(OT) garanti mellan privatpersoner - vad gäller?
Lång historia:
Jag köpte en motorcykel i januari av en privatperson. På denna motorcykel lämnade säljaren en skriftlig garanti som var formulerad så att garantin är giltig under våren. Inga andra förbehåll i skriftlig form.
Jag ångrade mig ganska omgående på köpet - jag lyckades lura mig själv eftersom motorcykeln var både billig och rolig. Men motorcykeln var för dyr i försäkring och för snabb mot vad jag ”behövde”. Jag sålde den därför ganska snabbt via Blocket igen för 3000kr mindre än jag köpte den för. Jag var väldigt tydlig med att jag inte kände till servicehistoriken och att jag inte kört den ordentligt men att den verkade gå bra.
Säljaren inspekterade den och startade den och tyckte den verkade ok och att för det priset var den ju värd att köpa. Vi skrev kvitto med Blockets mall där det tydligt står att köparen har undersökt den och att han köper den i befintligt skick.
Nu visar det sig att motorn har en större defekt som kommer kosta en större slant att fixa. Köparen är förstås missnöjd men medveten om att han köpte den med öppna kort.
Jag kontaktade den jag köpte av och han nästan skrattade åt mig. Han hävdar att garantin gäller mig som köpte den, ingen annan. Dessutom hävdade han att den var felfri när han sålde den och någon kan ha gasat sönder motorn.
Min fråga är om nuvarande ägare via mig kan hävda att garantin gäller och att vid garanti ligger det på garantigivaren att bevisa misskötsel, inte tvärtom?
(Jag inser att det sannolikt inte går att komma vidare eftersom alla affärer är mellan privatpersoner. Jag känner mig egentligen inte skyldig till nåt eftersom jag sålde motorcykeln i god tro med helt öppna kort, men nuvarande ägare har ju hamnat i en trist sits onekligen.)
Jag köpte en motorcykel i januari av en privatperson. På denna motorcykel lämnade säljaren en skriftlig garanti som var formulerad så att garantin är giltig under våren. Inga andra förbehåll i skriftlig form.
Jag ångrade mig ganska omgående på köpet - jag lyckades lura mig själv eftersom motorcykeln var både billig och rolig. Men motorcykeln var för dyr i försäkring och för snabb mot vad jag ”behövde”. Jag sålde den därför ganska snabbt via Blocket igen för 3000kr mindre än jag köpte den för. Jag var väldigt tydlig med att jag inte kände till servicehistoriken och att jag inte kört den ordentligt men att den verkade gå bra.
Säljaren inspekterade den och startade den och tyckte den verkade ok och att för det priset var den ju värd att köpa. Vi skrev kvitto med Blockets mall där det tydligt står att köparen har undersökt den och att han köper den i befintligt skick.
Nu visar det sig att motorn har en större defekt som kommer kosta en större slant att fixa. Köparen är förstås missnöjd men medveten om att han köpte den med öppna kort.
Jag kontaktade den jag köpte av och han nästan skrattade åt mig. Han hävdar att garantin gäller mig som köpte den, ingen annan. Dessutom hävdade han att den var felfri när han sålde den och någon kan ha gasat sönder motorn.
Min fråga är om nuvarande ägare via mig kan hävda att garantin gäller och att vid garanti ligger det på garantigivaren att bevisa misskötsel, inte tvärtom?
(Jag inser att det sannolikt inte går att komma vidare eftersom alla affärer är mellan privatpersoner. Jag känner mig egentligen inte skyldig till nåt eftersom jag sålde motorcykeln i god tro med helt öppna kort, men nuvarande ägare har ju hamnat i en trist sits onekligen.)