(OT) Häckla Tesla

jofahjalm

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla

NON

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Nä men elbilar är mer lättkörda och direkta i sitt svar vid gaspådrag. Det kan ju vara både bra eller dåligt men även små bilar är snabbt inne i trafikflödet. Små förbränningsbilar är ofta tokslut vid 20000mil. Så måste det inte vara för en liten elbil.
Nja, efter att ha åkt med i polarens nya tesla modell 3 LR AWD så håller jag inte med dig angående körbarheten, den är ju helt hysterisk när det kommer till snabba accelerationer, typ som att åka karusell, en sävligare bil tror jag är säkrare för merparten av chaufförerna ute i landet. Min erfarenhet av slitage är kulleder, bussningar och annat i hjulupphängningen, inte motorer, och det kommer inte elbilarna ifrån.

Hasse#7

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
"Små förbränningsbilar är ofta tokslut vid 20000mil", är det egen teori/erfarenhet? (nyfiken fråga).
Ja det är en relevant fråga. Det är nog egen erfarenhet kombinerat med andras erfarenhet. Inget faktabaserat alltså. Min uppfattning är att tar man bilar typ Aygo, Micra, Polo, osv så är de ganska slut och lågprisade efter 20000mil. Jag har haft många såna som sjungit på sista versen. Jag säger inte att de inte går att laga det är bara inte värt pengarna och därför skrotas de när en Bättre dyrare bil hade reparerats eller inte varit lika illa åtgången vid samma mil. Som svar på frågan, anekdotisk bevisföring, svar ja.

Hasse#7

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Nja, efter att ha åkt med i polarens nya tesla modell 3 LR AWD så håller jag inte med dig angående körbarheten, den är ju helt hysterisk när det kommer till snabba accelerationer, typ som att åka karusell, en sävligare bil tror jag är säkrare för merparten av chaufförerna ute i landet. Min erfarenhet av slitage är kulleder, bussningar och annat i hjulupphängningen, inte motorer, och det kommer inte elbilarna ifrån.
Nu är ju just Tesla inte min gren av elbilar men de mindre är mer harmoniska och man behöver hushålla mer med energin. De är ändå reaktionssnabba, man väljer alltid fart själv och den saktar in utan broms om man släpper gasen. Det kan ju dock vara verkstäderna räddning att mycket mekanik är samma/liknande.

me.I.am

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Ja det är en relevant fråga. Det är nog egen erfarenhet kombinerat med andras erfarenhet. Inget faktabaserat alltså. Min uppfattning är att tar man bilar typ Aygo, Micra, Polo, osv så är de ganska slut och lågprisade efter 20000mil. Jag har haft många såna som sjungit på sista versen. Jag säger inte att de inte går att laga det är bara inte värt pengarna och därför skrotas de när en Bättre dyrare bil hade reparerats eller inte varit lika illa åtgången vid samma mil. Som svar på frågan, anekdotisk bevisföring, svar ja.
Min egen gissning, utan någon direkt egen erfarenhet förutom en urkig liten Fiat för längesedan, är att det är mycket i förarmiljön som krånglar, fläkt o.s.v. på dessa småbilar. En hel drös med krångel som skulle kosta mycket att fixa, man är helt enkelt trött på bilen. Närmar det sig dessutom t.ex. ett kamremsbyte så är det ajöss.

Hasse#7

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Min egen gissning, utan någon direkt egen erfarenhet förutom en urkig liten Fiat för längesedan, är att det är mycket i förarmiljön som krånglar, fläkt o.s.v. på dessa småbilar. En hel drös med krångel som skulle kosta mycket att fixa, man är helt enkelt trött på bilen. Närmar det sig dessutom t.ex. ett kamremsbyte så är det ajöss.
Eftersom jag har många timmar i urkiga Fiats och annat bös är vi antagligen ganska överens. Anekdotiskt eller inte är sekundärt.

me.I.am

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Håller med om slitaget, men är det inte dessutom fler saker som kan krångla i en förbränningsmotor? Alla givare hit och dit. Jag köpte 2010 en V70 årsm. 2000. Den har varit kanon, men hade en väldig otur i början. Det var givare och annat som var väldigt dyrt att byta, tror jag la ~35K på reparationer. Inte allt på en gång, hade jag vetat vad det skulle bli hade jag kanske försökt hitta en annan.

Men har fått uppfattningen att det är lite enklare i en eldriven bil, inte så mycket i motorn/motorstyrningen som kan krångla. Och kanske billigare/enklare att byta om det krånglar. Men enbart en gissning.

Hasse#7

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Håller med om slitaget, men är det inte dessutom fler saker som kan krångla i en förbränningsmotor? Alla givare hit och dit. Jag köpte 2010 en V70 årsm. 2000. Den har varit kanon, men hade en väldig otur i början. Det var givare och annat som var väldigt dyrt att byta, tror jag la ~35K på reparationer. Inte allt på en gång, hade jag vetat vad det skulle bli hade jag kanske försökt hitta en annan.

Men har fått uppfattningen att det är lite enklare i en eldriven bil, inte så mycket i motorn/motorstyrningen som kan krångla. Och kanske billigare/enklare att byta om det krånglar. Men enbart en gissning.
Jag skall redogöra för mina upplevelser med elbilars problem vid tillfälle. Det är en kort story. Jag skall inte redogöra för problemen genom åren med mina typ 70 privatägda förbränningsbilar. Det är en evighetslång berättelse.

SGS

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Ja precis. Få moderna bilar kräver motorrenoveringar vid 20k mil. Det är istället krånglande AC eller disco i instrumentpanelen som blir dess fall.

Hur det blir i framtiden med all modern teknik kan bli mycket intressant, som denna tråd redan visat på.

sdx

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
V
De uträkningar som jag har sett pratar om ca 8000 mil.
En svensk bil rullar i genomsnitt 16000 mil under sin livstid.
Vet inte var du fått siffrorna i från, om man tar den co2 som bilen producerar genom sin tillverkning så tar det 28000 mil innan bilen är klimatsmart.
Min gamla Ford har gått 38000 mil och den är approved by G.

marr

Moderator
Forumvärd
(OT) Häckla Tesla
V

Vet inte var du fått siffrorna i från, om man tar den co2 som bilen producerar genom sin tillverkning så tar det 28000 mil innan bilen är klimatsmart.
Min gamla Ford har gått 38000 mil och den är approved by G.
Var får du siffrorna ifrån då?

jofahjalm

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Du kan ge hur många referenser till ordet "särklass" du vill. Det förklarar ändå inte vad du menar i detta fallet.
Vilka siffror var det du jämförde?
Eller är allt bara floskler?
Jag menade överlägsen. Jag jämförde alla siffrorna. Din första invändning var att vindkraft inte skulle vara bättre jämfört med vattenkraft. Det är väldigt stor skillnad enligt IPCC.

Stervelo

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Det kommer att komma kilometerskatt på elbilar, 100 %. Elen kan inte skattas, det påverkar för mycket annat.
Om nu bensin/diesel går ner i försäjning, då går statens skatteinkomster ner också, när elbil når runt 10 % finns kilometerkskatt, gissar jag.

Men, elbil är inte enda lösningen. Vi behöver få fason på det här ganska snabbt, 100% elbil är bara att glömma. Vilket annat alternativ kommer att bli något? Blir bränslecellerna något av? Honda och Toyota gick väl åt det hållet, ett tag.

Hasse#7

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Det kommer att komma kilometerskatt på elbilar, 100 %. Elen kan inte skattas, det påverkar för mycket annat.
Om nu bensin/diesel går ner i försäjning, då går statens skatteinkomster ner också, när elbil når runt 10 % finns kilometerkskatt, gissar jag.

Men, elbil är inte enda lösningen. Vi behöver få fason på det här ganska snabbt, 100% elbil är bara att glömma. Vilket annat alternativ kommer att bli något? Blir bränslecellerna något av? Honda och Toyota gick väl åt det hållet, ett tag.
Bränsleceller med vätgas är en svår väg att gå för personbilar. Jag tror de ger upp sina satsningar eller möjligen nischar sig för kapitalstarka grupper med mycket reskrav. Problemet ligger i att det går åt onödig el för att skapa något som skall transporteras och förvaras. Det är lättare och billigare att gå på el ur uttaget direkt. Jag tror att ett krav på att ha direktgående trådbundna bussar som även kan manövrera fritt med batteridrift kan göra att folk väljer det istället för bil i städer. Det kräver dock enorma infartsparkeringar där man lämnar sin bil säkert och sedan fortsätter med bussen snabbt, snabbast av alla färdmedel och billigt till sin destination måste det vara. Stora städer kommer behöva fri lejd för kollektivt, mindre elfordon, cyklar och gående om bilen skall fasas ut därifrån. Kanske krävs det även att de som bor i stan har sin bil på infartsparkeringarna och åker buss dit. Detta kommer förmodligen fördela om vilka som vill bo var och arbeta var. Men som det är nu kommer det inte fortsätta. Jag säger inte att min syn är bra, det är vad jag tror krävs. Vet inte hur lång tid det tar men trådbussarna och prioriteringen är i alla fall görbart och förändringsbart. Jag är inte miljöpartist.

ooms

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Bränslecells-aktier stiger kraftigt idag. Jag tror att det kan vara en lösning. Det är sant att en bränslecellsbil är mindre effektiv än en ren batteribil, men den löser många av de problem batteribilen dras med (räckvidd, tid för laddning/tankning, osv).
Håller helt med stervelo att det krävs flera olika lösningar, då behoven ser så olika ut. Ny teknik hade en bra artikel på ämnet för ett par år sedan:

Hasse#7

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Bränslecells-aktier stiger kraftigt idag. Jag tror att det kan vara en lösning. Det är sant att en bränslecellsbil är mindre effektiv än en ren batteribil, men den löser många av de problem batteribilen dras med (räckvidd, tid för laddning/tankning, osv).
Håller helt med stervelo att det krävs flera olika lösningar, då behoven ser så olika ut. Ny teknik hade en bra artikel på ämnet för ett par år sedan:
Jag skulle tro på ett samarbete mellan tex Scania/Volvo, Air-Liquide, och ett bensinbolag som även har gasfartyg, tänker på Norsk Hydro men vet inte om de ägs av någon annan nu. Fick de bygga en struktur och staten underlättade borde det kunna fungera. Tankar efter vägen, tankar i hamnarna och några vätgasfabriker utöver den i Surahammar. Kanske en försörjningslina Trelleborg-Malmö-Göteborg-Stockholm-Nynäshamn eller Gävle. Vanlig godstransport, transport av flytande väte, mm i lastbilar som drivs med bränsleceller och vätgas.

Hep

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Eftersom jag har många timmar i urkiga Fiats och annat bös är vi antagligen ganska överens. Anekdotiskt eller inte är sekundärt.
Hur många urkiga fiatar behövs för att det ska bli en sanning? Jag kan bidra med erfarenhet av två döende unos. Rätt trevliga som förstabil på några sätt, men just urkiga på de flesta andra.

Hasse#7

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Hur många urkiga fiatar behövs för att det ska bli en sanning? Jag kan bidra med erfarenhet av två döende unos. Rätt trevliga som förstabil på några sätt, men just urkiga på de flesta andra.
Jag toppar dig med trippla Unos, Punto och elektrisk 500e. Skitsunkigt, urkigt och pyttelitet men ändå charmigt.

Helkama raisu

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Jag skulle tro på ett samarbete mellan tex Scania/Volvo, Air-Liquide, och ett bensinbolag som även har gasfartyg, tänker på Norsk Hydro men vet inte om de ägs av någon annan nu. Fick de bygga en struktur och staten underlättade borde det kunna fungera. Tankar efter vägen, tankar i hamnarna och några vätgasfabriker utöver den i Surahammar. Kanske en försörjningslina Trelleborg-Malmö-Göteborg-Stockholm-Nynäshamn eller Gävle. Vanlig godstransport, transport av flytande väte, mm i lastbilar som drivs med bränsleceller och vätgas.
Det fina med vätgas är väl att du kan tillverka lokalt. Vatten och el är allt som behövs. SL hade en tankstation/fabrik på söder men tror projektet är nedlagt tyvärr pga höga kostnader.

Oskar

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Elbilar mer svårkörda?

Någon mer än jag som väntar på en ID3 i ”R” utförande 😋
Inte så konstigt, t.ex. Tesla Model S kombinerar monstruösa accelerationsresurser med ett tämligen mediokert chassi.

Snuten

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Det kan ju vara så att en del av motståndet mot förbränningsmotorbilar inte drivs av rationella-, utan snarare känslo- och symbolskäl. Samma med elbilar fast tvärtom - förespråkarna är inte alltid rationella i sitt resonemang.

Tycker mig ha märkt detta även då det gäller kollektivtrafik vs privattrafik och kärnkraft vs sol- och vindkraft.

Snuten

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Obrist lösning tycker jag verkar intressant, åtminstone i väntan på billigare och bättre batterier. Para tekniken med alternativa (alternativ till bensin och diesel) bränsletyper, så har man kanske inte den slutliga lösningen, men en good enough lösning tills vidare:

ooms

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Riksrevisionen har följande tips för framtiden "Riksrevisionen rekommenderar regeringen att vid införandet av eventuella nya stöd utgå från det problem som ska avhjälpas "

Nu kan jag inte fikonspråket i fråga men för en lekman låter det som "Ni är totalt inkompetenta".
Som sagt, men jag är rädd riksrevisionen talar för döva öron. Vansinnet verkar fortsätta, symbolpolitiken är viktigare än att åtgärderna är effektiva. Det är egentligen skrämmande vilket slöseri som pågår.

Ustzeust

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Ingen telsa men snacka med en snubbe i Vemdalen som hade satt på en takbox på en Audi etron. Räckvidden hade då störtdykt till ca 15 mil på en laddning.

Kneecap

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Tjena!

Denna artikeln känns bra i denna tråden.

jonte987

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Tjena!

Gissar att forskarna i fråga är bokläsare?

ooms

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Ingen telsa men snacka med en snubbe i Vemdalen som hade satt på en takbox på en Audi etron. Räckvidden hade då störtdykt till ca 15 mil på en laddning.
Ja, då förstår man varför det är långa köer och t.o.m. slagsmål vid laddstationerna längs de större vägarna när norrmännen åker till och från sina fjällhytter på storhelger som påsk. Kul att först stå i kö nån timme, sedan ”snabb”-ladda i 40 min, och sedan bara komma 15 mil innan det är dags att köa igen...

ooms

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Gissar att vem som helst kan kalla sig forskare. Vågar man slänga in något som en genusforskare klippt ihop i tråden?
Jag kan tycka att man åtminstone ska ha åstadkommit en eller ett par publicerade peer-reviewed vetenskapliga artiklar innan man kan säga att man håller på med forskning...

marr

Moderator
Forumvärd
(OT) Häckla Tesla
Ja, då förstår man varför det är långa köer och t.o.m. slagsmål vid laddstationerna längs de större vägarna när norrmännen åker till och från sina fjällhytter på storhelger som påsk. Kul att först stå i kö nån timme, sedan ”snabb”-ladda i 40 min, och sedan bara komma 15 mil innan det är dags att köa igen...
Det låter lite otroligt att den plötsligt skulle dra dubbelt så mycket. Borde märkas betydligt mer på förbränningsbilar då med.

Snuten

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Som sagt, men jag är rädd riksrevisionen talar för döva öron. Vansinnet verkar fortsätta, symbolpolitiken är viktigare än att åtgärderna är effektiva. Det är egentligen skrämmande vilket slöseri som pågår.
Elcykelbidraget, där kan man snacka symbolpolitik.

Symbolpolitik är det nya svarta. Jag tror det beror på att charlatanerna till stor del kommit att ersätta de sakkunniga. Hur man säger något värderas högre än vad man säger. Postmodernism osv. Många har sett detta komma, sedan flera decennier.

Snuten

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Tjena!

Det jobbiga är att om artikeln legat bakom betalvägg, hade man bara kunnat ta del av inledningen om man inte betalar. Man kunde då ha skäl att påstå att tidningen lurar de ickebetalande.

NON

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Det låter lite otroligt att den plötsligt skulle dra dubbelt så mycket. Borde märkas betydligt mer på förbränningsbilar då med.
Snacka om att boxen sabbade aerodynamiken. Thules boxar som är platta i framkant är säkert bra att packa i men luftmotståndet dom orsakar...

Etron har ett batteri som fulladdat energimässigt motsvarar ungefär 7-10 liter diesel. Om vi ser en ökning av bränsleförbrukningen på låt säga 0,5-1 dl/mil för en konventionell dieselbil när takboxen åker på så motsvarar det 0,5-1 kwh/mil och luftmotståndet är det samma för takboxen på elbilen. Energimängdsökningen är den samma för elbilen då den fraktar runt boxen pga att det är aeordynamiken som är boven i dramat och då blir räckviddsminskningen tyvärr fullt rimlig.

Snuten

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Man börjar ju på allvar att snacka energiförbrukning även då det gäller elbilar nu. Det tycker jag är en bra utveckling. Tidigare gjorde man det endast indirekt genom att fokusera på räckvidd.

Jag tror att Lightyear One är inne på förbrukningsspåret. Känns som ett betydligt vettigare tänkande än "Ludicrous Tesla"

Fredrik Z

Medlem
(OT) Häckla Tesla
Det roligaste på internet just nu är när någon råkar skriva något negativt om Tesla så kommer Teslas obetalda tangentbordsarmé direkt till undsättning. Man känner igen dem på att de har antingen profil eller bakgrundsbild på sin bil. Få människor verkar ha ett lika stort behov utav att hävda att de gjort det rätta köpet. Det är förmodligen mer populärt att prata illa om deras familj än om deras bil.

Snuten

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Det roligaste på internet just nu är när någon råkar skriva något negativt om Tesla så kommer Teslas obetalda tangentbordsarmé direkt till undsättning. Man känner igen dem på att de har antingen profil eller bakgrundsbild på sin bil. Få människor verkar ha ett lika stort behov utav att hävda att de gjort det rätta köpet. Det är förmodligen mer populärt att prata illa om deras familj än om deras bil.
Det kan ju handla om pengar. Har man gjort en så kraftig investering på en sketen bil, så vill man ju inte att dess värde skall störtdyka pga dålig publicitet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer