[OT] Handla inbyggnadshäll

MartinRF

Aktiv medlem
Min 'spis' består av två 'dominohällar' av Husqvarnas fabrikat. En gasol- och en glaskeramikhäll. Nu har den elektriska hällen givit upp. Officiellt finns inte reservdelar. Kanske funkar nyare delar men de kostar såpass att jag börjat fundera på att shoppa ny häll. Var gör man det lämpligen? Är det bara nätet som gäller? Hitta bra pris på www.prisjakt.nu typ?

Jag har kikat lite och Cylinda IH 630-1 verkar OK och bra pris har Byggmax. Jag har noll koll på vitvaror och Byggmax dock så jag chansar på att Happys expert är lika behjälpliga som när jag behövde kylskåp våren 2020.

/Martin

arcamone

Aktiv medlem
Vad som helst som inte är Husqvarna? Av alla mina vitvaror av dito märke är det bara ugnen som lever utan åtgärd (anno 2007) T.o.m. gashällarna har strulat (har du två brännare i din häll är jag intresserad 😂)

Hade nog gått på något tyskt, men annars är väl Cylinda ok framför annat såsom Ikea etc.

MartinRF

Aktiv medlem
Två brännare men strular inte även om jag tycker effektregleringen kunde vara bättre -- läs: som på min gamla stadsgasspis när jag bodde på Rambergvägen i Gbg. Gashällen behåller jag tills vidare även om det kommer att se lite udda ut med en elhäll som inte matchar i designspråk.

Har surfat lite nu och finner att www.prisjakt.nu är halvbra för massor av 'fina' träffar pekar på handlare som inte har varan i lager och de som verkligen har varan är mycket dyrare. Provar fysiska butiker senare idag. Fint cykelväder...

/Martin

DanielS

Aktiv medlem
Jag tänker att man gärna vill testa lite hur hällen fungerar innan köp om man har "höga" krav. Jag upplever att funktionen skiljer en del mellan olika modeller. Antar att urvalet är betydligt mindre av "dominohällar"?

Hur ytan som överför värme ser ut kan också skilja.

Induktion är ju betydligt bättre än keramik men alla kok-kärl kanske inte fungerar. En nackdel som jag ser med induktion är att stegen mellan effektnivåerna kan vara lite väl stora, t ex om jag steker pannkakor tenderar jag att vilja ligga mellan 5 och 6 (av 10 steg). Men du har gas som alternativ så då löser man ju det med den hällen.

Sedan måste man ju kolla att framdragen el stödjer den nya hällen, osäker på hur det hänger ihop :-)

Sedan om man har stadsgas i sthlm så är det ju rätt dyrt, ca 300kr/mån sist jag kollade, man tjänar nog en del på att gå över till bara el om det är möjligt.

MartinRF

Aktiv medlem
Ja, utbudet av dominohällar är begränsat.

Det där med framdragen el diskvalificerar de tyska alternativen -- i alla fall de den fysiska butiken hade i sitt system. Jag har inte 16 A i min lägenhet. Det måste funka med 13 A.

Induktionshäll är säkert fint men det leder till inköp av en komplett uppsättning kokkärl och stekpannor. Jag tror jag har en gryta som funkar på induktionshäll.

Gashällen går på gasol. Inga långkok där så jag byter flaskan efter 18 månader (12 månader under pandemin).

/Martin

johan44

Aktiv medlem
Det låter väldigt konstigt att du skulle ha en gryta som funkar med induktion och inget mer. Ta en kylskåpsmagnet och testa pannor och kastruller, om botten är magnetisk så går det fint. Om man är ljudkänslig så kan vissa induktionshällar låta en del.

MartinRF

Aktiv medlem
Ok, jag hade fel. Jag har två grytor som kan funka med induktionshäll. De två jag använder minst.

/Martin

Senast ändrad:

thomaslundstrom

Aktiv medlem
En viktig aspekt vad gäller hällar är UX. Alltså - hur enkelt är det att snabbt minska värmen när något är på g att koka över.

Hos oss är det olika knappar per platta för +/-. Andra har dock samma knappar, det gör att man måste trycka på ”byt till den här plattan” på en knapp och sen minus några gånger. Dock stör jag mig på +/-; det hade varit klart bättre med slidekontroller istället.

Mest optimalt är såklart fysiska vred - snabbt, enkelt och effektivt när man ska ändra effekt. Men i o m att det kostar liiiiite mer vid tillverkning så görs få sådana hällar idag. :/

Valhalla_

Aktiv medlem
Det där med framdragen el diskvalificerar de tyska alternativen -- i alla fall de den fysiska butiken hade i sitt system. Jag har inte 16 A i min lägenhet. Det måste funka med 13 A.
Ibland kan man ställa i någon "hemlig meny" vilka säkringar man har. Kolla närmare i manualen för de hällar du kollar på.

MartinRF

Aktiv medlem
Kanske det med det krävs fortfarande elektriker för att installera. Åtminstone en del 13 A hällar levereras med jordad stickpropp -- precis som den trasiga hällen.

/Martin

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Köpa häll är svårare än man kan tro. Vi hade en Siemens för länge sen som vi var nöjda med, det tappades något på den så den sprack lite i kanten, lagade jacket med Sugru och den höll flera år till innan sprickan drog iväg rakt över.

Då bytte vi den mot en Cylinda som var ett riktigt nerköp. Den lät mer, hade en fläkt i sig som lät högljutt under användning och även efter, hade sämre UX och inga halvsteg på effekten vilket vi ofta saknade.

Byttes senare mot en nyare Siemenshäll som är kanonbra. Men jag säger inte att du ska köpa Siemens, bara att det är riktigt bra att kunna testa innan köp.

Och att inte köpa induktion är korkat. Jag föredrar det före gas, om det inte är stor skillnad på äldre och moderna gasspisar förstås. Bodde ett gäng år i lägenhet med gasspis för ca 20 år sen så min erfarenhet är eventuellt inaktuell. Att laga mat på gammaldags häll är att göra det komplicerat för sig :-)

NAnders

Aktiv medlem
En viktig aspekt vad gäller hällar är UX. Alltså - hur enkelt är det att snabbt minska värmen när något är på g att koka över.

Hos oss är det olika knappar per platta för +/-. Andra har dock samma knappar, det gör att man måste trycka på ”byt till den här plattan” på en knapp och sen minus några gånger. Dock stör jag mig på +/-; det hade varit klart bättre med slidekontroller istället.

Mest optimalt är såklart fysiska vred - snabbt, enkelt och effektivt när man ska ändra effekt. Men i o m att det kostar liiiiite mer vid tillverkning så görs få sådana hällar idag. :/

Induktionshäll med vred är överlägset. Vår regleras i kanske tolv steg (plus ett turboläge), funkar utmärkt. Det finns några touchknappar ovanpå som jag inte vet vad de gör förutom att katterna lyckades aktivera nåt slags barnlås så att nu behöver man hålla in en av touchknapparna i 5 sekunder innan man kan starta. Barnlås, kattlås, sak samma.

Jag hade fått spel om hällen inte hade kunnat regleras med vred.

arcamone

Aktiv medlem
Induktionshäll med vred är överlägset. Vår regleras i kanske tolv steg (plus ett turboläge), funkar utmärkt. Det finns några touchknappar ovanpå som jag inte vet vad de gör förutom att katterna lyckades aktivera nåt slags barnlås så att nu behöver man hålla in en av touchknapparna i 5 sekunder innan man kan starta. Barnlås, kattlås, sak samma.

Jag hade fått spel om hällen inte hade kunnat regleras med vred.

Men hur många hällar har vred? Har bara sett ett fåtal. Kom med märkesförslag etc!

Håller med om att vred är ett krav vid byte, får krupp om man hjälper till hos ngn som har touchpanel…

johan44

Aktiv medlem
Håller med om touch! Sicket skit på en spis. Över huvud taget så kan väl kök (och mycket annat) lätt bli form över funktion. Det rationella, billiga och välfungerande tror jag är en hederlig spis för under 10' med vred och allt. Funkar hur länge som helst och samtidigt helt problemfritt att byta när det är dags. (lite OT utifrån trådstart, ber om ursäkt..)

1660554348323.png

Senast ändrad:

NAnders

Aktiv medlem
Jag minns inte märket på våran men den är så pass lik Electrolux-spisen ovan att det förmodligen är precis en sån (fast en äldre modell). Men det kanske är svårt att hitta enbart en häll som har vred och inte bara knappar.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Siemenshällarna kan man ställa på ,5 medans Cylindahällen bara hade "heltal" och dessutom pulsade induktionen med intervall för att reglera effekten. Det gör säkert alla, men med så korta intervall att det inte märks - på den var de flera sekunder långa. Svårare att koka med den, det blev gärna sjuda eller stormkoka.

Typiskt svårt att läsa sig till i specarna..

MartinRF

Aktiv medlem
Jo, enligt broschyrmaterial är ju allt bäst.

Läste en bruksanvisning för en 'modern' häll med touch control sent igår -- uschiamej! Det får allt bli en med vred. Som väl är finns det.

/Martin

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Vår Siemenshäll har slide-reglage, jag tycker det fungerar helt ok. Men det gäller att någon ens försöker göra ett vettigt gränssnitt. Är inte säker på att jag skulle vilja offra översta lådan för att ha en manöverpanel framför.

Pfaff

Aktiv medlem
Men hur många hällar har vred? Har bara sett ett fåtal. Kom med märkesförslag etc!

Håller med om att vred är ett krav vid byte, får krupp om man hjälper till hos ngn som har touchpanel…

Jag bodde i en hyrd lägenhet i Andalusien i höstas. Hällen hade touch, det tog ett par dygn innan jag & hyresvärden i skön förening kom underfund med att hela hällen var kass…
Ofta har jag märkt att alla symboler är borta efter idog rengöring, det underlättar inte heller.
Vred ska det va! Är ju inget problem att få med hela spisar.

arcamone

Aktiv medlem
Vår Siemenshäll har slide-reglage, jag tycker det fungerar helt ok. Men det gäller att någon ens försöker göra ett vettigt gränssnitt. Är inte säker på att jag skulle vilja offra översta lådan för att ha en manöverpanel framför.

Fast vreden hade ju kunnat vara integrerade i hällen- likt vreden på gashällar. Säkert lite mer svårstädade men mycket enklare hantering.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det skulle förta lite av det fantastiskt smidiga med att bara torka av, har hellre touchreglage då så länge de fungerar bra. Många fungerar dock dåligt..

PKJoacim

Aktiv medlem
Jag har en häll från Siemens med touchkontrollen i en alulist i hällen framkant. Separata kontroller för varje platta. Har haft den sedan 2006, den har funkat perfekt hela tiden. Tyvärr verkar den tekniken vara borta idag.

Vred har jag på induktionsspisen på landet, det är värdelöst när man ska torka bort stekstänk och annat kladd från hällen. Annars så funkar det bra.

RN

Aktiv medlem
Har senaste åren haft en siemenshäll och nu en boschhäll, båda med touch och båda där man behöver välja platta man skall styra. Hade en keramikhäll med vred innan siemenshällen och de tar rätt mycket plats så jag föredrar touchreglagen, de funkar tillräckligt bra iaf och det har sällan kokat över på tre plattor samtidigt så jag har inte upplevt det problemet.

/R

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Den vi har nu har två temperatur-reglage, ett för vänster och ett för höger sida. Som default så är båda plattorna på varje sida sammanslagna till en stor (det är fyra små induktionsspolar på varje sida). Oftast använder vi bara två kärl och då har de varsitt temperaturreglage.

Topp