[OT]Grimsta, pundarghetto eller sovstad för pensionärer?

grondahl

Aktiv medlem
Hallå

Jag har eventuellt fått möjlighet att flytta från Alby till Grimsta. Eftersom jag inte har någon som helst koll på områdena där ute så undrar man om någon del av 08-orna här på happy har någon som helst uppfattning om området? Lugn förort eller stökig förort?

teamthrone

Ny medlem
det finns en schysst miniramp i grimsta... mycke mer än så vet ja inte men ja antar att det är stökigare längre in i hässelby...

Daner

Aktiv medlem
Varstans i Grimsta? Vi bodde i en nybyggd lägenhet mitt emot Råckstå Träsk i 2 år och det var inte helt fel. Närheten till T-Bana och Grimstaskogen och utsiktet över vattnet var bäst. Gångavstånd från Vällingby Centrum var OK. Faktum att vi hade inbrott på bilen en gång var värst. Kändes inte helt säkert att låta barnen (då 10 och 6 år) leka utomhus ensamma heller. Just detta känns betydligt bättre i Råcksta.

bigmollo

Aktiv medlem
Grimsta är ganska risigt. Men som Dane säger, det ligger nära centrum, skog och bad, och det är tusen gånger bättre än Alby.
/J

grondahl

Aktiv medlem
Lägenheten ligger i andra änden av Grimsta, mer mot idrottsplatsen om jag tolkar kartan korrekt.

bigmollo

Aktiv medlem
Vid Grimsta IP bredvid ängen? Där finns det två nybyggda hus. Där är det ganska fint. Då har du ett bra löpspår 100 meter från huset och bad 500 meter bort.
/J

putchi

Medlem
Jag bodde på grimstagatan när jag var liten knodd och det var OK, men det var ett tag sedan närmare bestämt slutet på 50-talet och början av 60-talet. Så det kanske har hänt en del sen dess. Men bastun nere vid mälaren finns kvar, drivs av Bromma OK och den är öppen på helgerna.

Daner

Aktiv medlem
Men dem har förstört känslan där. Det var mycket trevligare innan "omstylingen".

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Därifrån har du 10 meter till närmaste pizzeria. :)

bigmollo

Aktiv medlem
Det är över 10 år sen jag var där sist. Då kostade pizzorna 25 kronor tror jag.
Jag kom på ett annat plus. Du har 10 minuters cykelväg till Lövstaskogen. Där finns det riktigt mycket mysiga stigar.
/J

Daner

Aktiv medlem
Vi glömde ju:
Preem stationen - områdets stigexpeditionsknutpunkt
Johannelundstoppen - framsidan är kort men intensiv
Kanaan cafe - Pitbullcentralen

Anton O

Medlem
För ett tag sen kommer jag ihåg att det var mest ungdomsvåld eller ungdomsrån i Grimsta i hela Stockholm. Känns lite sådär.
Det ser inte så farligt ut i det området egentligen tycker jag, har cyklat igenom där många gånger. Det råder cykelförbud i ramperna påstås det.. Om dom nybyggda ramperna är klara så är det ett ganska stort område där.

grondahl

Aktiv medlem
Skönt att man knappast kan räknas som ungdom då. Om inte annat får man bra flås av att tokspringa för livet.

bruce

Ny medlem
Området i sin helhet verkar helt ok, nära till skog och schysst bad. Bor själv i Råcksta tvärs över Bergslagsvägen.
När våra barn var små bodde vi fem år i ett område med taskigt rykte men verkligheten var en annan och vi trivdes utmärkt. Ta en tur ut och kolla runt. Dessutom kan vi hoja ihop om du flyttar hit!

Daner

Aktiv medlem
Bruce - varstans i Råcksta? Vi var på Nordingrågatan ett tag och har varit på Oviksgatan i ett par år nu. Hojar mest till och från jobbet (Vasastan) men det blir en del stigcykling och racer också.

bruce

Ny medlem
Bor i höghusen vid T-banan Råcksta, pendlar till Liljeholmen varje dag. Har jag kört om dig? Har du kört om mig?
Jag hänger gärna med ut och hojar om du vill ha sällskap.
Är halvsugen på en räser till våren.

Daner

Aktiv medlem
Mail och mobilen hittar du i profilen, det är bara att kontakta mig.

Jag cyklade Bergslagsvägen en hel del när vi bodde i Grimsta, men numera går färdvägen oftast norr om Bromma flygplats.

alexcykel

Aktiv medlem
Vi bodde i Grimsta i ett drygt år, en polisbekant sade följande, "det bor ett gäng tungt kriminella i området så där är ganska lite småbrott som drabbar vanligt folk". Vi bodde ett år i söderberga året innan och det var betydligt sämre. Jag trivdes i Grimsta, bra träningsmöjligheter dessutom.

Adam7125

Ny medlem
Anton O skrev:
> För ett tag sen kommer jag ihåg att det var mest
> ungdomsvåld eller ungdomsrån i Grimsta i hela
> Stockholm.

Var det då BigMollo bodde där? ;)

/Adam

bigmollo

Aktiv medlem
Adam7125 skrev:
> Anton O skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > För ett tag sen kommer jag ihåg att det var
> mest
> > ungdomsvåld eller ungdomsrån i Grimsta i hela
> > Stockholm.
>
> Var det då BigMollo bodde där? ;)
>
>
> /Adam

Nixi pixi. Det var grimstaligan som härjade då. Tror de flesta av dem sitter inne nu. Men de var bankrånare och brytare så de gjorde aldrig nåt mot vanligt folk. Oftast.
Jag bor i Hässelby. :)
/J

grondahl

Aktiv medlem
Det lutar åt Grimsta iaf. Kombinationen av närhet till skogar/elljusspår och Vällingby C slår så mycket hårdare än något som Alby kan uppbringa.

bigmollo

Aktiv medlem
Det låter som ett klokt beslut. Grimsta blir nog kalas.
Välkommen ut tíll kbck´s rundor i Lövsta.
/J

grondahl

Aktiv medlem
Nu har jag både lyckats käka en spenatpizza på Basilika men framförallt kört vildmarksspåret i grimstaskogen. Ruskigt roligt spår även om jag insåg att starta i Grimsta innebar att man kom in direkt i ett av de stökigare partierna. Nästa gång startar jag nog från Båtklubben eller vad det nu var så får man ju värma upp lite innan det blir riktigt stökigt.

Ni som är mer erfarna cyklister än mig i 08-området; hur står sig stöket i vildmarksspåret jmf med övriga områden rent svårighetsmässigt?

Daner

Aktiv medlem
Så det var dina spår jag hittade igår när jag var ute på min SS!

Min favvo-sektion är den från skjutbanan till Råcksta Träsk. Det finns flera andra sektioner som är för stökig för att vara njutbar för annat än trials-åkning.

Det finns möjligheten att lägga upp minst 15 km av rolig MTB stig därute (dels vildmarksspåret men det finns mycket mer därute) om man organiserar sig a la NICK.

Senast redigerad av en moderator:

grondahl

Aktiv medlem
Om spåren regelbundet avbröts av vurpmärken så var det antagligen mina. Att dra egna varianter är väl nästan regelbundet om man vill kunna hålla tempot uppe.

Yps

Ny medlem
Hur hittar man till spåren? Finns det något start och mål ? Eller finns det någon chans för guidning i Grimsta någon dag ? :)

/MAgnus

bruce

Ny medlem
Varför inte ta en sväng tillsammans på lördag morgon kl.08 ex? Samling vid krematoriet? Jag är på.

qwerty

Ny medlem
bigmollo skrev:
> Du har 10 minuters
> cykelväg till Lövstaskogen. Där finns det
> riktigt mycket mysiga stigar.
> /J

Om du har en bra racer och heter något i stil med Armstrong vill säga. Vad du ska göra med racern i lövsta är en annan femma.

Är väll snarare 20 min väg me en mtb till lövsta.

Hoppas att jag inte har fel nu för jag har aldrig cyklat den sträckan:P

Yps

Ny medlem
Bruce: Det kanske skulle vara något får återkomma senare i veckan.

/Magnus

PiotrM

Medlem
Daner: Det kan också vara mina spår :) jag var där i söndags och körde premiär turen för i år.
Som sagt, ganska torrt på 90% av spåret men det finns en del lera på sina ställen. Gjorde en hel del röjningsarbeten på en gång, lyfte bort ett och annat träd som låg över spåret.

bruce: jag skulle vara intresserad av en tur på lördag och 08.00 skulle passa perfekt.
Happy tempo eller har du svetto gener i dig?

//Piotr

P.S. har fixat länken i recensionen så att kartan funkar: http://happymtb.org/forum/turtips/reviews.php?hide=0&cat=0&s=137

bigmollo

Aktiv medlem
qwerty skrev:
> Är väll snarare 20 min väg me en mtb till
> lövsta.
>
> Hoppas att jag inte har fel nu för jag har aldrig
> cyklat den sträckan:P

Det är inte så långt. Max 5 kilometer tokigt platt väg. Så om du håller 30 i snitt så tar det 10 minuter. :)
/J

PiotrM

Medlem
Men mollo har du totalt glömt den eviga motvinden på berslagsvägen?
Där blir det lätt +10 min :)

//Piotr

bigmollo

Aktiv medlem
PiotrM skrev:
> Men mollo har du totalt glömt den eviga motvinden
> på berslagsvägen?
> Där blir det lätt +10 min :)

Vinden bråkar inte med mig längre, den har tröttnat. :)

PiotrM

Medlem
bigmollo skrev:
> PiotrM skrev:
> -----
> > Men mollo har du totalt glömt den eviga
> motvinden
> > på berslagsvägen?
> > Där blir det lätt +10 min :)
>
>
> Vinden bråkar inte med mig längre, den har
> tröttnat. :)

Eller har du blivit mer aerodynamisk?

//Piotr

Niko/Frost

Ny medlem
Bodde och växte upp från att jag var 2.5 år tills jag blev 19 runtom i Hässelby och cyklade under c:a 3 års tid nästan dagligen minst ett varv runtom i Grimsta-skogen. Måste säga att jag tycker den är ganska lagom vad gäller höjdskillnader, vill man ha lite mer teknisk terräng kan man alltid "skapa" sina egna vägar rakt ut i lingonriset...

...och som sagt, nära till bad - absolut cykelavstånd in till city.

Så om du bara har förstånd nog att vända åt andra hållet och springa så fort benen bär dig när du möter ett sympatiskt gäng pojkar från fjärran länder, så är Grimsta ett drömläge ur många hänseenden för en cyklist.

Själv flyttar jag dock aldrig ens i närheten eftersom päronen nu flyttat ett stenkast från början av Grimstaspåret vid Mördarbacken, hehheee...

gsb

Aktiv medlem
bigmollo skrev:
> qwerty skrev:
> -----
> > Är väll snarare 20 min väg me en mtb till
> > lövsta.
> >
> > Hoppas att jag inte har fel nu för jag har
> aldrig
> > cyklat den sträckan:P
>
>
> Det är inte så långt. Max 5 kilometer tokigt
> platt väg. Så om du håller 30 i snitt så tar
> det 10 minuter. :)
> /J

6,5 km, 14 min är min normala tid på den aktuella sträckan...
/G

grondahl

Aktiv medlem
Om man är frisk på lördag så hänger jag gärna på om det är ett behagligt tempo som avses. För få mil i benen den här säsongen för att orka satsa på svetto-tempo. Btw: Vart ligger krematoriet?

PiotrM

Medlem
Kolla karta: http://hem.bredband.net/piomai/img/grimsta.jpg
Mitt på kartan/bilden står det Grimsta, bara en bit till höger så står det Krematorium.

Jag kommer inte att köra svetto tempo, stigen är som sagt ganska teknisk, så lagom happy tempo för min del.

//Piotr

Senast redigerad av en moderator:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer