[OT] Happys båtforum

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Visst är de svarta fälten fönster? Vet att flipper haft problem med att de släpper i limningen. Svårt att kolla kanske.

Annars tror jag det är en väldigt fin båt som borde gå tyst och fint i "familjefart" med den motorn.

Kolla att propellern och riggen inte har spår av grundkänning. Serviceprotokoll osv undrar jag om det inte är digitalt på Mercury nu.

Bra med omålat skulle jag säga, färgerna som finns nu tillför inget direkt. Bättre att tvätta regelbundet - du får väl bada i värsta fall :)
 

Stumpy

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Frågan är om du köper av företaget, eller om de bara förmedlar uppdraget. Oavsett, så vill de nog inte smutsa ner sitt rykte genom att blåsa någon.
 

H.

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Frågan är om du köper av företaget, eller om de bara förmedlar uppdraget. Oavsett, så vill de nog inte smutsa ner sitt rykte genom att blåsa någon.
De är väl förmedlare, men det är ju absolut en bra fråga som nog har betydelse rent juridiskt om något skulle hända.

Visst är de svarta fälten fönster? Vet att flipper haft problem med att de släpper i limningen. Svårt att kolla kanske.

Annars tror jag det är en väldigt fin båt som borde gå tyst och fint i "familjefart" med den motorn.

Kolla att propellern och riggen inte har spår av grundkänning. Serviceprotokoll osv undrar jag om det inte är digitalt på Mercury nu.

Bra med omålat skulle jag säga, färgerna som finns nu tillför inget direkt. Bättre att tvätta regelbundet - du får väl bada i värsta fall :)

Tack för input. Japp, skrovfönster på sidan, kan ju kolla genom att trycka på dem inifrån, ser ju ut att vara limmade från utsidan.

Bra poäng att kolla lite extra på motorn om man lyfter upp den.

Båttvätt finns i Vaxholm så det är inte så långt att åka. Funderar även på om skrovduk kan vara vettigt att använda? Ser lite muppigt ut men det kanske man kan leva med.
 

mattel

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Ja, det var en fantastisk morgon över Trälhavet imorse! Fast jag fick nöja mig med att njuta från land...

Själv ska jag iväg och kolla/provköra denna idag:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/flipper_640_dc__mercury_verado_200_hk_2013/97446243

Vad ska man kolla på? De har båtlyft så man kan kolla skrovet, och det ska aldrig ha varit målat, så det borde väl gå hyfsat att se om det finns några skador undertill. Motorn, ska man bara testköra och kolla serviceprotokoll eller ger det något att typ kolla innanför kåporna? Hur kollar man att styrning, trimplan mm funkar som det ska?
Den ser fin ut med passande (inte i underkant) motor.
Be att få en genomgång av båten av säljaren så att allt fungerar (blåtandstereo, kapell, lanternor, ev bogpropp/ankarspel, länspump, självläns, trimplan, allt med el osv). Känn på styrningen så den går smidigt och kolla så den inte läcker (hur man nu gör det när allt är avtorkat), samma gäller kring trimplan och läckage. När du provkör, lyssna efter oväntade ljud eller vibrationer och hur gasreglage känns (trögt/smidigt/glapp?).

Ang motor.. Det enda jag ser om jag tar av kåporna är att det ser rent ut, så för mig är det mer serviceprotokoll som blir en 'försäkran' att det är OK.
 

Belse

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Min står på land sedan i lördags, började bli lite kallt i vattnet för att åka vattenskidor nu...




P_20210925_183512.jpg
P_20210925_111732.jpg

P_20210920_180521.jpg
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
När man köper via en handlare, förmedlingsuppdrag eller ej, så åker de på samma ansvar som om du köpte den av dem. Och oftast brukar det ju vara garantier som är ett av argumenten.

När det gäller äldre båtar brukar det ofta finnas friskrivningsklausuler typ att båten säljs som renoveringsobjekt om en är äldre, även om skicket är ok.
 

NON

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Apropå renoveringsbehov och gamla plastbåtar:
Visa bilaga 480587

Finns lite att göra på denna innan den kommer i sjön igen :)
Kör igång med lite rubbing bara så ger det sig självt! Tog själv hem båten igårkväll. Hade glömt hur stor plats den tar.. och hur mycket som är kvar att fixa. :)

Mest kosmetiskt dock, förutom det behöver jag montera tillbaka drevet och montera den nypolerade propellern, byta lite slangklämmor på kylarslangarna och byta torrspruckna, 15 år gamla bränsleslangar mellan fasta tanken och utombordaren. Tvätta kapellet och montera det.. och.. och.. ja det verkar vara en del trots allt.
Är väl bara i med dyvikan och köra.

Mot alla odds så sjösatte vi båten i slutet av augusti med ny akterspegel, lite gelcoat, påhängsmotor istället för inombordare osv, osv... :

1632736321589.png


Så vi håller nog ut ett par veckor till innan vi plockar upp båten och fortsätter med renoveringen.
 

Bilagor

  • 1632736829510.png
    1632736829510.png
    310.2 KB · Besök: 21

MartinRF

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Jag lyckades lura upp sambon i ottan på söndagsmorgonen för att se på soluppgången (fiska) på Saxarfjärden, även Trälhavet visade sig från sin dimmiga sida. Ingen fisk på kroken dock.
Själv vädrade jag en kamrat och alla segel utom stormfocken under eftermiddagen. Jo, det var många ute på sjön. Sundet mellan Ingarö och Älgö påminde om Essingeleden...
Jag hade inte sinnesnärvaro/tid att plocka fram kamera så det får bli GPS-track istället.
210926_söndagssegling.png

/Martin
 

H.

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Jaha. Jag har inte köpt båt idag...

Allt såg övarlag fint ut, en Flipper-dekal var trasig, Kardborren på baksidan av en ryggdyna i U-soffan var slut och hastighetsmätaren funkade inte. Säljaren menade på att hastighetsmätaren kan ha strulat pga skit/påväxt i pivotröret. Vet inte om det stämmer men jag köper resonemanget, borde i värsta fall bara handla om en smärre kostnad när man lämnar in på service. Dynan får man väl köra lite syslöjd på så går det att hantera och en dekal är kanske ingen dealbreaker.

Det som däremot gjorde mig osäker var att jag tyckte den gick för dåligt. Den borde i idealfall toppa ur på 40+ knop, men stannade på 35.

image.png.73a7b16ebb5ebb36779e4c9b7b53da10.png


Jag frågade säljaren om den var ren under och det slutade med att vi lyfte upp den och kollade och den såg ju fin ut.

Dock var propellern inte original utan den hade 20"-stigning. Fast det borde ju ge högre toppfart om bara motorn orkar vifta runt den.

Hur som så blev säljaren själv så tveksam så när jag åkte hem så såg jag att han satte sig i båten och drog ut på en testrunda till. Då kom den upp i 39.8, han trimmade upp motorn mycket mer än jag gjorde.

Så. Vad tror ni. Är motorn något att oroa sig för då? 3 knop under spec på slutet av säsongen är kanske inte konstigt?

Hur stor inverkan har propellern?
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Tänkte du på hur mycket motorn varvade på fullgas?

Det vore lite intressant att veta varför det inte sitter original propeller.
 

NON

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Propeller, både stigning, utformning och antal blad har stor inverkan! Att tappa tre knop pga slem på botten är fullt normalt.
 

H.

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Propeller, både stigning, utformning och antal blad har stor inverkan! Att tappa tre knop pga slem på botten är fullt normalt.

Propellern som satt på var samma utformning (tre-blad har jag för mig) och tillverkare, om jag fattade säljaren rätt var det enbart stigningen som skiljde från standard.

Men vad skulle vinsten vara att gå ifrån originalpropellern? Lägre varvtal vid marsch-fart?

Botten var halvhjärtat tvättad. Betydligt renare är det mesta, men det satt några havstulpaner här och där. Dock inga mängder och inget sjögräs eller slem direkt.
 

Lindahl195

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Är knopmätaren en modell med rör i vattnet behöver du inte ens titta på den. Gps gäller 🙂

3 knop under spec kan absolut ha med påväxt att göra. Mest intressant varför stigningen är bytt? För stor stigning oc motorn får jobba hårt hela tiden.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Ja ett par knop är inget konstigt. Brukar få tillbaka fem knop när jag maskintvättar en riktigt påväxt botten och då är det ändå en och annan tulpan kvar.
 

H.

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Det kanske blir båtköp trots allt. Fick ner priset lite till och säljaren intygade att motorn varvade som den skulle och nådde som sagt ganska nära toppfarr när han trimmade upp max.

Blir till att grubbla ikväll.

Sen är det bara allt runtomkring. Vilket försäkringsbolag rekommenderas? Samma som hemförsäkringar mm eller ska man ha dedikerade nisch-bolag?
 

Stumpy

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Har samma försäkringsbolag på båten som på huset, för att slippa eventuellt strul om något händer under vinterförvaring på tomten.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Jag har bara haft nischbolag. Atlantica nu och Svedea tidigare. Inbillar mig att de är proffs på båtar och att det blir enklare om man råkar ut för något, men har inte behövt nyttja dem så det säger kanske inte så mycket. De flesta jag känner som har annat än enklare båtar har nischbolag.

Det går ju att labba lite med propeller och höra runt t.ex. på Flipperklubbens eller om det finns någon modellspecifk facebooksida vad andra har för propellrar. I teorin borde du få högre toppfart med högre stigning som sagt, och kanske lite lägre varv vid marchfart på bekostnad av att den inte kommer upp i plan lika snabbt med mycket last. Fast flipprarna brukar inte ha så tydlig planingströskel.
 

NON

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
I teorin borde du få högre toppfart med högre stigning som sagt, och kanske lite lägre varv vid marchfart på bekostnad av att den inte kommer upp i plan lika snabbt med mycket last. Fast flipprarna brukar inte ha så tydlig planingströskel.
Jag skulle säga tvärtom. En större stigning ger lite högre marschfart vid samma varvtal men eftersom att motorn inte orkar varva ur den så sjunker toppfarten något.
 

perzzon

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Det hela hänger väl på vad orginalproppen var optimerad för.
Om den var optimerad för marchfart borde det gå att plocka hem lite mer på topp med sämre march och acceleration som kostnad eller?
Mvh blåbär.
 

JojjeM

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Och med större stigning borde den väl bli känsligare för påväxt och tappa toppfart snabbare när det börjar gå tyngre?

Själv har jag aldrig ens testat toppfart på två säsonger, men man bryr sig ju lite mindre med en billig båt :)

/Johan, ett till blåbär
 

rouster

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Toppfart på en båt är ju inte så intressant om man inte skall resja. Speciellt inte med en sån båt. Man vill ju nå så bra bränsleekonomi som möjligt vid lämplig marchfart. Ibland innebär det en fyrbladig propeller. Det är verkligen en djungel att hitta propeller om man vill optimera.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Högre toppfart under optimala förhållanden är ju inte det propellern båten säljs med är tänkt för, och det är nog rätt få som verkligen har det behovet också. Man kan ju tro att båtar som säljs "från fabrik" med motor har ett rätt väl utprovat val av propeller.
 

salle

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Toppfart på en båt är ju inte så intressant om man inte skall resja. Speciellt inte med en sån båt. Man vill ju nå så bra bränsleekonomi som möjligt vid lämplig marchfart. Ibland innebär det en fyrbladig propeller. Det är verkligen en djungel att hitta propeller om man vill optimera.
Håller med, inte så ofta man sitter och kör full spätta kanske med en sån båt? Då är ju bränsleåtgång och motorljud i marchfart mer intressant.
Men proppen kan ju göra massor för toppfart och/eller kraft som redan konstaterats i tråden. Storleken, stigningen osv bestämmer ju också hur mkt varv du kan ta ut ur motorn. Sen är det ju viktigt hur motorn sitter monterad i förhållande till skrovet. Sitter den för lågt så får man ju inte heller ut allt av motorn. Så länge motorn får kylning så kan man ju hissa tills man märker att propellern börjar tappa grepp i vattnet. Principen bakom hissning är helt enkelt att man har mindre skrot i vattnet = mindre motstånd = motorn får lättare att jobba. Finns ju en anledning till att vissa båtar har hydraulisk jack plate för att kunna styra hisningen av motorn i vertikalled samt få motorn en bit ut från skrovet för att minska turbulensen kring proppen. Det är en djungel, precis som frågan om skivbromsar på landsvägscyklar :)
Tobbe har koll:
 

H.

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Tack för kloka analyser. Jag tar höjd för att köpa till en standardpropeller och så hoppas jag på det bästa. Tycker ändå priset blev så pass bra nu att det känns värt att ta en liten risk. Väldigt fin båt. Finns väl en anledning att de fortfarande ser nästan likadana ut.

Och nej, vi ska ju verkligen inte ut och rejsa utan det ska ju användas som familjebåt.

Nu tömmer vi kontot och sen är vinterns kvällssysslor klara.
 

Lindahl195

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Propellerstorlek bestäms utefter motorns rekommenderade maxvarvtal, ingenting annat.

Skall motorn varva 5200-5400 på max så skall motorn proppas därefter. Man ska inte gå upp en stigning så motorn inte orkar mer än ex 4800 för att få en "högre marschfart". Motorn kommer jobba för tungt igenom hela registret med onödigt slitage och värmeutveckling.

"Tom" båt/tom tank/en person så nära max rekommenderade toppvarv som möjligt. Vill man ha högre marschfart så kan man exempelvis välja en 4-bladig propeller om det sitter 3 idag. På EVENTUELL toppfartskostnad. Men även den skall anpassas till det maximala varvtalet.

Jag har gått igenom ~8 propellrar på 2 säsonger, men i mitt fall så letar jag toppfart och vettig gång i lite grövre sjö, för nuvarande åker jag med 4 och 5 blad. Högsta toppnotering är gjord med 4 blad, 3 funkar inte för mig.
 

johan44

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Propellerstorlek bestäms utefter motorns rekommenderade maxvarvtal, ingenting annat.

Skall motorn varva 5200-5400 på max så skall motorn proppas därefter. Man ska inte gå upp en stigning så motorn inte orkar mer än ex 4800 för att få en "högre marschfart". Motorn kommer jobba för tungt igenom hela registret med onödigt slitage och värmeutveckling.

"Tom" båt/tom tank/en person så nära max rekommenderade toppvarv som möjligt. Vill man ha högre marschfart så kan man exempelvis välja en 4-bladig propeller om det sitter 3 idag. På EVENTUELL toppfartskostnad. Men även den skall anpassas till det maximala varvtalet.

Jag har gått igenom ~8 propellrar på 2 säsonger, men i mitt fall så letar jag toppfart och vettig gång i lite grövre sjö, för nuvarande åker jag med 4 och 5 blad. Högsta toppnotering är gjord med 4 blad, 3 funkar inte för mig.
Om man har en liten lätt båt så att motor med originalpropp når max ganska lätt, finns det nån speciell fara i det eller ska en modern motor tåla att man lägger gasen i botten och rullar på vid maxvarv? Vet att för stor prop och att det går för tungt inte är nyttigt.
 

Lindahl195

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Om man har en liten lätt båt så att motor med originalpropp når max ganska lätt, finns det nån speciell fara i det eller ska en modern motor tåla att man lägger gasen i botten och rullar på vid maxvarv? Vet att för stor prop och att det går för tungt inte är nyttigt.


Ingen motor mår ju bra av att ligga på maxvarv hela tiden, oavsett.. men sålänge man har koll på varvtalet, dvs inte ligger och smattrar på varvstopp och inte ligger på maxvarv flera minuter i sträck så är det ju bättre än att ha en för stor propeller, om man måste välja mellan pest eller kolera.

Dock tappar du ju effektivitet och gratis marsch fart med för liten propeller.


Sen har det väl lite med båten/användningsområdet att göra med, plasteka med 25hk 2 takt brukar ju oftast tåla vadsomhelst och marschfart brukar inte vara så viktigt.😁

Som vanligt så är det väl sunt tänk som gäller hur man behandlar sakerna 🙂
 

johan44

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Ingen motor mår ju bra av att ligga på maxvarv hela tiden, oavsett.. men sålänge man har koll på varvtalet, dvs inte ligger och smattrar på varvstopp och inte ligger på maxvarv flera minuter i sträck så är det ju bättre än att ha en för stor propeller, om man måste välja mellan pest eller kolera.

Dock tappar du ju effektivitet och gratis marsch fart med för liten propeller.


Sen har det väl lite med båten/användningsområdet att göra med, plasteka med 25hk 2 takt brukar ju oftast tåla vadsomhelst och marschfart brukar inte vara så viktigt.😁

Som vanligt så är det väl sunt tänk som gäller hur man behandlar sakerna 🙂
Mm, förstår. Användning, om man vill starta på en vattenskida så blir det annan prop än maxfart osv... :)
 

perzzon

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Hoppas att det är en reko kille. :) Det kändes som ett seriöst företag iaf. Men det är klart att man är i kompetensmässigt underläge, så vill de blåsa en så har man ju ingen chans.
Det tror jag. Vi brukade vara på samma fester förr så jag har inte världens insyn.
Men säljare är ju alltid säljare.
Håller själv på att ringa på båtar i detta nu. Vi får väl se om jag blir med flytetyg i närtid också.

(Råkade bara se på FB att han varit nere i FR nyss.)
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
För mig är runt 6 meter helt rätt storlek på båt f.ö. Dels pga praktiska orsaker som att jag inte får in en mycket större båt på min båtplats och inte vill byta brygga (gångavstånd osv).

Men vi ligger ofta i rätt trånga vikar där jag inte skulle vilja gå in med mycket större båt. Samtidigt är det ytterskärgård och ju mer båt desto bättre. Vädret förändras ofta över dagen och 630 cm båt på över ett ton går otroligt mycket bättre i sjö än vår gamla 5-meters styrpulpetare som vägde hälften..

Tror du kommer bli mycket nöjd! Lösningen för att komma upp på fördäck ser också bra ut, min budget tillät inga så nya DCs tyvärr. :-)
 

Stumpy

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Har ingen motordata, så kan inte se vid vilken hastighet och vid vilket trim båten går bäst/snålast.
Tänkte först skaffa en Mercury Smartcraft -> NMEA gateway, så man kunde få in datat i Garmin plottern. Nu funderar jag istället på en BT Gateway till mobil/platta. Borde vara superenkelt att bara plugga in. Någon som testat en sån här?
 

JojjeM

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Och H kulle väl aldrig köra omkring med fendrarna ute ;)

För egen del hade jag tänkt plocka upp båten i helgen men den ihållande och byiga sydvinden satte stopp för det. Måste ut på ganska öppet vatten för att komma till viken där rampen finns och det hade nog blivit lite väl spännande. Får sikta på nästa.

Fick nöja mig med att titta på vattnet från land.
20211003_121711.jpg


/Johan

EDIT: tvåa på fenderbollen
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Vågade inte ens skriva något om fendrarna, kändes som öppet mål. :)

Hoppas lite på att få till några lunchturer till om vädret blir med oss igen. Men det är hög tid..
 

H.

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Nä. Inte jag. Kändes lite väl utmanande att ta premiärturen i sånt här väder. Siktar på fredag. Och givetvis tar jag bort fendrarna... :)
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer