(OT) Häckla Tesla

sdx

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Tjena!

Kan ja, men det har inte gjort det senaste månaden* men ändå har dom vräkt ut salt.

*Vilket min graf visade
Allt när det gäller statliga vägar är styrt av kontrakt mellan väghållaren och under entreprenörer och kontrakten är skrivna så att det får inte får uppstå halka därför saltas det i förebyggande syfte. Sandning där måste halka ha uppståt innan Sandning.
Där av grafen jag postade där är det svinhalt från 20.00 i kväll.

Kneecap

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Allt när det gäller statliga vägar är styrt av kontrakt mellan väghållaren och under entreprenörer och kontrakten är skrivna så att det får inte får uppstå halka därför saltas det i förebyggande syfte. Sandning där måste halka ha uppståt innan Sandning.
Där av grafen jag postade där är det svinhalt från 20.00 i kväll.
Tjena!

Så du menar att bara för att det kan bli svinhalt 50 mil härifrån så ska man salta här?
Väderprognosen är väl inte alltid hundra procent, men att salta när det inte ska bli kallare än +3° grader, närmsta veckan, är ju helt bara rent vansinne.

Hasse#7

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Tjena!

Så du menar att bara för att det kan bli svinhalt 50 mil härifrån så ska man salta här?
Väderprognosen är väl inte alltid hundra procent, men att salta när det inte ska bli kallare än +3° grader, närmsta veckan, är ju helt bara rent vansinne.
Även att salta på 10 cm blötnö precis innan det blir svinkallt känns sådär bra jämfört med att ta bort snön med snöblad.

ooms

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Men ni har alltså en bensinmack i föreningen? Ändringarna sker successivt och förhoppningsvis sansat. Alla skall ha laddplats hemma? Nej. Det är väl inte konstigare än att jag inte kan ha en bil genom jobbet fastän att andra kan det.
Det är just det som är min poäng - alla har olika behov, således finns ingen universallösning varken när det gäller drivlina eller tank/ladd-strategi. I mitt fall använder jag knappt bilen under veckorna eftersom jag jobbpendlar med tåg (och till fots i ändarna) men desto mer (och längre sträckor) på helgerna. Då vill jag minimera transporttiden. En full tank har jag på 3 minuter och den tar mig 100 mil (nu kör jag inte 100 mil i sträck, men jag vill avgöra själv när jag tar mina pauser).

Hasse#7

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Det är just det som är min poäng - alla har olika behov, således finns ingen universallösning varken när det gäller drivlina eller tank/ladd-strategi. I mitt fall använder jag knappt bilen under veckorna eftersom jag jobbpendlar med tåg (och till fots i ändarna) men desto mer (och längre sträckor) på helgerna. Då vill jag minimera transporttiden. En full tank har jag på 3 minuter och den tar mig 100 mil (nu kör jag inte 100 mil i sträck, men jag vill avgöra själv när jag tar mina pauser).
Sa du inte att du körde 4000mil i tjänsten och 2000mil privat? Det man sannolikt finner är att många kan om de vill och en del kan inte vare sig de vill eller inte. Men att det finns sjukt mycket villor i Stockholms län är i alla fall säkert och att flertalet villaägare inte kör bil dygnet runt.

sdx

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Tjena!

Nu gör du dig bara dum om du inte klarar ett exempel på hur det kan se ut
Men ge mig aktuellt datum och tidpunkt så skall jag plocka fram hur det såg ut i Kalmar.
Du får en färskbild på bron
Screenshot_20200216-161044.jpg

Senast ändrad:

Kneecap

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Nu gör du dig bara dum om du inte klarar ett exempel på hur det kan se ut
Men ge mig aktuellt datum och tidpunkt så skall jag plocka fram hur det såg ut i Kalmar.
Du får en färskbild på bronVisa bilaga 402777
Tjena!

Du, det är du som gör dig dum just nu.
Jag vet mycket väl hur det ser ut i Kalmar, jag är där sex dagar i veckan och jag bor tre mil därifrån. Det var inte så att jag tog en plats på måfå för att ta fram vädret, rätt dumt att kolla på vädret på helt andra ställen än där jag sett saltbilarna.

sdx

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Tjena!

Du, det är du som gör dig dum just nu.
Jag vet mycket väl hur det ser ut i Kalmar, jag är där sex dagar i veckan och jag bor tre mil därifrån. Det var inte så att jag tog en plats på måfå för att ta fram vädret, rätt dumt att kolla på vädret på helt andra ställen än där jag sett saltbilarna.
Ta fram tidpunkt datum så skall du få se vad vägkroppen hade för temp.
Och väg nummer så skalljagsevem som är väghållare.
Det är som den fina grafen du la upp som inte indikerar mera än lufttempen.

Kneecap

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Ta fram tidpunkt datum så skall du få se vad vägkroppen hade för temp.
Och väg nummer så skalljagsevem som är väghållare.
Det är som den fina grafen du la upp som inte indikerar mera än lufttempen.
Tjena!

Men ge dig, vi har haft ett fåtal* dagar med minusgrader sen förra vintern, inte ens när det varit som kallast denna vintern så har det blivit is på osaltade vägar för det är inte tillräckligt kallt i vägkroppen. Det kan inte bli så kallt i vägen när lufttempen inte sjunker under nollan mer än någon enstaka natt.

*Under november, december och januari har det varit femton frostdagar och en(!) isdag. Januari hade den högsta medeltempen sen 1901.. Men likförbannat ska det saltas som värsta vargavinter.

sdx

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Tjena!

Men ge dig, vi har haft ett fåtal* dagar med minusgrader sen förra vintern, inte ens när det varit som kallast denna vintern så har det blivit is på osaltade vägar för det är inte tillräckligt kallt i vägkroppen. Det kan inte bli så kallt i vägen när lufttempen inte sjunker under nollan mer än någon enstaka natt.

*Under november, december och januari har det varit femton frostdagar och en(!) isdag. Januari hade den högsta medeltempen sen 1901.. Men likförbannat ska det saltas som värsta vargavinter.
Du har helt fel när det gäller lufttemp vs vägtemp, det ar därför jag postade bilden så du skulle få något att titta på hur det kan se ut och det var därför jag ville att du skulle tolka bilden och se vad du kommer fram till jag kanväl avslöja att blått är lufttemp.
Om man tar dom statliga vägarna så får inte halka uppstå och där går trafikverket efter vvis stationerna vad dom ger för utslag och under entreprenörer ser både visuellt och genom vvis stationerna

Kneecap

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Du har helt fel när det gäller lufttemp vs vägtemp, det ar därför jag postade bilden så du skulle få något att titta på hur det kan se ut och det var därför jag ville att du skulle tolka bilden och se vad du kommer fram till jag kanväl avslöja att blått är lufttemp.
Om man tar dom statliga vägarna så får inte halka uppstå och där går trafikverket efter vvis stationerna vad dom ger för utslag och under entreprenörer ser både visuellt och genom vvis stationerna
Tjena!

Eftersom du drog upp bron som exempel så kan vi ju se hur det sett ut senaste tiden, saltbilen har varit ute varje dag, jag ser "behovet" en enda natt.

Edit: sen tycker jag luft/vägtemp verkar följa varandra ruskigt bra.

Screenshot_20200216-181549.png

Senast ändrad:

sdx

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Tjena!

Eftersom du drog upp bron som exempel så kan vi ju se hur det sett ut senaste tiden, saltbilen har varit ute varje dag, jag ser "behovet" en enda natt.

Edit: sen tycker jag luft/vägtemp verkar följa varandra ruskigt bra.

Visa bilaga 402804
Det är ingen vvis station så den vägtempen ger jag inget för. Det finns 4 vvis stationer runt Kalmar. Vvis stationerna har tempgivare som ligger runt 1 cm under asfalten.

Kneecap

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Det är ingen vvis station så den vägtempen ger jag inget för. Det finns 4 vvis stationer runt Kalmar. Vvis stationerna har tempgivare som ligger runt 1 cm under asfalten.
Tjena!

Det är från stationen Ölandsbron Hög. Den finns med på vvis så jag antar att det är en vvis, eller finns det någon annan på bron?

Kneecap

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Tjena!

Väderstation som jag passerar på vägen till jobbet. Även här följer temperaturerna varandra väldigt väl. Så bara för att vägtemperaturen i Mångsbodarna ligger långt under lufttemperaturen så behöver det ju inte vara så i resten av världen. Det säger sig själv att om man inte har någon form av ihållande kyla så kommer inte marken att kylas ner så den håller sig nämnvärt lägre.

Screenshot_20200216-200228.png

Allroad

Medlem
(OT) Häckla Tesla
Rädsla för förändring är den absolut största bromsklossen inom all utveckling :/

Det var någon som nämnde stora bilar, att det var fel väg att fortsätta på.

Den här tror jag dock måste finnas, speciellt i USA med tanke på deras konstiga vagnpark.

ooms

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Sa du inte att du körde 4000mil i tjänsten och 2000mil privat? Det man sannolikt finner är att många kan om de vill och en del kan inte vare sig de vill eller inte. Men att det finns sjukt mycket villor i Stockholms län är i alla fall säkert och att flertalet villaägare inte kör bil dygnet runt.
Nej, då har du blandat ihop mig med nån annan, jag kör ca 1500 mil per år, ingenting i tjänsten. Men visst håller jag med om att det körs väldigt mycket bil i Sthlms län. I onödan med mina mått mätt. Jag ser ju på många kollegor, som trots den väl utbyggda kollektivtrafiken i Sthlm, tar bilen till jobbet. Diskuterar man närmare visar det sig att de "vinner" kanske 15 min på att ta bilen. Detta jagande av kvartar i vardagen är högst troligen en stor anledning till att det körs så mycket bil i Sthlms län.

Raggamuffin

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
På tal om skrot så
Nej, då har du blandat ihop mig med nån annan, jag kör ca 1500 mil per år, ingenting i tjänsten. Men visst håller jag med om att det körs väldigt mycket bil i Sthlms län. I onödan med mina mått mätt. Jag ser ju på många kollegor, som trots den väl utbyggda kollektivtrafiken i Sthlm, tar bilen till jobbet. Diskuterar man närmare visar det sig att de "vinner" kanske 15 min på att ta bilen. Detta jagande av kvartar i vardagen är högst troligen en stor anledning till att det körs så mycket bil i Sthlms län.
Med mig kanske, var väl med i diskussionen sist, men jag kör bara 5000 mil.

Men någon måste ju flänga runt och bygga det där elnätet ni ska ladda på :)

Jensen

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Men ni har alltså en bensinmack i föreningen? Ändringarna sker successivt och förhoppningsvis sansat. Alla skall ha laddplats hemma? Nej. Det är väl inte konstigare än att jag inte kan ha en bil genom jobbet fastän att andra kan det.
Fast det där argumentet med bensinmack haltar ju extremt när man väger in tidsaspekten i vad som krävs för att ”tanka”. Rätt trött på det argumentet då det ju inte håller. 5 minuter vs 40 min (om vi pratar 150 kWh laddare). Här i uppsala finns ju mig veterligen ingen ”superladdare” heller. Finns några lite kraftigare, men inget riktigt kraftigt. Sådana är ju heller egentligen inte hållbart i stort. Bäst skulle ju faktiskt vara om alla kunde ladda långsamt hemma, både för elnätet och för batterierna. Visst ska det skyndas långsamt. Problemet är ju att politikerna inte skyndar långsamt på själva fordonssidan. Alltså kommer vi få leva med att det är klart sämre ett bra tag alternativt att omställningen inte går så fort som politikerna vill.
Känner igen mig i det ooms skriver. Våran förening har installerat laddare på 5 platser av säg 40-50 platser. Problemet är att man bara jackat på dem på motorvärmarslingan, den är ju inte dimensionerad för att såååå många fler platser finns, utan att behöva bygga om den helt. Detta förutsatt att man ens har en plats med elplint från början (föreningen har ju platser utan el alls och ännu fler som står längs gatan)

men det är ju klart. Det är ingen rättighet. Tycker ändå man börjar i fel ände. Man borde börja med att ge incitament för att bygga fler laddstationer eller åtminstone göra det parallellt. Och det gör man väll inte idag?

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Då ber jag om ursäkt. Ett och annat inlägg haltar nog i resonemanget då jag verkligen trodde att du körde jättemycket. Föredömligt med tågresorna det är rätt väg att gå om man kan.

Hasse#7

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Fast det där argumentet med bensinmack haltar ju extremt när man väger in tidsaspekten i vad som krävs för att ”tanka”. Rätt trött på det argumentet då det ju inte håller. 5 minuter vs 40 min (om vi pratar 150 kWh laddare). Här i uppsala finns ju mig veterligen ingen ”superladdare” heller. Finns några lite kraftigare, men inget riktigt kraftigt. Sådana är ju heller egentligen inte hållbart i stort. Bäst skulle ju faktiskt vara om alla kunde ladda långsamt hemma, både för elnätet och för batterierna. Visst ska det skyndas långsamt. Problemet är ju att politikerna inte skyndar långsamt på själva fordonssidan. Alltså kommer vi få leva med att det är klart sämre ett bra tag alternativt att omställningen inte går så fort som politikerna vill.
Känner igen mig i det ooms skriver. Våran förening har installerat laddare på 5 platser av säg 40-50 platser. Problemet är att man bara jackat på dem på motorvärmarslingan, den är ju inte dimensionerad för att såååå många fler platser finns, utan att behöva bygga om den helt. Detta förutsatt att man ens har en plats med elplint från början (föreningen har ju platser utan el alls och ännu fler som står längs gatan)

men det är ju klart. Det är ingen rättighet. Tycker ändå man börjar i fel ände. Man borde börja med att ge incitament för att bygga fler laddstationer eller åtminstone göra det parallellt. Och det gör man väll inte idag?
Jag vet att jag drar det för långt. Men den jämförelsen som haltar mest är ju 120 år av bensinmacksutveckling kontra några få år av elbilsrevolution. Är man socialt lagd och känner sin omgivning kanske man vet någon pensionär i villa nära där man bor som kan upplåta både parkering och långsamladdning om man betalar skäligt så att båda får win-win. Lösningen kanske håller tills det finns något bättre. Jag skulle i alla fall lyckas med att åstadkomma något sådant om jag var i behov av det. Kanske byta mot trädgårdstjänster. Sånt som är svårt när man är gammal men ganska skönt om man bor i lägenhet och inte måste annars.

kais01

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
på tal om att tjäna kvartar i vardagen; räknar man in tiden det tar att tjäna in merkostnaden för bil räknades det ut att medelfarten att köra bil i stadstrafik ligger på sådär 6-7 kmh.

Hasse#7

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
på tal om att tjäna kvartar i vardagen; räknar man in tiden det tar att tjäna in merkostnaden för bil räknades det ut att medelfarten att köra bil i stadstrafik ligger på sådär 6-7 kmh.
Jag kan ju titta på min väg som är närmare 50 km varav nära hälften är motorväg. När jag hade BMW bensin och körde fortare än nu, hade jag en genomsnittshastighet på 59km/h. Nu vet jag inte. Lite lägre men jag behöver bara justera starttid ytterst lite, typ 5-10 min, för att vara framme vid samma tidpunkt.

kais01

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
hasse, i båda fallen kan man göra en kalkyl om vad det kostar på marginalen med bil jämfört med cykel alt kommunalt, lägga till tiden det tar att tjäna ihop merkostnaden till restiden.

det blir dramatiskt längre ”restid” med bil. att el är billigare än fossilbränsle ändrar inte så mycket på kalkylen, andra kostnader med bil är såpass mycket större.

ooms

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Hur är det med de här Tesla laddplatserna, om man leker med tanken att andra elbilar skulle ges tillträde till dem, skulle det funka? Eller har Tesla en helt egen proprietär lösning? Som det är idag tycker jag de väldigt ofta står tomma, ex.vis vid Gävle bro där de tar upp en relativt stor del av parkeringen (uppåt 15 platser tror jag, och jag har aldrig sett mer än 2-3 användas).

Hasse#7

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
@kais01 det finns alltid behov av att kontinuerligt överväga alternativ. Jag har gjort bedömningen att det finns ungefär fyra månader som är måttligt cyklingsbara. Men det finns andra tänkbara alternativ tex Brompton/elsparkcykel och buss, eller kajak sommartid.

Hasse#7

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Hur är det med de här Tesla laddplatserna, om man leker med tanken att andra elbilar skulle ges tillträde till dem, skulle det funka? Eller har Tesla en helt egen proprietär lösning? Som det är idag tycker jag de väldigt ofta står tomma, ex.vis vid Gävle bro där de tar upp en relativt stor del av parkeringen (uppåt 15 platser tror jag, och jag har aldrig sett mer än 2-3 användas).
Jag vet tyvärr inte mycket om Tesla. Fel division rent ekonomiskt.

kais01

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
hasse; 12 månader är absolut cyklingsbara. säger jag efter nyss körd 17 km skön och njutbar medvindstur med brompton, i soluppgång från tåg till jobb.

i lördags en 6-timmars tur i skogen
2B9A39E9-3ED4-43DB-90AE-5EDF7F65C600.jpeg

ghia64

Medlem
(OT) Häckla Tesla
Spännande tråd! Jag har kört elbil sedan 2014 då jag gjorde misstaget att provköra Tesla Model S. :)
På garageuppfarten just nu står det en Passat Hybrid samt en Renault Zoe. Vi bor i Villa, så laddning hemma är inga problem. Vi laddar med timer under natt/morgon så att bilarna är redo när vi skall till jobb/lämna barn. Kan även nämna att under de två åren vi körde Tesla så kan jag räkna de gånger vi nyttjade Superchargers på en hand.
Vårt pendlingsavstånd är drygt 2.5-3 mil enkel väg. Jag kör Passaten och har laddmöjlighet på jobbet, så den går på el även på returresan. Zoe:n klarar flera dagars pendling på en laddning. Detta körmönstret är så som det ser ut i vår familj til 95%. Resterande 5% (tex en resa till Sälen för att åka skidor) så har Passaten fått använda sig av bensin.
Jag tror det jag skulle vilja flika in i denna tråden är nog att allt handlar om hur man använder sin bil. Jag tror att de flesta människor som pendlar till jobb i dag har under 8 mil om dagen i pendlingsavstånd, vilket möjliggör el som alternativ.
Som någon skrev tidigare i tråden, man måste se på det som att elbilsevolutionen fortfarande är i sin vagga jämfört med Förbränningsflottan som funnits och utvecklats i många år. I början kommer det inte fungera för alla, men till slut så....

Raggamuffin

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
För den största delen av befolkningen är nog inte cykeln ett alternativ året runt, möjligtvis längst ner i södern.
Med 6-7 km/h som snitt i stan hade jag också valt cykeln, i morse hade jag 92km/h i snitt och med dagens storm hade jag nog varit nere på 15 med cykeln =).

Det behövs många fler och snabbare laddstationer samt mycket bättre batteri för att elbil ska vara en lösning som fungerar för den stora massan. Men för att vi ska få det behöver vi volym så det vågas satsas på det, så kör på för er som det fungerar för. Också får jag tjäna massa pengar på er / Mvh elbil-lobbisten som inte gillar elbilar =P

JojjeM

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
Som någon skrev tidigare i tråden, man måste se på det som att elbilsevolutionen fortfarande är i sin vagga jämfört med Förbränningsflottan som funnits och utvecklats i många år. I början kommer det inte fungera för alla, men till slut så....
+1
Att elektrifiering av fordonsflottan innebär utmaningar och även en del (tillfälliga?) försämringar är ju inte ett argument att låta bli. De första bilarna var garanterat hopplöst underlägsna ett schysst fyrspann. För att inte tala om att det måste varit svinmeckigt att tanka jämfört med att låta hästarna beta utanför McVärdshuset.

Det är klart att alla inte kan köra elbil imorrn men det är en utveckling som är värd att driva,

/Johan

Allroad

Medlem
(OT) Häckla Tesla
Ja konstigt nog dras alltid det argumentet, det finns inte tillräckligt med laddare samt att det dras argument som att elbilarna inte har räckvidd på 3000 mil trots att genomsnittet inte ens kör längre än några mil åt gången, hur ska folk ha det egentligen? 😂

Enligt AMS så har vi el så det räcker, sen att näten måste uppgraderas lokalt råder det väl inga tvivel om och det görs ju successivt, precis som med allt annat.

Bilagor

perzzon

Aktiv medlem
(OT) Häckla Tesla
En kan ju också fundera på hur mycket energi som skall läggas på att tillfredsställa folks som villhöver köra 40+mil i stöten gång på gång. De får väl leva med att stanna och ladda ibland helt enkelt.

Allroad

Medlem
(OT) Häckla Tesla
En kan ju också fundera på hur mycket energi som skall läggas på att tillfredsställa folks som villhöver köra 40+mil i stöten gång på gång. De får väl leva med att stanna och ladda ibland helt enkelt.
Det konstiga i det här är att vi inte ens kikar på hur det fungerar i Norge som efter många år har en hel del elbilar på vägarna och där är det inte ramaskri över att man inte kör minst 40+mil på en gång. De har ju minst lika långa avstånd att ta sig som vi har.

Eller har de helt enkelt försonats med tanken att det är bra att varva ner när man kör längre sträckor? :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer