[OT] Happy Foto - visa din kamera, frågor, tips m.m.

Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> Äh, ska man ha en vettig kompakt ska man ju ha en
> Sony RX1R eller Leica Q. Perfekta cykelkameror :)
>
>
> (Övervägde att ta med Leica Q'n på rundan
> igår)

Jo, jag hade RX1 ett tag men den hade tyvärr decentrerat objektiv. Sjukt fin kamera.
För cykling vill jag dock ha mer vidvinkel. Kan tycka att motsvarande 24 mm är ganska lagom som största bildvinkel men ibland vill jag ha ännu kortare.

Canon S120 är min nuvarande allround-kompakt efter att den tidigare modellen S100 fick slita oerhört i 2,5 år. Bott utomlands och tokfotat massor i vardagen och på resor, haft den med överallt och inte varit särskilt försiktig med den vad gäller skydd mot stötar eller fukt mer än att jag alltid har den i fickan i ett enkelt neoprenfodral från Crumpler.
Väldigt ljusstark, kul att kunna ta bra bilder utan blixt som slår ut färgerna och stämningarna. Efter 2,5 år alltså och väldigt många exponeringar och skak och stötar, började objektivet fastna i utfällt läge. Efter 2 reparationer vågade jag inte ha den som enda kamera längre när man är iväg på något där man vill ha tillförlitlighet att man kan fota det man vill när man vill, köpte S120:n, men egentligen funkar ju S100:an ännu. Inte kanske riktigt samma som Sony RX-100, men en trevligare prislapp tyckte jag.

Blev en Panasonic tz-60 till slut,var på kampanj för 2800:- på elgiganten.
Läste ett par tester och verkar vara en helt ok kamera.
Det som kanske var lite störande var att greppet kändes lite fjuttigt och blixten var flyttad till höger sida till förmån för sökaren, vilket gör att jag hamnar med handen ivägen för blixten om jag inte tänker mig för.
Har varit ute i morse och på cykelturen i eftermiddags för att Testfota.
Känns som en relativt kompetent kamera med mycket inställningsmöjligheter (Tycker jag) och den tar fina bilder redan i det intelligenta autolägen.
Nu är det bara jääättemycket jag måste lära mig för att ta bra bilder :)

Jag måste revidera min uppfattning om sensorerna i RX100-modellerna. Tittar man på jämförande test hos Dpreview så är skillnaden i brus minimal, vilket är mycket märkligt (om de nu inte blandat ihop bilderna) eftersom den nya sensorn är BSI, alltså att fotodioderna sitter framför utläsningselektroniken snarare än bakom, vilket bör göra en del skillnad.

Om det nu inte bara är placebo som jag upplevt vid uppgraderingen så kanske det mer handlar om att objektivet på III:an är ljusstarkare samt att bildstabiliseringen funkar såpass mycket bättre, att jag helt enkelt använder lägre ISO-tal. Eller så använder jag en råkonverterare som gör större skillnad än den som testaren använt. Det var också så att jag körde råfilerna från I:an genom DNG converter, medan jag nu kör III:ans råfiler direkt (har uppgraderat PS sen dess). DNG-filerna är "märkeslösa" och råkonverteraren kan alltså inte applicera någon dold "optimering" av filen som anpassats till kameramodellen, vilket sker ibland annars.

Så, får istället konstatera att III:an har bättre objektiv och bildstabilisering, vilket tydligen också kan ge avsevärd skillnad;-) Sen är jag sjukt kräsen med bildkvalitet, så jag är ingen bra referensperson att fråga om vad som är acceptabelt eller "bra". Å andra sidan använder jag nästan bara RX100:an för att den ger så bra bildkvalitet att jag inte ids släpa på Sony a7. Det säger en del.

Inte vad jag behövde nu, men blev sugen på en mindre kamera än a7an efter att ha läst tråden och hittade lumix gm1 för 2990 med kitobjeltivet på rajala och kunde inte låta bli. Hade varit fint med ett panaleica 15/1.7 till också men det kanske får vänta tills kameran har dykt upp iaf.

Kanske en Ricoh GR (version i) eftersom det kommit ut en uppdaterad Ricoh GR (version ii) är den gamla versionen nedsatt i pris. Samtidigt ger den nya versionen inte så mycket mer nya funktioner som motiverar priset.

Fördelen med Ricoh GR är att den har en stor sensor i APS-C storlek. Är hyfsat liten och låg vikt. Extremt skarpt vidvinkelobjektiv motsv. 28 mm. Väldigt många inställningsmöjligheter och anpassningsbar efter egna önskemål. Den kan fotografera i råformat (Adobe DNG) och filma i full HD. Den har dock väldigt begränsade, typ inga, inställningsmöjligheter i filmläget. Den saknar även optisk sökare, men det är inte så ofta det behövs hos en kompaktkamera.

zam skrev:
> Inte vad jag behövde nu, men blev sugen på en
> mindre kamera än a7an efter att ha läst tråden
> och hittade lumix gm1 för 2990 med kitobjeltivet
> på rajala och kunde inte låta bli. Hade varit
> fint med ett panaleica 15/1.7 till också men det
> kanske får vänta tills kameran har dykt upp iaf.

Trevligt! Det finns ju ett 14/2,5 som ska vara rätt bra och som är prisvärt. 20/1,7 är också mycket bra, men inte riktigt i samma klass som Panasonic/Leica-objektiven. Själv gillar jag Olympusobjektiv bäst.

Översikt över alla MFT-objektiv: http://www.four-thirds.org/en/microft/lense.html

Hejnrik skrev:
> Kanske en Ricoh GR (version i) eftersom det kommit
> ut en uppdaterad Ricoh GR (version ii) är den
> gamla versionen nedsatt i pris. Samtidigt ger den
> nya versionen inte så mycket mer nya funktioner
> som motiverar priset.
>
> Fördelen med Ricoh GR är att den har en stor
> sensor i APS-C storlek. Är hyfsat liten och låg
> vikt. Extremt skarpt vidvinkelobjektiv motsv. 28
> mm. Väldigt många inställningsmöjligheter och
> anpassningsbar efter egna önskemål. Den kan
> fotografera i råformat (Adobe DNG) och filma i
> full HD. Den har dock väldigt begränsade, typ
> inga, inställningsmöjligheter i filmläget. Den
> saknar även optisk sökare, men det är inte så
> ofta det behövs hos en kompaktkamera.

Problemet är långsam AF, precis som hos motsvarande Nikon (coolpix a). Det går att jobba runt den begränsningen, speciellt på Nikonen som faktiskt har ok manuell fokus, men man ska vara medveten om det.

Jag har Coolpix A, den är i princip lika stor som Sony rx100, men känns större när man faktiskt hanterar den. Större knappar, vettigare kontroller, solidare känsla.

Makten skrev:
>
> Trevligt! Det finns ju ett 14/2,5 som ska vara
> rätt bra och som är prisvärt. 20/1,7 är också
> mycket bra, men inte riktigt i samma klass som
> Panasonic/Leica-objektiven. Själv gillar jag
> Olympusobjektiv bäst.
>
> Översikt över alla MFT-objektiv:
> http://www.four-thirds.org/en/microft/lense.html

20 har jag funderat på men tror det kan bli lite smalt. 15 hade passat mig perfekt som ett schyst allroundobjektiv. 20 såg jag iofs beggad för dryga tusenlappen så det kanske är värt att prova.

Har du nån erfarenhet av gm1? Är det nåt att ha?

marran skrev:
> Hejnrik skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kanske en Ricoh GR (version i) eftersom det
> kommit
> > ut en uppdaterad Ricoh GR (version ii) är den
> > gamla versionen nedsatt i pris. Samtidigt ger
> den
> > nya versionen inte så mycket mer nya
> funktioner
> > som motiverar priset.
> >
> > Fördelen med Ricoh GR är att den har en stor
> > sensor i APS-C storlek. Är hyfsat liten och
> låg
> > vikt. Extremt skarpt vidvinkelobjektiv motsv.
> 28
> > mm. Väldigt många inställningsmöjligheter
> och
> > anpassningsbar efter egna önskemål. Den kan
> > fotografera i råformat (Adobe DNG) och filma i
> > full HD. Den har dock väldigt begränsade, typ
> > inga, inställningsmöjligheter i filmläget.
> Den
> > saknar även optisk sökare, men det är inte
> så
> > ofta det behövs hos en kompaktkamera.
>
> Problemet är långsam AF, precis som hos
> motsvarande Nikon (coolpix a). Det går att jobba
> runt den begränsningen, speciellt på Nikonen som
> faktiskt har ok manuell fokus, men man ska vara
> medveten om det.
>
> Jag har Coolpix A, den är i princip lika stor som
> Sony rx100, men känns större när man faktiskt
> hanterar den. Större knappar, vettigare
> kontroller, solidare känsla.

Jo långsam AF kan vara ett problem. Men Ricoh GR har snap focus, en funktion där man kan ställa in ett fast fokusavstånd som kameran ställer in sig på vid strömpåslag och om man trycker ned avtryckaren fullt innan kameran själv hunnit hitta fokus. Med denna fokusmetoden blir fokuseringen mycket snabb.

Det är ju väldigt stor skillnad på om man vill fota cyklister i rörelse eller landskap/stillastående cyklister. Eller både och. Eller hoppa av cykeln och foto makro.

Köpte nyss en begagnad Ricoh GR IV som jag är nöjd med hittills. För typ landskapsfoto.

För en bra allt i allo "point and shoot" skulle jag säga Sony HX90V. Vill du ha mer ljuskänslig optik och bättre sensor kompletterar du med en RX100 av valfri modell av 1-4 (högre nummer är dyrare men också bättre).

Jag kan inget om foto och fick uppdraget att köpa en kompakt till jobbet. Ställde frågan om vilken till två fotografer vi använder och båda sa Canon G16 så då blev det enkelt.

Jag köpte en RX10 och kan bara konstatera att den är mycket bra. Fantastisk att både plåta o filma med. Enda nackdelen som jag ser det är att den zoomar ganska långsamt i videoläge. Relativt kompakt också så den har följt med ut på flera cykelturer utan att ha varit direkt i vägen.

Nu kompletteras den med en Olympus E-M1, 12-40/2.8 o grepp. Efter mycket om och men så har jag kommit fram till att denna kombinerar det jag vill ha. Kan man väl släppa "tvångstankarna" på sk fullformat så öppnas fältet. RX10 kommer jag att fortsätta att använda för video o generell familjekamera.

julgus skrev:
> Efter ett gäng SLR så funderar jag nu på en
> Sony RX10... verkar vara en trevlig alltiallo
> kamera med suverän optik, bra video, wifi, nfc
> mmm motsv 24-200/2.8 Carl Zeiss, helt tyst. Ok upp
> till 3200iso. 813 g. Vädertätat.
> På minussidan.. lite långsam zoom + aggressiv
> brushantering vid jpg ligger den till last men det
> tror jag att jag kan leva med.
> Det hör till saken att jag vill att mina barn ska
> kunna använda den, minsta är 8 år, därav valet
> av kamera.
>
> Vad tror expertpanelen?

Uppgradering:

G2.jpg

Saknar min Nikon D300 spegelreflex som jag sålde för ett drygt år sedan. Har fortfarande kvar några objektiv 70-300mm och en 50mm som då passar bra till en fullformat. Vad är bästa begköpet idag? Om man inte vill lägga mer än 7000kr så får man ju en D700 i hyfsat skick eller en D7100 kanske till och med en D7200 eller är det värt ytterligare några tusen och komma upp till en D800? Tips och råd från Happy?

En fin beggad D700 lär vara en riktigt bra kamera. Men jag tror att du får större dynamiskt omfång och bättre brusegenskaper i en D7200. Nu lanserades ju nyss D500 som är uppföljaren till D300s, den ser dock ut att kosta runt 20000 pengar och ingen (utanför Nikonoranisationen) vet när den dyker upp i butik. men bra är den nog.

D800 är en en riktigt bra kamera, vi har en sån på redaktionen och den levererar alltid. Har du råd med en dylik är det ett riktigt bra val. Men det är ju en yrkeskamera och kanske lite overkill om du bara är en glad amatör.

Jag svarar som vanligt med motfrågor: vad vill/ska du ha den till? Fotografera fåglar, cyklar, landskap, macro, barn, porträtt eller något annat? Är det maximal bildkvalitet under ideala förhållanden som är vikitgt? Eller i "mörker"? Eller AF-hastighet? Seriebildstaging?

Lite beroende på vad man vill uppnå så blir det olika "bästa köpet"

TBone skrev:
> Jag svarar som vanligt med motfrågor: vad
> vill/ska du ha den till? Fotografera fåglar,
> cyklar, landskap, macro, barn, porträtt eller
> något annat? Är det maximal bildkvalitet under
> ideala förhållanden som är vikitgt? Eller i
> "mörker"? Eller AF-hastighet? Seriebildstaging?
>
> Lite beroende på vad man vill uppnå så blir det
> olika "bästa köpet"

Jo det var lite oklart... Jag bytte min Nikon till en Fujifilm E-X2 och den funkar ju bra till landskap och allt som inte rör sig. I svagt ljus är den ju mycket bättre än min gamla Nikon D300 och dessutom lätt att bära med sig, däremot är rörliga motiv, autofokus och användargränssnittet sämre tycker jag. Jag har flera gånger kommit åt reglage och inställningar av misstag, batteriet drar slut på nolltid osv. Trodde väl helt enkelt att Fujin skulle funka till allt men så blev det inte. Nu grunnar jag på att byta tillbaka till Nikon igen. Kanske någon som är på väg åt andra håller och vill byta till Fujifilm?

Självklart håller man på och skaffar sig en till pengaödslande hobby...

Har fotat en del med systemkamera, dock utan att ägna någon större tanke åt inställningarna osv., Men nu fick jag verkligen lust att köpa en egen kamera och lära mig ordentligt. Däremot kollar jag på kompaktkameror eftersom jag nog helt enkelt skulle ha med mig en systemkamera allt för lite.

Är det nån som kan säga ifall den här är bu eller bä som ''förstakamera''?http://www.tori.fi/uusimaa/Lumix_LX3__Panasonic_DMC_LX3__25136203.htm?ca=18&w=1 Ursäkta finskan men den kostar alltså ~1700kr med originaltillbehör+extrabatteri, minneskort och polariserings- och uv-filter.
Bara att slå till, eller?

Kellogg's sa:
Självklart håller man på och skaffar sig en till pengaödslande hobby...

Har fotat en del med systemkamera, dock utan att ägna någon större tanke åt inställningarna osv., Men nu fick jag verkligen lust att köpa en egen kamera och lära mig ordentligt. Däremot kollar jag på kompaktkameror eftersom jag nog helt enkelt skulle ha med mig en systemkamera allt för lite.

Är det nån som kan säga ifall den här är bu eller bä som ''förstakamera''?http://www.tori.fi/uusimaa/Lumix_LX3__Panasonic_DMC_LX3__25136203.htm?ca=18&w=1 Ursäkta finskan men den kostar alltså ~1700kr med originaltillbehör+extrabatteri, minneskort och polariserings- och uv-filter.
Bara att slå till, eller?

Panasonics LX-serie är mycket trevliga kameror, men LX3 är från bronsåldern (åtta år gammal) och priset är skyhögt. Det är som att köpa en lika gammal dator för halva nypriset. No-no^2.

Kellogg's sa:
Fasiken, får fortsätta leta då. Tack ska du ha, är inte lätt när man har noll koll! :S

Kolla prisjakt eller liknande när du letar beggad kamera. Halva nypriset kan man väl ge om kameran är 1-2 år gammal, max. Även om optiken håller sig så är digitalkameror tyvärr ungefär som datormässiga produkter och det händer ständigt saker på sensorfronten.

Fjolårets modeller bör du kunna hitta till rimliga priser i butik, med lite tur. För 2-3000:- får du en finfin kompaktkamera. Leta efter något med bra ljusstyrka på objektivet och hyggligt stor sensor (1/1,8" eller större), så blir bildkvaliteten i regel bra även om ljuset tryter en smula. Mindre sensorer kan också vara väldigt bra, och då kan man klämma in större zoomomfång om det är intressant. Fast så fort det börjar mörkna så blir det rätt brusigt.

Ca 4000:-
Fjärrutlösare är ett väldigt plus.
Kunna smidigt "skjuta från höften" med en hand.
Vädertålig är ju praktiskt men inget direkt krav.
Optikmässigt så mer + på att kunna fotografera nära än zooma till andra änden av byn.
Jag vill väl kunna flippra lite med inställningar men samtidigt inte dränkas av dem.

Storlek spelar egentligen ingen roll, vet inte om man får bättre grejjer med en compact än en system för så få pengar.

Jag vill handla i svensk butik, inga kedjor eller stortysk. Möjligtvis på nätet men helst inte, och egentligen helst på scandinavian photo tror jag.

De jag tittat lite på helt utan att egentligen ha någon aning om varför är
Canon eos 1200
Olympus Tough TG-4
Lumix GM1
Nikon 1 J5

Vilken kamera är min Pike-gaffel i denna djungel?

Eos 1200 hade varit mitt val. Stor sensor ger mer möjligheter om man kan leva med storleken på kameran.

Köpte en telezoom (PL100-400) så jag hoppade genast på cyklen och drog iväg till Surte Fågeldamm och lekte loss lite. Helgrymt att ha så lång räckvidd och dessutom kunna köra handhållet. Man kommer ganska nära djuren känns det som.

Bilagor

• Crescent PL 100-400.jpg
    Crescent PL 100-400.jpg
    151.5 KB · Besök: 148
Raggamuffin om du vill se hur Olympus är så är mina senaste rr fotade å filmade med en sån. Dock så är bilderna sparade till små men jag är grymt nöjd med den lilla kameran.

Raggamuffin: har en GM1 och är väldigt nöjd med den. Det är väl lite mer en finkamera iofs och inte så stryk/väder-tålig men grymt liten och tar finfina bilder!

Här är en motsvarande 24-64mm optik på (ej så ljusstark men tar kanonbilder och liten är den gluggen iaf!)

Bilagor

• GM1 med 12-32.jpg
    GM1 med 12-32.jpg
    61.6 KB · Besök: 142
Senast ändrad:
Sambal Oelek sa:
Köpte en telezoom (PL100-400) så jag hoppade genast på cyklen och drog iväg till Surte Fågeldamm och lekte loss lite. Helgrymt att ha så lång räckvidd och dessutom kunna köra handhållet. Man kommer ganska nära djuren känns det som.

Det objektivet hade varit ett fint komplement till mitt pl 35-100 så synd bara att man har mer än en önskelista med måste köp... Säg gärna att du inte är så nöjd med det så slipper jag lida lika mycket av att inte äga ett :-)

Stigtramparn sa:
Det objektivet hade varit ett fint komplement till mitt pl 35-100 så synd bara att man har mer än en önskelista med måste köp... Säg gärna att du inte är så nöjd med det så slipper jag lida lika mycket av att inte äga ett :-)
hmm, inga kommentarer på det ;)

...

Men det är ju mycket pengar, köper man en så dyr pryl vill det till att man använder det lite för att det inte ska kännas alldeles illa. Så har man andra intressen också kanske det är inte högsta prio hur bra det än är :)

jimpstyle sa:
Bild på min lilla utrustning. Skulle behöva rastas av lite snart ? Någon som vill posera framför kameran? ?

Har lite samma problem. Svårt att hitta motiv som man inte tagit tusen trista bilder på redan. Visst är det kul med prylarna men det är ju ännu bättre om man får till en hyfsad bild nån gång också.

@anders & jimp:
Ett tips är att åka ut och fota någon lokal cykeltävling. Då får ni både en massa modeller att jobba med och gör säkert ett antal människor mycket glada om ni väljer att dela bilderna.

För mig är det ingen problem med utrustningen. Har haft med kameran många gånger men lite dåligt med jobb just nu. Därav den liggande utrustningen för tillfället :) ska försöka anordna en actionsession med någon cyklist framöver :)

Helt sjukt vad nice väder det blev!!! Lite otippat men man får njuta av varenda minut nu!! Väldigt skönt i vattnet också, har badat två ggr idag.

Bilagor

• P1030513.jpg
    P1030513.jpg
    391.5 KB · Besök: 125
  • P1030521.jpg
    P1030521.jpg
    94.7 KB · Besök: 127
En utrustningsfråga, har köpt en Osprey escapist 32 och funderar på om det finns lösa insatser för ett dslrhus, 2-3 linser och lite allmänt krafs att köpa?

Inte specifikt, vad jag vet. Men du kan köra en ICU från F-stop Gear, de fungerar som en insats i deras väskor och fungerar lika bra i någon annan väska. Jag packar ner mina grejer i en sån och stoppar ner i större ryggor än mina F-stopryggor ibland.

I deras Pro Small får jag ner huset och tre objektiv (fyra om jag tar med 50an och fisheyezoomen istället för den fasta 10an), varav ett monterat. Samt minneskortsask och ett extra batteri, med god vilja får jag även ner blixten.

Fick min GoPro Session som jag beställde för fyra dagar sen. Beställer man från Gopro.com så bjuder de på ett 64 GB minne.

Tillbaka
Topp