[OT] Happy Foto - visa din kamera, frågor, tips m.m.

desmo

Aktiv medlem
Men en mobilkamera av nyare modell räcker långt som en semester-tripp-kamera...
//Källis
Mitt bekymmer är att jag tycker det är svårt att fotografera med mobilen i farten. Kombinationen små händer, stora skärmar, och att man ska låsa upp, starta appen etc...

Källis

Aktiv medlem
Sant, att fotografera med mobilen i farten är kanske inte helt lätt men inget är omöjligt med lite träning.
Körde själv med en Canon G7X mark II förut men nu med den här mobilen har den inte fått följa med ut i skogen.

Som en amatörfotograf så funkar det med mobilens kamera eftersom jag mest använder dom på sociala medier.
Får lätt plats i byxfickan eller vätskeryggan med MTBn ute i skogen eller för att ta några bilder på jobbet lite snabbt.
1572335613541.jpg

IMG_20171121_135156-01.jpg

IMG_20190605_131814.jpg

IMG_20190605_132956.jpg

190424_IMG_2171.jpg

//Källis

Aron

Aktiv medlem
Hej Bullen!
Jag är en kille på många jordmånar som har ett problem. Jag kan ha köpt en kamera utan ”produktionsflöde”.

Köpte en Sony RX100 att ha med när det ska bli bättre än mobil men storkameran är onödigt tung. Försöker nu föra över några bilder till mobil men börjar ana att jag slarvat med att läsa det finstilta. Appen heter nått med online och kräver inloggning. Den har också 1,2 i betyg på appstore.

Finns det något annat sätt att föra över och dela bilder, förutom kortläsare, som inte kräver inloggning* och uppkoppling? (Som inte verkar funka ens om man loggar in.)

*Gopro testade denna model för några år sedan men backade efter all kritik. Sony tänker uppenbarligen att det är nya tider...

.A.

Aktiv medlem
Hej Bullen!
Jag är en kille på många jordmånar som har ett problem. Jag kan ha köpt en kamera utan ”produktionsflöde”.

Köpte en Sony RX100 att ha med när det ska bli bättre än mobil men storkameran är onödigt tung. Försöker nu föra över några bilder till mobil men börjar ana att jag slarvat med att läsa det finstilta. Appen heter nått med online och kräver inloggning. Den har också 1,2 i betyg på appstore.

Finns det något annat sätt att föra över och dela bilder, förutom kortläsare, som inte kräver inloggning* och uppkoppling? (Som inte verkar funka ens om man loggar in.)

*Gopro testade denna model för några år sedan men backade efter all kritik. Sony tänker uppenbarligen att det är nya tider...
Dropbox? När du fört över bilderna till din dator och Dropbox synkas bilderna till molnet och till din mobil.

Rattnalle

Aktiv medlem
Hej Bullen!

En USB-OTG-sladd kamera-telefon? Eller missförstår jag frågan?

Pepperazzi

Aktiv medlem
Cyberphoto sa:
Det är också möjligt att fjärrstyra kameran via Wifi. Man laddar helt enkelt bara hem och installerar Sonys gratis-App PlayMemories Mobile till sin smartphone eller surfplatta, och sedan är det bara att börja ta bilder eller titta på redan tagna bilder.
Fel app?

weldion

Aktiv medlem
Hej Bullen!

Har du provat "Imaging Edge Mobile" från Sony? Den kör jag till min RX100 VII.
Med den så kan jag föra över bilder till telefonen från kameran i fråga. Använder den själv primärt för geotaggning via BT.

Aron

Aktiv medlem
PlayMemories Mobile har ersatts av PlayMemories Online. Den förstnämnda finns inte längre på appstore och den sistnämnda verkar av recensionerna vara oanvändbar. Några av tipsen ovan fick mig dock att bredda min sökning och jag hittade en tredjepartsapp som heter Camrote som fungerar utmärkt.
Tack för hjälpen och problemet är löst.

Tratsky

Medlem
Jag kör med Imaging Edge Mobile för min rx100 och A7Rii. Även om betyget är dligt på appstore så fungerar den lysande att föra över bilder till mobilen/ipad.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Köpte nyligen ett litet, manuellt och ljusstarkt vidvinkelobjektiv till min medelstora kamera, som därmed får plats i midjeväskan (med lite god vilja) och ger resultat som är helt omöjliga att uppnå med mindre doningar. Mycket trevligt!
Jaså, intressant, vilken midjeväska har du?

Jag skaffade en för ett tag sedan då jag helt plötsligt har "upptäckt" midjeväskor igen efter 20 år :)

Passar perfekt till liten kamera med två små objektiv. Har också skaffat ett manuellt litet vidvinkel, helgrymt faktiskt. Sjukt mycket får man med. Men väskan iaf är en Lowepro M-Trekker HP120.

Har den oftast såhär:
IMG_20200901_161324.jpg

Vilket är ganska bekvämt, det går att förlänga remmen och slänga den över en axel också när man promenerar.

Eller möjligtvis såhär som jag testade en gång, det var inte så bra men gillade ändå placeringen.

_9010305.jpg

Makten

Aktiv medlem
Jaså, intressant, vilken midjeväska har du?
En Evoc, vet ej vad modellen heter men det är alltså inte en väska som är till för att ha kameror i. Din såg snajdigare ut för sånt bruk. Dock är jag gravt skeptisk till sånt där flimsigt midjeband för stigcykling. Evoc:en har ett brett, vadderat band som gör att väskan sitter väldigt stabilt. Min förra Camelbak hade smalare band utan vaddering och den satt illa i jämförelse.

.A.

Aktiv medlem
Jag använder en Think Tank Slim Changer

Den har en bra infästning på baksidan vilket gör det smidigt att sätta den i 90 grader på ryggsäcksbandet på bröstet. Smidigt att komma åt om man har en systemkamera med inte alltför stort objektiv. Jag har kört med Canons R med adapter och EF 40/2,8. Passar mig, kanske passar någon annan.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer