[OT] Hållbara jeans för vuxna

Octagon

Aktiv medlem
Mina barn har Ossoami jeans. Dom håller tills 2 barn har växt ur dom, lätt, och ändå kan äldsta grabben slita hål i vanliga jeans på några veckor. Jag är avis på dessa byxor, mina egna går hål i grenen (cykel), fickorna och knäna på nolltid.

Var köper man jeans eller lite grövre brallor som ser civila ut men som håller länge? Och då menar jag inte lite längre som HM vs Dressmann, utan rejält mycket längre. Finns det t.ex. Blåkläder som ser civila ut på riktigt utan massa "tuffa" detaljer? Alla former av stora benfickor, gula jättesömmar, knälappar i avvikande färg osv går bort.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag har några par av Wranglers "ridjeans". Kvaliteten som är som wellpapp när de är nya och inte långt ifrån första veckan efter tvätt. Inte oförstörbara men klart tåligare än det mesta andra jag avverkat. Har dem bara som arbetsbyxor men nåt par har nog hängt med i 15 år vid det här laget.

13MWZ heter de visst.

Senast ändrad:

mtb565

Aktiv medlem
Lämnade nyss in 7 par jeans hos skräddaren för att laga hål i grenen, resten av byxan är felfri, riktigt trist.

Hoppas på några bra tips här!

H.

Aktiv medlem
Efter att ha provat igenom det mesta från mainstream-affärerna, med prislappar mellan 200 och 1800 kr för ett par jeans har jag landat i att Dressman för tillfället har mest bang for the buck. De kostar typ inget men håller minst lika bra eller bättre jämfört med de dyra.

Om nån har något annat tips blir jag glad.

kentbrockman

Aktiv medlem
Vet inte om jag förstått frågan rätt men om det är så att du vill lägga vantarna på mer rejäla "vanliga" jeans så skall du kika på hur de är vävda. Hur tätt och hur tungt tyg det är (eller hur man nu ska uttrycka det proffsigt). Jag handlar mina brallor från Rogue Territory och där kan du köpa exempelvis Stealth Stanton 17oz Slub som är så tjocka och stela att du kan låte dem gå i arv i 3 generationer. Dyra? Nja, de håller som minst 10 par Levi's och det är ju 10000:- typ. Kika på www.rogueterritory.com

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Wrangler anger också tygets vikt. Mina är nog snarare typ 14 än 17 oz dock. Det räcker.. ok för 30 dollar plus lite tull.

17 oz måste ju vara som att ha brädor på sig f ö :-)

Senast ändrad:

ForesterGuy

Aktiv medlem
Levi’s Strong Jeans med Dyneemafiber?
https://www.levi.com/CA/en_CA/clothing/men/jeans/505-regular-fit-strong-jeans/p/005051354

Jag har ett par, men har inte använt dem så mycket eftersom jag köpt ett större parti Levi’s det senaste året.
Ombyte förnöjer, särskilt när priset per par ligger runt hundringen. Fördelen med att ha samma storlek som deras samples... ?

Annars kan jag rekommendera Wranglers rodeojeans. Tjockt tyg som är lite väl varmt sommartid, men närmast outslitligt. Importerade ett parti för 15 år sen eller mer, och har inte slitit ut ett enda par än.

etnica

Aktiv medlem
Mina nudie jeans håller jäkligt länge och som skrivs innan gratis lagning, iaf. om man bor i Sthlm.

Kommer aldrig byta märke, förstör alla andra jeans märken jag testat på ett halvår.

Visst nudie är väll inte billiga men då de håller länge så är jag nöjd.

Alla mina jeans går sönder i grenen enbart, men det kostar bara en hundring eller två att få det lappat och då kan man ha dom lika länge till. Det är surt som fan att dom ska gå sönder efter vad jag tycker är rätt kort tid (ibland mindre än ett år) men lappar jag känns det ändå OK.

Ej testat själv, men skulle kolla dessa (Särmä): https://www.varusteleka.com/en/search/search?q=jeans . Sen kan man fastna i timmar
på Varustelekas överskottsdel, som jag köpt mycket fint och extremt prisvärt ifrån :) (En av Europas största överskottsbutiker.)

Senast ändrad:

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag är osunt intresserad av jeans, men vet faktiskt inte riktigt vad det är som avgör hur länge dom håller för att cykla med. Jättegrovt tyg verkar ofta vecka sig och slitas ner punktvis snabbt i många fall. Kassa byxor dör alltid jättefort. Jag gillar Edwin eftersom deras bättre modeller (selvedge) är generellt väldigt hög kvalitet för ett ok pris. Det håller nästan ett år för mig. Hur mycket det beror på passform jämfört med tygkvalitet kan jag inte säga. Ett par Edwin i rätt modell brukar hålla ett år för mig, medan ett par Cheap Monday eller liknande lågprisjeans håller 3 månader. Kostaden för byxor per tidsenhet är samma mellan märkena.

jolov

Aktiv medlem
Nudies verkar hålla en 3-4 månader, levis commuter ca 6månader.

Provar black diamonds klätterjeans nu, får se hur länge de håller.

GustafH

Aktiv medlem
Jag har ett par klätterbyxor från Patagonia som är i denimliknande material och med tanke på hur mycket sten de har smakat utan att gå sönder nånstans skulle jag inte tveka på att köpa deras jeans också.

kaj a

Aktiv medlem
När jeans slits i grenen så är det pga att tyget sträcks i steget. Bästa sättet att få de att hålla är att limma en bit tyg på insidan av jeansen. Limmad tygbit motverkar sträckningen. Mina jeans håller två-fyra år istället för 6 månader.

Rå denim i kraftigare tyg kan också hålla längre. Har ett par Brave star 19 oz nu som det tar tid att slita ut.

Vanliga jeans brukar vara gjorda i 12,5-13 oz denim, tunnare sommarjeans kring 11. Hittar man raw denim, tyngre än 14 så blir det kanske hållbarare.

Rattnalle

Aktiv medlem
Hmm. Det där med grenen har jag aldrig lyckats med. Men så är jag klen, kanske gör skillnad.

Jag brukar nöta låren eller knäna så tunna att jag fler eller senare när jag är oförsiktig när jag tar på dem kör tån rakt genom tyget. Eller så spricker det när jag sätter mig på huk och det sträcks. Har flera par i lådan som är typ ok utom att det är sprucket tvärs över ena låret.

Nypåmtb

Aktiv medlem
etnica sa:
Mina nudie jeans håller jäkligt länge och som skrivs innan gratis lagning, iaf. om man bor i Sthlm.

Kommer aldrig byta märke, förstör alla andra jeans märken jag testat på ett halvår.

Visst nudie är väll inte billiga men då de håller länge så är jag nöjd.

Samma här, har lagar min favvojeans gratis 4 gånger. Nudies jeans är dessutom av ekologisk bomull och dom försöker ta lite ansvar i leverantörskedjan (tex betala ”levnadslöner” för anställda i fabrikerna).

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag har kört olika Nudies i några år men tycker inte att de håller längre än andra. Och efter några omgångar gratisreparationer börjar det bli vinterbyxor av dem.. tjockt!

classic

Aktiv medlem
vem vill ha byxor så länge att dom blir omoderna :). Senaste två köpen har vart levis skate serie, för att dom är loose fit. Stretch. Även köpt extra långa så man slipper högvatten looken när man cyklar i dom.

Nypåmtb

Aktiv medlem
jomper sa:
Jag har kört olika Nudies i några år men tycker inte att de håller längre än andra. Och efter några omgångar gratisreparationer börjar det bli vinterbyxor av dem.. tjockt!

Nudie gör jeans av två olika jeanskvaliteter, vill man ha riktigt tåliga jeans kör man den Japanska (dyrare).

mcperand

Aktiv medlem
Arbetsklädshuset har en arbetsbyxa som ser ut som ett par lite kraftigare jeans. De använder sådana på verkstaden där jag jobbar och de verkar tåla det mesta och ser fortfarande ut som ett par "vanliga byxor". Jag har själv gett upp hoppet om att kunna använda vanliga byxor på grund av extremt slitage i grenen så jag köper rejäla Fristadsbyxor Fas 3 och tar sedan bort de hängande framfickorna. På köpet får jag rymliga byxor med benfickor för telefoner.

Appel

Aktiv medlem
Jag har kört med Swrve några år nu. Dom passar mig perfekt. Lite stretch och den lilla men ack så viktiga kilen i grenen (eller heter det sprunn? "Diamond gusset" på engelska). Mina favvo jeans ever.

Cordura denim håller bra och bleknar nästan som vanligare denim. Den blir dock lite nopprig efter flitigt användande. Beror troligtvis på syntetfibrerna i tyget.

Ex:
https://www.swrve.co.uk/collections/jeans/products/cordura-slim-fit

Senast ändrad:

JPL

Aktiv medlem
Rackarns vad mycket kunskap på nörderinivå det fanns om jeanstyg (iofs ganska förväntat på happy). Jag som bara blir lycklig om man hittar jeans som inte har någon form av stretch-egenskaper i tyget, vilket inte är helt enkelt om man kliver in i någon butik som ingår i etablerade större kedjor.

Här i centrala sverige (Skövde) är westis-jeans synnerligen populära bland de som vill ha mest bang for the buck och slitstyrka. Har ingen aning om fackbeteckning eller molekylär sammansättning vad gäller tyget i dom. Har själv inte testat, utan blev glad förra året då jag hittade en butik som hade "riktiga" 501:or.

Senast ändrad:

H.

Aktiv medlem
JPL sa:
Rackarns vad mycket kunskap på nörderinivå det fanns om jeanstyg (iofs ganska förväntat på happy). Jag som bara blir lycklig om man hittar jeans som inte har någon form av stretch-egenskaper i tyget, vilket inte är helt enkelt om man kliver in i någon butik som ingår i etablerade större kedjor.

Här i centrala sverige (Skövde) är westis-jeans synnerligen populära bland de som vill ha mest bang for the buck och slitstyrka. Har ingen aning om fackbeteckning eller molekylär sammansättning vad gäller tyget i dom. Har själv inte testat, utan blev glad förra året då jag hittade en butik som hade "riktiga" 501:or.

Varför vill du inte ha stretch? Det är ju superskönt. Bara byxorna håller.

ForesterGuy

Aktiv medlem
H. sa:
JPL sa:

Dagens stretchjeans är något helt annat än 70-talets. Köpte två par Wrangler på eBay där jag inte reagerat om jag inte sett lappen som angav två procent elastan.

JPL

Aktiv medlem
H. sa:
JPL sa:

Spelar ingen roll vilka vetenskapliga argument som nu kommer skjutas i hagelsvärmar av tyg-molekyl-sammansättningar, men för mej är det självklart att ju mer rörelser i materialet som tillåts desto mer slitage blir det under användning (Någonstans är det trådar som skaver mot varandra i högre grad?). Jag har säkert haft femtiotolv olika fabrikat med stretch och alla slits ut betydligt mycket snabbare än de olika varianter av "icke-stretch" jag haft under åren.

Självklart inser jag att det säkert finns fantom-material som håller fantastiskt bra, men mitt resonemang befinner sig på en lite mer enklare nivå än de flesta andra i tråden som har koll på läget. (Fantomens dräkt, är förövrigt uppenbart något som motsäger mitt resonemang, det är ju stretch och verkar tåla en del.....)

GustafH

Aktiv medlem
JPL sa:
(Fantomens dräkt, är förövrigt uppenbart något som motsäger mitt resonemang, det är ju stretch och verkar tåla en del.....)

Fast kliar och svider inte den? Det har jag hört från trovärdiga källor i alla fall.

OnT: För mig håller jeansen med stretch längre men det verkar ha att göra med som nån förklarade där uppe med grenslitaget. Oftast är det ju taskig passform (generellt inte fel på byxorna tror jag utan snarare en något optimistisk bärare som anser att han borde kunna ha 34 för det har han alltid kunnat!) som gör att de slits fortare och stretchjeans verkar vara bättre på att överkomma det problemet. För mig då alltså.

De jag lyckades ha längst var ett par Wrangler som jag köpte begagnade och sen hade i sju år innan de blev så tunna på knäna att jag satte foten igenom.

Liknande trådar

Topp