(OT) Häckla Tesla

NON

Medlem
Nu låter jag som en tråkig gubbe som hatar elbilar och älskar diesel, men så är inte fallet. Om det skulle vara ekonomiskt försvarbart så skulle jag förbeställa en tessla cybertruck utan att blinka :) då den faktiskt verkar praktisk med sin rostfria kaross och nyskapande design, men jag kör på tok för lite mil för att motivera det. Det finns tyvärr otroligt många där ute som likt politiker inte klara av att ta in hela bilden av för och nackdelar när det kommer till elektrifieringen av fordon, vissa saker blir bättre på bekostnad av andra.

Kom ihåg "det finns inga genvägar till det perfekta ljudet".

marr

Aktiv medlem
Det roligaste på internet just nu är när någon råkar skriva något negativt om Tesla så kommer Teslas obetalda tangentbordsarmé direkt till undsättning. Man känner igen dem på att de har antingen profil eller bakgrundsbild på sin bil. Få människor verkar ha ett lika stort behov utav att hävda att de gjort det rätta köpet. Det är förmodligen mer populärt att prata illa om deras familj än om deras bil.
Jag var tvungen att unfrienda någon på facebook. Blev helt dränkt i tesla reklam...

Snuten

Aktiv medlem
Nu låter jag som en tråkig gubbe som hatar elbilar och älskar diesel, men så är inte fallet. Om det skulle vara ekonomiskt försvarbart så skulle jag förbeställa en tessla cybertruck utan att blinka :) då den faktiskt verkar praktisk med sin rostfria kaross och nyskapande design, men jag kör på tok för lite mil för att motivera det. Det finns tyvärr otroligt många där ute som likt politiker inte klara av att ta in hela bilden av för och nackdelar när det kommer till elektrifieringen av fordon, vissa saker blir bättre på bekostnad av andra.

Kom ihåg "det finns inga genvägar till det perfekta ljudet".
Jag tycker cybertrucken är en frisk fläkt, åtminstone designmässigt. Hoppas den blir av i en något modifierad form. Kul när någon vågar gå utanför boxen rent designmässigt. Tror faktiskt den är ett genidrag, designmässigt alltå.

Hasse#7

Aktiv medlem
Det låter lite otroligt att den plötsligt skulle dra dubbelt så mycket. Borde märkas betydligt mer på förbränningsbilar då med.
Förutsättningarna är desamma oavsett energikälla. Men det är helt klart så att om du fyller en elbil med folk, sätter på max klimatinställningar, takbox och kör fort, kanske med omkörningar så tar den slut på energi mycket fortare. Lägg till vinterväglag och dubbdäck dessutom. På en fossilbil händer exakt samma sak men det är bara att hälla i mer hela tiden vilket såklart är orsaken till de problem vi har idag och som gör att beteendet måste ändras. Tex kan man konstatera att det vore en enorm fördel att m ingen kunde köra fortare än 80km/h någonstans och investerade tid istället för som idag pengar till bränsle.

Senast ändrad:

Erik O

Aktiv medlem
Snacka om att boxen sabbade aerodynamiken. Thules boxar som är platta i framkant är säkert bra att packa i men luftmotståndet dom orsakar...

Etron har ett batteri som fulladdat energimässigt motsvarar ungefär 7-10 liter diesel. Om vi ser en ökning av bränsleförbrukningen på låt säga 0,5-1 dl/mil för en konventionell dieselbil när takboxen åker på så motsvarar det 0,5-1 kwh/mil och luftmotståndet är det samma för takboxen på elbilen. Energimängdsökningen är den samma för elbilen då den fraktar runt boxen pga att det är aeordynamiken som är boven i dramat och då blir räckviddsminskningen tyvärr fullt rimlig.
Jag är inte riktigt med på hur du räknar där men har du tagit med att energimängden i batteriet kan utnyttjas mycket effektivare i bilen än energimängden i dieseln. En 10%-20% ökning i bränsleförbrukning för en dieselbil borde väl motsvara en lika stor ökning i energiåtgång för en elbil. Men sen så tillkommer ju övriga faktorer som värmessystem, vinterväglag etc.

Hasse#7

Aktiv medlem
En strejk i transportsektorn där alla tankbilar tas ur trafik skulle ganska snabbt visa hur mycket service som krävs för att kunna skratta åt andra.

NON

Medlem
Jag är inte riktigt med på hur du räknar där men har du tagit med att energimängden i batteriet kan utnyttjas mycket effektivare i bilen än energimängden i dieseln. En 10%-20% ökning i bränsleförbrukning för en dieselbil borde väl motsvara en lika stor ökning i energiåtgång för en elbil. Men sen så tillkommer ju övriga faktorer som värmessystem, vinterväglag etc.
Ökningen är inte skalbar på det sättet när det kommer till en extra sak att trycka mot vinden, det är en absolut förlust som adderas till systemet och är lika oavsett vad en sitter monterad på för lastbärare.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Hur funkar värmen i en elbil egentligen? Är det elradiatorer/element eller vattenburen elvärme?
Antingen element eller värmepump, det är lite olika. Men element förekommer ju även på avgasbilar, hade det på min diesel-forester eftersom den inte hade överskottsvärme nog från motorn till att värma kupen när det var kallt. De var dock inte så kraftiga så den höll värmen dåligt ändå när det blev kallare än typ -20. Fördel var dock att värme kom direkt vid start.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Tesla lider av samma problematik, här står det om en som rapporterar att räckvidden sjunker till 16 mil med husvagn på kroken:

Fast det är ju inte så konstigt. Eftersom en elbil bara behöver 10-15% av energin för sin framfart jämfört med en avgasbil pga lägre förluster så blir en 30-40% ökning av energiåtgången för framdriften klart mera kännbar. Det handlar egentligen inte om att elbilen är sämre utan om att det blir synligare.

izar

Aktiv medlem
Som cyklist är jag för elbilar främst pga att jag inte gillar att andas in Kväveoxider och annat skit som förbränningsmotorerna släpper ut. Jag förstår inte hur man kan vara emot eldrift, är det så att vissa gillar att förgifta sig själva och sin omgivning långsamt?

ooms

Aktiv medlem
Fast det är ju inte så konstigt. Eftersom en elbil bara behöver 10-15% av energin för sin framfart jämfört med en avgasbil pga lägre förluster så blir en 30-40% ökning av energiåtgången för framdriften klart mera kännbar. Det handlar egentligen inte om att elbilen är sämre utan om att det blir synligare.
Oavsett så blir det ju en ordentlig smäll vid praktisk användning. Jag tror att för många är nog åtminstone 30 mils räckvidd tröskeln för att kliva över till elbil, då klarar man uppåt 3 timmar utan laddning vilket väl också är lagom för att ta en paus. Om det då visar sig att det sjunker till 15 mil när man hänger på en takbox blir man nog rätt besviken. Ytterligare en anledning att vänta tills tekniken mognat till sig.

Erik O

Aktiv medlem
Ökningen är inte skalbar på det sättet när det kommer till en extra sak att trycka mot vinden, det är en absolut förlust som adderas till systemet och är lika oavsett vad en sitter monterad på för lastbärare.
Ja vid närmare eftertanke så är det jag som tänker lite bakvänt här, ni har såklart rätt.

SocialGimp

Aktiv medlem
Oavsett så blir det ju en ordentlig smäll vid praktisk användning. Jag tror att för många är nog åtminstone 30 mils räckvidd tröskeln för att kliva över till elbil, då klarar man uppåt 3 timmar utan laddning vilket väl också är lagom för att ta en paus. Om det då visar sig att det sjunker till 15 mil när man hänger på en takbox blir man nog rätt besviken. Ytterligare en anledning att vänta tills tekniken mognat till sig.
Jag tänker lite tvärtom. Många har väl en elbil som 2:a-bil (1:a-bil?) för pendling och en fossilbil för längre sträckor? I sådana fall borde väl det duga med en elbil med kortare räckvidd som rimligtvis borde bli billigare. Om det fanns en elbil som bara gick 10 mil för halva priset så kanske fler hade hoppat på tåget? Bara lite grubblerier...

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Tyvärr är många av kostnaderna förknippade med ägandet och inte brukandet, då blir det dyrt att ha en bil bara för långresor. Det vore rimligare att mer kostnad var kopplad till brukandet, men det är ju lite politiskt svårt..

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag tänker lite tvärtom. Många har väl en elbil som 2:a-bil (1:a-bil?) för pendling och en fossilbil för längre sträckor? I sådana fall borde väl det duga med en elbil med kortare räckvidd som rimligtvis borde bli billigare. Om det fanns en elbil som bara gick 10 mil för halva priset så kanske fler hade hoppat på tåget? Bara lite grubblerier...
Jag är en någorlunda "Early adopter". Vi har haft en förbränningsbil, BMW 318 kombi, parallellt som körts så lite som möjligt. Första elbilen en Renault Express från 1996, gick 100km i 70km/h. Problemet var skötsel av batterier, NiCd. Jag körde den tills jag köpte nästa och sen gav jag bort den, den rullar fortfarande besiktigad och godkänd hos näste ägare. Följande bil blev en Peugeot Ion som egentligen är en Mitsubishi I-Miev. Helelektrisk och hår som sämst 60km och som bäst på sommaren kanske 110-120km om man gör det till en snålhetsövning. Den här bilen har aldrig servats och aldrig gått sönder. Vi har bytt belägg fram en gång och smörjt oken för att man aldrig behöver bromsa. Bilen kostade 95kkr beg. Den rullar nu hos en av mina bästa vänner som får låna den gratis. Han sparar grova pengar jämfört med att köra sin dieselbuss. :) Sen köpte vi Opel Ampera laddhybrid beg 158kkr och gjorde oss av med BMW:n. Kommer som allra sämst 35 km och som bäst 80 km. Den har varit på verkstad för byte av rattlås, värmepaket bromsskivor och uppgradering mjukvara. Totalt 20000kr Vi lånade ut Ion, ingen av oss ville sälja den, särskilt inte min fru, och köpte en Fiat 500e för 125kkr som går som sämst 100km och som bäst 180km. Den behöver byta hjulsensorer bak men annars inga fel. Samtliga är över 10000 mil, Amperan är över 14000mil ingen av dom är slut även om Expressen börjat rosta. För oss är den stora vinsten att vi inte eldar upp ett 200-litersfat bensin varje månad och inte betalar 4000kr varje månad. Med vår livssituation funkar elbilsupplägget utmärkt och vi har ändå 5 respektive 4 mil enkel till jobbet. Jag hoppas innerligt att jag inte behöver gå tillbaka till förbränningsbil utom då vi åker långt med Amperan. Det jag skrivit nu är enbart för att visa att det inte finns något måste i att äga en Tesla och att väldigt många människor kan köpa en elektrisk andrabil och kapa massor med kostnader och ha kvar bilen när kostnaderna minskar. Sen fattar jag att våra inköp kan ses lite märkliga när man kunde ha kapat mer kostnader med köp och sälj och inte ge bort och låna ut saker. Men vi är ändå mer än nöjda med utfallet.

Hasse#7

Aktiv medlem
Eller för dem som anser att money talks. Vi har inte köpt bensin för ungefär 240000kr och tre av fyra bilar är fullt körbara fortfarande. Det är troligt att samtliga 3 kvarvarande är fullt körbara med restvärde när de är betalda och därmed en bra affär. Men det återstår att se, jag kan återkomma om detta. Men alla som kan tänka sig kompromisser och alternativa lösningar kan leva med små enkla elbilar. Vi har även en 9-3 kombi 2007 med dragkrok som jag köpte för 4000kr men den används aldrig trots att den enligt många förbränningsförespråkare är den enda riktiga bilen.

Stervelo

Aktiv medlem
Elbilar har fokat på lyxbilar och suvar, tunga, astunga bilar. Helt vrickat ur förbrukningsperspektiv. Bilar uppåt 3 ton är inte vägen framåt, el eller inte. Tungt är alltid dyrt att accelerera, det finns inga gratis luncher.
Så, bygg bil i alfa 4c "tänk" lätt lätt bil kan ha liten motor. Där ligger framtiden. Inte lätt för sport, utan för låg förbrukning.

Hasse#7

Aktiv medlem
Elbilar har fokat på lyxbilar och suvar, tunga, astunga bilar. Helt vrickat ur förbrukningsperspektiv. Bilar uppåt 3 ton är inte vägen framåt, el eller inte. Tungt är alltid dyrt att accelerera, det finns inga gratis luncher.
Så, bygg bil i alfa 4c "tänk" lätt lätt bil kan ha liten motor. Där ligger framtiden. Inte lätt för sport, utan för låg förbrukning.
I-Miev, Ion, C-Zero är precis i den skolan. Lätt, enkel, rymlig inuti och fem dörrar med möjlighet till takräcke. Kör man försiktigt sommartid klarar man sig på 1kwh/10km vilket motsvarar 90 km/liter på en förbränningsbil. Motionerar man bromsarna regelbundet krävs i princip inget underhåll mer än spolarvätska och luft i däcken.

SocialGimp

Aktiv medlem
Jag är nog själv mer ute efter en elbil i normal/mellanklass-storlek med kortare räckvidd och därmed lägre pris. Vill inte hamna i frontalkrock med en XC90 i en liten skitbil med hela familjen i.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag är nog själv mer ute efter en elbil i normal/mellanklass-storlek med kortare räckvidd och därmed lägre pris. Vill inte hamna i frontalkrock med en XC90 i en liten skitbil med hela familjen i.
Var och en gör sina val. Jag är mest orolig att krocka med vilt och där är hastigheten mest avgörande. Nämnd XC90 kan ju lika gärna vara en buss eller jag kan vara på cykel. Vet inte hur jag skall skydda mig och familjen mot alla risker. I din situation skulle jag titta lite på Hyundai Ionic som laddhybrid eller elbil. Den är byggd som en bra kompromiss. Första omgången begagnade bör komma loss snart.

SocialGimp

Aktiv medlem
Var och en gör sina val. Jag är mest orolig att krocka med vilt och där är hastigheten mest avgörande. Nämnd XC90 kan ju lika gärna vara en buss eller jag kan vara på cykel. Vet inte hur jag skall skydda mig och familjen mot alla risker. I din situation skulle jag titta lite på Hyundai Ionic som laddhybrid eller elbil. Den är byggd som en bra kompromiss. Första omgången begagnade bör komma loss snart.
Ja, jag tänkte mig storleksordningen Kia eNiro.

Intressant att höra från dina erfarenheter av elbilar men jag tycker jämförelsen mot fossilbilar haltar ngt. Så lite kritik (hoppas du tar den på rätt sätt): Det går ju att få bra ekonomi i vilken mini-bil som helst, oavsett framdrivning. En Aigo eller liknande kostar ju inte 4000 kr/mån och drar inte heller speciellt mkt. Gissar, utan att ha räknat på det, att en fossil mini-bil i absoluta pengar inte blir så mkt dyrare än en el-dito?

ooms

Aktiv medlem
Jag kan tycka det blir fel om man ska behöva ha två bilar, en för kortresor och en för långresor. Ur ett LCA-perspektiv känns det långsökt, för att inte säga ur ett parkerings/förvarings-perspektiv.

ooms

Aktiv medlem
Ja, jag tänkte mig storleksordningen Kia eNiro.

Intressant att höra från dina erfarenheter av elbilar men jag tycker jämförelsen mot fossilbilar haltar ngt. Så lite kritik (hoppas du tar den på rätt sätt): Det går ju att få bra ekonomi i vilken mini-bil som helst, oavsett framdrivning. En Aigo eller liknande kostar ju inte 4000 kr/mån och drar inte heller speciellt mkt. Gissar, utan att ha räknat på det, att en fossil mini-bil i absoluta pengar inte blir så mkt dyrare än en el-dito?
Håller med. Tyvärr så har ju regeringens politik totalt slagit marknaden ur spel nu med straffskatt på rena förbränningsbilar (ex.vis en diesel som går jättesnålt), medan en laddhybrid-jätte-SUV som går 3-4 mil på el och därefter 300hk bensinmotor gynnas kraftigt. Man väljer att beskatta teknik istf utsläpp, helt galet.

SocialGimp

Aktiv medlem
Jag kan tycka det blir fel om man ska behöva ha två bilar, en för kortresor och en för långresor. Ur ett LCA-perspektiv känns det långsökt, för att inte säga ur ett parkerings/förvarings-perspektiv.
Har en familj behov av 2 bilar så kan det ju vara bra om 1 av bilarna är en elbil?

Är behovet endast 1 bil så är det såklart onödigt med 2 bilar. Jag valde en bensinbil för jag har ingenstans att ladda o ibland åker jag långt (Spanien-Sverige t ex) vilket ju blir smidigare med fossil-bil. Har alltså bara behov av 1 bil i min familj.

Stervelo

Aktiv medlem
Håller med. Tyvärr så har ju regeringens politik totalt slagit marknaden ur spel nu med straffskatt på rena förbränningsbilar (ex.vis en diesel som går jättesnålt), medan en laddhybrid-jätte-SUV som går 3-4 mil på el och därefter 300hk bensinmotor gynnas kraftigt. Man väljer att beskatta teknik istf utsläpp, helt galet.
Verkligen, en ny ladd-hybrid t8 xc90 drar litern milen på långresa. En amazon drar mindre. Vilken utveckling. Not. Eller, vi har fokat på fel saker kanske.

perzzon

Aktiv medlem
Verkligen, en ny ladd-hybrid t8 xc90 drar litern milen på långresa. En amazon drar mindre. Vilken utveckling. Not. Eller, vi har fokat på fel saker kanske.
Att det är en helt absurd bil håller jag verkligen med om.
Men sannolikt går den inte majoriteten av sina mil på långresa. Så på totalen kanske den inte drar så hiskeligt.
Jag gillar Rex konceptet från bmw. Bara det att det skulle vara en liten wankel eller något annat tyst och kompakt på typ 15hk.
Om den sen inte är skiteffektiv spelar kanske mindre roll då den bara används i undantagsfall.

Hasse#7

Aktiv medlem
Alltså, jag tvingar ingen. Beskriver bara min situation och vad som är bra för oss som vi bor och arbetar. Jag fortsätter spara mina 4000kr/mån utan att elda så länge det går. Ni hittar er bästa lösning. Men har man väl börjat med el, sett var energin tar vägen och inventerat sitt användande är det som sagt få som vill tillbaka.

Tillägg: En liten bensinbil har bara 25-30% verkningsgrad. Man eldar för kråkorna med något dyrt och smutsigt och massor som kan gå sönder. Inte min grej längre

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Men sannolikt går den inte majoriteten av sina mil på långresa. Så på totalen kanske den inte drar så hiskeligt.
Det beror helt och hållet på hur man använder bilen. Problemet nu är att skattereglerna helt och hållet styr mot denna typ av bilar, så om några år kommer det i princip bara att finnas denna typ av bilar att välja på på bättre-beg-marknaden. För alla, även de som mest kör långkörning. Så i förlängningen tvingar regeringen genom ett teknikskifte som inte alls är säkert kommer att lösa det problem de tror, utan kanske t.o.m. kommer att förvärra det.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag gillar Rex konceptet från bmw. Bara det att det skulle vara en liten wankel eller något annat tyst och kompakt på typ 15hk.
Om den sen inte är skiteffektiv spelar kanske mindre roll då den bara används i undantagsfall.
Gillar du Rex-tänket och klarar dig med fyra sittplatser är Ampera/Volt en drömbil. Byggd för el med bensin som stöd. En T8 är en förklädd vanlig bil. Mer krånglig, onödigt stor, kommer inte långt på el och drar lite extra flytande bränsle. Helt fel väg att gå.

Hasse#7

Aktiv medlem

Att stötta de nya laddhybriderna via skatteregler känns som en rutten lösning då många nya tjänstebilar som rullar mycket och långt kommer att få ta del av subventionerna.
Dra inte alla i samma soptunna. En del är rätt tänkta. Mycket sitter i brukarens orimliga krav på att vara störst och snabbast. Sånt skall aldrig stödjas med skattemedel.

Stålhäst

Aktiv medlem
Vet inte om det har tagits upp förut, tar så lång tid att bläddra igenom alla sidor, men vad är bäst i miljösynpunkt tro?

1. Behålla vår snåla bensinbil som körs ca 300 mil/år

2. Köpa en sprillans Tesla och sälja den förra som någon annan kommer använda mer än jag.

Är nog inte så enkelt som att man är bäst om man äger elbil.

Hasse#7

Aktiv medlem
Vet inte om det har tagits upp förut, tar så lång tid att bläddra igenom alla sidor, men vad är bäst i miljösynpunkt tro?

1. Behålla vår snåla bensinbil som körs ca 300 mil/år

2. Köpa en sprillans Tesla och sälja den förra som någon annan kommer använda mer än jag.

Är nog inte så enkelt som att man är bäst om man äger elbil.
Behåll din bil, särskilt om det skulle vara så att du kör 2 x 150 mil/år.

Man är inte bäst för att man kör elbil. Att vara en kvalificerad skitstövel kommer från gener, fostran och uppväxtmiljö. Det går inte att bota med bilval.

Bara hoppas att man inte är/upplevs som sådan.

rix

Medlem
Elbilar är dyra, speciellt Tesla, folk har inte råd med det eller tror att de inte fungerar för just deras behov men vill ändå ha rent samvete. Därför är det enklaste att kritisera och smutskasta och på det sättet tvätta rent sitt samvete. Lite som att säga att det spelar ingen roll om jag flyger till Thailand, det är politikernas och företagens fel att de inte utvecklat miljövänliga alternativ. Eller det spelar ingen roll vad vi i Sverige gör för Kina har kolkraft och vi är bara 10 miljoner. Eller elmarknaden är global så all smutsig el kommer bara rakt in i elbilarna, fastän det är uppenbart att svenska bilar inte laddas med kolkraft (i vissa länder som har mindre miljövänlig el kan de ju göra det, men tom länder som Tyskland arbetar ju nu med att få till en mer miljövänlig elproduktion). Elen som produceras i norra Sverige transporteras inte bort den till Kina, att jämföra med en global elmix är idiotiskt. Vi kan styra över vår egen elproduktion och den ska vara miljövänlig, och den räcker till våra elbilar. Vi kan inte styra över hur alla ska tillverka el. Mycket okunskap och ovilja till förändring, enklare att blunda.

rix

Medlem
Det roligaste på internet just nu är när någon råkar skriva något negativt om Tesla så kommer Teslas obetalda tangentbordsarmé direkt till undsättning. Man känner igen dem på att de har antingen profil eller bakgrundsbild på sin bil. Få människor verkar ha ett lika stort behov utav att hävda att de gjort det rätta köpet. Det är förmodligen mer populärt att prata illa om deras familj än om deras bil.
Lika känsligt som för fossilbilskörare när de vägrar inse att det är deras fel att vi inte har några vintrar kvar. Nyanserade diskussioner!

Stålhäst

Aktiv medlem
Läste att golfströmmen bidrar med ca 10 grader varmare klimat i Sverige, så om vi anstränger oss litet till med att spruta ut koldioxid så försvinner den, då får vi - 6 på vintern och + 20 igen på sommaren här i Stockholm. Nå, vad tros? :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer