(OT) Häckla Tesla

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag kör Passat GTE som förmånsbil, körde 26 mil enkel igår på 0,48l/mil. Privat åker jag nog 98% på el, går ju billigt men knappast så det motiverar subvention om man tänker hur den drar i tjänsten när jag alltid åker långt.

Hade skodan Enyag eller vad den ska heta funnits hade jag nog valt den, el är ju grymt bekvämt och laddplatser finns det gott om även fast jag reser i glesbygd.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag kör Passat GTE som förmånsbil, körde 26 mil enkel igår på 0,48l/mil. Privat åker jag nog 98% på el, går ju billigt men knappast så det motiverar subvention om man tänker hur den drar i tjänsten när jag alltid åker långt.

Hade skodan Enyag eller vad den ska heta funnits hade jag nog valt den, el är ju grymt bekvämt och laddplatser finns det gott om även fast jag reser i glesbygd.
Hur långt kommer du på elen?

Freddie L

Aktiv medlem
Jag har också en GTE. Fast jag kör nästan aldrig långt. Litet batteri som (nästan) räcker hela pendlingssträckan. Bensin till de rätt få längre turerna. Att prångla ut billigare (ännu billigare än Passaten) laddhybrider till folk (ej företagare) skulle ge god nytta.

Hälsingland

Aktiv medlem
Hur långt kommer du på elen?
Nu när det är lite kallt blir det nog 40km i bästa fall men jag kör sällan längre till vardags.

Edit: eller ja det står ibland när jag kört lugnt innan laddning, 50km räckvidd när jag startar men jag har aldrig hårdtestat om det går att få ut. Kilometrarna avverkas fort speciellt i stadskörning.

Senast ändrad:

Hälsingland

Aktiv medlem
Blir förmånsskatt och/eller avgift för laddning på jobb. Verkar som det är skärpning på gång. I alla fall på mitt jobb.
Du ska väl förmånsbeskattas redan om du har gratis laddning på jobbet, men då ska man ju tala om det också. Jag kan inte ladda på kontoret men oftast ute på kraftstationerna. Många kollegor kan ju ladda på jobbet och gör det.

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag har också en GTE. Fast jag kör nästan aldrig långt. Litet batteri som (nästan) räcker hela pendlingssträckan. Bensin till de rätt få längre turerna. Att prångla ut billigare (ännu billigare än Passaten) laddhybrider till folk (ej företagare) skulle ge god nytta.
Ja jag skulle aldrig betala privat för vad en GTE kostar, det är i stort sett omöjligt att räkna hem annat än som förmånsbil. Min gick på ca 550 000:- innan rabatt.

jonte987

Aktiv medlem
Du ska väl förmånsbeskattas redan om du har gratis laddning på jobbet, men då ska man ju tala om det också. Jag kan inte ladda på kontoret men oftast ute på kraftstationerna. Många kollegor kan ju ladda på jobbet och gör det.
Det kommer att installeras nån lösning med bricka. Oklart om det är tvingande från skatteverket eller inte. En del krav från dem kan man som bekant skita i men nån har bedömt att detta ska införas. Kan självklart vara snålhet mer än oro för skatteverket.

NON

Medlem

0,48 l/mil är typ vad en dieselpasat från början av 00-talet drog före partikelfiltren blev standard...

Hälsingland

Aktiv medlem
Det kommer att installeras nån lösning med bricka. Oklart om det är tvingande från skatteverket eller inte. En del krav från dem kan man som bekant skita i men nån har bedömt att detta ska införas. Kan självklart vara snålhet mer än oro för skatteverket.
Så länge man åker hybrid med låg laddeffekt går ju det att komma runt, har du bara motorvärmaruttag med 10a så laddar man ju fullt på en arbetsdag.

Vi har gamla motorvärmaruttag med kontinuerlig matning på nästan alla andra kontor utom där jag sitter, där jag sitter är det moderna som går intermittent och på utetemp så det är absolut ingen vits att fulladda. Vi har en policy från jobbet också att man inte får ladda där men det skiter alla jag vet i, vi blir tvingade av företaget att köra el/laddhybrid men ska köra på bensin? Det är ju skapligt hål i huvudet...

Jag åker ofta på resor över dagen och ska inte få ladda under tiden jag är på site, varför ska vi då ha så dyra bilar med syftet att vara miljövänlig? Typiskt Stockholmssyndrom, (ja jag skyller på dem då det är där knallkorkarna som bestämt detta sitter och jag vet att det egentligen åsyftar ett annat fenomen).

Hälsingland

Aktiv medlem
0,48 l/mil är typ vad en dieselpasat från början av 00-talet drog före partikelfiltren blev standard...
Japp jag vet, 1,6 tdi eller om det var 1,8 gick ju billigt som fan. a4:an samma lika, men Nox var väl skyhögt på dem om jag inte minns helt fel. Kör jobbets Alltrack -15 på 0,54l/mil långkörning och då är det fullgas i alla accelarationer nästan och ett helt annat körsätt.

Edit: jag tänker nog på ännu äldre modeller, kompisen hade en -94 Audi a4 som första bil, den var grymt snål.

Senast ändrad:

Stervelo

Aktiv medlem
Ja, nu släpar ju på GTEn på TVÅ motorer och ett set batterier. Det väger massa mer, då käkas utvecklingen av den vanliga motorn upp av den ökade vikten.

Sen kan dieseln bara optimeras för ett av två dåliga, lågt CO2, och förbrukning, men då hög NOX. Optimera för låg NOX, men ökad CO2 och förbrukning. Då struntade man i NOX, optimerade bara för låg förbrukning, och då låg CO2, för sin tid.
Nu gör man det igen, och tar hand om NOX med AdBlue och annat meck.

rix

Medlem
Är det fossilbilarnas fel att vi inte har några vintrar längre. Det där var väl över gränsen för populism i sin förenkling?
Vad gör man inte för att trissa upp oljelobbyns tangentbordskrigare! Heja bensinupproret! Hoppas du inte blev kränkt! Det är ju ändå det som är det roligaste på internet.

LasseB

Medlem
Nu har jag ju inte läst igenom hela tråden, så frågan är kanske utspelad, men man kan ju hålla på och peka på energieffektivitet hit och dit och miljöpåverkan per km, MEN. Är inte det största problemet hur vi konsumerar bilar idag jämfört med för typ 10 år sedan. Vi ska ha nytt nytt nytt, gärna leasar, privat. Problemfritt, slit och släng, där man skyller på att det moderniserar fordonsparken snabbare, blir miljövänligare snabbare. En gång i tiden köpte man en bil och körde den tills den var slut, efter 20 år. Man tog hand om service själv, bytte olja, bromsbelägg (eller backar), vinterhjulen skiftar man själv, mm, mm. Man ÄGDE en bil. Det uppskruvade konsumtionstempot är farligare än all diesel i världen.

Som några poängterat så var det tom kanske bättre bränsleekonomi än nu i vissa fall. HvO må vara diskuterat, men är det inte bättre att fler går över till HvO så att det finns efterfrågan nog att producera lokalt?
Som debatten flugit de senaste åren har dieseln trots bättre klimat effekt fallit som en sten med effekten att ingen kan sälja en diesel länge och när det då tas fram laddhybrider så är det bensinare. Fråga: för oss som inte har råd att avlata oss med en Tesla, vore inte en laddhybrid diesel som går att tanka HvO det absolut bästa alternativet?

Edit: stavfel

Senast ändrad:

Snuten

Aktiv medlem
Slit och släng och hög konsumtionstakt borde, åtminstone i teorin, inte vara ett problem så länge energin som används inte belastar miljö och resurser alltför mycket och så länge återvinningen av materialet fungerar.

Hasse#7

Aktiv medlem
Nu har jag ju inte läst igenom hela tråden, så frågan är kanske utspelad, men man kan ju hålla på och peka på energieffektivitet hit och dit och miljöpåverkan per om, MEN. Är inte det största problemet hur vi konsumerar bilar idag jämfört med för typ 10 år sedan. Vi ska ha nytt nytt nytt, gärna leasar, privat. Problemfritt, slit och släng, där man skyller på att det moderniserar fordonsparken snabbare, blir miljövänligare snabbare. En gång i tiden köpte man en bil och körde den tills den var slut, efter 20 år. Man tog hand om service själv, bytte olja, bromsbelägg (eller backar), vinterhjulen skiftar man själv, mm, mm. Man ÄGDE en bil. Det uppskruvade konsumtionstempot är farligare än all diesel i världen.

Som några poängterat så var det tom kanske bättre bränsleekonomi än nu i vissa fall. HvO må vara diskuterat, men är det inte bättre att fler går över till HvO så att det finns efterfrågan nog att producera lokalt?
Som debatten flugit de senaste åren har dieseln trots bättre klimat effekt fallit som en sten med effekten att ingen kan sälja en diesel länge och när det då tas fram laddhybrider så är det bensinare. Fråga: för oss som inte har råd att avlata oss med en Tesla, vore inte en laddhybrid diesel som går att tanka HvO det absolut bästa alternativet?
Du får nog engagera dig i tråden först. Det mesta står där.

jofahjalm

Aktiv medlem
Även om jag är en nihilist som bara vill se världen brinna så vill jag fortfarande att någon erkänner att jag totalt demolerade Stumpy i vår internetdiskussion. Mitt hjärta längtar.

LasseB

Medlem
Slit och släng och hög konsumtionstakt borde, åtminstone i teorin, inte vara ett problem så länge energin som används inte belastar miljö och resurser alltför mycket och så länge återvinningen av materialet fungerar.
Har du följt rapporteringen kring hur svensk fordonsåtervinning går till? Visst, delar säljs som reservdelar, men inredning, plast mm mals ner och används till att täcka soptippar med. Det hamnar inte som nya bildelar eller ens plastflaskor.

LasseB

Medlem
Du får nog engagera dig i tråden först. Det mesta står där.
Har nu skamsen läst igenom tråden, men ingen poängterar att ALLA bilar slits på mer ställen än motor. Chassi, upphängning, bromsar framförallt, saker som gör att man en dag "skrotat skiten". Skiter i om det snurrar en elmotor mitt i all det där pinsamt dåligt rostskyddade härket.

Sen var poängen att laddhybrid med diesel som körs på HvO borde vara den snabbaste, billigaste och effektivaste lösningen framåt tills dess att bev tekniken satt sig. Vem vill ha en Tesla som körs på gamla litiium-jon batterier om ett par år när det finns litiium-svavel som laddar snabbare med mer kw/kg?

Hasse#7

Aktiv medlem
Har nu skamsen läst igenom tråden, men ingen poängterar att ALLA bilar slits på mer ställen än motor. Chassi, upphängning, bromsar framförallt, saker som gör att man en dag "skrotat skiten". Skiter i om det snurrar en elmotor mitt i all det där pinsamt dåligt rostskyddade härket.

Sen var poängen att laddhybrid med diesel som körs på HvO borde vara den snabbaste, billigaste och effektivaste lösningen framåt tills dess att bev tekniken satt sig. Vem vill ha en Tesla som körs på gamla litiium-jon batterier om ett par år när det finns litiium-svavel som laddar snabbare med mer kw/kg?
Nu när du läst kan jag ge lite av min bild.

Skall man äga vårda och slutförbruka? Ja, om man kan. Det är alltid mitt mål att använda upp. Ofta blir det ändå lite liv kvar som någon bekant kan klämma ut från typ noll i startkostnad.

Är det färre saker som går sönder i en elbil? Ja. Det finns ingen koppling, ingen växellåda, ingen automatlåda, ingen egentlig motor som man är van. Ingen vattenpump, generator, startmotor, inget avgassystem osv. Batteripacken med styrning kan degraderas några procent men går ytterst sällan sönder. På laddhybrider finns det mera som kan gå sönder men på de bästa är det egentligen bara en liten förbränningsmotor som rätt använd går en tiondel av bilens totala driftsträcka.

Kör normala människor annorlunda med eldrift? Ja man kör lugnare och jämnare samt helt ryckfritt. Man är mer medveten om vad som händer eftersom bilen mäter noga hur statusen är och förändras. Man kan säga att det är lättkört, nästan för lättkört men att man är mer aktiv i tankearbetet.

Krockar man mer? Nä, det tvivlar jag på om man är en van förare. Bilen regenerera ju så det är lättare att hålla avstånd. Det är smidigt att komma iväg eftersom man har 100% vridmoment direkt från 0 rpm. Det är lätt att ändra fart och köra om. Det blir inte alls det där behovet av att klämma sig förbi tex cyklister som man annars upplever att en del gör. Man får tyvärr lättare stenskott eftersom man är mer defensiv och kör långsammare än tidigare.

Är kvaliteten dålig på el och laddhybrid?
Nej, de som kommit hittills har snarare varit bättre eftersom man är livrädd att komma med en suspekt produkt och sedan ha en massa problem. Reserverar mig något för Tesla modell 3 som verkar vara lite väl hastigt tillverkad i stort antal. Även Zoe har en del missnöje med vattenläckage till kupé och detaljer som krånglar plus batterihyran då som inte var någon större succé.

Har man räckviddsångest. Nej, det går fort att vänja sig och kalkylera/läsa av sin resa. Får man slut på batteri? Jag har bara fått det med min äldsta bil och då när jag testade räckvidd och räknade med att det kunde hända.

Kommer bilar med nuvarande batteriteknik vara sämre än nya?
Ja självklart, men vad spelar det för roll om bilen man har räcker för behoven och man tänker köra slut på den.

Är en laddhybrid med diesel sämre? Antagligen inte, möjligen mer kontroversiell i dagen läge. De sämsta laddhybriderna är byggda som förbränningsbilar med elektrisk hjälpmotor och litet batteri, de bästa är byggda som elbilar med en förbränningsmotor som hjälpmotor och ett batteri som täcker normal daglig körning för pendlare.

Finns det problem med eldrift? Ja kupevärmen och kyla är en energitjuv. Laddpunkter som är sönder eller upptagna vid ankomst. Laddkablarna kan gå sönder. Man kan av misstag köpa fel bil för att man inte förstår vad man behöver. Man kommer fram marginellt senare men vänjer sig snabbt med att istället börja köra lite tidigare och njuta av en tyst och stressfri resa.

Varsågoda och massakrera det jag skrivit.

Lejon

Aktiv medlem
Nu har jag ju inte läst igenom hela tråden, så frågan är kanske utspelad, men man kan ju hålla på och peka på energieffektivitet hit och dit och miljöpåverkan per km, MEN. Är inte det största problemet hur vi konsumerar bilar idag jämfört med för typ 10 år sedan. Vi ska ha nytt nytt nytt, gärna leasar, privat. Problemfritt, slit och släng, där man skyller på att det moderniserar fordonsparken snabbare, blir miljövänligare snabbare. En gång i tiden köpte man en bil och körde den tills den var slut, efter 20 år. Man tog hand om service själv, bytte olja, bromsbelägg (eller backar), vinterhjulen skiftar man själv, mm, mm. Man ÄGDE en bil. Det uppskruvade konsumtionstempot är farligare än all diesel i världen.

Edit: stavfel
Nej. Den Svenska genomsnittsbilen blir snarare äldre än yngre vad jag kan hitta.

Bilagor

ooms

Aktiv medlem

Håller med! Jag stör mig också på att laddhybriderna nästan uteslutande bara finns som bensinare, nästan så man börjar fundera om det är nån teknisk begränsning som gör att det inte byggs med diesel? För en laddhybrid med diesel skulle jag kunna tänka mig, iom att tanken blir mindre pga batteripacket vill man ju kunna få ut så många mil som möjligt, och där är ju diesel helt överlägset bensin. Som du säger går den ju också att köra på hvo, och en modern diesel idag släpper ut mindre nox och skit än en motsvarande bensinmotor.

LasseB

Medlem
Nu när du läst kan jag ge lite av min bild.

Skall man äga vårda och slutförbruka? Ja, om man kan. Det är alltid mitt mål att använda upp. Ofta blir det ändå lite liv kvar som någon bekant kan klämma ut från typ noll i startkostnad.

Är det färre saker som går sönder i en elbil? Ja. Det finns ingen koppling, ingen växellåda, ingen automatlåda, ingen egentlig motor som man är van. Ingen vattenpump, generator, startmotor, inget avgassystem osv. Batteripacken med styrning kan degraderas några procent men går ytterst sällan sönder. På laddhybrider finns det mera som kan gå sönder men på de bästa är det egentligen bara en liten förbränningsmotor som rätt använd går en tiondel av bilens totala driftsträcka.

Kör normala människor annorlunda med eldrift? Ja man kör lugnare och jämnare samt helt ryckfritt. Man är mer medveten om vad som händer eftersom bilen mäter noga hur statusen är och förändras. Man kan säga att det är lättkört, nästan för lättkört men att man är mer aktiv i tankearbetet.

Krockar man mer? Nä, det tvivlar jag på om man är en van förare. Bilen regenerera ju så det är lättare att hålla avstånd. Det är smidigt att komma iväg eftersom man har 100% vridmoment direkt från 0 rpm. Det är lätt att ändra fart och köra om. Det blir inte alls det där behovet av att klämma sig förbi tex cyklister som man annars upplever att en del gör. Man får tyvärr lättare stenskott eftersom man är mer defensiv och kör långsammare än tidigare.

Är kvaliteten dålig på el och laddhybrid?
Nej, de som kommit hittills har snarare varit bättre eftersom man är livrädd att komma med en suspekt produkt och sedan ha en massa problem. Reserverar mig något för Tesla modell 3 som verkar vara lite väl hastigt tillverkad i stort antal. Även Zoe har en del missnöje med vattenläckage till kupé och detaljer som krånglar plus batterihyran då som inte var någon större succé.

Har man räckviddsångest. Nej, det går fort att vänja sig och kalkylera/läsa av sin resa. Får man slut på batteri? Jag har bara fått det med min äldsta bil och då när jag testade räckvidd och räknade med att det kunde hända.

Kommer bilar med nuvarande batteriteknik vara sämre än nya?
Ja självklart, men vad spelar det för roll om bilen man har räcker för behoven och man tänker köra slut på den.

Är en laddhybrid med diesel sämre? Antagligen inte, möjligen mer kontroversiell i dagen läge. De sämsta laddhybriderna är byggda som förbränningsbilar med elektrisk hjälpmotor och litet batteri, de bästa är byggda som elbilar med en förbränningsmotor som hjälpmotor och ett batteri som täcker normal daglig körning för pendlare.

Finns det problem med eldrift? Ja kupevärmen och kyla är en energitjuv. Laddpunkter som är sönder eller upptagna vid ankomst. Laddkablarna kan gå sönder. Man kan av misstag köpa fel bil för att man inte förstår vad man behöver. Man kommer fram marginellt senare men vänjer sig snabbt med att istället börja köra lite tidigare och njuta av en tyst och stressfri resa.

Varsågoda och massakrera det jag skrivit.
Det var jättefint skrivet. Men kan du köra dina fossilladdhybrider på "fossilfritt"? Har du konverterar till etanol? Borde ju vara möjligt.
Poängen var att de flesta inte har råd att köpa bev, om alla skulle göra det så skapas ett enormt sopberg, men om man hade kunnat utnyttja befintlig fordonsflotta och "Svenson priser" så vore det väl en positiv sakm. Hellre än att tycka att alla ska köpa en Tesla. Basta!

De flesta kommer inte köra slut på sina bilar för ingen vill "äga" sina bilar längre.

Såg.f.ö test igår på att i realiteten så kortas räckvidden på en t3 i -7C till 65%.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag har inte tagit det personligt, ingen ursäkt behövs. Jag har bara ett intresse av detta och vill gärna dela med mig samt förstå var andras barriärer ligger.
Om vi tar Ampera som jag med många andra anser är den främsta av laddhybriderna trots att den är ganska gammal. Jag har här 150 elektriska hästkrafter och 69 hkr på bensin. Jag har 10kWh laddbart och 6kWh som en hybridbuffert. Bensintanken rymmer 28 liter och motorn driver en generator. Bilen går att köra som bäst 80 km på el och som sämst 35 km på el när förutsättningarna är helt bedrövliga. Jag kan välja el, eller el sportläge, eller berg, där elen hjälper till uppför, eller väntan där jag kör på bensin tills jag väljer el. Trots att bilen väger 2 ton drar den 0,6l/mil utan något eltillskott. Med mitt körmönster drar den 1,3 liter bensin per 100km. Eftersom förbränningsmotorn egentligen bara stödjer eldriften med ett lämpligt varv ser jag inget skäl till varför man inte lika gärna kan ha E85 eller en liten dieselmotor för HVO. Nu tankar jag så sällan att det är helt ointressant för min del att experimentera med E85. Men att det skulle gå att bygga en suverän bil som har otroligt låg förbrukning av ecodrivmedel och körs en stor del på el är jag övertygad om. Dessutom att den skulle hålla länge. Det finns minst en Ampera/Volt som gått +65000 mil varav över 20000 mil på batteri.

me.I.am

Aktiv medlem
...
Då får du nog läsa om tråden igen.

Hälsingland

Aktiv medlem
Mercedes går väl mot strömmen och släpper diesel-hybrider, varför resten väljer bensin är väl för att diesel har dåligt rykte som smutsigt. Det handlar ju ändå i slutändan om att sälja. Använd Volvo som exempel, 300 HK bensinmotor och litet batteri på V60, det är ju ett skämt. Drar ju säkert 1,2 på långkörning.

För fem år sedan fanns det massor av miljöbilar som var diesel, nu är man en bov om man köper diesel.

Hasse#7

Aktiv medlem
För att inte tala om hur många som vill sänka hastigheten till 80 var gång de ska ut på en längre tur. :)
Vill? Har man den allra minsta känsla för aerodynamik och energiförbrukning inser man att det det över dagen skulle minska åtgången av energi, samt reducera antalet skadade och döda avsevärt. Det betyder inte att man vill utan att man förstår sambandet.

ooms

Aktiv medlem
Mercedes går väl mot strömmen och släpper diesel-hybrider, varför resten väljer bensin är väl för att diesel har dåligt rykte som smutsigt. Det handlar ju ändå i slutändan om att sälja. Använd Volvo som exempel, 300 HK bensinmotor och litet batteri på V60, det är ju ett skämt. Drar ju säkert 1,2 på långkörning.

För fem år sedan fanns det massor av miljöbilar som var diesel, nu är man en bov om man köper diesel.
Ja, det är ju det som är lite sorgligt att debatten som var för ett par år sedan etsat sig fast i folk. Det finns ju fortf folk som håller liv i den, men om man läser på så är det ju så att dieselmotorn idag har lägre utsläpp av nox m.m. än motsvarande bensinmotor (åtminstone fr kompetenta motortillverkare). Jag hoppas fler än Mercedes vågar gå mot strömmen, ex.vis BMW säljer ju fortf sin snåla 3-liters dieselsexa men laddhybriderna är bara bensinbaserade (trots att BMW är en av de tillverkare som kan bygga rena dieslar).

rix

Medlem
Ja, det är ju det som är lite sorgligt att debatten som var för ett par år sedan etsat sig fast i folk. Det finns ju fortf folk som håller liv i den, men om man läser på så är det ju så att dieselmotorn idag har lägre utsläpp av nox m.m. än motsvarande bensinmotor (åtminstone fr kompetenta motortillverkare). Jag hoppas fler än Mercedes vågar gå mot strömmen, ex.vis BMW säljer ju fortf sin snåla 3-liters dieselsexa men laddhybriderna är bara bensinbaserade (trots att BMW är en av de tillverkare som kan bygga rena dieslar).
Fossilbilar kommer dö ut, likaså laddhybrider. När folk har kört elbil så kommer de inte vilja gå tillbaka förutom för möjligtvis enstaka entusiastbilar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer