[OT] Happy Foto - visa din kamera, frågor, tips m.m.

Skogling

Aktiv medlem
Hej! Tack för svar på mina frågor ett antal inlägg sen 😃 Jag slog till på en panasonic GX9 som dök upp till vad jag tyckte verkade vara ett vettigt pris. Saknar vädertätning, men i övrigt så tror jag den uppfyller mina behov och önskemål. Med ett Panasonic 14 mm f2.5 så blev det en väldigt kompakt kombo. Skaffat en liten midjeväska till vilken jag satte ihop en liten insert med gammal liggunderlag. Testade på lite längre tur i helgen och med väskan på ryggslutet märkte jag knappt att jag hade kamera med mig. Stanna, snurra väskan runt kroppen, ta fram kamera och snäpp bilder. Väldigt snabbt och enkelt 🙂 Och det kändes som en förutsättning att det gick fort, för det var inte så väldigt varmt ute.

Några snabba bilder, direkt från kameran, bara snabbt ful-beskurna (snipp från bildvisning):

Visa bilaga 522578
Visa bilaga 522579
Visa bilaga 522580

Till kameran har jag också ett Panasonic Leica 12-60 mm. Med det objektivet blir kameran såklart lite tyngre och klumpigare, men tror det är en bra allroundlösning för barn, resa, hund med mera.

Så tror detta kan bli en trevlig kamrat. För min hypotes nu är att om kameran är lätt och enkelt att få med, då har man förutsättning till att använda kameran och faktiskt lära sig ta lite bättre bilder 😬

Nästa "lilla" fundering: Hur utvecklar man sig till en bättre fotograf?
Tog mig friheten att justera en av dina bilder.

Cykeln är ni centralpunkt för det sk. gyllene snittet. 😉

Bilagor

• Screenshot_20211109-100349_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20211109-100349_Samsung Internet.jpg
    163.6 KB · Besök: 103

Azog

Aktiv medlem

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Hej Bullen

Min gamla Olympus E-M5 verkar tyvärr ha packat ihop. Tänkte klicka hem en ny, men priset var visst inte så kul.

Blir man ledsen om man köper en GX9 från Panasonic istället? Eller borde man ha något annat?

Och visst har alla MFT- objektiv samma fattning oavsett tillverkare?

Länk till GX9:
https://www.cyberphoto.se/foto-vide...9-kamerahus-svart-g-vario-12-32-3-5-5-6-o-i-s
Känner igen mig där. Visst är den nya väldigt dyr, men den är bra mycket bättre än den gamla.
GX9 är inte dum heller iofs! Om du inte har problem med att sökaren hamnar i hörnet och att byta menysystem osv. Samt att vissa funktioner som Olympus Sync IS och objektivknappar, kanske inte funkar på Panasonic. Så är det bara att köra. Samma fattning.
Blandar själv friskt Olympus (OM System som de heter nu) och Panasonic. Man får stå ut med ovan helt enkelt, så finns det ju grymt mycket gluggar. Jag föredrar Panasonic-hus. T ex deras intelligent-ISO är ju helt överlägset Olympus "Auto-ISO". Samt att menysystemet kan vara frustrerande men det funkar grymt mycket bättre som pekskärmssystem.
Själv väntar jag på att G90 får en uppföljare.
Men har en E-M5 Mk III och den är jävla trevlig faktiskt, förutom det jag nämde ovan. Är nog den jag använder mest ändå.

Azog

Aktiv medlem
Känner igen mig där. Visst är den nya väldigt dyr, men den är bra mycket bättre än den gamla.
GX9 är inte dum heller iofs! Om du inte har problem med att sökaren hamnar i hörnet och att byta menysystem osv. Samt att vissa funktioner som Olympus Sync IS och objektivknappar, kanske inte funkar på Panasonic. Så är det bara att köra. Samma fattning.
Blandar själv friskt Olympus (OM System som de heter nu) och Panasonic. Man får stå ut med ovan helt enkelt, så finns det ju grymt mycket gluggar. Jag föredrar Panasonic-hus. T ex deras intelligent-ISO är ju helt överlägset Olympus "Auto-ISO". Samt att menysystemet kan vara frustrerande men det funkar grymt mycket bättre som pekskärmssystem.
Själv väntar jag på att G90 får en uppföljare.
Men har en E-M5 Mk III och den är jävla trevlig faktiskt, förutom det jag nämde ovan. Är nog den jag använder mest ändå.
Tack! Det låter som att det är värt att testa Panasonicen då med tanke på att den kostar halva priset.

Väldigt udda placering av sökaren som du säger, men man vänjer väl sig, tänker jag.

Akronym

Aktiv medlem
Väldigt udda placering av sökaren som du säger, men man vänjer väl sig, tänker jag.
Udda och udda. Den är gjord som en gammal mätsökarkamera medan om-5 är gjord som en spegelreflex.
Alla är vi olika men jag tycker mätsökar-stilen är skönare att använda när man kollar genom sökaren (dessutom slipper man ju dom nackdelar som kom med en analog mätsökare)
Du vänjer dig nog fort

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Man vänjer sig om man kan kolla med höger öga i sökaren. Då är det rent av riktigt bra med mätsökar-hus. Då Panasonic använder skärmen som fokusväljare medans man kollar i sökaren. Riktigt bra.
Men tyvärr är jag vänsterögd själv så det funkar inte att kika med höger :( fick sälja min GX80 som jag annars tyckte var perfekt.

ol__

Aktiv medlem
Jag upplever det hittills som bra med sökaren i hörnet. Använder höger öga och kan ha näsan vid sidan av kameran. På så sätt lättare att få sökaren närmre ögat :)

Makten

Aktiv medlem
Har länge fnulat på hur man ska lyckas få med sig stativet när man cyklar. Visst går det att ta det på en ryggsäck, men jag avskyr verkligen att hoja med rygga. Får ont i axlarna och det känns allmänt bökigt och obekvämt. Därför kör jag med midjeväska både i skogen och i övrigt, så stativet måste alltså sättas fast på cykeln på nåt vis.

Efter att ha surrat det vid ramen insåg jag raskt att om jag nånsin ska orka ta loss skiten så måste det gå fort och vara enkelt. Så, nån form av snabbfästen måste det vara. I en skrotlåta på jobbet fanns lite lämpliga hållare för att fästa verktyg på väggtavla, som jag raskt slaktade på allt utom själva klämman. Klämmorna kläddes sen med slang och skruvades fast i gaffeln (som lyckligtvis har massa skruvhål).

20211123_211151_fb.jpg

"Det här kan ju aldrig bli bra..." ...tänkte jag, men det blev det! Skitbra till och med. Stativet sitter som berget trots att klämmorna inte är särskilt biffiga. Och det märks inte över huvud taget när man cyklar, samtidigt som det går på några sekunder att sätta dit och ta loss stativet. 👌 Dock bygger det hela på att mitt stativ är "platt", så samma konstruktion skulle antagligen inte lira med ett triangulärt stativ. Men nåt liknande borde gå att få till.

DSCF0877_fb.jpg

Nu återstår bara att försöka hitta nåt roligare än cykeln att fotografera i mörkret. 😁

DSCF0884_fb.jpg

ol__

Aktiv medlem
Smutt! Har tänkt att jag i framtiden ska cykla kvällsfotorundor med stativ, men har inte kommit till hur det ska packas. Bra inspiration det där.

SocialGimp

Aktiv medlem
Har länge fnulat på hur man ska lyckas få med sig stativet när man cyklar. Visst går det att ta det på en ryggsäck, men jag avskyr verkligen att hoja med rygga. Får ont i axlarna och det känns allmänt bökigt och obekvämt. Därför kör jag med midjeväska både i skogen och i övrigt, så stativet måste alltså sättas fast på cykeln på nåt vis.

Efter att ha surrat det vid ramen insåg jag raskt att om jag nånsin ska orka ta loss skiten så måste det gå fort och vara enkelt. Så, nån form av snabbfästen måste det vara. I en skrotlåta på jobbet fanns lite lämpliga hållare för att fästa verktyg på väggtavla, som jag raskt slaktade på allt utom själva klämman. Klämmorna kläddes sen med slang och skruvades fast i gaffeln (som lyckligtvis har massa skruvhål).

Visa bilaga 525199

"Det här kan ju aldrig bli bra..." ...tänkte jag, men det blev det! Skitbra till och med. Stativet sitter som berget trots att klämmorna inte är särskilt biffiga. Och det märks inte över huvud taget när man cyklar, samtidigt som det går på några sekunder att sätta dit och ta loss stativet. 👌 Dock bygger det hela på att mitt stativ är "platt", så samma konstruktion skulle antagligen inte lira med ett triangulärt stativ. Men nåt liknande borde gå att få till.
Schysst lösning!

Har alltid med mitt stativ när jag är ute o filmar men hade en liten annan approach. Jag kör MTB o för mig är det ett måste att ha stativet inuti min kamera-rygga, dels för att jag inte vill ha stativet i huvudet om jag trillar o dels för att det skakar mer när det går undan på MTB.

Eftersom jag har med mig drönare, gimbal, kamera e t c är all min utrustning så liten o lätt som möjligt. Letade som besatt i månader efter ett stativ som var lätt, litet men samtidigt i (nästan) fullhöjd. Det finns bara ett sådant i världen vad jag vet och det heter MeFOTO Backpacker Air. Väger 0,9 kg, är ca 28 cm hopfälld o ca 1,75 cm utfälld. Med kamera kommer objektivet över 1,80 cm vilket får räcka för mig.

Det är inte perfekt, kan vara svårt att få benen att låsa sig men jag har lärt mig den rätta knycken nu. Eftersom det är lätt o "halsen" är lång så är det såklart inte det mest stabila stativet men det har funkat fint att filma med så här långt, även i blåst.

Bara ett tips om någon annan är ute o letar efter ett ultralätt o litet stativ i nästan fullhöjd. Verkar ha gått ner i pris nu oxå vilket grämer mig oerhört...

https://www.fotokungen.com/stativ/mefoto/mefoto-backpacker-air-gron
BackpackerGreen.jpg

Makten

Aktiv medlem
Schysst lösning!

Har alltid med mitt stativ när jag är ute o filmar men hade en liten annan approach. Jag kör MTB o för mig är det ett måste att ha stativet inuti min kamera-rygga, dels för att jag inte vill ha stativet i huvudet om jag trillar o dels för att det skakar mer när det går undan på MTB.

Eftersom jag har med mig drönare, gimbal, kamera e t c är all min utrustning så liten o lätt som möjligt. Letade som besatt i månader efter ett stativ som var lätt, litet men samtidigt i (nästan) fullhöjd. Det finns bara ett sådant i världen vad jag vet och det heter MeFOTO Backpacker Air. Väger 0,9 kg, är ca 28 cm hopfälld o ca 1,75 cm utfälld. Med kamera kommer objektivet över 1,80 cm vilket får räcka för mig.

Det är inte perfekt, kan vara svårt att få benen att låsa sig men jag har lärt mig den rätta knycken nu. Eftersom det är lätt o "halsen" är lång så är det såklart inte det mest stabila stativet men det har funkat fint att filma med så här långt, även i blåst.

Bara ett tips om någon annan är ute o letar efter ett ultralätt o litet stativ i nästan fullhöjd. Verkar ha gått ner i pris nu oxå vilket grämer mig oerhört...

https://www.fotokungen.com/stativ/mefoto/mefoto-backpacker-air-gron
BackpackerGreen.jpg

Mitt är ett Benro Traveller, som verkar ha utgått. Med kulled är det ~50 cm ihopfällt, 135 cm utfällt och väger 0,9 kilo. Hade gärna haft ett högre men oftast räcker det då jag föredrar "midjehöjd" ändå. Det har ingen mittpelare alls och kan inte fällas ut i spagat, så man kommer inte särskilt lågt heller. Å andra sidan är det väldigt stabilt för att vara så lätt, och det behövs eftersom jag släpar runt på en skapligt tung kamera.

Verkar ha funnits hur många modeller som helst med obegripliga sifferkombinationer, men det ser ut såhär. Tror dock att mitt har snäppet tunnare ben (22 mm).

stativ.jpeg

Detta är egentligen bara mitt "nödstativ". Ska jag släpa på stor rygga så har jag ett betydligt större som når ögonhöjd trots bara 3 sektioner och ingen mittpelare. Väldigt trevligt att använda men ett åbäke att släpa runt på. Dock ganska lätt på 1,9 kilo inklusive fet kulled.

Edit: Största hindret är dock fipplandet som krävs för att ta loss det från ryggan, och att man måste ta av sig ryggan. Det blir ofta att jag tappar lusten och struntar i att ta bilder då, så prio ett måste ofta vara att det ska gå lätt att sätta upp grejerna. Annars blir det inga bilder. Är för otålig helt enkelt. 😁

Senast ändrad:

RN

Aktiv medlem
Hej Bullen

Min gamla Olympus E-M5 verkar tyvärr ha packat ihop. Tänkte klicka hem en ny, men priset var visst inte så kul.

Blir man ledsen om man köper en GX9 från Panasonic istället? Eller borde man ha något annat?

Länk till GX9:
https://www.cyberphoto.se/foto-vide...9-kamerahus-svart-g-vario-12-32-3-5-5-6-o-i-s
På vilket sätt lessnade den? Min har lite egenheter med slutaren vilket gör mig lite putt, den har liksom bara tagit 8000 bilder vilket är ungefär 8% av vad den ska klara...

/R

Azog

Aktiv medlem
På vilket sätt lessnade den? Min har lite egenheter med slutaren vilket gör mig lite putt, den har liksom bara tagit 8000 bilder vilket är ungefär 8% av vad den ska klara...

/R
Efter att den tagit en bild så är det något som inte kommer tillbaka till utgångsläget, så efter att den visat bilden som precis togs så blir både skärmen och sökaren svart.

Sen så har ett av remfästena gått sönder också och lämnat ett hål in i huset (som jag fyllt igen).

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Apropå litet och lätt stativ, jag har också letat länge efter något sådant. Cykelvänligt. Det jag valde till slut var ett "Cullmann Carvao 816TC". Väger 0,5kg blir ~140cm och packas ner till typ 30cm.

IMG_20201202_115954.jpg

Bytte ut huvudet till en billig enklare modell (utan snabbplatta) och sparade lite vikt där med, väger strax över 4 hekto nu.
Hade önskat justerbar centerkolumn dock, lite pysslig lösning de har nu med fast centerkolumn som man får skruva dit om man vill upp i maxhöjd. Men brukar faktiskt inte ha med den ens, det får duga med något kortare.

NAnders

Aktiv medlem
Hej Bullen

Länk till GX9:

Det brukar alltid ligga några M5:or i olika versioner ute på Tradera, om du kan tänka dig att köpa begagnat.

Makten

Aktiv medlem
Apropå litet och lätt stativ, jag har också letat länge efter något sådant. Cykelvänligt. Det jag valde till slut var ett "Cullmann Carvao 816TC". Väger 0,5kg blir ~140cm och packas ner till typ 30cm.

Visa bilaga 525239

Bytte ut huvudet till en billig enklare modell (utan snabbplatta) och sparade lite vikt där med, väger strax över 4 hekto nu.
Hade önskat justerbar centerkolumn dock, lite pysslig lösning de har nu med fast centerkolumn som man får skruva dit om man vill upp i maxhöjd. Men brukar faktiskt inte ha med den ens, det får duga med något kortare.
Har du en sektion till att fälla ut jämfört med på bilden? Får inte riktigt ihop hur det skulle kunna gå från 30 cm till 140 cm med bara tre eller ens fyra sektioner. 😁 Eller är det med centerkolumnen? Hur högt blir det utan denna i så fall?
Det låter därtill helt osannolikt lätt, särskilt till det priset. Lockande om det faktiskt är såpass redigt som det ser ut. (y)

Makten

Aktiv medlem
Efter att den tagit en bild så är det något som inte kommer tillbaka till utgångsläget, så efter att den visat bilden som precis togs så blir både skärmen och sökaren svart.
Ta av objektivet när detta inträffar så ser du om slutaren av nån anledning förblir stängd. Då är det nog tyvärr tack och gonatt.

Campus_with_an_H

Aktiv medlem
Har du en sektion till att fälla ut jämfört med på bilden? Får inte riktigt ihop hur det skulle kunna gå från 30 cm till 140 cm med bara tre eller ens fyra sektioner. 😁 Eller är det med centerkolumnen? Hur högt blir det utan denna i så fall?
Det låter därtill helt osannolikt lätt, särskilt till det priset. Lockande om det faktiskt är såpass redigt som det ser ut. (y)
38cm ihopfälld och 72cm utan mittpelaren (med huvud)

Bilagor

• 51fwK4IXp2L._AC_SL1500_.jpg
    51fwK4IXp2L._AC_SL1500_.jpg
    17.8 KB · Besök: 10

darkforce

Aktiv medlem

Visa bilaga 525239

en dum noobfråga den delen längst fram med 4 "vingar" på ditt objektiv vad heter den o vad gör den för skillnad?

darkforce

Aktiv medlem
tack för svaren vart lite enklare o söka rätt på ett då man vet va de heter som ren noob i kamera o fotosvängen 🤪 men tänkte ge mej på ny hobby o lära mej fota 📸

så som första kamera blev det inköp under söndagen en riktigt välvårdad nikon d90 med nikkor dx af-s 18-55 mm 1:35-56 g vr vers.1 objektiv för en väldigt överkomlig summa och nu även beställt ett motljusskydd samt en enkel fjärrutlösare med sladd billigt från schönes deutschland 😁😁

sen nånstans i källaren ligger ett gammalt tripodstativ som tjänstegjort som strålkastarstativ så de ska rotas fram oxå

Makten

Aktiv medlem
Stativ finns ju i miniatyrutförande. Att hitta en höjd att ställa det på om vill ha höjd brukar ju inte vara så svårt.

Ehm, jag skulle vilja påstå att det ofta är helt omöjligt att hitta något att ställa stativet på, åtminstone om man är i naturen. Stubbar och stenar är ofta alldeles för små för att alla benen ska få plats och inte brukar de vara placerade där man vill ha kameran heller. 😂
En lösning kan vara en Gorilla pod, som man sätter fast i ett träd. Om det råkar stå ett träd på lämpligt ställe alltså.

SocialGimp

Aktiv medlem
Ehm, jag skulle vilja påstå att det ofta är helt omöjligt att hitta något att ställa stativet på, åtminstone om man är i naturen. Stubbar och stenar är ofta alldeles för små för att alla benen ska få plats och inte brukar de vara placerade där man vill ha kameran heller. 😂
En lösning kan vara en Gorilla pod, som man sätter fast i ett träd. Om det råkar stå ett träd på lämpligt ställe alltså.
Håller med. Man kan ju oxå tycka att det borde vara lätt att hitta en pinne för att stödja cykeln på men märkligt nog är det påfallande ofta är det helt tomt på pinnar i rätt dimension i skogen.

Rut-66

Aktiv medlem
Funderar på att byta ut min Olympus OM-D E-M5 (huset) nu när jag kompletterat den med en smidigare
PEN E-PL8.
Har 12-50mm objektivet och 45mm objektivet + diverse äldre manuella med adapter till den.

Har fått ett bra pris på en Canon EOS 80D (2016) med 18-135mm objektiv.
I vissa lägen gillar jag att kameran är stor och rejäl, nåt att hålla i. Gamla Olympusen "byts" till ett skapligt porträttobjektiv i så fall.
Bra priset är pga av att det bara är kamera, objektiv utan linsskydd och utan motljusskydd, originalbatteri utan laddare, samt en USB-kabel, så det saknas en del grejer.
Hade en universalladdare, som man kan flytta laddningsstiften på, så nu vet jag att jag kan ladda och har testat kameran lite. Antalet exponeringar är inte ens 600, så "knappt" använd på det sättet.

Har några timmar kvar att fundera, men det blir troligen affär. 🙂

Makten

Aktiv medlem
Funderar på att byta ut min Olympus OM-D E-M5 (huset) nu när jag kompletterat den med en smidigare
PEN E-PL8.
Har 12-50mm objektivet och 45mm objektivet + diverse äldre manuella med adapter till den.

Har fått ett bra pris på en Canon EOS 80D (2016) med 18-135mm objektiv.
I vissa lägen gillar jag att kameran är stor och rejäl, nåt att hålla i. Gamla Olympusen "byts" till ett skapligt porträttobjektiv i så fall.
Bra priset är pga av att det bara är kamera, objektiv utan linsskydd och utan motljusskydd, originalbatteri utan laddare, samt en USB-kabel, så det saknas en del grejer.
Hade en universalladdare, som man kan flytta laddningsstiften på, så nu vet jag att jag kan ladda och har testat kameran lite. Antalet exponeringar är inte ens 600, så "knappt" använd på det sättet.

Har några timmar kvar att fundera, men det blir troligen affär. 🙂
Den stora frågan är vad det "bra" priset är, för spegelreflexkameror har verkligen rasat totalt de senaste åren. Exempelvis kan man få en fullformatare för 3000:- om man letar lite. Jag säger inte att 80D är ett dåligt val, men i min mening ska den verkligen vara skitbillig då. Det är en ganska stor klump med bara marginellt större sensor än dina nuvarande kameror. Plus en superzoom som säkert är okej men inte jättebra på något sätt.

Personligen skulle jag hellre köpa en nyare och lite fräsigare MFT-kamera, en mellanstor spegellös APS-C-kamera, eller en äldre FF-kamera. Eller bara finare objektiv till MFT och behålla nuvarande kameror.

Så, vad vill du uppnå med bytet? Bättre ergonomi, bättre bildkvalitet, snabbare AF, nåt annat?

Edit: Sen vill jag förstås inte grusa dina förhoppningar. Är du sugen och priset är bra (allt är relativt), så köp den! Det är i alla fall ett proffsigt kamerahus med allt vad det innebär för ergonomi, rapphet och taktil känsla. (y)

Senast ändrad:

Rut-66

Aktiv medlem
Den stora frågan är vad det "bra" priset är, för spegelreflexkameror har verkligen rasat totalt de senaste åren. Exempelvis kan man få en fullformatare för 3000:- om man letar lite. Jag säger inte att 80D är ett dåligt val, men i min mening ska den verkligen vara skitbillig då. Det är en ganska stor klump med bara marginellt större sensor än dina nuvarande kameror. Plus en superzoom som säkert är okej men inte jättebra på något sätt.

Personligen skulle jag hellre köpa en nyare och lite fräsigare MFT-kamera, en mellanstor spegellös APS-C-kamera, eller en äldre FF-kamera. Eller bara finare objektiv till MFT och behålla nuvarande kameror.

Så, vad vill du uppnå med bytet? Bättre ergonomi, bättre bildkvalitet, snabbare AF, nåt annat?

Edit: Sen vill jag förstås inte grusa dina förhoppningar. Är du sugen och priset är bra (allt är relativt), så köp den! Det är i alla fall ett proffsigt kamerahus med allt vad det innebär för ergonomi, rapphet och taktil känsla. (y)
Tack för vettig input (y)
Det är riktigt bra pris, tusen spänn och jo jag har kollat efter lite roliga objektiv till MFT, men då drar det iväg lite mer än jag har lust med (just nu).
Högre upplösning och bättre skärmvridningsmöjligheter och aningen bättre filmning (in och ut-gångar inkluderat).
Just spegelreflex gjorde att jag tvekade lite, men nu slog jag till i alla fall 🙂
Hoppas och tror jag får tillbaka pengarna om jag tröttnar på den.

Rut-66

Aktiv medlem
Börjar redan snurra massa tankar om att sälja av en del cyklar och Canon 80D, för att köpa en E-M5 III istället :ROFLMAO:
Fast det blir till våren/sommaren, så om en Mark IV hunnit komma (dream on...), så sjunker priset lite 🙂
Ett fint 80D-hus gick för 5900:- på Tradera igår...

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Jag tänkte att om det är video du vill ha och en kamera med bra ergonomi och vridbar display. Då borde ju Panasonic G80 vara bra, den borde man kunna hitta riktigt billigt nu.

Rut-66

Aktiv medlem
Det är ju en visa din-tråd också, så här är de jag har just nu. Aning skillnad i storlek...
Till 80D har jag också porträttobjektiv 50mm STM, en MC/MD till EF-adapter (så mina gamla Minoltaobjektiv kan användas) och en 430EX II-blixt. Batterigreppet är Jupio.
Till Olympusen har jag 12-50mm-zoomen och ett Panasonic 20mm II. Det är porträttobjektivet 45mm som sitter på.
Även den har adapter för mina Minolta-objektiv. Godox TT350 blixt och en X1T sändare, men mottagaren pajade.
Utöver detta har jag manuella blixtar, 2 Nissin 360TW och 2 Olympus T32 samt nån kinesiskt studioblixt från Kaffebrus + några paraplyer.

202112.jpg

Rut-66

Aktiv medlem
Ska testa ett kinesiskt kolfiberstativ.
Stativet sägs klara 15 kilo och kulhuvudet 20 kilo, så även om det visar sig vara överdrivet, så borde det klara Canon-utrustningen i alla fall (mitt gamla plastiga skräp litar jag inte på).
Får hem det från svensk säljare för typ 800:- så värt en chansning och återkommer med ett litet utlåtande senare.
carbon_tripod.jpg

Makten

Aktiv medlem
Ska testa ett kinesiskt kolfiberstativ.
Stativet sägs klara 15 kilo och kulhuvudet 20 kilo, så även om det visar sig vara överdrivet, så borde det klara Canon-utrustningen i alla fall (mitt gamla plastiga skräp litar jag inte på).
Får hem det från svensk säljare för typ 800:- så värt en chansning och återkommer med ett litet utlåtande senare.
Visa bilaga 531751

De där viktangivelserna säger inte så mycket. Jag skulle säga att vad som helst funkar om det inte blåser och man inte använder alltför långa teleobjektiv, så det är säkert funkis. Går man upp i pris får man mest lägre vikt i förhållande till biffigheten samt bättre byggkvalitet och mer taktil känsla i reglage och benlås.
En bra grej är att sätta en krok på undersidan av stativet (om det inte redan finns), där man kan hänga väskan om det blåser. Då stabiliserar man stativet rätt ordentligt. En tom påse att lägga stenar i funkar också och tar ingen plats.

Edit: Jag använder ofta ett litet fjuttstativ på under ett kilo när jag cyklar och det håller utan vidare för en klumpedunskamera. Dock blir det för darrigt med teleobjektiv, vilket jag i och för sig sällan använder med stativ ändå.

20211219_144517_1500.jpg

Resultatet...

_DSF1295_2048.jpg

Rut-66

Aktiv medlem
Fin bild blev det.

Jag vill mest komma bort från plasthuvudet på mitt billiga stativ, för jag har redan fått en spricka i snabbplattan.
Men det funkar ju till lilla Olympusen och har krok för vikt. Håller med om att en vikt gör stor skillnad.
Ska jag packa lätt så blir det nog mitt enbensstativ, som fått en snabbfästeadapter för Manfrotto's ..200..nånting-platta.

Kolfiberstativet går nästan ner i spagat och kan bli så lågt som 21cm.
Högsta höjd är 165cm.
Man kan ta av ett ben och göra kulleden till monopod och centrumpelaren är vändbar, så man kan fota makro även på det sättet.
De skriver att det finns krok, men ser mer ut som en ögla (kan ju vara öppningsbar).
Vikten blir intressant att kolla. Hittar lite olika bud: 1.35kg, 1.86kg och 2kg, så gissar på 1.86 inkl kulleden och 1.35 exkl kulled.

ol__

Aktiv medlem
Hej igen! Detta kanske är en väldigt googlingsbart ämne som det finns svar på tidigare i tråden, men det är trevligt att få diskutera själv: Organisering av bilder. Mitt sporadiska fotograferande utan bra system på organisering har gett mig ett mindre berg med bilder att gå igenom och sortera, från flera olika kameror.

1) Lagring.
PC, NAS eller molnet? Min NAS är nog 6-7 år, och har inte varit inpluggad senaste 2 åren eller så. Tveksam till om man ska lita på denna och fortsätta använda den. Till exempel dropbox kostar €120 om året, vilket kanske kan jämföras med ungefär ½ NAS om året? Är någon molntjänst vägen att gå?

2) Struktur på lagring.
Tidigare har jag sorterat under mappar med namngivning "år - månad" eller "år - kvartal", och därunder mappar för olika kameror. Ibland egen mapp för speciella resor och liknande. Jag tror detta är en vettig approach? Bara fortsätta på inslagen väg?

3) Programvara.
Program för bildvisning och sortering. Jag har använt FastStone för visning, men skulle vilja ta det ett steg till. Skulle vilja ha lite grundläggande redigeringsmöjligheter, såklart också i bulk för flera bilder. Skulle vilja kunna söka genom flera mappar t.ex. på datum för att få fram alla bilder från alla kameror under en viss resa, eller söka ut alla bilder tagna med ett objektiv. Tagging av bilder kanske är fördelaktigt, så att skapa temagalleri, märka en resa eller liknande.
Är det lightroom som gäller? Eller finns det fler intressanta?

Kärnord i allt är nog enkelhet. Det behöver vara enkelt och snabbt, så jag orkar ta tag i berget som släpar efter och så att jag inte hamnar där igen.

Tack på förhand :)

Pepperazzi

Aktiv medlem
Jag har fastnat i Adobe-träsket med Lightroom för både lagring och sortering. 120kr/mån, 1TB lagring, och åtkomst till alla bilder från både dator och telefon. Sökbara bilder, taggning, betygsättning och allt annat liknande finns. Avancerade verktyg för färgjusteringar och liknande, men vill man göra mer avancerade redigeringar kanske man vill ha Photoshop-tillägget också.
Sen är jag själv rätt dålig på att orka tagga alla bilder, märker mest upp och lägger i album efter enskilda resor eller tillställningar.

Campus_with_an_H

Aktiv medlem
Har du alla dina bilder på enbart NASen idag? Även om du har på både PC och NAS så skulle inte jag räkna det som en riktig backup. Du vill ha bilderna på två olika adresser.

Min mappstruktur påminner om din, men jag nöjer mig med mappar om år och sen döper jag undermappar till 20210722 - Cykeltur med Moritz i änggården eller liknande.

Min lagring ser ut såhär.

Kamera:
Ett CF-kort och ett SD-kort som speglas

PC:
En snabb arbetsdisk - Tillfällig lagring medans de bearbetas. Kvar SD-kort under tiden
En 12TB HDD - "Arkivet" där alla mina utvalda bilder lagras.

NAS, hemmabyggd Unraid:
16TB - Allt på 12TB syncas hit så fort en ändring görs. Två paritetsdiskar för redundans.

Onedrive:
Enbart JPG-bilder syncas hit från 12TB-disken vid ändring. Lätt åtkomst från telefon. 1TB Lagring ingår i Office365

Backblaze:
Alla diskar i min PC backas upp till servrar i Nederländerna. Kostar mig ca 80kr i månaden.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer