Makten
Aktiv medlem
[OT] Happy Foto - visa din kamera, frågor, tips m.m.
Anders H sa:Konstigt att ingen nämner Fujifilm som ett spegellöst alternativ. De har lyckats otroligt bra med sin sensor fast den är i APS-C-format och gör bättre optik än de flesta. Med mina Fujikameror tar jag trista bilder med helt överlägsen bildkvalité.
Jo, nu när du säger det så hade jag nog valt ett Fuji-system om jag skulle köpa APS-C-kamera. Fuji, Olympus och Leica är i min mening de kameratillverkare som verkligen fattat hur en trevlig kamera ska kännas. Visst, Pentax, Canon och Nikon vet också men gör alldeles för stora kameror eftersom de tycks tro att bra bildkvalitet bara eftersöks av personer som måste ha en miljard knappar och fotar med skitlånga teleobjektiv (största ergonomiska anledningarna för stort kamerahus).
Sambal Oelek sa:Jaha... Ingen som tänkt på denna då. Skulle sitta fint om jag vann på lotto...
...men tills vidare får jag mig med mina Olympus & Panasonic hus.
Hade hellre valt en Fuji GFX 50S som är billigare och har ljusstarkare objektiv, med samma sensorstorlek. Den har dessutom vinklingsbar skärm, något som jag knappt kan leva utan numera.
Hasselbladaren har fått rätt mycket kritik för att vara slö och lite knepig. Snygg är den ju dock:-)
------------
Om jag bara orkade så skulle jag fota analogt mellanformat hela tiden. Men dels är kamerorna ofta gigantiska, samt att det där med filmframkallning kräver att man har rutinen inne. Annars blir det bara jobbigt. Det trevliga är att det är rätt billigt. Den här kolossen ligger i en låda nånstans. Bara sökarprismat väger ett halvt kilo:-S