[OT] Gammal bil hur länge till?

MartinRF

Medlem
Bilens ålder: 15,5 år
Antal mil: 16500
Modell: Honda Accord
Känd rost: ingen, kör med orginalavgassystem fortfarande...
Kontrollbesiktningen har passerats utan anmärkning i alla år.

Men, jag inser att den inte är en evighetsmaskin och även om jag inte behövt börja seriereparera åldrade delar än (först ut och enda hittills var AC-kondensorn i somras) så har jag börjat fundera på hur länge till -- bilens funktion skall inte vara något jag oroar mig för.

Eftersom jag inte är vansinnigt road av att handla bil känner jag inget 'trängande behov' och funderar på hur jag bäst får hjälp att bedöma hur långt bort i tiden sönderfallet sannolikt börjar.

Jag har sett att bilprovningen har en tjänst för ca 1,5 tusenlappar. Är den något att ha? Andra alternativ?

Till vardags och pendling är det cykeln som gäller. Bilen är fritids/helg/semesterfordon.

/Martin

Rattnalle

Aktiv medlem
Det spelar ingen större roll om du köper en 5 år gammal bil. Det kommer att vara lite samma där: Det går jättebra tills något strular.

Jag kör en 15 år gammal bil och oroar mig inte det minsta för just tillförlitligheten. Att något blir dyrt förr eller senare är jag med på men jag blir väldigt förvånad om jag skulle bli strandad.

tobo

Medlem
Du äger en av marknadens bästa bilar med avseende på driftsäkerhet (tillförlitlighet).
Modellens svaghet brukar vara rost, mekaniken brukar hålla väldigt bra.
Så min bedömning är att så länge det inte finns rost i bärande delar (som besiktningen anmärker på) så kommer bilen att rulla.
Med tanke rostfriheten och på det låga miltalet på bilen är en försiktig prognos att minst 5 år till bör du kunna köra utan större problem.
Och precis som Rattnalle skriver så kan en 5 år gammal bil ha ett större reparationsbehov, så att köpa en nyare/dyrare bil är ingen garanti för att slippa reparationer.

simson

Aktiv medlem
Godmorgon !
Kör en 99a Mitsubishi galant som bara går och går
men jag lämnar faktiskt in den för service på
märkesverkstaden för service enl boken , men gör
aldrig nåt före besiktning , alltså inga förslag
från verkstan "det här behöver fixas" .
Sprejar hela underredet med linolja en gång om året .
Reservdelsbil kan köpas för i princip ingenting .
Farsan har en åtta år gammal Audi a6 quattro som
går sönder i tid och otid , DYR att laga och
värdeminskningen ouch...
Ska jag åka långt så hyr jag en .
Mer deg till cykelprylar.
Mange

Prästbol

Aktiv medlem
Strikt ekonomiskt är det bäst att köra vidare och betala småreparationerna. Skrota den när något dyrt går sönder och med den bilen och det miltalet kan det mycket väl dröja tio år innan det händer. Honda och Toyota är det närmaste en evighetsmaskin man kan komma.

Största och i stort sett enda fienden är rosten och är den i det närmaste rostfri skulle jag kostat på en seriös rostskyddsbehandling så är den fienden borta hela tekniska livslängden. Alternativt billig oljesprutning varje eller varannat år,

Att byta till något som är äldre än 5-6 år är ingen idé.

Men, sedan beror det hela på hur du trivs med bilen och det kan såklart bara du svara på!

Pfaff

Aktiv medlem
Om man ska va ärlig mot sig själv är det med största sannolikhet den bästa affären att vårda bilen ända in i graven. Sålänge det är plåt och mekanik går det alltid att fixa, laga och reparera. Elektronik är värre, även om det är utbyttbart kommer rätt pryl inte att finnas kvar i all oändlighet.

Kristoffer R

Aktiv medlem
Miltalet är inga problem egentligen. Vissa märken börjar degenerera vid 15000 men Honda är inte bland dem. Rosten är värsta boven och det som verkar ta kål på Honda (mfl) så håll efter den. Annars räcker det att ta hand om bilen och serva den ordentligt.

Vissa grejer känns mer slumpartade.

Ett sätt att få lite "förhandskänsla" kan vara att kolla upp "begköpguiden" som Vi Bilägare släpper varje år, troligen är din bil bara med i notisformat nu men kanske kan du hitta något bra på biblioteket eller via deras hemsida.

Men runt 30000 mil går de flesta japaner utan problem. Olika tillverkare har lite olika designmål på livslängd. Hade du haft en F***, P****** eller R****** hade det varit läge att byta snart.

Men det är även mycket slump inblandat.

Upp till 20 000 mil brukar gå fint, idag är det väl inte främst ålder utan miltal som påverkar livslängden? Sätt av en lämplig summa per körd mil så har du en fond för att betala reparationer när de kommer, eller som delbetalning på en ny bil när det behövs. Förslagsvis en 5 kr / mil?

*edit* 30 000 som Kristoffer R anger ovan låter också rimligt när det specifikt gäller japanare.

Senast ändrad:
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Antalet mil säger ju egentligen inte så mycket
> utan att veta hur de körts.

Tänker du på klassikerna "Norrlandskörd" "Tjejkörd" och "Gubbkörd" ?

Rattnalle

Aktiv medlem
Kanske inte så tydligt men mycket av slitaget kommer ju inte av milen i sig utan snarare om der körts på bra eller dålig väg, lugnt eller som en biltjuv, sommar eller slask osv.

Att tugga motorväg i laglig fart sommartid är ju inte så påfrestande för något egentligen.

Kneecap

Aktiv medlem
Rattnalle skrev:
> Antalet mil säger ju egentligen inte så mycket
> utan att veta hur de körts.

Tjena!

Alla säger olika. Åren dödar bilen, milen dödar bilen, saltet dödar bilen m.m. Det enda som är rätt är att ägaren dödar bilen. Körde en E-klass -03 som gått 67000 mil för ett tag sedan. Syntes inte på bilen. Visst det var mycket prylar bytt och fixade. Men motorn var fortfarande original och bilen var helt rostfri. Ägaren hade haft den sen den var ny och vårdade den som ett litet barn.

h.g.j

Aktiv medlem
Min erfarenhet som yrkeschaufför säger att det inte är milantalet som dödar, utan hur många som kör bilen och deras körsätt.

Körs bilen konsekvent eller i huvudsak av en förare håller dom ganska bra oavsett om de körs lugnt eller hårt. Om de växlas mycket i körsätt eller går från att rulla mycket till lite eller tvärt om, då ber man om trassel.

Skickade i våras min 15 gamla Passat till den sista vilan, maskinellt var det inget fel på den trots 69000 mil, utan det var rosten som var problemet.

Vad det gäller TS bil så om du inte känner någon längtan efter bilbyte så tuffa på tills något händer, jag antar att bilen inte står så högt i kurs vid en försäljning så rulla på tills något dyrt inträffar och vidga vyerna då... :)

tmalm

Aktiv medlem
Enda anledningen att byta är väl krocksäkerheten, kör du bara runt korta sträckor och hyr när du kör långt så kör vidare tills den säger till :-)

/T

MartinRF

Medlem
Jösses vilken respons!

Det är helt klart att de flesta av er tycker att jag lugnt kan köra vidare åtminstone några år -- vilket naturligtvis är exakt vad jag vill höra :-)

Det hade varit skönt att understödja detta med lite mer objektiv information, var min tanke.

Om rostskyddet: Bilens förste ägare kostade på bilen en rejäl underredsbehandling trots att bilen bara skulle sommarköras. Efter två år och 1200 mil gick han bort och änkan sålde tillbaks den till bilfirman jag hittade den på.

Om hur den körs av mig: Jag är naturligtvis en av dessa 80% av alla bilförare som är överlägsna alla andra förare :-) Skämt åsido, bilen används inte för jobbpendling och nästan aldrig för ärenden. Jag cyklar till jobbet för det mesta och åker T-bana annars. Mataffärer har jag flera på gångavstånd. Så det blir nästan inga korta körningar. Båten är tre mil bort både på sommaren och vintern. Släkten bor 50 mil bort och lite olika kompisar bor 6-10 mil bort. Det blir relativt få kallstarter och avgassystemet hinner gå varmt och torkas ut. Till nackdelarna med detta beteende hör att bromsarna hinner rosta rätt mycket mellan turerna på vintern om vintern är mild.

Om det där med krocksäkerhet: Jo, det är ett krux. Utvecklingen går framåt:

Om återkallande av bilar: För några år sedan hade BBC en bar artikel på sin hemsida om varför så många bilar återkallas för åtgärder nu för tiden, om varför det hade mer med media att göra än bilarnas kvalitet och de risker ägarna löpte. Men säga vad man vill om BBCs web, den är inte lätt att hitta gammalt material på.

Nu till helgen är det dags för ett nytt besök hos släkten. På måndag kväll kör jag hem igen och jag förväntar mig att allt skall gå galant. (Förutom att vädergudarna skall bjuda på regn båda vägarna. Vindrutetorkarna är inte det mest inspirerande att studera fem timmar i sträck.)

Förra helgen släpade jag båten. Det gick också galant.

/Martin

Bilagor

Fältprästen

Ny medlem
Kör vidare och se bilen som en sparbössa. :)

Sitter själv i en liknande situation (Avensis 99 med 12000 mil på nacken) som i princip bara går och går. Ett bekymmersfritt ägande helt enkelt.
Har passerat varje besiktning utan anmärkning, utom idag då jag blev tillsagd att byta strålkastarglas (stenskott med sprickor). Inget fel på strålkastarna i sig annars.
Men har börjat snegla lite lätt på en nyare bil, utan att känna någon egentlig stress. Mest kul att ha något nytt. Men man hör ju en del skit om nyare bilar som bara krånglar, så man blir ju lite avskräckt.

Kneecap skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Antalet mil säger ju egentligen inte så
> mycket
> > utan att veta hur de körts.
>
> Tjena!
>
> Alla säger olika. Åren dödar bilen, milen
> dödar bilen, saltet dödar bilen m.m. Det enda
> som är rätt är att ägaren dödar bilen. Körde
> en E-klass -03 som gått 67000 mil för ett tag
> sedan. Syntes inte på bilen. Visst det var mycket
> prylar bytt och fixade. Men motorn var fortfarande
> original och bilen var helt rostfri. Ägaren hade
> haft den sen den var ny och vårdade den som ett
> litet barn.

Vafan!
67000mil?!?!?
Hur hade det gått till?

Kristoffer R

Aktiv medlem
Till TS - handfast råd att kolla Vi Bilägare.

Biltillverkare kan ha ett designmål. Det kan formuleras som att X procent av flottan skall rulla Y mil. Enligt vad jag hört hade Volvos gamla bakhjulsdrivna bilar målet att 99% skall gå 30000 mil. Jag har själv haft några av dem (240 & 740) som gått 27000 resp 35000 mil utan större problem. En annan tillverkare hade enligt trovärdig uppgift designmål 90% av bilarna skall gå 16000 mil. Det verkar stämma.

Även om enstaka bilexemplar kan köras extremt långt, och det egentligen inte finns någon övre gräns (man kan ju byta ut delar i oändlighet) brukar det kräva byten av saker som tex kolvringar i motorn, synkringar i växellådan eller bussningar i chassit.

De flesta "budgetmärken" och även de finare förstås, brukar dock drabbas av en räcka "småfel" som knäcker ekonomin för bilen. Några verkstadsbesök för typ trasig AC, framvagnsbussningar, koppling, bakbromsok som "rostat fast", nån elektronikmodul för låsen och det rasslar lätt iväg 30000-40000kr

Lastbilar har ett längre designmål, kan det inte dock men 100000 mil är "ingenting". :)

tobo

Medlem
Fältprästen skrev:
> Kör vidare och se bilen som en sparbössa. :)
>
> Sitter själv i en liknande situation (Avensis 99
> med 12000 mil på nacken) som i princip bara går
> och går. Ett bekymmersfritt ägande helt enkelt.
> Har passerat varje besiktning utan anmärkning,
> utom idag då jag blev tillsagd att byta
> strålkastarglas (stenskott med sprickor). Inget
> fel på strålkastarna i sig annars.
> Men har börjat snegla lite lätt på en nyare
> bil, utan att känna någon egentlig stress. Mest
> kul att ha något nytt. Men man hör ju en del
> skit om nyare bilar som bara krånglar, så man
> blir ju lite avskräckt.

12000 mil på en Avensis är ju ingenting, se länken: http://biluppgifter.se/fordon/?o=3423182&i=0&s=merinfo

Prästbol

Aktiv medlem
MartinRF skrev:
> Jösses vilken respons!

Happy levererar!

> Om rostskyddet: Bilens förste ägare kostade på
> bilen en rejäl underredsbehandling trots att
> bilen bara skulle sommarköras. Efter två år och
> 1200 mil gick han bort och änkan sålde tillbaks
> den till bilfirman jag hittade den på.

Läge att göra om det, för skyddet slits med tiden.

> Om det där med krocksäkerhet: Jo, det är ett
> krux. Utvecklingen går framåt:
>
> lpage&v=HCecdOBCFjI

Man hade ett säkerhetstänk redan då och eftersom det inte är en småbil skulle i a f inte jag vara särskilt bekymrad över det. Om man själv inte gör fel är risken väldigt liten att råka ut för en allvarlig olycka.

MartinRF

Medlem
Åter efter ca. 100 mil som genomfördes helt utan ens antydningar till incidenter.

Apropå 16 år gammal Avensis: I lördags fikade jag med en jämngammal kompis och fd kollega. Han är lite irriterad på Toyota som inte ger honom någon anledning att byta bil. Hans nuvarande är en 16 år gammal Avensis som han köpte som ny.

Apropå biluppgifter.se så ser jag att min bil tillverkades på min 40-årsdag!
:-)

Apropå säkerhetstänk förr så är det tur att jag aldrig gör några misstag i trafiken...

/Martin

PS Bilen känns mycket fräschare om man är utvilad när man kör...

Rattnalle

Aktiv medlem
Tittar man på krocktestet ovan så är det ändå rätt imponerande med tanke på att 940n är en upphottad design från sent 70- tidigt 80-tal. Det har ju hunnit hända rätt mycket däremellan..

oxr

Aktiv medlem
Kan vi inte någon gång bara döda myten om den där videon någon gång? Vad säger Folksam-statistiken?

oxr

Aktiv medlem
h.g.j skrev:
> Min erfarenhet som yrkeschaufför säger att det
> inte är milantalet som dödar, utan hur många
> som kör bilen och deras körsätt.

Min erfarenhet som kommunalarbetare säger samma sak. Jäklar vad fort vissa bilar åldras...

MartinRF

Medlem
oxr skrev:
> Kan vi inte någon gång bara döda myten om den
> där videon någon gång? Vad säger
> Folksam-statistiken?

Folksam (jag har 2013-rapporten på datorn) rekommenderar den där Renaulten men inte Volvos 900-serie.

/Martin

tobo

Medlem
oxr skrev:
> Kan vi inte någon gång bara döda myten om den
> där videon någon gång? Vad säger
> Folksam-statistiken?

Finns fler exempel, t.ex. från just Folksam, som krocktestade en Yaris mot en 945.
http://www.folksam.se/testergodarad/krockfilmer/krocktest

Folksams slutsats: Du sitter minst lika säkert i en ny säker småbil som i en stor gammal bil.

johan44

Aktiv medlem
Samma här, en bit över 10 år och 10 000 mil i avensis i princip gratis.

MartinRF skrev:

> Apropå 16 år gammal Avensis: I lördags fikade
> jag med en jämngammal kompis och fd kollega. Han
> är lite irriterad på Toyota som inte ger honom
> någon anledning att byta bil. Hans nuvarande är
> en 16 år gammal Avensis som han köpte som ny.
>

> /Martin
>
> PS Bilen känns mycket fräschare om man är
> utvilad när man kör...

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Problemet säkerhetsmässigt med gamla bilar är avsaknad eller dålig antisladd. Antisladd räddat mer liv än bilbälten idag. Ja du kanske kör försiktigt men gör alla andra det?
Sidokrockskydd är också nånting som blivit enormt mycket bättre. Frontalkrockar är inte så jäkla vanligt

Rattnalle

Aktiv medlem
JLarsson skrev:
> Nån som kommer ihåg SIPS?

Du menar det som står i insteg och ibland bakruta på 940 och 850?

eketjall

Ny medlem
JLarsson skrev:
> Nån som kommer ihåg SIPS?

Eller Procon-ten?

bakväxel

Ny medlem
Min andrabil vardagsbil Mazda 626 1989 slår snart över på 31000 mil, har lite rost på höger bakskärm. Besiktningen är nu i december, får se hur det går då.

Edit: Bild.

Bilagor

Senast ändrad:

johan44

Aktiv medlem
Audi, ett wiresystem som drog tillbaka ratten vid krock, eller? :)

eketjall skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > Nån som kommer ihåg SIPS?
>
> Eller Procon-ten?

eketjall

Ny medlem
johan44 skrev:
> Audi, ett wiresystem som drog tillbaka ratten vid
> krock, eller? :)
>
> eketjall skrev:
> -----
> > JLarsson skrev:
> >
>
> > -----
> > > Nån som kommer ihåg SIPS?
> >
> > Eller Procon-ten?

Japp, och spände bältena också om jag inte mins fel.

Prästbol

Aktiv medlem
Kneecap skrev:
> Antisladd har räddat mer liv än bilbälten idag.

Källa? Kan det verkligen stämma?

> Ja du kanske kör försiktigt men gör alla andra det?

Nej, men om man genom försiktighet minskar risken att själv ställa till ngt minskar den totala risken man utsätter sig för i trafiken. En hel del av dödsolyckorna dessutom är singelolyckor.

> Sidokrockskydd är också nånting som blivit enormt mycket bättre.

Ja. Men TS har väl en 99:a och redan då hade det kommit balkar i dörrarna och, oftast, sidokrockkuddar fram. M a o mycket bättre än om man hade gått ytterligare 7-8 år bakåt.

berko (fd Kikon)

Aktiv medlem
En Honda utan rost, med 16500 mil på mätaren?
Den är skrot, ge mig bilen. :)

Skämt åsido, kostar den något i underhåll? Alls? Håll den i ordning och kör så länge hjulen går runt. Även fast du skulle behöva reparera för 15000 det närmaste året, så kommer du aldrig hitta en bättre bil för 15000. Aldrig.

MartinRF

Medlem
Prästbol skrev:
> Kneecap skrev:
> -----
> > Antisladd har räddat mer liv än bilbälten
> idag.
>
> Källa? Kan det verkligen stämma?
>
Elektrikerförbundet?

(Kunde inte låta bli)

/Martin

MartinRF

Medlem
Prästbol skrev:
> Kneecap skrev:
> -----
>
> > Sidokrockskydd är också nånting som blivit
> enormt mycket bättre.
>
> Ja. Men TS har väl en 99:a och redan då hade det
> kommit balkar i dörrarna och, oftast,
> sidokrockkuddar fram. M a o mycket bättre än om
> man hade gått ytterligare 7-8 år bakåt.

00:a om man skall vara petig. Bättre krockskydd var ett av skälen till uppgraderingen då. Den gamla bilen var tillverkad 1992 och det var sista året den tillverkades. För några år sedan var den fortfarande i trafik men när jag kollar nu har en sprillans ny Golf fått överta registreringsnumret.

Jo, jag har diverse krockkuddar ... och bandspelare!

/Martin

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer