[OT] Happys symaskinstråd!

katten

Aktiv medlem
Det är väl konstigt att denna tråd är [OT]? Jag gjorde ett försök till klädsytråd med mixed success http://happymtb.org/forum/read.php/1/2438440 .

Anyway, nu har sommaren tagit slut och jag har haft tid att ta fram symaskinen (~3år sedan senast). Det bidde inga cykelkläder, utan en verktygsrulle att ha under sadeln / i ryggsäcken. Rätt så lyckat resultat tycker jag.

Material: Avtorkningsbar duk från Hemtex (hade egentligen tänkt att köpa vaxduk för vattentäthet men inget snygg mönster fanns), röd Gutermanntråd och band/spänne från en slaktad hjälm. Mycket lättarbetat tyg som inte behöver sicksack i kanterna i detta fall. Tyget är så styvt att man kan vika in en fållkant och sy direkt. Inga nålar behövs. Ett tips är att göra remmen tillräckligt lång, den jag har nu går två varv under sadelrälsen med marginal, det gör setupen mer stabil.

Rymmer som synes astmamedicin, laglappar, kjedjelås i laglappslådan, däckavtagere, litet multiverktyg och mekhandskar.

iHanden_ed.JPG

UnderSadel_ed.JPG

ppen_ed.JPG

bra nybörjarprojekt, nu funderar jag på en rullväska att ha framme på styret.

/Andreas

Senast ändrad:

slimm

Medlem
Snyggt slöjdat. :-)

Vete fan om jag skulle få till det själv,
trots att jag faktiskt äger en symaskin.
Grejjar knappt att sy upp ett par gardiner.

Kan hända att jag snor idén och beställer
av morsan dock. ;-)

NLC

Aktiv medlem
silverman834 skrev:
-------------------------------------------------------
> Snyggt gjort katten, en kontrasterande sytråd
> förhöjer alltid utseendet!

+1

katten

Aktiv medlem
Lite uppdatering: styrväskan, en tub med rullstängning, blev inte så användbar tyvärr. Den är lite för lite för att vara till riktigt nytta (den är inte helt fylld på bilden, den blir en cylindrisk tub). Dessutom är den så stor att jag tycker den är lite ivägen på styret.

Nåja, man lär av misstagen.

/Andreas

Bilagor

• Styrtub.JPG
    Styrtub.JPG
    101.3 KB · Besök: 53

katten

Aktiv medlem
Jag har haft en alldeles för långdragen förkylning och blivit på dåligt humör. Något cykelrelaterat är ju bättre, så jag funderade på att sy någt. Inspererad av silvermannen (tack!) försökte jag mig på att fixa en sadelstolpsväska. Absolut inget jag behöver, min turer är oftasta <50km och långturer är bara en dröm just nu. Men det är ju kul att sy!

På vinden hittade jag denna gamla vattentäta säck jag sytt för långfärdsskridskoturer för många år sedan men nu bor vi ju inte vid skridskovatten. Sax fram!

Sack_1_raw.JPG

man måste fästa mot sadelstolpen på något sätt, samma avtorkningsbara vaxduk som på tidigare väskor i tråden syddes på för att ge plattjärnet i alu en bra ficka (en likadan fick syddes på toppen av tuben). Pappersmodell för en lagom storlek på kortändan mot cykelsadeln.

Sack_2_end.JPG

Sy på ytterligare ficka för alu, denna gång så blev det dubbla lager. alu går i en kanal av duken, medan remmarna är sydda bakom, allt för att fixa hållfastheten.

Sack_3_end_rem.JPG

Alu-pinnen instucken:

Sack_3_end_rem2.JPG

Underverket nu monterat på cykeln med en rem från bakkanten som stabileserar mot sadelrälsen.

Sack_mounted.JPG

Slutsats: det verkar som den är lite lång och inte helt stabil i sidled men det skall kanske gå att lösa med extra remmar. Tyvärr är den inte testad i verkligheten eftersom jag inte får cykla :(.

Men den har redan fyllt sitt syfte eftersom jag blev på bättre humör! Den kanske också visar sig vara användabar, jag håller tummarna!

/Andreas

silverman834

Ny medlem
Kul väskor katten även om de inte riktigt blev som tänkt, som du säger så lär man sig av sina misstag. Själv skissar jag på en ny gigantisk sadelväska och tänkte stadga upp den med utanpåliggande glasfiberstänger som ska fästas i sadelstolpe och sadelräls (men hur det sista ska göras har jag ännu inte löst...)

Ett cykelrelaterat projekt som jag nyligen gjorde var ett par packväskor till min Surly Big Dummy:

Bilagor

• 10351656_1518338648428650_4185232159954773563_n.jpg
    10351656_1518338648428650_4185232159954773563_n.jpg
    55 KB · Besök: 84
  • 10406402_1518338698428645_4732007883383626174_n.jpg
    10406402_1518338698428645_4732007883383626174_n.jpg
    59.3 KB · Besök: 41
  • 10933766_1518338731761975_5866904037204058813_n.jpg
    10933766_1518338731761975_5866904037204058813_n.jpg
    69.6 KB · Besök: 115

Hasse#7

Aktiv medlem
silverman834 skrev:
> Kul väskor katten även om de inte riktigt blev
> som tänkt, som du säger så lär man sig av sina
> misstag. Själv skissar jag på en ny gigantisk
> sadelväska och tänkte stadga upp den med
> utanpåliggande glasfiberstänger som ska fästas
> i sadelstolpe och sadelräls (men hur det sista
> ska göras har jag ännu inte löst...)
>
> Ett cykelrelaterat projekt som jag nyligen gjorde
> var ett par packväskor till min Surly Big Dummy:

Jag älskar kreativiteten i den här tråden trots att jag syr som en SOPA!

katten

Aktiv medlem
Hasse#7 skrev:
> Jag älskar kreativiteten i den här tråden trots
> att jag syr som en SOPA!

Men då syr du i alla fall! Verktygsrullen är busenkel eftersom tyget var så lätthanterligt, det är bara att vika kanterna och man behöver inte sick-sacka. Enda trickset man kan behöva är kontorstejep under pressarfoten för bättre glid om det behövs, eller som jag: köpa teflonpressarfot.

Det är kul att dela med sig av sina projekt, man inspirerar varandra. silvermannens verkstad på Facebook gör att jag inte glömmer av att pyssla...

/Andreas

Hasse#7

Aktiv medlem
katten skrev:
> Hasse#7 skrev:
> > Jag älskar kreativiteten i den här tråden
> trots
> > att jag syr som en SOPA!
>
> Men då syr du i alla fall! Verktygsrullen är
> busenkel eftersom tyget var så lätthanterligt,
> det är bara att vika kanterna och man behöver
> inte sick-sacka. Enda trickset man kan behöva är
> kontorstejep under pressarfoten för bättre glid
> om det behövs, eller som jag: köpa
> teflonpressarfot.
>
> Det är kul att dela med sig av sina projekt, man
> inspirerar varandra. silvermannens verkstad på
> Facebook gör att jag inte glömmer av att
> pyssla...
>
> /Andreas

Min dotter har gått textilprogrammet och min fru är nån slags pysselextremist. Jag behöver sällan använda mina SOPA-skills.

katten

Aktiv medlem
Hasse#7 skrev:
> Min dotter har gått textilprogrammet och min fru
> är nån slags pysselextremist. Jag behöver
> sällan använda mina SOPA-skills.

Då förstår jag att du undviker sån't :)

/Andreas

Mr B

Ny medlem
Kära Happy. Jag undrar nu, om denna eviga källa till visdom och information har någon insyn i symaskiner med brodyrfunktion?

För att göra det än vidrigare, är det tydligen ett krav att kunna brodera på färdiga kläder. Främst byxben, men även jack- & tröj-armar, tror jag mig ha förstått. Ren logik säger att det kommer begränsa storleken på arbetena väsentligt, men är det möjligt? Finns det "rätt" maskiner för ett sådant inköp, och i så fall vilka? En vänlig pekning med hela handen i rätt riktning för att inhämta mer information skulle inte heller ses som negativ.

Jag föreslog en "billig" maskin, och att hon broderar först, och syr byxor, tröjor osv efteråt. Men då förstod jag tydligen inte, och var bara dum. Fick nästan sova på soffan som tack för mitt svar på det påståendet. Att brodera på media, och fästa på färdiga produkter var inte heller ok.

B!

ipv6

Aktiv medlem
Jag kan inte manövrera en symaskin för fem öre, men idag hjälpte jag min fru med att renovera en gammal Huskvarna från 60-talet. Den fick bland annat en ny sladd med jordad stickpropp eftersom den gamla inte passade i några av våra uttag.

(Ja, jag jordade naturligtvis hela maskinen samtidigt.)

silverman834

Ny medlem
Mr B skrev:
> Kära Happy. Jag undrar nu, om denna eviga källa
> till visdom och information har någon insyn i
> symaskiner med brodyrfunktion?

Jag kan inget om det och kan bara tipsa om att symaskinsaffärer ofta har demomaskiner som man kan testa sånt på.

cubeforce

Aktiv medlem
Mr B skrev:
> Kära Happy. Jag undrar nu, om denna eviga källa
> till visdom och information har någon insyn i
> symaskiner med brodyrfunktion?
>

Ett förslag: Janome Memory Craft 350 E.
Kostar som en fulldämpad på instegsnivå ;-)

Hasse#7

Aktiv medlem
Min dotter pekar med hela handen i riktning mot Bernina. Mer än så vill hon inte delta i en diskussion med farbröder och tanter lika underliga som hennes far.

Mr B

Ny medlem
cubeforce skrev:
> Kostar som en fulldämpad på instegsnivå ;-)

Shit... Där går alla möjligheter till att få upp henne på en cykel den här sommarn.
Nå, det är hennes pengar, så jag berättar väl vad rekommendationen är så här långt, och låter henne ta beslutet själv.

Hasse#7 skrev:
> Min dotter pekar med hela handen i riktning mot
> Bernina. Mer än så vill hon inte delta i en
> diskussion med farbröder och tanter lika
> underliga som hennes far.

Osjyst av henne att visa att hon vet bättre än oss, men vägra dela med sig av sitt vetande. Du får ställa konstiga frågor, och försöka locka in henne i en diskussion. Börja med att Cubeforce bestämt hävdar att instegsmodellen ska vara en Janome Memory Craft 350 E. Bara på na, se om du inte kan locka fram en reaktion. ;- )
B!

Hasse#7

Aktiv medlem
Mr B skrev:
> cubeforce skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kostar som en fulldämpad på instegsnivå ;-)
>
> Shit... Där går alla möjligheter till att få
> upp henne på en cykel den här sommarn.
> Nå, det är hennes pengar, så jag berättar väl
> vad rekommendationen är så här långt, och
> låter henne ta beslutet själv.
>
> Hasse#7 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Min dotter pekar med hela handen i riktning mot
> > Bernina. Mer än så vill hon inte delta i en
> > diskussion med farbröder och tanter lika
> > underliga som hennes far.
>
> Osjyst av henne att visa att hon vet bättre än
> oss, men vägra dela med sig av sitt vetande. Du
> får ställa konstiga frågor, och försöka locka
> in henne i en diskussion. Börja med att Cubeforce
> bestämt hävdar att instegsmodellen ska vara en
> Janome Memory Craft 350 E. Bara på na, se om du
> inte kan locka fram en reaktion. ;- )
> B!

Jag skall se vad jag kan göra. Men inte idag, gick hem från jobbet sent igår och rakt in i en makalös bihålemisär. Dvs sängliggande hela dagen idag.

Mr B

Ny medlem
Hasse#7 skrev:
> Jag skall se vad jag kan göra. Men inte idag,
> gick hem från jobbet sent igår och rakt in i en
> makalös bihålemisär. Dvs sängliggande hela
> dagen idag.

Krya på sig. Ska jag vara ärlig misstänker jag att korta kjolar och armlösa toppar inte riktigt är vad hon vill sätta personlig prägel på, så det är nog ingen panik.
B!

Kung_Gustaf

Ny medlem
Om man vill börja sy lite mer seriöst typ fodral och småväskor. Måste man ha en overlock? Det är väl mest för stretch i kläder och dylikt?

Vad gäller bilder repareras mina nya shorts efter en vurpa...

Bilagor

• tmp_24705-DSC_0426-422216439.JPG
    tmp_24705-DSC_0426-422216439.JPG
    72.3 KB · Besök: 67

silverman834

Ny medlem
Kung_Gustaf skrev:
> Om man vill börja sy lite mer seriöst typ fodral
> och småväskor. Måste man ha en overlock? Det
> är väl mest för stretch i kläder och dylikt?

Nej, du behöver inte overlock, det är som du säger mest till kläder. Till väskor så använder jag mestadels tyger som inte fransar upp sig vilket overlock skyddar mot. Och då jag har tyger som fransar upp sig så viker jag helt enkelt bara in kanterna som (jag tror) man gjorde i skolan.

silverman834

Ny medlem
Jag tror att jag just fick klart en väska som är det störst stilbrottet någonsin - en väska till tempobågar! Ibland är jag ute på touring där jag har minimalpacking och då tycker jag om kombinationen av styr- och sadelväska och nu fick jag just klart en ny styrväska. Det är dumt att jag inte kan komma åt innehållet under färd, men jag kunde inte lösa det på något bra sätt.

Features inkluderar en blixtlåsförsedd ficka för värdesaker på kortsidan mot styret med nyckelkrok. Glasfiberstänger gör den stabil. Nätfickor på vardera sidan för lättåtkomliga saker så som energi och kamera. Alla sömmar är på insidan tätade med silikon. Öppningen vätter framåt för enkel åtkomst då man stannar. Tyget är en lättare variant av det som jag oftast syr väskor av. De vita sömmarna matchar den tillhörande sadelväskan (som för övrigt nu är förstärkt med glasfiberstänger och en plåtkonsol som gör att den numera inte alls svajar då man trycker på lite extra).

Bilagor

• 20150705_192855.jpg
    20150705_192855.jpg
    118.3 KB · Besök: 159
  • 20150705_192917.jpg
    20150705_192917.jpg
    118.4 KB · Besök: 125

Hasse#7

Aktiv medlem
silverman834 skrev:
> Jag tror att jag just fick klart en väska som är
> det störst stilbrottet någonsin - en väska till
> tempobågar! Ibland är jag ute på touring där
> jag har minimalpacking och då tycker jag om
> kombinationen av styr- och sadelväska och nu fick
> jag just klart en ny styrväska. Det är dumt att
> jag inte kan komma åt innehållet under färd,
> men jag kunde inte lösa det på något bra
> sätt.
>
> Features inkluderar en blixtlåsförsedd ficka
> för värdesaker på kortsidan mot styret med
> nyckelkrok. Glasfiberstänger gör den stabil.
> Nätfickor på vardera sidan för lättåtkomliga
> saker så som energi och kamera. Alla sömmar är
> på insidan tätade med silikon. Öppningen
> vätter framåt för enkel åtkomst då man
> stannar. Tyget är en lättare variant av det som
> jag oftast syr väskor av. De vita sömmarna
> matchar den tillhörande sadelväskan (som för
> övrigt nu är förstärkt med glasfiberstänger
> och en plåtkonsol som gör att den numera inte
> alls svajar då man trycker på lite extra).

Hade du sagt att du köpt dem på nätet hade jag trott dig. Så snygga och smarta.

silverman834

Ny medlem
Tack alla för de snälla orden! Platssydd var verkligen ett passande ord! (Även om jag fick tänka en stund på vad det betydde...) Mina saker blir mycket riktigt ofta kanske lite väl specifika för vad de ska passa till, men jag såg nu iaf till att bredden mellan tempopinnarna kan ändras utan att behöva sy om väskan ;-)

silverman834

Ny medlem
slimm skrev:
> Som sagt, snyggt.
> Funktion är alltid snyggt.
> Men... Jag tror jag har sett
> mellan-tempobågar-väska här förut?

Tackar! Ah, häftigt om det tidigare förekommit här, det trodde jag faktiskt inte. Men det är inte så att du tänker på pendlartråden från i fredags? Då band jag fast packning på dessa bågar för att se hur det skulle kännas.

Thomas

Ny medlem
Längesen jag var inloggad här men googlade tältspik och hittar den här eminenta tråden. Får väl passa på visa vad jag gjort också. Har sytt ett tält för familjen.
Sydde yttertält för två år sedan, med löst golv, innertält i fjol och nu gör jag lite modifieringar för att få allt att lira perfekt.
Det är en sexkantig kåta med mittstolpe, tre ventilationsöppningar i sidorna och justerbar ventilation i toppen på alla sex sidor. Yttertält i silnylon och innertält i fallskärmstyg som jag dwr-behandlat själv. Golv i PU-nylonväv, ihopsytt med innertält. 3m i diameter, "nyckelvidd" 2,6m. Familjen och lite packning får plats. Allt väger 4,5 kilo med stolpe, pinnar och påse.
Allt tyg kommer från extremtextil.de. Tältet funkar bra och jag har lite småmoddar kvar innan jag är nöjd. Ritning har jag gjort själv, lånat ganska mycket från Tentipis kåtor utan att faktiskt ha sett en i verkligheten.

Som tidigare "silnylon-användare" skrivit så är det stor skillnad på hur spänt tyget är i torrt och vått tillstånd. I regn är det lite hängigt och när solen ligger på är det välsträckt. Ingen fara för funktion i någotdera tillstånd, det bara ser lite trist ut när det är skrynkligt.

Symaskiner är Huskvarna Automatic (syns på en bild) och sambons Scandinavia 300, enkla maskiner men funkar ok. Det är lurigt, ibland blir det perfekta sömmar, för att utan ha mixtrat med inställningar bli slappt eller för spänt, så det gäller att kolla sömmarna ofta, särskilt så man inte hinner sy 3 meter innan man kollar så det ser bra ut.

Skriver på mobilen så det blir lite svårt m bilderna, får se hur det blir. Finns mer på instagram, mill_hill_holm.

Edit. Fler bilder och nu vända bilder så de inte ligger ner.

Bilagor

• DSC_0690.JPG
    DSC_0690.JPG
    123.5 KB · Besök: 82
  • DSC_0691.JPG
    DSC_0691.JPG
    117.9 KB · Besök: 58
  • IMG_20150712_220910.jpg
    IMG_20150712_220910.jpg
    124 KB · Besök: 75
  • IMG_20140418_212529.jpg
    IMG_20140418_212529.jpg
    89.2 KB · Besök: 59
  • DSC_0676.JPG
    DSC_0676.JPG
    102.9 KB · Besök: 53
  • 1408129229152.jpg
    1408129229152.jpg
    145 KB · Besök: 53
  • Tälta2.jpg
    Tälta2.jpg
    160.8 KB · Besök: 47
Senast ändrad:

silverman834

Ny medlem
Thomas, verkligen ett imponerande projekt! Riktigt snyggt med detaljarbetet så som packväskan för stolpen. Det är alltid kul med projekt där yttermaterialet är i en dov färg men där innermaterialet sedan är färgstarkt! Roligt att du får ett så häftigt resultat med en så enkel maskin, folk tror ju ofta att det är så speciella maskiner som behövs trots att det bara är en enkel raksöm som används.

Du menar mina brandgula packväskor? De är sydda i starkt ripstop, jag tror att det är här tyget. Det hade nog egentligen varit bättre med ett lite vattentåligare tyg.

Thomas

Ny medlem
Tack! Det är riktigt roligt att göra egna grejer. Maskinerna behöver inte vara så komplicerade men det är viktigt att ställa in dem rätt och kontrollera resultatet. Trådspänning är lurigt. Och föränderligt. :)

Eftersom det tunna Silnylonet är lite genomskinligt så kan man ana innertältet där innanför när det är soligt ute, det ser lite skumt ut, det är märkligt ljust inne i tältet också men det är så pass ljust innertält och tunna tyger så det är kanske inte så konstigt.

Är lite inne på egna packväskor också men vill ha dem vattentäta. Sånt tjockt Vaude-Ortlieb-mtrl verkar idealiskt men vet inte var jag hittar eller om det ens går att hantera hemma. Min nuvarande Knog-väska börjar tappa formen och ser trött ut, särskilt som den får agera stänkskärm ibland.

silverman834

Ny medlem
Säg till om du hittar något lämpligt tyg! Jag brukar använda cordura till vattentäta saker, men det är egentligen onödigt slitstarkt, något tunt plastbelagt vore ofta bättre.

silverman834

Ny medlem
Ramväska. Vit sytråd för att matcha sadel- och styrväskan i samma serie. Reflexkant då jag för övrigt alltid är så dålig på att ha reflexer. Väskans siluett är lägre närmare sadeln för att undvika att man fyller den så mycket att sidorna buktar ut så knäna tar i.

Bilagor

• 20150815_084417.jpg
    20150815_084417.jpg
    129 KB · Besök: 108

desmo

Aktiv medlem
Jag funderar på att prova att sy lite. Inget jag gjort sedan syslöjden i högstadiet. Målet är att sy någon form av bikepacking-väska framöver.
Men vad börjar man sy för att få upp sina kunskaper? Finns det någon bra "sy för dummies" eller liknande? Sambon har en billig maskin från Elgiganten, är det bara att glömma att sy i något tuffare än gardintyg?

Hasse#7

Aktiv medlem
desmo skrev:
> Jag funderar på att prova att sy lite. Inget jag
> gjort sedan syslöjden i högstadiet. Målet är
> att sy någon form av bikepacking-väska
> framöver.
> Men vad börjar man sy för att få upp sina
> kunskaper? Finns det någon bra "sy för dummies"
> eller liknande? Sambon har en billig maskin från
> Elgiganten, är det bara att glömma att sy i
> något tuffare än gardintyg?

Min dotter använder något som kallas toille eller nåt i den stilen, ingen aning hur det stavas. Principen är att om du skall sy något krångligt i ett dyrt tyg så börjar man med att sy det krångliga i ett riktigt billigt tyg tills man fått till form och teknik sen använder man det billiga tyget och kunskapen som mall för ett bra slutresultat. Du kanske skall börja så. Då lär du dig utan att det kostar mer än tid och du är redo att göra något snyggt och funktionellt sen.

NLC

Aktiv medlem
Gamla avlagda lakan fungerar rätt bra för provsy kläder, kanske lite sladdrigt för väskor men man kan ju iaf pröva.

silverman834

Ny medlem
Min Surly Big Dummy kom med inbyggda regnskydd för lasthållarna. De var bra, men hade förbättringspotential. Jag bytte nu ut dem till ett par i ett tunnare, men lika vattentätt, tyg som totalt blev 400g lättare.

20160106_152430.jpg

Då de är hoprullade så tar de mindre plats än de gamla. Man behöver inte heller rulla ihop dem snyggt utan man kan även knöggla ihop dem. Observera hur jag även satte en snörloop på varje spänne för att enklare dra åt dem.

20160106_152846.jpg

Den bakre delen av regnskyddet är rött för att öka synligheten, de har även en reflex längs hela längden.

20160106_153127.jpg

Regnskydden skyddar lasten bättre både framåt och bakåt.

(jag lägger upp en del av mina alster på https://www.facebook.com/silvermannen/ om man händelsevis vill se mer saker)

(Kan man inte editera rubriken på tråden till den mer happystandardiserade "Visa din symaskin", det är iaf vad jag alltid googlar för att hitta tråden ;-) )

Snuten

Aktiv medlem
Thomas skrev:
> Längesen jag var inloggad här men googlade
> tältspik och hittar den här eminenta tråden.
> Får väl passa på visa vad jag gjort också. Har
> sytt ett tält för familjen.
> Sydde yttertält för två år sedan, med löst
> golv, innertält i fjol och nu gör jag lite
> modifieringar för att få allt att lira perfekt.
>
> Det är en sexkantig kåta med mittstolpe, tre
> ventilationsöppningar i sidorna och justerbar
> ventilation i toppen på alla sex sidor.
> Yttertält i silnylon och innertält i
> fallskärmstyg som jag dwr-behandlat själv. Golv
> i PU-nylonväv, ihopsytt med innertält. 3m i
> diameter, "nyckelvidd" 2,6m. Familjen och lite
> packning får plats. Allt väger 4,5 kilo med
> stolpe, pinnar och påse.
> Allt tyg kommer från extremtextil.de. Tältet
> funkar bra och jag har lite småmoddar kvar innan
> jag är nöjd. Ritning har jag gjort själv,
> lånat ganska mycket från Tentipis kåtor utan
> att faktiskt ha sett en i verkligheten.
>
> Som tidigare "silnylon-användare" skrivit så är
> det stor skillnad på hur spänt tyget är i torrt
> och vått tillstånd. I regn är det lite hängigt
> och när solen ligger på är det välsträckt.
> Ingen fara för funktion i någotdera tillstånd,
> det bara ser lite trist ut när det är
> skrynkligt.
>
> Symaskiner är Huskvarna Automatic (syns på en
> bild) och sambons Scandinavia 300, enkla maskiner
> men funkar ok. Det är lurigt, ibland blir det
> perfekta sömmar, för att utan ha mixtrat med
> inställningar bli slappt eller för spänt, så
> det gäller att kolla sömmarna ofta, särskilt
> så man inte hinner sy 3 meter innan man kollar
> så det ser bra ut.
>
> Skriver på mobilen så det blir lite svårt m
> bilderna, får se hur det blir. Finns mer på
> instagram, mill_hill_holm.
>
> Edit. Fler bilder och nu vända bilder så de inte
> ligger ner.

Oooohhhhhh
En sådan Husqvarna är jag uppvuxen med. På den tog jag mina första stapplande stygn.

ratatosk

Aktiv medlem
Jag har problem med sjuklig kräsenhet.
Att köpa en kabinväska ska väl inte vara så svårt?
Bara att det är så tråkigt att titta på kabinväskor. När jag försökte på nätet upptäckte jag att jag spelade varje gång jag skulle söka väska, och live flummade jag in på bagageremmar i fina färger eller hur många intressanta skruvar det finns på Claes Ohlson. När jag visualiserade bilden av väska i mitt källarförråd, där den skulle vara drygt 11 månader om året, blev jag sur över att den fula prylen låg där o tog plats. De billiga gjorde mig lika sur som de dyra, de dyra var lättare bara.
Började kolla på cykelryggor istället, och vips steg koncentrationsförmågan med flera timmar. Men hur jag än googlade hittade jag ingen väska med rätt mått. Det verkar helt enkelt inte vara någon som sytt den perfekta väskan ännu.
Sneglade på en bananlåda som stod här, och den hade faktiskt nära perfekta mått. Resa med bananlåda? Det är inte ofta man kombinerar lättvikt med billigt!

Sen tog jag mig samman o gjorde som min idol, Guru Silverman.

Mitt vapen, en happykorrekt grön Husquarna Zigzag. Ett par frigolitskivor under gjorde det bättre för ryggen, långa personer har problem att nå neråt.

Material, försvarets persedelpåse med några decennier på nacken. Provsydde lite för att testa ideer o vad jag klarar. Det är lite vattenavstötande i sig själv, när jag fuktat det för att stryka har vattnet pärlat sig ovanpå. Men jag har vaxat med fjällrävens för extra skydd.
provsytt.JPG

Det är tur att jag bor ensam, både för mig och för den jag inte bor med.
DSC_1543.JPG

Vadå ensam?
tore.JPG

Tada! Badgen fick jag av en vän för ett par år sen, nu hittade den sin plats. I den här höjden går väskan som handbagage. En röd söm markerar tillåten höjd för handbagage.
framsida.JPG

baksida.JPG

Om jag behöver bära hem ett träd eller så. Eller vill checka in den.
ppen.JPG

Någon på det allvetande happy påpekade att det är jobbigt med en säck om säkerhetskontrollen ber en att öppna väskan. Löst! Hade tänkt ta dragkedja, men min symaskin vägrade att flytta raksöm lite åt sidan, trotts att den är nyservad. Kardborre borde hålla.
ppningbak.JPG

Stadgade upp ryggen med en bättre begagnad skärbräda som var sparad för att göra egolapp. Perfekt om nån drar upp en lök o en kniv och utmanar mig på duell! Sen upptäckte jag nåt som jag inte vet hur det funkar i praktiken: Min laptop går ner. Den kan ev fungera som ryggplatta o ligga skyddad samtidigt.
skrbrda.JPG

Vad det riktigt sjuka är? Jag tycker ju faktiskt inte om att sy. Men till syvende är jag för fåfäng för att resa med en bananlåda.

katten

Aktiv medlem
Snyggt, lite extra rough från början! Lite väl utmanande att använda en laptop som ryggplatta tror jag. Snygg blandning av orange och svarta remmar. Smart idé att ha lite extra nödutrymme i väskan också.

Jag har inte heller pedantordning hemma (och familj dessutom). Men om jag skall sy så röjer jag av ett bord ordentligt. Det mycket enklare. Men garaget där jag mekar cykel ser nog ofta ut som ditt kök :).

/Andreas

Brakastruten

Aktiv medlem
Ni nyttjar väl helgerna nu, till att ha det lite extra Ernst-mysigt? Sy någon piff-kudde och rör knäcksmeten barfota. Svamla något smörigt skönt inför tanterna!
Pöss

Älskar den här tråden. Och Ernst. Och min fru fick precis en symaskin i någon slags förjulklapp (inte av mig). Undrar vad jag ska sy?

[OT] Citat från senaste Jul med Ernst: "Jag är på väg till en väldigt gynnsam plats med den här patén."

Edit: Accent i patén. Viktigt.

Senast ändrad:

Brakastruten

Aktiv medlem
Letar 50-tal i form av mer gardintyg.
Här har jag "mina" grusvägar åt hundtassarna, så det finns en koppling till cykel.

Bilagor

• 20160820_140749.jpg
    20160820_140749.jpg
    177.4 KB · Besök: 43
  • 20160610_191420.jpg
    20160610_191420.jpg
    164 KB · Besök: 90
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer