OT: Gängpaj för luftningsskruv

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Hej Happy, här brukar man ju få svar på det mesta!

Jag har problem med att min dieselmotor (VP md2003t) läcker diesel vid luftningsskruven. Prövade att köra halvgeneröst med rörtejp på skruven och då funkade det på låga varv. Glad i hågen åkte jag på en söndagstur. Sen påpekade sambon att det luktade diesel, mkt riktigt, i kölsvinet låg väl en 8l.

Nu har jag beställt ett gäng kopparbrickor och en packning.
Vad gör jag om det inte funkar?
Finns det något som jag kan plugga med som pallar trycket eller måste jag gänga om?
Mer gängtejp (finns det mineral beständig sådan)?

Tack!

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Är det gängmos så är det nog inte så mycket annat än försöka byta. Dom flesta luftskruvar jag sett har haft någon bricka av något slag och ett spår i skruven så luften kan komma ut.

Bengt-re

Aktiv medlem
Är det gängmos så är det nog inte så mycket annat än försöka byta. Dom flesta luftskruvar jag sett har haft någon bricka av något slag och ett spår i skruven så luften kan komma ut.
Ja är det som de 2003t vi hade på jobbet så är det en skruv med plantätningar. Skruven är isf gängad i filterhuset vilket jag tror är löstagbart och isf borde det gå att sätta en helicoil. Skall man göra det så måste det bort dock och spånrensas ytterst noga efteråt så att inga aluspån letar sig in i HT pumpen vilket troligen kan få den att totalhaverera.

Det kan ju också gå sätta dit ett annat filterhus, men det blir ju rätt mycket meck.

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Ja är det som de 2003t vi hade på jobbet så är det en skruv med plantätningar. Skruven är isf gängad i filterhuset vilket jag tror är löstagbart och isf borde det gå att sätta en helicoil. Skall man göra det så måste det bort dock och spånrensas ytterst noga efteråt så att inga aluspån letar sig in i HT pumpen vilket troligen kan få den att totalhaverera.

Det kan ju också gå sätta dit ett annat filterhus, men det blir ju rätt mycket meck.
Jag har försökt hitta ett nytt"lock" till själva filterhuset men har svårt att hitta den

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer