bollen skrev:
-------------------------------------------------------
> ok tack makten, men för att ännu tydligare visa
> vilken nivå jag är på:
> spegellösa?
> bildvinkel?
Din nuvarande kamera är en så kallad spegelreflexkamera. Bilden du ser i sökaren är optisk och det sker genom att det sitter en spegel mellan objektivet och sensorn. Denna spegel gör att kameran och objektiven blir större och i många fall mer komplicerade för att kunna få till en viss bildkvalitet.
En spegellös kamera har ett kort avstånd mellan objektiv och sensor, och bilden du ser i sökaren är elektronisk. Detta är billigare och tar betydligt mindre plats.
Bildvinkeln är ett mått på förstoringsgraden. Om du zoomar in med ditt objektiv så får du en snäv bildvinkel, och vice versa. Ska du köpa ett ljusstarkt objektiv så kommer det troligen att ha fast brännvidd, alltså en fast bildvinkel. Och då gäller det att välja något som passar ens behov och smak.
> budget är ju egentligen: är det värt att köpa
> nytt objektiv till min d80 eller ska jag istället
> köpa en ny kompakt systemkamera. Jag tyckte att
> jag tog bra mkt finare foton med min minolta 300
> ngnting så manuellt objektiv är väl ok antar
> jag?
Det går som sagt inte att avgöra utan att veta hur mycket pengar du vill lägga ut. Du kan få ett finfint objektiv för strax över en tusenlapp, men du får ingen kamera för samma pengar.
> kom på en till fråga, filter är det bra för
> mig när jag fotar?
Generellt behövs inga filter alls. Många sätter UV-filter frampå som skydd, men i min mening är det meningslöst. Det gör bildkvaliteten sämre (i enstaka fall) och det kostar pengar. Möjligen kan man skruva på ett sånt i regn för att slippa kleta ner frontlinsen när man ska torka bort vatten.
Ett polariserande filter är ganska kul men kostar en del om det ska vara bra (särskilt om det är stort). Det tar bort solreflexer i vattenytor och kan göra att färgerna ser något djupare ut.
> Så jag börjar om från början:
> Jag vill ha en kamera som inte tar så mkt plats
> och som jag kan ta med mig när jag vandrar cyklar
> el är på resande fot, men som också har
> kvalitet.
> Jag har en d80.
> Jag vill ju helst lägga så lite pengar som
> möjligt, men om det kostar tusenlappar att
> uppgradera min d80 så kan jag väl köpa en ny?
Tycker du att din D80 är tillräckligt liten? Annars har du ju inget val:-)
> var hittar jag manuella (billigast?) ljusstarka
> objektiv?
På Blocket!
> Vilka andra kameror skulle vara ett alternativ
> för mig?
Jag hade köpt en spegellös kamera med någorlunda stor sensor. Kolla på Sonys NEX-serie till exempel.
>
> edit:
> är detta ngt för mig?
>
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1557243/ni
> kon-af-50-1-8d
Ja, om du trivs med den brännvidden. Ställ in samma på din zoom så ser du vilken bildvinkel det blir:-)