[OT] Happy Foto - visa din kamera, frågor, tips m.m.

HejaSverige!

Aktiv medlem
Det roliga är att den ser nästan identisk ut med fästet jag har till fulväskan. Kanske skulle funka med bara ett nytt fäste! 😁

Har du lust att mäta lite vid tillfälle? Bredd, höjd med och utan de uppåtstående "öronen" och kanske avståndet mellan de vertikala spåren.
Vad händer med den röda plutten i nederkant när väskan monteras? Flyttas den nedåt?
Är det denna du har?

Makten

Aktiv medlem
Röda plutten i underkant är fjäderbelastaf och går nedåt för att sen haka in i väskans fäste underifrån.

Måtten är höjd 41,7 / 36,1 mm höjd (med/utan öron), bredd 15,5 mm med 8,9 mm breda spår. 84 mm bredd ”overall”
Det är mer eller mindre identiska mått med mitt fäste, men jag tror låsmekanismen är tillräckligt annorlunda för att inte funka. På min mojäng är det en minimal plutt som skjuts ut nedåt med ett reglage. Det sticker bara ut ~3 mm i låst läge. Kan tänka mig att nån kines bara kopierat hela fästet men att det skulle vara patentintrång att kopiera även låsmekanismen.

Makten

Aktiv medlem
Är det denna du har?
Ja, precis. Förvånansvärt vettig för priset. Jag var dock tvungen att såga bort den undre delen som ska vila mot styrröret, annars hade den gnagt sönder ramen. Gissar att den är till för "standardcyklar" där gaffelröret/tappen är betydligt högre.
Sen har jag förstärkt väskan genom att byta den flimsiga invändiga bakplattan mot en styvare.

HejaSverige!

Aktiv medlem
Ja, billigast är väl att köpa en till då förstås, lite trist om den går sönder igen på samma sätt, hur länge höll det, vad sprack?

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Idag testade jag ett nytt koncept, tänkte man måste ha med riktig kamera en fin dag som denna. Så jag tog en liten väska jag köpte förut som passar som en handske till kameran med normalzoomen och satte fast på bältet! Brukar ju ibland ha midjeväska men det här blir ju typ samma sak fast lite bättre ändå måste jag säga. Man drar fram väskan när man ska ha kameran och sedan svingar man bak den lite när man är klar. Funkar prima. Den öppnas åt "rätt" håll också så det är safe att komma åt. Manfrotto camera holster bag.

20221008_113758.jpg

Makten

Aktiv medlem
Det är mer eller mindre identiska mått med mitt fäste, men jag tror låsmekanismen är tillräckligt annorlunda för att inte funka. På min mojäng är det en minimal plutt som skjuts ut nedåt med ett reglage. Det sticker bara ut ~3 mm i låst läge. Kan tänka mig att nån kines bara kopierat hela fästet men att det skulle vara patentintrång att kopiera även låsmekanismen.
Uppföljning: Jag köpte ett Klickfix-fäste med tillhörande platta och det lirar inte med XXL-väskan. Däremot var det en smal sak att byta plattan. Inte direkt värt det som uttänkt uppgradering, men om man redan har väskan så... Klickfix-fästet är ordentligt stabilt med vajern som löper runt styrstammen. Det är också betydligt lättare och smäckrare än XXL-fulfästet. Däremot är det ungefär lika glappt (klapprar när man kör över stökigt underlag), men i båda fallen fixas det lätt med en liten plutt skumgummi mellan plattan och fästet.

Inser dock att väskan kommer trilla i bitar förr eller senare, och det är ju lite jobbigt med tanke på det dyra innehållet. Får bli nån slags uppgradering, eventuellt en sån här: https://www.gusti-lader.se/laederva...-adapter-2b151-20-5wpk?number=2B151-20-5wpk.1

Jag mailade dem och frågade om den vadderade insatsen ingår, och det gör den. De svarade samma dag, så man kanske kan hoppas att det säger nåt om kundservice. De har fått många usla recensioner, men merparten av dessa är från tyska kunder.

SocialGimp

Aktiv medlem
Uppföljning: Jag köpte ett Klickfix-fäste med tillhörande platta och det lirar inte med XXL-väskan. Däremot var det en smal sak att byta plattan. Inte direkt värt det som uttänkt uppgradering, men om man redan har väskan så... Klickfix-fästet är ordentligt stabilt med vajern som löper runt styrstammen. Det är också betydligt lättare och smäckrare än XXL-fulfästet. Däremot är det ungefär lika glappt (klapprar när man kör över stökigt underlag), men i båda fallen fixas det lätt med en liten plutt skumgummi mellan plattan och fästet.

Inser dock att väskan kommer trilla i bitar förr eller senare, och det är ju lite jobbigt med tanke på det dyra innehållet. Får bli nån slags uppgradering, eventuellt en sån här: https://www.gusti-lader.se/laederva...-adapter-2b151-20-5wpk?number=2B151-20-5wpk.1

Jag mailade dem och frågade om den vadderade insatsen ingår, och det gör den. De svarade samma dag, så man kanske kan hoppas att det säger nåt om kundservice. De har fått många usla recensioner, men merparten av dessa är från tyska kunder.
Kul med lite snits o stil på väskan!

Makten

Aktiv medlem
Kul med lite snits o stil på väskan!
Ja! Antagligen tung som attan dock. Jag beställde en nu i alla fall så får vi se. 🥳

"Vi skickar med DHL" samtidigt som enda fraktalternativet är UPS. Blir väl att hämta på nån terminal långt bort åt helvete som vanligt då eftersom UPS aldrig lyckas dela ut privatpaket. 😒😂

cykelstöd

Aktiv medlem
Jag fotade rätt mycket för några år sedan och har börjat känna ett visst sug efter att komma igång igen. Tror att det mestadels kommer att bli stadsfoton och kanske en och annan cykel/vandringstur.
Har rest kors och tvärs över världen med lätt packning under rätt många år av mitt liv och insett att jag tenderar att lämna kameran hemma om den tar för mycket plats och vikt.
Vill minnas att jag ofta använde mig av fasta 30 och 50 mm gluggar, mest för att de 18-55 som brukade följa med ofta lämnade en hel del att önska i bländartal.

Så jag letar alltså efter något som är hyfsat kompakt och smidigt. Hade ju varit trevligt att komma undan med ett objektiv, men antar att man ändå vill ha möjlighet att byta ut? Vad ska jag sikta in mig på? Någon tipsade mig om Ricoh GR 3, men den känns lite i dyraste laget för mig. Upp till 7-8 k kan jag nog tänka mig att spendera, men gärna mindre.

Vet att det är jäkligt slött att bara kasta ur sig en sån här fråga, helt utan att göra research. Hade dock varit uppskattat med input från någon annan i ett tidigt skede, har en ohälsosam dragning till att gräva ner mig ordentligt inför teknikinköp :)

SocialGimp

Aktiv medlem
Jag fotade rätt mycket för några år sedan och har börjat känna ett visst sug efter att komma igång igen. Tror att det mestadels kommer att bli stadsfoton och kanske en och annan cykel/vandringstur.
Har rest kors och tvärs över världen med lätt packning under rätt många år av mitt liv och insett att jag tenderar att lämna kameran hemma om den tar för mycket plats och vikt.
Vill minnas att jag ofta använde mig av fasta 30 och 50 mm gluggar, mest för att de 18-55 som brukade följa med ofta lämnade en hel del att önska i bländartal.

Så jag letar alltså efter något som är hyfsat kompakt och smidigt. Hade ju varit trevligt att komma undan med ett objektiv, men antar att man ändå vill ha möjlighet att byta ut? Vad ska jag sikta in mig på? Någon tipsade mig om Ricoh GR 3, men den känns lite i dyraste laget för mig. Upp till 7-8 k kan jag nog tänka mig att spendera, men gärna mindre.

Vet att det är jäkligt slött att bara kasta ur sig en sån här fråga, helt utan att göra research. Hade dock varit uppskattat med input från någon annan i ett tidigt skede, har en ohälsosam dragning till att gräva ner mig ordentligt inför teknikinköp :)
Filmar mest själv och har viktmässigt minsta möjliga utrustning med mig (kamera, drönare, gopro o så). Uppskattar min Sony ZV-1 väldigt mkt som trots sitt format filmar riktigt bra! Det är zoom-lins på den vilket man ju kan fnysa åt men det gör den användbar till mkt. Det är en väldigt bra zoom-lins med ok bakgrundsblurr om man vill (Zeiss 24-70 med 1.8 bländare).

För att komma till saken, vore inte en liten kamera med en bra zoomlins ngt för dig ändå? Ricoh GR 3 har ju bara en fast lins av vad jag vet i ett udda format. ZV-1 är ju mest för video men finns det inte ngn mer foto-orienterad dito med ordentlig sensor? Dessutom behöver ju foto-kameror inte vara av senaste årsmodell på samma sätt som videokameror så det borde ju finnas ganska mkt där ute tycker jag.

DanielS

Aktiv medlem

Jag filmar aldrig så det är ju mitt perspektiv. Är man intresserad av stillbild vill man gärna ha sökare eller?

Ricoh är ju populära men kostar rätt mycket och bara en brännvidd, motsvarande 28mm hade inte funkat som enda brännvidd för mig, varken i stan eller vid cykel/vandring.Saknar också sökare. Motsvarande 40mm hade varit en bättre kompromiss för mig men speciellt i naturen saknar jag zoom och mer tele.

Edit: ser nu att det finns en Ricoh GR 3x som har ungefär motsvarande 40mm, den hade jag gått på i så fall.

Panasonic Lumix DMC-GX80 är en liten systemkamera med sökare som ger tillgång till många trevliga objektiv. Finns några pannkaks-objektiv som gör att storleken blir liten. Men tror det är en rätt gammal modell nu? Och går knappast ner i en jeansficka..

Var lite inne på en föregångare till Panasonic-kameran för några år sedan men valde en annan väg med en större systemkamera, den kan inte alltid följa med men det blir färre kompromisser när man verkligen fotograferar "på riktigt".

jolov

Aktiv medlem
Jag har två ricohs. Mk1 och mk2 av aps versionen. Helt klart favoritkameror, även om dom fått åka in på garantireparation för sensordamm flera gånger

cykelstöd

Aktiv medlem
Oj, här har de ju trillat in lite förslag. Tack! Får nog börja gräva ner mig lite i kameraträsket, verkar ha hänt en del de senaste åren. G7x ser intressant ut, men saknar sökare? Kanske vänjer man sig dock. Nikon verkar ju ha blivit iskallt?

SocialGimp

Aktiv medlem
Vill ha-varning på Ricoh GR IIIx med den mer gångbara linsen. Större sensor än G7X oxå. Har själv 1" på min ZV-1 vilket kan vara begränsande i vissa situationer men har fördelar när det kommer till video.

Makten

Aktiv medlem
Jag skulle köpa GRIIIx på studs om den haft lutbar skärm. :cautious: Eller Panasonic LX100 II, som har samma "fel".

Vill man ha nåt billigare och relativt litet så tror jag en MFT-kamera med pannkakan 20/1,7 är ett bra val. Det är ett riktigt bra objektiv dessutom. Dessvärre får man stå ut med begränsat användargränssnitt om man vill ha ett så litet kamerahus som möjligt. Inte för att kontroller inte får plats, utan för att tillverkarna vägrar fatta att det inte finns nån koppling mellan önskan om liten kamera och brist på vilja att kontrollera densamma efter eget huvud.

jolov

Aktiv medlem
Dom här är från en ricoh GR jag har i bröstfickan då jag åker snowboard. Gillar att man kan sätta ett förinställt fokusavstånd också, Så att den automagiskt fokuserar på exv oändligheten ifall man bara trycker av och den inte hinner fokusera

Värt att nämna är att Ricohn är lite stökig med menyer osv, men ifall man tar sig tid att ställa in den som man vill ha så kan den vara sjukt effektiv,

71261067-3DCA-4095-9F3F-B788F1E583C8.jpeg
16A3C6C5-F679-4EF5-B60F-7ECE35D0223E.jpeg

DAA1AC98-9674-4C0B-A5DD-C3583C972969.jpeg

Makten

Aktiv medlem
Funderat på att kombinera med ett rack @Makten ? Typ fjällräven/specializeds eller jack the bike rack.

Överför mer vibrationer, men stabilare.

Alt. Typ
Visa bilaga 587543
Vad är det för produkt på bilden du la upp? Inser att man nog kan behöva lit stöd i nederkant om man har tunga saker i väskan. Frågan är om den sticker fram tillräckligt mycket.

jolov

Aktiv medlem
Vad är det för produkt på bilden du la upp? Inser att man nog kan behöva lit stöd i nederkant om man har tunga saker i väskan. Frågan är om den sticker fram tillräckligt mycket.
En spn. Random bild jag hittade

Jag kör en:

Bilagor

• 9CEE94C7-74E7-4D44-8E50-84E353233870.png
    9CEE94C7-74E7-4D44-8E50-84E353233870.png
    123 KB · Besök: 10

Makten

Aktiv medlem
Fick hem Gusti-väskan idag, vilket var jäkla snabbt levererat. Ser finfin ut men är lite mjuk i botten, så jag undrar om man inte skulle vilja ha nån form av hylla/rack under ändå. Bara väskan väger strax under kilot och sen kommer jag ha 1,5 kilo kamera i den.

.A.

Aktiv medlem
Fick hem Gusti-väskan idag, vilket var jäkla snabbt levererat. Ser finfin ut men är lite mjuk i botten, så jag undrar om man inte skulle vilja ha nån form av hylla/rack under ändå. Bara väskan väger strax under kilot och sen kommer jag ha 1,5 kilo kamera i den.
Klipp till liggunderlag och ordna både lite styrsel och dämpning inuti väskan.

Makten

Aktiv medlem
Klipp till liggunderlag och ordna både lite styrsel och dämpning inuti väskan.
Den har redan en vadderad "innerväska". Det är mest att lädret är såpass mjukt att jag tror den kommer sagga ihop lite om man har tunga grejer i den, eftersom all vikt hamnar på fästplattan mitt bakpå. Jag har dessutom en tendens att hamna på stökiga underlag när jag är ute och fotar. 😁

Här kan man cykla ner till exempel. Och vara sjukt nära att klota. 😂

DSCF5773_1500.jpg

SocialGimp

Aktiv medlem
Nå't ännu styvare i botten inuti väskan då? Ngn gammal förvaringslåda i plast som kanske passar?

Annars finns det ingen annan utväg än att du måste köpa en ny kamera. :LOL: Ricoh?

Makten

Aktiv medlem
Nå't ännu styvare i botten inuti väskan då? Ngn gammal förvaringslåda i plast som kanske passar?

Annars finns det ingen annan utväg än att du måste köpa en ny kamera. :LOL: Ricoh?
Verkar enklare att fixa nån liten hylla då, eftersom såna redan finns att köpa. :sneaky: Edit: Gäller bara att hitta en vettig till rimlig peng.

Problemet om man ska styva upp väskan är att bakplattan och botten måste sitta stumt mot varandra. Det duger inte en plastlåda till, om den inte ska vara tjock och tung.

Edit: Sen kommer väskan säkert funka finfint i befintligt skick. Det är bara det att jag har såpass fräsig och tung kamera i den att jag vill att det ska vara så stadigt som möjligt.

SocialGimp

Aktiv medlem
Bara en tanke, menar inte att förstöra alla planerade inköp o lösningar men skadar det inte kameran att ligga o skaka över ett förmodat odämpat framhjul? Det är ju lite rörliga delar i en kamera som jag gissar inte mår så bra när det dammas på över rotmattor.

Duger inte en fanny pack?

Makten

Aktiv medlem
Bara en tanke, menar inte att förstöra alla planerade inköp o lösningar men skadar det inte kameran att ligga o skaka över ett förmodat odämpat framhjul? Det är ju lite rörliga delar i en kamera som jag gissar inte mår så bra när det dammas på över rotmattor.

Duger inte en fanny pack?
Skulle säga att den klarar sig bra, men "damma på" ska man nog undvika. Jag brukar krångla mig fram i maklig takt när det är knöligt, så det är mer stora men relativt långsamma rörelser.

Kör med midjeväska också när jag hojar dedikerat i skogen, men för grus och +ANNAT vill jag ha mer plats och lite snabbare åtkomst. Brukar ha en extra glugg i midjeväskan dock.

Edit: Tror jag ska försöka snickra ihop ett enkelt stöd undertill av en plåtbit med lagom hål för att sätta som styrdistans på gaffelröret.

jolov

Aktiv medlem
Skulle säga att den klarar sig bra, men "damma på" ska man nog undvika. Jag brukar krångla mig fram i maklig takt när det är knöligt, så det är mer stora men relativt långsamma rörelser.

Kör med midjeväska också när jag hojar dedikerat i skogen, men för grus och +ANNAT vill jag ha mer plats och lite snabbare åtkomst. Brukar ha en extra glugg i midjeväskan dock.

Edit: Tror jag ska försöka snickra ihop ett enkelt stöd undertill av en plåtbit med lagom hål för att sätta som styrdistans på gaffelröret.
Isf är nog ett korgfäste enklast.
(1" på bilden, men finns 1 1/8 med)

Bilagor

• 7A61F9E0-271B-4193-981D-5BD861D08CBC.jpeg
    7A61F9E0-271B-4193-981D-5BD861D08CBC.jpeg
    15.6 KB · Besök: 10

Makten

Aktiv medlem
Nu så! Var in hos den lokala nasaren som gav mig ett korgfäste gratis. Sen lite bockande och två skruvar klädda med plastslang. Tror det kan bli bra. Kostnad 0:-. 🥳

väskstöd.jpeg

Edit: Jomenvisst! Det blir liiite bökigare att sätta dit väskan dock, eftersom det krävs att en extra hand trycker in/upp underdelen så att det snäpper fast ordentligt. Men i övrigt tillförs avsevärd stabilitet, även om plåten är i flimsigaste laget. Får duga tills jag hittar nåt fräsigare.

väskstöd2.jpeg

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Tillhör absolut inte kundgruppen för en sådan fin kamera, men som strulputte undrar jag lite hur robust displayen är. Och om man lyckas kvadda den, går den att byta ut eller är det nytt kamerahus som gäller?

SocialGimp

Aktiv medlem
Tillhör absolut inte kundgruppen för en sådan fin kamera, men som strulputte undrar jag lite hur robust displayen är. Och om man lyckas kvadda den, går den att byta ut eller är det nytt kamerahus som gäller?
Har ingen aning faktiskt men eftersom jag gillar att lägga mig i så... Min flippeliflipp-skärm på min lilla ZV-1 är ganska robust och fått ganska mkt stryk vid det här laget. Inga problem alls o jag gissar att byggkvalitén på den nya Sonyn inte är sämre.

Mkt går väl att reparera på kameror annars o knäcker man till den där displayen så gissar jag att det går att byta ut delar till ett pris. En försäkring kan ju dock vara på sin plats om man vet att man är fumlig.

ol__

Aktiv medlem
Skrev här för ett tag sen om vidvinkelglugg för mft. Fick tips här om Panasonic 9mm f/1.7 som jag fastnade för och tänkte köpa, men det har inte blivit än. Men så dök funderingen upp: vill jag ha zoom? Och ett olympus 7-14 m f/2.8 pro, beggat för något mindre peng än ovan nämnda, är det ett vettigt köp?

Ping @Sambal Oelek som jag minns hade koll på mft-vidvinklar :)

Makten

Aktiv medlem
Skrev här för ett tag sen om vidvinkelglugg för mft. Fick tips här om Panasonic 9mm f/1.7 som jag fastnade för och tänkte köpa, men det har inte blivit än. Men så dök funderingen upp: vill jag ha zoom? Och ett olympus 7-14 m f/2.8 pro, beggat för något mindre peng än ovan nämnda, är det ett vettigt köp?

Ping @Sambal Oelek som jag minns hade koll på mft-vidvinklar :)
Zoomen är tre gånger så dyr och fyra gånger så tung. När och hur har du tänkt använda den?

Personligen tycker jag att ultravidvinkel är nåt man tröttnar på ganska snart. Det är oerhört svårt att hitta motiv som blir intressanta på riktigt, även om en viss "wow"-faktor alltid infinner sig. Och det är väl den som lockar kanske. Med en zoom blir det i alla fall mer mångsidigt, men frågan är om inte ~10-20 mm är vettigare än 7-14.

Edit: Här finns en lista med alla MFT-gluggar så man inte missar nåt: https://lesdeuxpiedsdehors.com/en/micro-4-3-mft-lenses/

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
jag fotar rätt mycket med ultravidvinkel. Zoom då (med 8-18), eller med telefonen som har fast motsvarande 13mm brännvidd.
Skulle jag haft olympus och inte brytt mig så mycket om vikten hade jag köpt 8-25'an utan att blinka och den hade nog suttit på konstant nästan 😀 men tycker den är lite tung och passar inte de mindre husen speciellt bra. Det gör inte 8-18 heller iofs men den är något bättre (ganska lätt framförallt).
Men å andra sidan, om du funderar på 7-14/2.8 så är den större och tyngre än 8-25'an också 😀 den är nog bra, men jag hade nog stört mig något på storlek/vikt samt att det "bara" är 2x zoom, och personligen är inte ljusstyrkan ett krav utan snarare en belastning.

2022-11-05 22_32_53-Compact Camera Meter — Mozilla Firefox.png
https://camerasize.com/compact/#835.469,835.993,835.659,835.96,ha,t

Har funderat många ggr på den här 9-18, den har fått lite blandade recensioner och har en sådan switch för att "fälla ut" den, så det har gjort att jag skippat den, men många är väldigt nöjda med den också.

Det har jag märkt nu att ultravidvinkel är en svår optik att göra. Oavsett sensorstorlek så blir alltid de objektiven stora och tunga om de ska vara bra också. Det var en parentes. Men hur som helst, jag föredrar zoom. Sålde just min Laowa 7.5mm för jag har inte använt den på flera år 😀

MartinRF

Aktiv medlem
Påminner mig om att jag vandrade runt i Beijing en hel vinterdag för drygt tio år sedan med vidvinkelzoom -- ett utmärkt val den dagen.

/Martin

Topp