefoder för de riktigt kalla dagarna etc. Oftast räcker det utan foder.

Kostade ca 2000:- Sedan kompletterade jag med en billig fleecejacka (av annat märke) för 400:- som foder. Hade tur att hitta en med precis rätt längd på dragkedjan.

oskarlind

Ny medlem
Detta svar utgår från att du söker en jacka för skidåkning, inte en att glassa i och impa på folk med.
De senaste åren har jag kört med Everest grejer. Kostar ca hälften av de mer kända märkena men spöar många av dem i funktion och hållbarhet. Kommer du undan på den ekonomiska fronten finns det ju utrymme för att köpa andra prylar, eller åka mer skidor :-)
Everest hittar du på Stadium...å jag jobbar inte där.

Viktigare än märke är dock att du hittar jackan som har vad du önskar. Som sagts ovan. Luva som tar hjälm (å som sitter ihop med jackan), liftkortsficka på ärm (de senaste North Face, Haglöfs verkar ha tagit bort denna) vill inte jag vara utan, fickor å ventilationer som går att manövrera med skidhanskarna på, etc. Om du sedan vill ha fodrat eller skal är ju upp till dig.

Mkt nöje!
// Oskar

Peter E

Aktiv medlem
Med risk för att sabba tråden, är det nån som har nån åsikt om Hardshell vs Softshell när det gäller skidåkning. Kör med Hardshell men är lite sugen på Softshell men funkar det ? Hur är det att sätta sig på en sittstolslift full med regnblandad snö ? Den erfarenhet jag har av Softshell är att de står emot väta sissådär.

Är en sucker och kör med ArcTeryx men måste hålla med Oskar om att Everest blivit riktigt bra. Kommer helt klart ta en titt på dem när det är dax nästa gång

Alfsomfan

Aktiv medlem
Hard- vs Softshell. Tror inte att softshell byxor är vägen. Om man sätter sig i blött blir man blöt. Man svettas inte så mycket på benen som överkroppen, så där borde hardshell funka fint. Däremot på överkroppen så har det funkat fint med softshell för mig. Har iofs inte kört i lössnö, tänker på snökjol.

jtl

Ny medlem
Mina fem öre...

Skal eller inte är en smaksak, jag använder båda delarna beroende på väder och temperatur. För en skaljacka är mina krav:

* Någon form av innertyg (mesh foder eller liknande) - En jacka helt utan foder andas tyvärr sämre då det inte finns någon isolering mellan yttertemperatur och kroppens temperatur.

* Ingen, eller löstagbar, huva - En huva vid skidåkning är bara ivägen, instoppad i kragen blir den bara knölig och otymplig.

* Höftlång - En lång jacka hindrar kan inte dras åt i nederkant utan att hindra rörelser.

* Bröstfickor som inte ligger ovanpå en innerficka - Alla fickor skall kunna användas utan att det blir otympligt.

* Snölås - Hindrar snö och kall luft att komma in. Gör dessutom att jackan ofta sitter bättre.

* Ej Goretex - På tok för tätt. Windstopper, Cordura, MPC och många andra alternativ är betydligt bättre.

* Ventilation - Svettas gör alla....

Prova jackan med hjälm och handskar. Det skall vara enkelt att få handsken och jackan att gå omlott. Kragen skall kunna stängas helt med hjälm på och med en tröja med hög krage.
Jag åker sällan skidor i hellregn, gör jag det så blir jag blöt även om jag använder en 5000 kronors jacka i Goretex XCR med vattentäta blixtlås....

Märken? Finns en uppsjö bra och billiga märken. Craft, Everest, Tenson, Mc Kinley, North Face, Beyond-X, Helly Hansen mfl har alla bra och billiga modeller. Själv kör jag med en Craft Trim (skal) och en Beyond-X (fodrad med Thinsulate). Båda ligger på drygt 2000:-

Jerry

Aktiv medlem
Köpte Marmott nu senast det var dags och är helnöjd.

Kört två säsonger med den nya jackan nu och det fungerar bra
tycker jag. Jag använder den inte till vardags utan bara när
jag åker skidor dock, så slitstyrkan kan jag inte uttala mig
om.

Den har tillräckligt med fickor för mina behov, snölås, ordentlig
krage, justerbar huva o s v.

Har haft den i alla möjliga typer av väder och på en del hyfsat
jobbiga off-pist turer utan några problem. Jackan andas ut det jag
svettas och stänger ute det blöta som den ska. Jag har också ett
par Marmott-byxor.

En polare har en Arcteryx som han använder i ur och skur som
han verkar nöjd med. Han har haft den i några år nu och den
börjar bli lite urblekt men vägrar ta slut för honom ... :-)

Jag kunde iofs lika gärna valt Arcteryxen men av någon anledning
fastnade jag för Marmotten istället och har inte ångrat mig ännu.

Jag håller med åsikterna ovan att skidjackor (och allting annat
som har med skidåkning att göra med för den delen) köper man för
att använda i ca 10 år och då måste det vara bra grejor. Utom
möjligen då skidorna som väl är lite mer av förbrukningsvara
(det kommer ju så mycket nytt roligt hela tiden också:-).

oskarlind

Ny medlem
Peter E.
Tänk på att en softshell ofta har ganska mkt foder. Skaffade en sån för nåt år sedan för att kunna komplettera med (å så är det ju ganska modernt -klart man är lite fåfäng) men den blir för varm att verkligen åka i om det inte är -10. Hamnade i fjol i +/-0 och duggregn med den. Tror det var svett som var blött från insidan, vatten från utsidan. Funkade bra så länge man hade jackan på sig, bortsett från att den vägde nåt/några kilo extra. Efter att ha haft av jackan (avsaknad av värmeskillnad in- och utsida) var den ungefär lika inbjudande som en nyanvänd våtdräkt i januari att ta på sig.

Jackan lever nu ett stilla liv som min vardagsvinterjacka, där den funkar ypperligt.

// Oskar

Zeb

Ny medlem
Det är stor skillnad i kvalitet och finish. Jag har nära erfarenhet av Arcteryx, Patagonia och Haglöfs; och det är just i den ordningsföljden jag skulle ranka dem. Hållbarheten och detaljfinishen är överlägsen på Arc. Haglöfs är pinsamt. Min Arc jacka kostade cirka 6000 och Haglöfs 4500. Skillnaden är som moots jämfört med Biltema, så merpriset är billigt i mina ögon.

Min Arcteryx: Blixtlåsens precision, gummisnoddarnas spänst, trycknapparnas mostånd, kort sagt allt är som nytt. Observera att detta är efter tre hårda år med cirka 60 dagar skidåkning, mycket bärande av skidor, en del cyklande, många skridskoturer, dagligt användande som regnjacka, segling, kanotpadlande, etc. Många tvättar och inget slitage. Nu börjar dock kardborren i armsluten ge sig lite.

Min frus Haglöfs: Såg inte ny ut ens i affären. Slarvig passform i tygbitarna och feta tepsremsor som kompenserar för dålig tillskärning. Klena blixtlås. Lösa trådar. Loggan är sliten efter en lätt säsong. Dock är den snygg och har en del trevliga praktiska detaljer.

Patagonia är någonstans i mitten. Hållbar, men ser snabbt sliten ut. Gör dock det den ska med större trovärdighet än Haglöfs. Haglöfs känns som en designpryl.

/Zeb

PS: Av de senaste 60 skiddagarna hade en softshell varit bättre i minst 50 dagar. men har man pungat ut med så mycket för en jacka så får man f-n använda den också ;-)

Levi

Ny medlem
Jag köpte ny skaljacka för en vecka sedan. Sitter som gjuten och gillar designen skarpt, ser bättre ut i verklighet än på bild. Jag kommer att använda den som skidjacka men även för löpning, segling, cykling osv.

Cross

Starcus

Medlem
Jag vill gärna instämma i beträffande Arcteryx. En till synes dyr jacka - den kostar ca 5.500 kr - har varit det billigaste och bästa plagg jag köpt. Min jacka är en Theta AR, en allroundjacka av skalmodell, givetvis i Gore-Tex som varit fantastiskt bra. Arcteryx är ett varumärke som startade i liten skala av ett par klättrare som började göra egna, ändamålsenliga kläder för klättring. Värt att veta är att de flesta jackorna är relativt smala i passformen, varför det kan strama om man är lite biffig. Jag har aldrig haft det problemet (180 cm / 75 kg). Vill man ha en fodrad jacka, kan jag rekommendera Fission SW, som är en fodrad variant av Theta AR.

Köp Arcteryx!

//Marcus

Jilster

Aktiv medlem
Det enda negativa som jag har att säga om Arcteryx(förutom att stava till det) är att de ligger ca 2 till 2500 kr över en tex Millet jacka. De är definitivt inte så mycket bättre. För de pengarna får du nästan ett par skidbyxor också. Lägg sedan till att du använder jackan ändamålsenligt i kanske max 4-5 veckor om du har en bra åksäsong.

Opatty

M

mats412

Guest
Norröna!

har bra kvalisort och är bra skurna, finns modeller för de korta och de långa.

Själv har jag en recon-jacket, som motsvarar "arkterycks" lite längre modeller. Själv är jag lång och vill inte attt jackf-n halkar upp i armhålan så fort man rör på sig (som TNF halvlång jättepopulära (för ett tag sen) modell gjorde). En jack som jag bor i nästan året runt.

anderski

Aktiv medlem
Jag åker skidor i min Vermarc cykeljacka model höst.

Funkar hur bra som helst, i alla fall ner till -10C.

/Anders

highway

Medlem
Håller med om Norröna dock åker jag mest omkring i Burton AK plagg men Norröna känns lite mer exotisk om man inte hänger i Hemsedal..

Har varit skeptisk mot dom vattentäta dragkjedjorna men efter två års hårt slit fungerar det fortfarande helt klanderfritt.

Mina kläder är i 3-lagers Gore-tex XCR och tycker att det funkar kanon och upplever inte att det är för tät förutom vid längre hikar för då blir det lätt lite för tätt men den dagen man sitter i en lift och det toksnöar så är det grymt skönt med ett riktigt bra Gore-tex ställ istället för något som är nästan som Gore-tex :-)

Simon

Ny medlem
priserna på arc'teryx ligger på samma nivå som millet kolla på www.addnature.se sen att arc'teryx är jävligt snygg är bara ett faktum

cycleman66

Ny medlem
Jag håller med första svaret Millet K-jacket som finns på addnature.com är grym jag lovar har kännt på den det är bästa jackan som finns. Livstidsgaranti också om jag inte minns fel

kevlar

Ny medlem
Snackar vi i asterixprisklass - Klättermusen

Snackar vi i lite under asterixprisklass - Millet (K-jacket) eller North Face (Mountain Jacket, funnits sen mitten av 80-talet med små förbättringar) eller norröna eller...

Snackar vi runt 2500 - Jag är allergisk mot everest. Craft, Helly Hansen, etc sunkar bra. Se bara till att inte få en jacka med vädringspanel i ryggen, det är den mest hjärndöda konstruktion som skådats i modern tid.

Byxor samma som ovan.

Asterix är fina kläder men säljs till ett fantastiskt överpris i europa. I canada är dessa helt outstanding i prisvärdhet men inte här. Alpha SV 5700 i sverige och $500 i USA

Senast redigerad av en moderator:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer