[OT] Happy Foto - visa din kamera, frågor, tips m.m.

Latmask

Aktiv medlem
Tack för ett utförligt svar. Inser att det är mycket individuellt vad som duger i kvalitet. Jag har en systemkamera (Nikon D7000) dock inget macro objektiv. Tanken var dock att låta scannern vandra runt i släkten och min kamera tänkte jag inte låna ut. Kommer det funka med mobilkamera av den bättre sorten?
En förstoringsapparat från blocket var smart.. tack för det tipset!
Förstår poängen med att ge släktingar möjlighet att digitalisera bilder, den biten försvinner förstås i praktiken om man avfotograferar. Kanske behöver man se till helheten, och till hur stor mängd bilder det handlar om. Är det bara några hundra bilder du själv vill digitalisera, och för begränsad efterbearbetning (JPEG vs RAW), så kanske tidsaspekten inte är så kritisk och det blir jättebra med en enkel filmscanner. Men då skulle jag hoppat över den nivån som du först länkade och skaffat nån av modellerna från Plustek, det ligger t ex en 8200i på Blocket för 2300 spänn just nu.

Med fler bilder än så att digitalisera själv skulle jag värderat tiden och arbetsflödet högt och valt avfotografering, även om jag inte hade behövt RAW. Ett enkelt macroobjektiv kan du ju sälja efteråt, om du inte rent av upptäcker att det är kul att plåta små saker. 🙂 Till släkten hade jag i så fall skaffat en enkel filmscanner också.

Det du säger om kvalitetskrav tror jag är en viktig del. För väldigt många kommer det att räcka alldeles utmärkt med avfotografering med en bra mobil, det finns smidiga dedikerade appar som hjälper till. Andra kommer inte att vara nöjda med mindre än resultatet från en professionell trumscanner för 100'+ kr. För min del är det ett medvetet val att lägga ribban just där jag har gjort. Det ger rimligt stora filer där digitaliseringen i praktiken inte är en begränsande faktor när man betraktar bilderna på datorskärm / projektor / mobil. Det ger även mig eller efterkommande bra möjligheter till efterbearbetning.

Pepperazzi

Aktiv medlem
Nu fick jag ju lite pepp på att bygga ljuslåda för att scanna farsans gamla negativ från 60-70-talet.
Reprostativ fick jag för ett tag sen av någon som tänkte slänga, någon enkel negativhållare ska väl gå att snickra ihop, och avlagda skärmar ligger lite här och var.
Nu hittar jag såklart inte negativpärmen istället...

Latmask

Aktiv medlem
Nu fick jag ju lite pepp på att bygga ljuslåda för att scanna farsans gamla negativ från 60-70-talet.
Reprostativ fick jag för ett tag sen av någon som tänkte slänga, någon enkel negativhållare ska väl gå att snickra ihop, och avlagda skärmar ligger lite här och var.
Nu hittar jag såklart inte negativpärmen istället...
Dedikerad ljuslåda är lågprioriterat imho, iaf för själva digitaliseringen. Sen är det såklart trevligt för att få en överblick och selektera. Reprostativ är bra men inte nödvändigt, negativhållaren är i praktiken det mest kritiska imho. Filmen behöver ligga platt med minimal buktning, utan risk för skador, och med ett smidigt arbetsflöde. Ett lätt sätt är ju att göra som jag gjort, använda en befintlig hållare från en scanner. Annars finns gott om dedikerade produkter i stil med denna, om än litet lyxig och kostsam. :cool:

Senast ändrad:

Pepperazzi

Aktiv medlem
Om man vill köpa ny Windows-dator av bärbar modell för bildbehandling i Lightroom, vad ska man sikta på idag, om man helst vill hålla sig under 10k?

Edit: Dator ska delas med fru som vill korstesta programmering från äppelmiljö.

Senast ändrad:

Källis

Aktiv medlem
Ny mobilofån, Google Pixel 7 Pro 👌
1673779449936.jpg
1673792015827.jpg
PXL_20230118_153551063-01.jpeg
PXL_20230118_154051911-01.jpeg
PXL_20230118_154815200-01.jpeg
1674137927469.jpg
1675175786844.jpg
PXL_20230124_140647796-01.jpeg

ol__

Aktiv medlem
Vem orkar regga sig på fler forum? 😋 Här kommer mer kamerafunderingar:

Efter lite bollning här så köpte jag en Lumix GX9 för ett drygt år sen. Ersatte då min stora Pentax K3. På många sätt väldigt nöjd. Knäppt ett antal kanonbilder, och kameran är lätt att dra med sig. Men... jag saknar "systemkamerakänslan". Saknar ett ordentligt grepp och jag använder sällan sökaren utan tittar mest på skärmen.
Kanske är känslan jag söker egentligen något som är svårt att uppnå med spegellöst system? Men jag kom på att jag kan ju faktiskt skaffa flera hus. Varför har jag inte tänkt på det förr? Komplettera med ett större hus, och kanske till och med byta ut GX9an mot något mindre? Är detta vettiga idéer?

Jag skulle då vilja ha ett större hus med stort skönt grepp och riktigt bra sökare. Vädertätning och möjlighet till object tracking (hålla kvar fokus på barn och djur i rörelse) är klart intressant. I övrigt känns det som att de flesta nyare kameror som är medel eller bättre har tillräckligt med funktioner för mig.

Jag kollar begagnat. Lumix G9 och G80/G85 verkar ju bra. G9 något högt i pris bara. GH5 ser man ibland till OK pris, men jag tolkar att denna är ganska fokuserad till video? Det är stillbilder som gäller för mig. G7 har jag sett billigt vilket kan vara ett sätt att prova konceptet med flera hus, men den är inte väderskyddad, lite färre mpix m.m.
Olympus har säkert också, men där har jag inte läst in mig. Har bara kännts naturligt att kolla Panasonic när nuvarande system och objektiv är det.

Vad tänker ni? 😊

N_sandstrom

Aktiv medlem
Får man smyga in mobiltelefoner här i tråden?

Det börjar bli dags att uppgradera till någon slags Android.
Alla är nog bra nog för vardagligt bruk och vardagligt fotande (90% hänger ändå på inbyggda efterbehandlingen) men det som verkigen kan skilja är actionfoto på MTB/skidåkning/katter. Och just här är det svårt att hitta exempelbilder.

Jag har hittils vart väldigt nöjd med min Samsung Galaxy S9.
Double-tap på powerknappen, vänta en sekund, håll inne volymknappen för att starta ett burst shot.
Och jämfört med samtida telefoner blev bursts rätt bra.

"Tid till första burst-fotot" är en rätt viktiig egenskap, och många jag klämt på i butiker kräver en del klickande i UI för att komma hit.

Men läser jag på om nya Samsung (s21/s22) så verkar det generellt sägas att dom ligger långt efter när det kommer till rörliga objekt.

Vad finns det för snabba alternativ där ute?

Höjdskräck

Aktiv medlem
Vem orkar regga sig på fler forum? 😋 Här kommer mer kamerafunderingar:

Efter lite bollning här så köpte jag en Lumix GX9 för ett drygt år sen. Ersatte då min stora Pentax K3. På många sätt väldigt nöjd. Knäppt ett antal kanonbilder, och kameran är lätt att dra med sig. Men... jag saknar "systemkamerakänslan". Saknar ett ordentligt grepp och jag använder sällan sökaren utan tittar mest på skärmen.
Kanske är känslan jag söker egentligen något som är svårt att uppnå med spegellöst system? Men jag kom på att jag kan ju faktiskt skaffa flera hus. Varför har jag inte tänkt på det förr? Komplettera med ett större hus, och kanske till och med byta ut GX9an mot något mindre? Är detta vettiga idéer?

Jag skulle då vilja ha ett större hus med stort skönt grepp och riktigt bra sökare. Vädertätning och möjlighet till object tracking (hålla kvar fokus på barn och djur i rörelse) är klart intressant. I övrigt känns det som att de flesta nyare kameror som är medel eller bättre har tillräckligt med funktioner för mig.

Jag kollar begagnat. Lumix G9 och G80/G85 verkar ju bra. G9 något högt i pris bara. GH5 ser man ibland till OK pris, men jag tolkar att denna är ganska fokuserad till video? Det är stillbilder som gäller för mig. G7 har jag sett billigt vilket kan vara ett sätt att prova konceptet med flera hus, men den är inte väderskyddad, lite färre mpix m.m.
Olympus har säkert också, men där har jag inte läst in mig. Har bara kännts naturligt att kolla Panasonic när nuvarande system och objektiv är det.

Vad tänker ni? 😊
I video-världen är det vanligt att rigga upp kameror med bur o grepp e t c. Om det bara är greppet det faller på så kanske det räcker även om det är kul med fler prylar/kameror?
eyJrZXkiOiJzdG9yZV84NmFmYjlkNS0yMjY4LTRmOGItYTc2Mi1iZDRlY2I1ZGZkNzlcL2ltYWdlc1wvaXBYM0tPdkR1aGMzcmNlMTY2MzM0MzIzNC5wbmciLCJlZGl0cyI6eyJyZXNpemUiOnsid2lkdGgiOjEwMjQsImhlaWdodCI6MTAyNCwiZml0IjoiaW5zaWRlIn19fQ==

Edit:
En sån här borde väl få din Lumix att kännas som en KSP 38:a? :LOL:
shopping

Rattnalle

Aktiv medlem
Får man smyga in mobiltelefoner här i tråden?

Det börjar bli dags att uppgradera till någon slags Android.
Alla är nog bra nog för vardagligt bruk och vardagligt fotande (90% hänger ändå på inbyggda efterbehandlingen) men det som verkigen kan skilja är actionfoto på MTB/skidåkning/katter. Och just här är det svårt att hitta exempelbilder.

Jag har hittils vart väldigt nöjd med min Samsung Galaxy S9.
Double-tap på powerknappen, vänta en sekund, håll inne volymknappen för att starta ett burst shot.
Och jämfört med samtida telefoner blev bursts rätt bra.

"Tid till första burst-fotot" är en rätt viktiig egenskap, och många jag klämt på i butiker kräver en del klickande i UI för att komma hit.

Men läser jag på om nya Samsung (s21/s22) så verkar det generellt sägas att dom ligger långt efter när det kommer till rörliga objekt.

Vad finns det för snabba alternativ där ute?
Jag vet inte hur det är original men jag hade rätt nyss en S9 och tyckte den medföljande kameran var lite sådär, men med Googles kamera tog den förträffliga bilder dock med längre tid till första bilden. Men den kunde ta många riktiga foton i snabb serie som sedan bearbetades i bakgrunden utan att störa fotandet.

Så utifrån det hade en Pixel legat bra till om jag letade Android.

Nu blev det en iPhone här istället och avsaknaden av en motsvarande knapp-genväg för kameran är inte helt optimalt med handskar…

ol__

Aktiv medlem
I video-världen är det vanligt att rigga upp kameror med bur o grepp e t c. Om det bara är greppet det faller på så kanske det räcker även om det är kul med fler prylar/kameror?
eyJrZXkiOiJzdG9yZV84NmFmYjlkNS0yMjY4LTRmOGItYTc2Mi1iZDRlY2I1ZGZkNzlcL2ltYWdlc1wvaXBYM0tPdkR1aGMzcmNlMTY2MzM0MzIzNC5wbmciLCJlZGl0cyI6eyJyZXNpemUiOnsid2lkdGgiOjEwMjQsImhlaWdodCI6MTAyNCwiZml0IjoiaW5zaWRlIn19fQ==

Edit:
En sån här borde väl få din Lumix att kännas som en KSP 38:a? :LOL:
shopping
Just ja, påmonterat handtag funderade jag ju på en gång. Löser inte sökargrejen, men kanske ska ta ett tankevarv där.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Jag vet inte hur det är original men jag hade rätt nyss en S9 och tyckte den medföljande kameran var lite sådär, men med Googles kamera tog den förträffliga bilder dock med längre tid till första bilden. Men den kunde ta många riktiga foton i snabb serie som sedan bearbetades i bakgrunden utan att störa fotandet.

Nu blev det en iPhone här istället och avsaknaden av en motsvarande knapp-genväg för kameran är inte helt optimalt med handskar…
Den är ju lite sådär nu, när den är 5 år gammal, men ny tycker jag den var supervass :p

Men med "medföljande kamera" så antar jag att du pratar mjukvara, inte faktiskt kamera?

Höjdskräck

Aktiv medlem

Går ju att rigga allting idag, inkl mobiler med handskvänlig avtryckare komplett med anamorfisk lins.
1675630451611.jpeg

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Den är ju lite sådär nu, när den är 5 år gammal, men ny tycker jag den var supervass :p

Men med "medföljande kamera" så antar jag att du pratar mjukvara, inte faktiskt kamera?
Ja precis, mjukvara. Och med annan sådan tycker jag ändå den levererat bra bilder även nu i närtid.

Färskt exempel från i våras:
F14F83EE-6494-4938-89E1-972538255D73.jpeg

Rattnalle

Aktiv medlem
Går ju att rigga allting idag, inkl mobiler med handskvänlig avtryckare komplett med anamorfisk lins.
Visa bilaga 606881
Det jag saknar är alltså att kunna starta appen med knapp från låst telefon. Det verkar Apple inte tillåta var jag lyckats lista ut än. Väl förbi det funkar ju volymknapparna rätt bra som avtryckare men då är handsken som regel redan av för att komma åt kameraappen…

N_sandstrom

Aktiv medlem
Ja precis, mjukvara. Och med annan sådan tycker jag ändå den levererat bra bilder även nu i närtid.

Färskt exempel från i våras:
Visa bilaga 606888
Det där är en halvmulen dag i berg. Alla kameror tar magiska bilder i dom förutsättningarna, annars är det definitivt dags att skrota dom :p

Men det är inte pga kameran allena som jag ska byta telefon. Jag vill bara inte råka på något som inte levererar vad jag är van vid idag.

TBone

Aktiv medlem
Det jag saknar är alltså att kunna starta appen med knapp från låst telefon. Det verkar Apple inte tillåta var jag lyckats lista ut än. Väl förbi det funkar ju volymknapparna rätt bra som avtryckare men då är handsken som regel redan av för att komma åt kameraappen…
Man kan lägga in olika funktioner, inkl att öppna kameran, för dubbel- eller trippel-”klick” på telefonens baksida.

Latmask

Aktiv medlem
Något som mest var tänkt som ett snabbt test för att se om/hur det funkade slutade med ett 150-tal avfotade diabilder. Resultat över förväntan ändå, trots den lite improviserade setupen.

Visa bilaga 606651
Kul! Litet lurigt bara, tänker jag, med den där plastburken. Med filmen så nära burkens yta riskerar ju repor, fingeravtryck, damm etc på burkens yta att bli skarpa genom filmen... :unsure:

jolov

Aktiv medlem
Justeja, det har jag ju faktiskt aktiverat nu när du säger det. Rätt blandat hur bra jag lyckas få det där att funka, kanske skalet som spökar.
nä, det fungerar bara riktigt dåligt 😂
En sån funktion som mest leder till frustration.

Hade varit toppen om typ dubbeltryck på volymknapp hade kunnat öppna kameran

N_sandstrom

Aktiv medlem
nä, det fungerar bara riktigt dåligt 😂
En sån funktion som mest leder till frustration.

Hade varit toppen om typ dubbeltryck på volymknapp hade kunnat öppna kameran
Dubbeltryck på powerknappen öppnar ju kameran på min gamla S9, och ännu ett dubbeltryck växlar mellan främre/bakre kamera.
Med den medföljande appen altså.
Det är den jag kommer vilja nytt efter, för det är den som används 90% av gångerna.

RN

Aktiv medlem
Min Olympus EM 5 har börjat jävlas på riktigt. Startar, kan ta en bild, kameran låser. Stänger av, startar, kan ta en bild osv. Förut var det lite irriterande och det hände en tre-fyra bilder men nu slutar det inte (plåtade måne i lördags, efter 7 bilder lessnade jag).
Är det någon som har en aning om vad rep kan gå på? Olympus rep-portal ligger nere för reparation så jag kan inte kolla med dem.

Höjdskräck

Aktiv medlem
Min Olympus EM 5 har börjat jävlas på riktigt. Startar, kan ta en bild, kameran låser. Stänger av, startar, kan ta en bild osv. Förut var det lite irriterande och det hände en tre-fyra bilder men nu slutar det inte (plåtade måne i lördags, efter 7 bilder lessnade jag).
Är det någon som har en aning om vad rep kan gå på? Olympus rep-portal ligger nere för reparation så jag kan inte kolla med dem.
Factory reset?

Azog

Aktiv medlem
Jag råkade ut för samma.

Det slutade med att jag köpte en Panasonic, tyvärr. ☹️

Har dock inte kontaktat Olympus så kan inte bidra med mer än delad misär.

Freddye

Aktiv medlem

Jag har gjort en genväg med den här funktionen.
Först ”laddar” man kameran genom att klicka på genvägen, sen är det bara att klicka på den övre volymknappen så startar kameran. Fungerar både i låst och olåst läge.
När kameran har öppnats fungerar volymknappen som vanligt tills den "laddas" igen.
Genvägen går att lägga på hemskärmen som en ”app”

Länk:

Mvh

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Jag råkade ut för samma.

Det slutade med att jag köpte en Panasonic, tyvärr. ☹️

Har dock inte kontaktat Olympus så kan inte bidra med mer än delad misär.
Gräset är alltid grönare på andra sidan. Jag håller på att bli fnoskig på min Olympus E-P7 som jag haft i nån månad. Bildstabiliseringen verkar ha nån slags inbyggd slumpgenerator som gör det omöjligt att veta om bilderna tänker bli skarpa eller inte. Ofta blir resultatet sämre med än utan stabilisering. Helt sjukt.

jolov

Aktiv medlem
Jag är så sugen på ricoh gr3x

Men vill ändå vänta och se om det dyker upp en uppgradering av den eller fuji x100 under våren 😂

Skogling

Aktiv medlem
Jag är så sugen på ricoh gr3x

Men vill ändå vänta och se om det dyker upp en uppgradering av den eller fuji x100 under våren 😂

Jag hade den första "Grisen". Analog sak 1997. Trevlig liten skarp kamera. Men bilderna blev lite "mjölkiga". Och den mjölkigheten verkar finnas kvar i de nya digitaliserade varianterna.

Det stod mellan Ricoh och Fujifilm X-E4 för mig. Det blev den senare. Lite större men ack så kameramässig och välbygd.

Skall testa det ordentligt i helgen. Och speciellt nyfiken är jag på 56:an f/1,2.

Återkommer.

Senast ändrad:

jolov

Aktiv medlem
Jag hade den första "Grisen". Analog sak 1997. Trevlig lite skarp sak. Men bilderna blev lite "mjölkiga". Och den mjölkogjeten verkar finnas kvar i de nya digitaliserade varienaterna.

Det stod mellan Ricoh och Fujifilm X-E4 för mig. Det blev den senare. Lite större men ack så kameramässig och välbygd.

Skall testa det ordentligt i helgen. Och speciellt nyfiken är jag på 56:an f/1,2.

Återkommer.
Jo, jag har en GR I och GR II, men är mer en 40-50mm person än en 28, egentligen :)

Har en xt3 med 35 f2 och 23 1.4 som "liten"
Kamera nu. Jag gillar den då man kan tweaka inställningarna så pass mkt att jag kan få ett resultat nära nog som jag vill ha det utan att behöva starta upp LR/PS

Skogling

Aktiv medlem
Fujifilm X-E4 med Fujinon 56mm /f1.2. (84mm) Sista bilden fotad med 16 mm / f.4.(24mm)
Trevlig kombo. Ser fram emot att få fota street och resebilder också. 👌

Bilagor

• 2023_0219_14403400.jpg
    2023_0219_14403400.jpg
    262.3 KB · Besök: 39
  • 2023_0219_14401000.jpg
    2023_0219_14401000.jpg
    190.9 KB · Besök: 38
  • 2023_0217_19395100.jpg
    2023_0217_19395100.jpg
    714.3 KB · Besök: 39
Senast ändrad: