[OT] Hästarsle.

Wilier

Aktiv medlem
[OT] Hästarsle.
Lång text men rolig för tekniker. Vad har vi för liknande inom cykelindustrin då...

Känner du igen uttrycket, "Så har vi alltid gjort"?

Standardspårvidden för järnväg i USA är 4 fot och 8,5 tum. Det är ett lite udda mått, eller hur? Varför valde man detta som standardmått?

Därför att det var så de byggde järnvägarna i England och det var utvandrade engelsmän som byggde järnvägarna i USA. Varför byggde då engelsmännen på detta sätt?

Därför att de första järnvägslinjerna byggdes av samma arbetare som byggde spårvägarna (före järnvägens tid) och det var detta standardmått som de använde. Men varför använde de just detta mått?

Därför att arbetarna som byggde spårvägarna använde samma formar och verktyg som de använde när de byggde vagnar med denna hjulbredd. Okej! Men varför hade vagnarna denna konstiga hjulbredd? Jo, för om man försökte använda en annan hjulbredd så gick hjulen sönder när man färdades på vägarna i England, som hade detta avstånd mellan hjulspåren. Nå, vem byggde då dessa gamla vägar med djupa hjulspår?

Romarna byggde de första större vägarna i Europa (och i England) för sina trupper. Vägarna har använts ända sedan dess. Ok, men hjulspåren då?

De romerska triumfvagnarna formade i begynnelsen hjulspåren, spår som alla sedan fick anpassa sig till för att inte förstöra sina vagnar. Eftersom triumfvagnarna var tillverkade för Romarriket hade alla exakt samma hjulbredd. Standardspårvidden 4 fot och 8,5 tum för järnväg i USA härstammar alltså från de ursprungliga specifikationerna för en triumfvagn i Romarriket. Länge leve byråkratin!

Så nästa gång du får en specifikation i din hand och undrar vilket "hästarsle" som författat den, kan du vara inne på rätt spår. Ty de romerska triumfvagnarna byggdes precis så breda att två hästbakar fick plats i bredd mellan skaklarna.

Nu kommer snart poängen...........
När du ser en Space Shuttle på avfyringsrampen så sitter det två stora raketer på ömse sidor om den stora bränsletanken. Det är massiva startraketer, s.k. SRB-raketer. Dessa tillverkas av företaget Thiokol vid deras fabrik i Utah. Ingenjörerna som konstruerade dessa startraketer hade föredragit om de kunde gjorts lite bredare, men raketerna måste transporteras med järnväg från fabriken till Kennedy Space center. Nu råkar det vara så att järnvägen från fabriken går genom en tunnel i bergen. Startraketerna fick inte vara större än att de kom genom tunneln. Tunneln är lite bredare än järnvägsspåren, och järnvägsspåren, kommer du kanske ihåg, är lika breda som två hästbakar.

En karakteristisk del av världens mest avancerade transportmedel har alltså bestämts av bredden på ett "hästarsle" för över 2000 år sedan.

Och du som trodde att "hästarsle" bara var ett tråkigt skällsord!
 

Rhino

Aktiv medlem
[OT] Hästarsle.
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Även storleken på sockerbitarna kan härledas
> tillbaka till den händelsekedjan.

Berätta! Berätta!
 

TBone

Aktiv medlem
[OT] Hästarsle.
Wilier skrev:
-------------------------------------------------------
> Känner du igen uttrycket, "Så har vi alltid
> gjort"?
>
> Standardspårvidden för järnväg i USA är 4 fot och
> 8,5 tum. Det är ett lite udda mått, eller hur?
> Varför valde man detta som standardmått?

http://en.wikipedia.org/wiki/Rail_gauge

> bergen. Startraketerna fick inte vara större än
> att de kom genom tunneln. Tunneln är lite bredare
> än järnvägsspåren, och järnvägsspåren, kommer du
> kanske ihåg, är lika breda som två hästbakar.
>

http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Shuttle_Solid_Rocket_Booster
3,7 m diameter på SRB:n borde dessutom ha rätt lite med spårvidden att göra.

Och som slutkläm kan man peta in frågan varför sabba en kul historia? Tja, som ingenjör kan jag bara säga "Så har vi alltid gjort" :-)

 

Mr Handley

Ny medlem
[OT] Hästarsle.
Jag var projektledare för ett liknande projekt en gång i tiden. Pappersrullar skulle kunna transporteras mer kostnadseffektivt, med mindre luft i transporten.

Det slutade med ombyggda hamnar, nybyggda båtar och järnvägsspår flyttade i sidled.
 

JLarsson

Aktiv medlem
[OT] Hästarsle.
TBone skrev:
-------------------------------------------------------

> Och som slutkläm kan man peta in frågan varför
> sabba en kul historia? Tja, som ingenjör kan jag
> bara säga "Så har vi alltid gjort" :-)

Medlem i VoF?




 

TBone

Aktiv medlem
[OT] Hästarsle.
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Medlem i VoF?

Måste erkänna att jag kände inte ens till dem. Tack för tipset!

 

Wilier

Aktiv medlem
[OT] Hästarsle.
Mattias L skrev:
-------------------------------------------------------
>>
> Det slutade med ombyggda hamnar, nybyggda båtar
> och järnvägsspår flyttade i sidled.
>

Var Bruse ute och tog kort på händelsen?
 

kevlar

Ny medlem
[OT] Hästarsle.
PÅ tal om pappersrullar, vad hände med det ihoptryckta dasspappret för några år sen, ni vet där rullen var mosad för att ta mindre plats? Finns sånt längre?
 

JLarsson

Aktiv medlem
[OT] Hästarsle.
TBone skrev:
-------------------------------------------------------
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Medlem i VoF?
>
> Måste erkänna att jag kände inte ens till dem.
> Tack för tipset!

Har varit medlem i ett antal år nu. Mycket skojsig (egentligen tragisk) läsning i medlemspublikationen som kommer några gånger per år. De tog ju bl a hit James Randi förra året (kunde tyvärr inte gå). Anbefalles!

http://www.vof.se
 

Wilier

Aktiv medlem
[OT] Hästarsle.
Angående VoF sidan...
Jag siktar på att bli årets förvillare genom tråden cykelns vikt genom att få igång en pseudevetenskaplig debatt. Där finns en del andra starka konkurrenter.
 

Markus F

Aktiv medlem
[OT] Hästarsle.
JLarsson skrev:

>
> Har varit medlem i ett antal år nu. Mycket skojsig
> (egentligen tragisk) läsning i
> medlemspublikationen som kommer några gånger per
> år.
Jag läste förra numret, ska nog bli medlem. VoF rockar.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer