[OT] Happys båtforum

Lövis

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Jag kryssade bort atlantsegling från bucketlistan nu i januari. Fint äventyr var det!!
Vi for över från Lanzarote till Antigua på en ny S58 med en besättning på 6+1kock.
Tog ca 17dygn sammanlagt inklusive ett kort stop i teneriffa.
3C4441FC-ED57-4061-80DD-AF694B58901D.jpeg

2A204332-62FA-4DE7-94D6-F06E03985777.jpeg

3088854B-A00F-4D57-B9FF-30080777F617.jpeg

fhloston

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum

Lövis

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Det där finns med på min bucket lista med. Dessutom är det två saker på en gång. Atlantsegling och Karibien.
Karibien är sällan fel. Jag har gjort ett antal jobbresor dit på båtar tidigare.
Men som med det mesta finns det både bra och mindre bra ställen att vistas på där.
Bra klimat och perfekt vind att segla under vintern.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Varför är April alltid så kort? Ska ta mig tusan försöka ha båten inomhus någon närliggande vinter och försöka gå igenom och fixa upp en massa prylar. Nu har jag den ute under presenning och de är antingen för kallt och trångt eller för sent att mecka mer än grundläggande service.

geologen

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Varför är April alltid så kort? Ska ta mig tusan försöka ha båten inomhus någon närliggande vinter och försöka gå igenom och fixa upp en massa prylar. Nu har jag den ute under presenning och de är antingen för kallt och trångt eller för sent att mecka mer än grundläggande service.
Båttält och värmare?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Båttält och värmare?

Den står lite på nåder på en extra parkeringsplats jag hyr, vågar inte tänja mer på gränserna för vad som är OK där. Från början hade jag en styrpulpetbåt med ett enkelt överdrag där på vintrarna, numera en 630 cm hyttbåt med Easy Tec täckställning. Parkeringen kostar dock mindre per år än en riktig vinterplats och som bonus får jag en extra parkering resten av året där både jag och gäster kan stå. Lyxproblem egentligen.. :)

Egentligen borde jag inse att jag ska planera in sen sjösättning, ta av täckningen så fort det börjar bli varmt och kanske köra lite värmefläkt i båten vid behov bara.

H.

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
20220522_165254.jpg

Övningskörning pågår. Idag:

- Manövrera ut från bryggor i sidvind som tryckte in oss längre in mot land. (Analys: Jag borde inte försökt vända upp mot vinden utan backat ut mot vinden istället.) Vi redde ut det. Tur att det fanns en brygga som fångade upp oss så vi kunde andas ut och göra om och göra rätt.

- Ankra mot hal och flack klippa med grynnor runtom. Torrskodd. Gick ändå acceptabelt på ett par försök.

- Sjömacktanka. Reality check på hur dyrt det är att köra båt.

Man får vara ödmjuk med att det här är nytt. Men till hösten kanske det börjar bli lite mer rutin på sakerna.

geologen

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
- Ankra mot hal och flack klippa med grynnor runtom. Torrskodd. Gick ändå acceptabelt på ett par försök.
Jag skaffade en sorts "badskor" i gummi för att hantera såna situationer bättre. Den tunna, mjuka gummisulan ger ett flexibelt och bra grepp på många ytor.
Men för riktigt hala ytor hjälper nog inget i skodonsväg. Jag har funderat på att ha en liten burk med fin sand som jag kan hälla ut på hällen från båten. Inte testat, så det kanske bara gör det värre - typ rullgrus!

geologen

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
I dag var det seglingspremiär för i år. Av olika anledningar har det inte varit möjligt förrän nu, trots sjösättning första helgen i april och påmastning i början av maj. Vi är tre bröder som har båten ihop, men en är fyrabarnsfar och har fullt upp med familj och jobb och svårt att komma loss under helger. Andra brorsan har precis flyttat till hus, som krävt en hel del tid och energi med målning och annat, plus att han ska bli pappa vilken dag som helst (beräknat datum 19-20 maj!), så han har också haft svårt att komma upp. Så det har varit jag som gjort det mesta ensam. Och båtjobb har en tendens att ta oerhört mycket längre tid ensam än om man är två om det. Mycket för att man behöver vara på två ställen "samtidigt", vilket ju inte går, så man får springa mellan, låsa fast saker med tejp, buntband, linor och sen gå tillbaks igen.

Seglingsvädret var perfekt, men tyvärr inte jag. En lättare förkylning gjorde att jag inte orkade befatta mig med storseglet, så det blev bara en kort testrunda med nya focken. Men focken är gjord för att användas med skena för att göra den självslående, och skenan är inte monterad än (ännu ett jobb som försenas pga brist på hjälp), så jag fick skota från genuaskenorna, vilket så klart gav en kass skotvinkel och ingen vidare form på seglet. Men men, det var mer en symbolisk premiärtur. Väldigt skönt att komma ut, även om det bara var 15-20 min segling!

xyz-saft

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Båten har varit i lite drygt en månad och det har väl blivit 5-10 turer hittills. Första var rätt kylig, men det var lugnt på sjön.
DSC_0868.JPG

Sen var det en knapp vecka i lite större båtar som lite omväxling. Då behöver man inte fundera på det där med hala klippor på samma sätt.

DSC_0893.JPG

Eller att krångla med dragg.
IMG-20220506-WA0002.jpg

Sen blev det lite mer båt i lite varmare väder. Barnen börjar bli riktigt bekväma i båten och det är skoj. Snart får jag väl inte köra själv bara, men det kan man ju stå ut med.
DSC_0904.JPG

Bara att hålla tummarna för att det blir lite värme i sommar också så kanske det kan bli någon lite längre tur för att vidga vyerna lite.

Senast ändrad:

geologen

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Ett tillägg. Jag fick också till slut den nya antennkabeln inkopplad.

Förra året experimenterade jag med svindyr, tjock antennkabel, men där jag fick montera kontakterna själv. "I fält" funkade det inte alls bra, bl a kunde jag inte löda fast mittledaren. Kabeln kom också i kläm vid påmastning. Och pga tankevurpa blev det dessutom en skarv med en hona-hona-skarvkontakt, så totalt sex övergångar. Resultatet var att radion var nästan helt döv. Hörde bara trafik inom några sjömil, ungefär som den handhållna i sittbrunnen, trots att antennen sitter nästan 15 m upp...

Inför den här säsongen drog jag ur den dyra, men dysfunktionella kabeln och drog ny, färdigkontakterad och obruten från antenn till radio. RG8X. I går hörde jag Kystradio Sør från både Risør och Tjøme, ca 67 nm och 49 nm från båten, med en del brus, och sen mer lokal trafik (3-4 nm), bakom berg, kristallklart.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Fortfarande inte sjösatt. Har genomfört ett större förbättringsprojekt (rensat upp massa slarviga installationer i motorbrunnen, flyttat in bränslefiltret till tanken). Ska polera lite, båten är sjukt oxiderat - är våtslipning det enda som gäller för att få till ytan?

Sen kommer det inget vatten i skvallerstrålen när jag provkör men motorn går inte varm. Känner att jag vill ha ordning på det.

JojjeM

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Sen kommer det inget vatten i skvallerstrålen när jag provkör men motorn går inte varm. Känner att jag vill ha ordning på det.

Hade samma. På min var det stopp i slangen sista lilla biten till utloppet. Gick att rensa med en bit trimmerlina.

Sjösatte själv idag. Kul!
Rundade Svartklubben på väg från rampen till bryggan
20220604_193746.jpg

/Johan

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Ja egentligen tror jag ju inte att vi hade varit ute något mer än någon lunchåktur kanske så det spelar inte så stor roll.

Har kört i röret med en liten flaskborste men det hjälper inte. Röret försvinner in under motorblocket nånstans. Kan ju också vara så att det behövs mera vatten än jag får från spolmuffarna, ska testa igen om någon dag.

xyz-saft

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Ja egentligen tror jag ju inte att vi hade varit ute något mer än någon lunchåktur kanske så det spelar inte så stor roll.

Har kört i röret med en liten flaskborste men det hjälper inte. Röret försvinner in under motorblocket nånstans. Kan ju också vara så att det behövs mera vatten än jag får från spolmuffarna, ska testa igen om någon dag.
Tråkiga är väl om det är någon impeller som börjar bli trött. Kan klara av att vispa runt tillräckligt med vatten på tomgång utan belastning för att lösa kylbehovet, men när man börjar komma upp i lite fart så blir det varmt istället.

knaper

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Har läst att det är vanligt att inte få någon stråle med bara muffar. Man får pröva den i en soptunna eller liknande om man ska få den att spruta på land.
Jag hade väldigt mycket saltbeläggningar i min som jag rensade med en ståltråd jag fick in ca 15 cm. Efter det kom det vatten men sprutade inte. Kanske är det tätt med beläggningar längre in eller så är något mer tätt. Men det finns annat som att fixa med motorn och den går inte varm, så det får vänta lite till.
Finns fina videos på Youtube, den här var fin:

H.

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
20220605_192840.jpg

Övningskörning fortsätter. Faktiskt rätt nöjd över helgens tur. Inga direkta missöden eller massa omtag. Min fru har även premiärsovit i båten med gott resultat. Jag fick dela tält med barnen och i solidaritet med kompisarna som också tältade.

Första gången vi ankrade för natt också.

johan44

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Nån som är vass på båtpriser? Jag ska sälja en Jofa winth 435 (jätteliten båt), ganska risig, med Suzuki 25 hkr fyrtakt från 2007. Supertrevlig motor med V2:a i fint skick. Ny förgasare och ny prop. Står på en rejäl obromsad 80-släpa i toppskick. Allt i Stockholm. Har svårt att veta vad jag ska ta. Söker på båtar 4-5 meter för 5-30' och tycker att det är gammalt mög alltihop. Tänkte lägga ut för 25' men det kanske är orimligt, men inte om man kollar alternativen på Blocket. Tankar mottages tacksamt :)

Skärmklipp.JPG

salle

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Svårt det där med båtpriser, så här sent på säsongen så får man väl vara glad om man lyckas sälja en båt?
-Kärran är väl värd 5-8 tkr bara den om den är besiktad, lite beroende på modell, lastvikt osv?
-Motorn om du skulle sälja den separat lär du ju få 15-20 tkr för?
-Kapellet, dynor och stolar brukar ju alltid vara problemet på äldre HT-båtar och det som oftast drar ner priset. Plus att 435 är just det du skriver, liten.
Så utan att veta mer och utan fler bilder blir stalltipset.....28700! :)

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Nån som är vass på båtpriser? Jag ska sälja en Jofa winth 435 (jätteliten båt), ganska risig, med Suzuki 25 hkr fyrtakt från 2007. Supertrevlig motor med V2:a i fint skick. Ny förgasare och ny prop. Står på en rejäl obromsad 80-släpa i toppskick. Allt i Stockholm. Har svårt att veta vad jag ska ta. Söker på båtar 4-5 meter för 5-30' och tycker att det är gammalt mög alltihop. Tänkte lägga ut för 25' men det kanske är orimligt, men inte om man kollar alternativen på Blocket. Tankar mottages tacksamt :)

Visa bilaga 563783

Tjena!

Kollar man gamla blocketannonser så är 25 väldigt bra pris, för köparen.
Här kan du se äldre blocketannonser, 30' är nog inte omöjligt. Flera som legat närmare 30 och några över. Verkar försvinna rätt fort också.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Fick ordning på min skvallerstråle, kopplade bort den från munstycket och spolade baklänges från anslutningen för vattenslang då släppte det. Vattnet tog vägen vid bränslekylaren att någonstans var det en propp. Sedan var det stadig stråle även med muff. Bättre än någonsin faktiskt!

johan44

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Stort tack för svar! Bra inspel. Ja, har lite panik att få ut den nu medans värmeböljan håller i sig, sen lär det bli trögare när alla försvinner i juli (och det blir semesterväder 16 grader och regn? ;-)

JojjeM

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Att den har en fräsch fyrtaktare när (nästan) alla andra har skitiga och törstiga gamla tvåtaktare måste väl vara ett stort plus gör de flesta spekulanter?
Även 30 k tycker jag spontant känns som ett bra pris för köparen (om båten i övrigt är i okej bruksskick).

/J

salle

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Tror också mkt också hänger på hur man formulerar annons och tar bilder. Båtmodellen och priset gör ju att det oftast är en förstgångsbåtköpare du riktar dig till. Bra specificering av detaljer och många bilder gör nog susen.

johan44

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Att den har en fräsch fyrtaktare när (nästan) alla andra har skitiga och törstiga gamla tvåtaktare måste väl vara ett stort plus gör de flesta spekulanter?
Även 30 k tycker jag spontant känns som ett bra pris för köparen (om båten i övrigt är i okej bruksskick).

/J
Ja, det är en stor skillnad. Vi har ofta puttrat hem på tomgång i kvällen nästan ljudlöst och luktlöst. Sen är 25 hkr lite, det går faktiskt att dra wakeboard utan problem men om det är mer än 150 kg i båten så blir det snipa, då orkar den inte plana. Så två pers om man ska köra på annars långsammare färd.

mattel

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Glöm inte att städa/torka ur den och kanske lite vax så den (även) ser omhändertagen ut. En ren och städad båt ger ett bra intryck (på mig iaf).

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
@johan44 jag tror ärligt talat att du kan få lite mer, fräsch motor är värt mycket, kan du kombinera det med en båt som har kapell som inte behöver bytas ut akut och dessutom ser ren och fin ut inuti så ökar det också värdet. Nackdelen är som som sagt att den är liten.

@H. Jag har kört båt sen barnsben även om det mest varit mindre båtar, det är ofta klokt att göra ett omtag om man inte får till det rätt. Och det händer att mina tilläggningar mellan Y-bommarna inte är svinsnygga, det erkänner jag. Har klurig plats där man inte får fler chanser, vid viss vind, börjar man driva in i sidledd så är det sprängsten några båtar bort och bakom är det en annan brygga så man har begränsat manöverutrymme. Båt med hytt är klart vindkänsligare!

Vad har du för ankare? Bytte till en Delta-kopia från Biltema, ett snäpp för stor för vår båt, förra säsongen. Nu känns det klart tryggare att ankra även där det är lite sjö - gotlandsbåtarna är ständigt närvarande här..

H.

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Vad har du för ankare? Bytte till en Delta-kopia från Biltema, ett snäpp för stor för vår båt, förra säsongen.

Köpte 5 kg brucekopia + 2m 8mm kätting från Biltema. Det känns bra. Precis så stort som får plats i ankarboxen.

Jag ser det som att hela den här sommaren sker med en övningskörningsskylt på aktern. Det får gå fel och vi får göra om och göra rätt. Våra Y-bommar har jag klätt in med fenderkuddar eller vad det heter och jag tar det alltid väldigt lugnt när vi ska lägga till vid klippa eller brygga. Och hellre ett omtag än att det går fort.

PS: Live från Gällnö. Firar bröllopsdag.
20220628_203653.jpg

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Köpte 5 kg brucekopia + 2m 8mm kätting från Biltema. Det känns bra. Precis så stort som får plats i ankarboxen.

Jag ser det som att hela den här sommaren sker med en övningskörningsskylt på aktern. Det får gå fel och vi får göra om och göra rätt. Våra Y-bommar har jag klätt in med fenderkuddar eller vad det heter och jag tar det alltid väldigt lugnt när vi ska lägga till vid klippa eller brygga. Och hellre ett omtag än att det går fort.

PS: Live från Gällnö. Firar bröllopsdag.
Visa bilaga 563856

Tjena!

Kommer alltid skita sig nån gång, frågan är bara hur mycket det skiter sig.
Min värsta är när jag skulle lägga till vid hemmabryggan, har raka spåret in mellan y-bommarna. Inser att jag släppt på gasen lite för tidigt och ska gasa till lite granna, trycker till lite och får inte tillbaka reglaget! Det sprack visst i plasten och reglaget fastnade, innan jag hade hunnit stänga av motorn så var jag halvvägs upp på bryggan. 🤦
Applåden i marinan var inte att leka med.
Bryggrannen var den som skrattade mest, men den som skrattar bäst skrattar sist, han satte sin två veckor gamla RF-propp i en sten dagen efter. 6000:- bokstavligen i sjön.

johan44

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum

Visa bilaga 563783
La ut båten för 28', såld nästan direkt. Tack Happy för tips och råd om att inte sätta allt för lågt pris som jag var på väg att göra :)

JojjeM

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Fick ordning på min skvallerstråle, kopplade bort den från munstycket och spolade baklänges från anslutningen för vattenslang då släppte det. Vattnet tog vägen vid bränslekylaren att någonstans var det en propp. Sedan var det stadig stråle även med muff. Bättre än någonsin faktiskt!
Även jag inleder säsongen 22 med fungerande skvallerstråle efter ett par år utan. Bytte impeller (men den gamla såg helt OK ut) och rensade slangen till utloppet.

skvaller.JPG

/J

perzzon

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Det låter på många sätt rimligt men det kan vara bra att tänka på att båtmanövrar ofta är lättare med lite fart. Mindre fart ger mer vind och strömpåverkan.

H.

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Det låter på många sätt rimligt men det kan vara bra att tänka på att båtmanövrar ofta är lättare med lite fart. Mindre fart ger mer vind och strömpåverkan.
Haha, ja, det har jag märkt. Det är som när man cyklar MTB. Det är lättare när man kan köra fort. Då flyter man uppepå alla stenar. Men först måste man bli tillräckligt skicklig för att kunna hantera det.

jonte987

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Finns det någon segeleka som är lite lättare än monark 44 och uttern 450? 100kg lättare i alla fall. Trissjolle är det närmasta jag kommer men tänkte mer eka.
Trodde det fanns en Crescent men tittar inte. (Kanske var monark jag tänkte på)

Köp & Sälj

Topp