(OT) garanti mellan privatpersoner - vad gäller?

Lejon

Aktiv medlem
Lång historia:
Jag köpte en motorcykel i januari av en privatperson. På denna motorcykel lämnade säljaren en skriftlig garanti som var formulerad så att garantin är giltig under våren. Inga andra förbehåll i skriftlig form.
Jag ångrade mig ganska omgående på köpet - jag lyckades lura mig själv eftersom motorcykeln var både billig och rolig. Men motorcykeln var för dyr i försäkring och för snabb mot vad jag ”behövde”. Jag sålde den därför ganska snabbt via Blocket igen för 3000kr mindre än jag köpte den för. Jag var väldigt tydlig med att jag inte kände till servicehistoriken och att jag inte kört den ordentligt men att den verkade gå bra.

Säljaren inspekterade den och startade den och tyckte den verkade ok och att för det priset var den ju värd att köpa. Vi skrev kvitto med Blockets mall där det tydligt står att köparen har undersökt den och att han köper den i befintligt skick.
Nu visar det sig att motorn har en större defekt som kommer kosta en större slant att fixa. Köparen är förstås missnöjd men medveten om att han köpte den med öppna kort.
Jag kontaktade den jag köpte av och han nästan skrattade åt mig. Han hävdar att garantin gäller mig som köpte den, ingen annan. Dessutom hävdade han att den var felfri när han sålde den och någon kan ha gasat sönder motorn.
Min fråga är om nuvarande ägare via mig kan hävda att garantin gäller och att vid garanti ligger det på garantigivaren att bevisa misskötsel, inte tvärtom?
(Jag inser att det sannolikt inte går att komma vidare eftersom alla affärer är mellan privatpersoner. Jag känner mig egentligen inte skyldig till nåt eftersom jag sålde motorcykeln i god tro med helt öppna kort, men nuvarande ägare har ju hamnat i en trist sits onekligen.)

marr

Moderator
Forumvärd
Nej. Just som du säger. Det är mellan privatpersoner. Du hade förmodligen inte hsft något att hämta själv heller om du haft den kvar... Möjligen godwill.

AX3L

Aktiv medlem
Garanti från en privatperson låter konstigt, men jag antar att man kan avtala om sådant precis som vad annat som helst. Det vanliga med en garanti även från ett företag är ju dock som han säger, att den endast gäller de två parter som ingått avtalet dvs så länge köparen äger varan. Oavsett behöver man ju ta det till rätten om ni inte kommer överens, med allt vad det innebär (vilket ju också skulle gälla om du vore nuvarande ägare och haft en garanti som säljaren inte ville kännas vid).

Meercy

Medlem
Befintligt skick är en term som är borttagen sedan länge. Köparen har undersökningsplikt och säljaren har upplysningsplikt där säljaren är skyldig att upplysa om kända fel. Köparen kan inte säga "Jag kan inget om motorer så du måste lova att den fungerar" Problemet blir att en köpare måste kunna bevisa att säljaren känt till eventuella fel.

I ditt fall är det självklart att du och den du köpte den av ingått ett avtal där säljaren ger dig garanti (Har mycket svårt o se hur detta skulle lösas vid en tvist och vad garantin omfattar men skit samma) Den du säljer den vidare till ingår ett avtal med dig inte tidigare ägare.

Du har ingen skyldighet att stå för något om nu hojen är trasig. Om du nu inte kände till att den var trasig och mörkade det. 😉

kais01

Aktiv medlem
de 3000 som din köpare sparade gentemot ett köp utan garanti kan man se som en riskpremie. har köparen tur blir det en besparing, och så kunde ju det ju mycket väl blivit. du har sas redan gett din köpare det beloppet genom att sälja den billigare.

ett sannolikare scenario än gammalt fel som borde märkts både hos dig och tidigare ägare, är väl att sonen i huset hos den nya köparen kallrusat motorn.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer