(OT) Häckla Tesla

fhloston

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Tjena!

Hyundai före Renault vilken dag som helst, kvalitetsmässigt då. Har inte suttit bakom ratten på Kona tillräckligt mycket för att uttala mig om hur den är att köra. Men har ägt Hyundai och är ganska säker på att Kona är ett bättre val även på den punkten.
Tack. Bägge var trevliga att provköra, renaulten var en positiv överraskning. Dock har jag den förutfattade meningen att Hyundai har bättre kvalitet av de två.
Jag lutar även åt Konan för att den är lite större. Å andra sidan är Zoe 100000 billigare (även med batteriköp)

Kneecap

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Tack. Bägge var trevliga att provköra, renaulten var en positiv överraskning. Dock har jag den förutfattade meningen att Hyundai har bättre kvalitet av de två.
Jag lutar även åt Konan för att den är lite större. Å andra sidan är Zoe 100000 billigare (även med batteriköp)
Tjena!

Frågan är hur begvärdet ligger sen. Massor av kommuner/landsting m.m. som kör Zoe. Tror därav att den kommer bringa ett mycket sämre andrahandsvärde, det kommer finnas många på marknaden.

ghia64

Medlem
(OT) Häckla Tesla
Jag sitter och är redo att trycka på el-personalbil-köp-knappen av en Hyundai Kona (64kWh/449 km) eller en Renault ZOE (52kWh/385 km).
Jag har en pendlingssträcka på 12 mil per dag. En massa intressanta bilar går bort pga att jag bara får plats med 425 cm på tomten, så därför har jag landat i dessa som finns tillgängliga idag (och inte i kanske-höst, id3 skulle kunna vara ett alternativ om den fanns)
Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa bilar?
Vi har en 2019 Zoe som andrabil. Har varit och provkört Konan och det är bra mycket mer bil än vad Zoe:n är. Zoen är väldigt sparsmakad, även om de piffat upp den nya modellen rätt mycket....

jomper

Forumpappa
Forumvärd
(OT) Häckla Tesla
Beror ju på vad man ska ha kroken till. Leaf finns det ju krok till, men den "får" bara användas till cykelhållare.

Jag skulle inte tveka att dra en obromsad kärra med löv till tippen etc med en sån, men det är ju inte by the book.

uandt

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Jag skulle inte tveka att dra en obromsad kärra med löv till tippen etc med en sån, men det är ju inte by the book.
Löven stoppar man ju i trädgårdstunnan, bor du i en kommun som inte har trädgårdstunna så stoppar du dem i lastcykeln, har du för långt till tippen för att batteriet i lastcykeln ska räcka bor du ju redan i skogen och då är lövhögen bara en vacker prydnad på tomten

Freddie L

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Blir lika förvånad över hur höga hästar man sitter på innan man har skaffat barn och massa måsten som kräver bil. 🙃

(Men självklart ska man inte fettoköra sin bil 3km till Ica för att handla mjölk.)
Men när man ändå gör det, fettokör till Ica alltså, så kan man sitta och småmysa självgott eftersom man kör på el, och i princip räddar världen medan man lyssnar på RIX-Fm. Det gör jag iaf. ;-)

Rattnalle

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Blir lika förvånad över hur höga hästar man sitter på innan man har skaffat barn och massa måsten som kräver bil. 🙃

(Men självklart ska man inte fettoköra sin bil 3km till Ica för att handla mjölk.)
"Kräver" är kanske ett starkt ord. Det är ju ändå en rad val som leder dit. Jag har flera barnfamiljer utan bil i min bekantskapskrets.

Men jag försöker undvika den höga hästen. Äger dessutom bil själv. Men jag har inga illusioner om att jag egentligen måste ha en bil. Den har jag för att jag kan och vill.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Beror ju på vad man ska ha kroken till. Leaf finns det ju krok till, men den "får" bara användas till cykelhållare.

Lagar är för mesar.

Brukar alltid sno en liter mjölk när jag är i affären, köra en 1000w mtb i naturreservat, sälja cykel från 2018 som en 2019 modell mm +ANNAT! Inte riktigt enligt lagboken men vem fan bryr sig.

ooms

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
"Kräver" är kanske ett starkt ord. Det är ju ändå en rad val som leder dit. Jag har flera barnfamiljer utan bil i min bekantskapskrets.
Ja, det är nog val och konstruerade måsten som gör att ett hushåll ”behöver” mer än en bil, åtminstone som boende i tätort/stad.
Mina föräldrar (40/50-talister) klarade sig med en bil, tre barn, boende på landet med 3 km till närmsta butik och 2 mil till närmsta större ort.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
(OT) Häckla Tesla
Löven stoppar man ju i trädgårdstunnan, bor du i en kommun som inte har trädgårdstunna så stoppar du dem i lastcykeln, har du för långt till tippen för att batteriet i lastcykeln ska räcka bor du ju redan i skogen och då är lövhögen bara en vacker prydnad på tomten
Är det så små mängder så lägger jag det i fulkomposten på kommunens mark. Annars är det faktiskt lastcykeln som används till de flesta transporterna inom tätorten förutom typ plankor och planteringsjord, då blir det bil.

JojjeM

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Fast just skaffa barn är väl det miljöbovigaste man kan göra (enligt forkare på Lunds universitet) så nån bil hit eller dit blir ju bara lite på marginalen för barnfamiljerna 🙂

Undvik att skaffa ett barn: spara 59 ton CO2-ekvivalenter/år
En person som lever bilfritt: spara 2,4 ton CO2-ekvivalenter/år
Undvik en transatlantisk flygresa per år: spara 1,6 ton CO2-ekvivalenter/år

/Johan

Rattnalle

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Ja, det är nog val och konstruerade måsten som gör att ett hushåll ”behöver” mer än en bil, åtminstone som boende i tätort/stad.
Mina föräldrar (40/50-talister) klarade sig med en bil, tre barn, boende på landet med 3 km till närmsta butik och 2 mil till närmsta större ort.
Jag syftade på bil öht. Jag har kompisar som lagt de där 3-8 k i månaden en bil kostar på att bo lite mer centralt istället för att slippa. Så återigen aktiva val.

Rattnalle

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Fast just skaffa barn är väl det miljöbovigaste man kan göra (enligt forkare på Lunds universitet) så nån bil hit eller dit blir ju bara lite på marginalen för barnfamiljerna 🙂

/Johan
Det brukar inte vara ok att säga högt dock. Folk tittar snett på en. Dock inte lika snett som om man säger att man inte vill ha barn.

perzzon

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla

/Johan
Alltså. Det miljövänligaste är förstås om vi utrotar oss själva. Men givet att vi inte vill göra det så får vi väl göra det bästa av situationen. 1 barn är ju en ny människa som också skaffar bilar, åker över atlanten osv.

Octagon

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Jag blir alltid lika imponerd av människor som oombedda skryter om sin präktighet. Jag vill också bli sådär bra och inspirerande, som JP Sears och perzzon.
Jag bor 1,6 km från jobbet, barnens skola ligger mitt emellan. Liftburen cykling finns inom 1 km från huset. Borde jag börja skryta om mina fossilfria transporter eller blir det bara pinsamt med tanke på förutsättningarna?
Det vore skönt om jag kanske kunde skryta om transporterna eftersom det inte kräver några som helst uppoffringar, då kan jag vänta med att tvinga barnen att äta veganskt och annat drygt.

Erik O

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Jag blir alltid lika imponerd av människor som oombedda skryter om sin präktighet. Jag vill också bli sådär bra och inspirerande, som JP Sears och perzzon.
Jag bor 1,6 km från jobbet, barnens skola ligger mitt emellan. Liftburen cykling finns inom 1 km från huset. Borde jag börja skryta om mina fossilfria transporter eller blir det bara pinsamt med tanke på förutsättningarna?
Det vore skönt om jag kanske kunde skryta om transporterna eftersom det inte kräver några som helst uppoffringar, då kan jag vänta med att tvinga barnen att äta veganskt och annat drygt.
Tycker du är lite orättvis mot perzzon eller så har du väldigt låg ribba för vad som du betraktar som skryt. I alla fall om man ser till inläggen på den här sidan. Oavsett kan det vara intressant att se att det finns folk som kan få ihop vardagen utan bil, av väldigt många ses den som helt omöjlig att avvara.

Raggamuffin

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Tycker du är lite orättvis mot perzzon eller så har du väldigt låg ribba för vad som du betraktar som skryt. I alla fall om man ser till inläggen på den här sidan. Oavsett kan det vara intressant att se att det finns folk som kan få ihop vardagen utan bil, av väldigt många ses den som helt omöjlig att avvara.
För många är den omöjlig att avvara, det är väl det som irriterar. Folk bor och arbetar med väldigt olika förutsättningar. Det inte utan att man blir avundsjuk på Octagons läge.

Rattnalle

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
För många är den omöjlig att avvara, det är väl det som irriterar. Folk bor och arbetar med väldigt olika förutsättningar. Det inte utan att man blir avundsjuk på Octagons läge.
Samhället är riggat så att det är lätt att hamna där. Det är en del av problemet. Bilnormen är som perzzon påpekar stark, även i det vi inte själva aktivt väljer. Jag har varit bilberoende en period och tänker undvika att hamna där igen om jag kan.

Jimel

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Tycker man gör helt rätt som ”skryter” för att man inte behöver bil, vi har varit duktiga och gått från två till en bil och elcykel, har lite för långt till jobbet för att bli helt bilfri men efter corona så har jag ändå tänkt försöka mig på kollektivtrafiken trotts att jag förlorar en hel del tid.

ooms

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Tycker man gör helt rätt som ”skryter” för att man inte behöver bil, vi har varit duktiga och gått från två till en bil och elcykel, har lite för långt till jobbet för att bli helt bilfri men efter corona så har jag ändå tänkt försöka mig på kollektivtrafiken trotts att jag förlorar en hel del tid.
Själv har jag bilen för de resor jag gör på fritiden. Till och från jobbet är kollektivtrafiken oslagbar, skulle bli vansinnig på att sitta och köra motorväg och sedan trängas i köerna sista biten, hela tiden på helspänn. Mycket skönare att sitta och halvsova på tåget, även om det tar ca 10-15 min längre tid i varje riktning. Bor i större stad där det generellt är väldigt god tillgång på kollektivtrafik. Hade jag bott på landsbygden med kanske 1 buss i timmen eller ännu glesare hade varit en helt annan femma,
Längre resor på fritiden är en helt annan sak, där kan inte kollektivtrafiken konkurrera utan bilen tillför så mycket added value i form av flexibilitet. Jag åker när jag vill (och bestämmer mig för att åka när jag vill, ingen planering eller framförhållning behövs), jag tar mig hela vägen fr a till b, jag får enkelt med mig alla prylar jag villhöver, osv.

Jimel

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Själv har jag bilen för de resor jag gör på fritiden. Till och från jobbet är kollektivtrafiken oslagbar, skulle bli vansinnig på att sitta och köra motorväg och sedan trängas i köerna sista biten, hela tiden på helspänn. Mycket skönare att sitta och halvsova på tåget, även om det tar ca 10-15 min längre tid i varje riktning. Bor i större stad där det generellt är väldigt god tillgång på kollektivtrafik. Hade jag bott på landsbygden med kanske 1 buss i timmen eller ännu glesare hade varit en helt annan femma,
Längre resor på fritiden är en helt annan sak, där kan inte kollektivtrafiken konkurrera utan bilen tillför så mycket added value i form av flexibilitet. Jag åker när jag vill (och bestämmer mig för att åka när jag vill, ingen planering eller framförhållning behövs), jag tar mig hela vägen fr a till b, jag får enkelt med mig alla prylar jag villhöver, osv.
Jag har aldrig köer till och från jobbet och torskar drygt en timme om dagen om jag åker kollektivt. Måste även planera min handling bättre då jag inte kommer att passera några affärer på vägen men skulle självklart ha kvar en bil, vi har en golf och det räcker utmärkt till en familj på 4.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer