[OT] Garmins (värdelösa?) klockarmband

BuTTuS

Aktiv medlem
Jahapp, då har det tredje armbandet gått sönder på min snart 4 år gamla Forerunner 935 :-(
Det är inte själva bandet som går sönder, utan den lilla öglan som håller den del av bandet som sticker ut.
Så nästa armband blir inte ett Garmin, utan ett, ja vadå? Har ni några tips? Hur är nylonband, de kanske är lite luftigare mot huden också?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Tips: sno ett hårband av frun/sambon/kulbon (eller av dig själv om du använder sådana) och använd det som ögla. Jag har haft ett av frugans hårband i ett par år nu utan större problem.

Jag håller i övrigt med om att Garmins armband är värdelösa.

BuTTuS

Aktiv medlem
Tips: sno ett hårband av frun/sambon/kulbon (eller av dig själv om du använder sådana) och använd det som ögla. Jag har haft ett av frugans hårband i ett par år nu utan större problem.

Jag håller i övrigt med om att Garmins armband är värdelösa.
Jupp, dotterns hårband sitter där sen i morse men gillar inte den lösningen då det förr eller senare glider ur.

jolov

Aktiv medlem
tre vänner har haft samma problem. Dom har kontaktat garmins support och fått nya "öglor" utan någon kostnad. Kanske värt att prova iaf

davlov

Medlem
Jag har mailat garminsupport när dessa gett upp. Fått nya varje gång. De har två års garanti på armbanden. Sist nu i december så gick mitt armband av till min fenix. Fick nytt med en gång trots att jag sa till om att den verkligen är välanvänd. Tycker att deras support är grym

BuTTuS

Aktiv medlem
Jag har mailat garminsupport när dessa gett upp. Fått nya varje gång. De har två års garanti på armbanden. Sist nu i december så gick mitt armband av till min fenix. Fick nytt med en gång trots att jag sa till om att den verkligen är välanvänd. Tycker att deras support är grym
Supporten är väl inga höjdare när det gäller att lösa problem/buggar, men skicka ut nya prylar är de pigga på har jag märkt. Så om det gäller armband också så ska de få ett mail då :-)
935ans handledspuls funkade inget vidare vid aktiviterter för mig, då fick jag en ny klocka. När det inte (så klart) löste problemet så fick jag ett pulsband som tröst :-)

Kneecap

Aktiv medlem
Även jag rockade denna kombination, men i mitt fall en Forerunner 245. Plongeur är av fantastisk kvalitet, men samtidigt tjockt vilket knappast gör det följsamt.

Tjena!

Vill man får det mer följsamt fortare så kan man lägga det i en mugg med riktigt varmt vatten och förböja det. Dvs man lägger det så det följer insidan av muggen.

BuTTuS

Aktiv medlem
Ni hade rätt, jag får en ny på garanti.
De finns tydligen att köpa också, om man vet vad man ska söka efter... (band keeper)

garmin.JPG

NickPick

Aktiv medlem
Vad gör du med dina band? Mitt är inne på år 2,5 typ och de två klockorna från Garmin innan höll också (sålde av dom såklart).

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Vad gör du med dina band? Mitt är inne på år 2,5 typ och de två klockorna från Garmin innan höll också (sålde av dom såklart).

Mitt gick väl itu efter år åtta eller så (inköpt 2011, gick sönder 2019 om jag kommer ihåg rätt). Funkar klockan finns det ju ingen jäkla anledning till att byta bara för bytandets skull. 🤗

Sambal Oelek

Aktiv medlem

jonte987

Aktiv medlem
Googlade lite snabbt och hittade:
"this affects gesture and which way the watch should expect movement in terms of step counting"
(från en användare, inte Garmins egna info)
Ok, så kan det vara. Jag tror bara att jag tänkte sömnanalysen är lite mer magisk.

Edit. Fitbit
The dominant wrist setting decreases the sensitivity of step counting and should reduce any over counting of steps when your body is not moving. ... The non-dominant wrist setting increases the sensitivity of step counting and should reduce any under counting of steps.

Senast ändrad:

BuTTuS

Aktiv medlem
Hur funkar Garmin man måste inte ställa in om den sitter på dominant arm eller ikke?
Den inställningen finns i Garmin också, men killgissar att det inte påverkar sömanalys när man ändå ligger hursomhelst, utan främst aktiviteter och steg?
Silikon har den effekten. Köp ett band i naturgummi istället så blir det bättre. Band behöver dock sköljas av ibland. Du har väl inte samma kalsonger 24/7 i en vecka?
jo jag gnuggar av den i duschen kanske en gång i veckan, annars börjar den ju lukta kalsong

jonte987

Aktiv medlem
Jag är med. Ska flytta min oftare också. Har inte någon kalsongproblematik på armen men skinnet blir lite kass.

jesperC

Aktiv medlem
Ett bra metall/titan-armband är nog det som jag saknar mest nu när jag sålt av (nästan) alla klockor och bara kör min Garmin.

Quickfit systemet för att byta armband funkar suveränt men jag hade bytt bort det utan att blinka om det erbjudits ett metalband med spänne som åtminstone kunde mikrojusteras i några steg utan verktyg.
Något likt det justerbara/fjädrande spännet som sitter på Tudors Pelagos modell hade varit en dröm.

//j

trailbiker

Aktiv medlem
Ett bra metall/titan-armband är nog det som jag saknar mest nu när jag sålt av (nästan) alla klockor och bara kör min Garmin.

Quickfit systemet för att byta armband funkar suveränt men jag hade bytt bort det utan att blinka om det erbjudits ett metalband med spänne som åtminstone kunde mikrojusteras i några steg utan verktyg.
Något likt det justerbara/fjädrande spännet som sitter på Tudors Pelagos modell hade varit en dröm.

//j
Vet inte vilken modell du har dock, men kika här https://lux-case.se/garmin-fenix-6x-5x-3-stainless-steel-watch-band-silver.html

jesperC

Aktiv medlem

Har en Marq Adventure med, bland annat, titanarmbandet från deras Aviator modell. Tyvärr saknar det, precis som alla andra Garmin-armband, möjlighet att smidigt justera längden utan verktyg.
För metallarmband är det ett problem då de helt saknar flexibilitet. Så när ens handledsomkrets ändras under dagen så råkar man ofta ut för en klocka som sitter lite för löst eller lite för tight.
Många armbandstillverkare har därför implementerat olika mekanismer för att snabbt kunna justera längden lite grand.
justerbart.jpg

Just Tudor armbandet har ett smart spänne som dels kan justeras i ett par steg men som även har en liten skjutbar, fjäderbelastad, del som gör att bandet alltid sitter bra.
spänne.jpg

//j

Sambal Oelek

Aktiv medlem
På min Certina DS Titan är det ett sånt där metallsnäppe som öppnar upp en 5cm så man kan trä klockan över handen. Det är en fjäder där inne som gör att det flexar lite om det behövs. Väldigt bra faktiskt, sånt skulle man ha på Garminen, fast svarteloxerad :)

1613128752211.png

yonsson

Aktiv medlem
Har en Marq Adventure med, bland annat, titanarmbandet från deras Aviator modell. Tyvärr saknar det, precis som alla andra Garmin-armband, möjlighet att smidigt justera längden utan verktyg.
För metallarmband är det ett problem då de helt saknar flexibilitet. Så när ens handledsomkrets ändras under dagen så råkar man ofta ut för en klocka som sitter lite för löst eller lite för tight.
Många armbandstillverkare har därför implementerat olika mekanismer för att snabbt kunna justera längden lite grand.
Visa bilaga 469529

Just Tudor armbandet har ett smart spänne som dels kan justeras i ett par steg men som även har en liten skjutbar, fjäderbelastad, del som gör att bandet alltid sitter bra.
Visa bilaga 469530//j
Verkar ju vara vanlig bandstiftsinfäsning till låset på länken som länkades ovan. Bör vara enkelt att byta till ett spänne med mikrojustering från Strapcode. Om man orkar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer