[OT] Happy Foto - visa din kamera, frågor, tips m.m.
Förstår poängen med att ge släktingar möjlighet att digitalisera bilder, den biten försvinner förstås i praktiken om man avfotograferar. Kanske behöver man se till helheten, och till hur stor mängd bilder det handlar om. Är det bara några hundra bilder du själv vill digitalisera, och för begränsad efterbearbetning (JPEG vs RAW), så kanske tidsaspekten inte är så kritisk och det blir jättebra med en enkel filmscanner. Men då skulle jag hoppat över den nivån som du först länkade och skaffat nån av modellerna från Plustek, det ligger t ex en 8200i på Blocket för 2300 spänn just nu.Tack för ett utförligt svar. Inser att det är mycket individuellt vad som duger i kvalitet. Jag har en systemkamera (Nikon D7000) dock inget macro objektiv. Tanken var dock att låta scannern vandra runt i släkten och min kamera tänkte jag inte låna ut. Kommer det funka med mobilkamera av den bättre sorten?
En förstoringsapparat från blocket var smart.. tack för det tipset!
Med fler bilder än så att digitalisera själv skulle jag värderat tiden och arbetsflödet högt och valt avfotografering, även om jag inte hade behövt RAW. Ett enkelt macroobjektiv kan du ju sälja efteråt, om du inte rent av upptäcker att det är kul att plåta små saker. 🙂 Till släkten hade jag i så fall skaffat en enkel filmscanner också.
Det du säger om kvalitetskrav tror jag är en viktig del. För väldigt många kommer det att räcka alldeles utmärkt med avfotografering med en bra mobil, det finns smidiga dedikerade appar som hjälper till. Andra kommer inte att vara nöjda med mindre än resultatet från en professionell trumscanner för 100'+ kr. För min del är det ett medvetet val att lägga ribban just där jag har gjort. Det ger rimligt stora filer där digitaliseringen i praktiken inte är en begränsande faktor när man betraktar bilderna på datorskärm / projektor / mobil. Det ger även mig eller efterkommande bra möjligheter till efterbearbetning.