42Hz sa:
Vissa gillar förstärkare och högtalare som ger "färgat" ljud, själv föredrar jag jag höra det som producenten tänkt att det ska låta, med de fördelar och nackdelar det kan innebära. Dock när det är välproducerat låter det magiskt! =)
Av vad jag läst i dina inlägg i tråden så verkar du vara på en högre nivå än jag på detta (OBS ej ironiskt menat), så jag kanske är helt fel på det.
Men, det där med "rent" ljud undrar jag lite över. När producenten lyssnar så färgas ljudet även av rummet förmodar jag, och då faller lite det här att lyssna "så som det var tänkt".
Jag undrar också hur "rent" ljud dom lyssnar på när det produceras. Mycket av musiken som produceras idag skall låta bra i ganska enkel utrustning, ofta genom Spotify och liknande. Därför antar jag att det optimeras för detta. Till "enklare utrustning" räknar jag alla slags hörlurar, alla typer. Dessa och även små högtalare som är ganska vanligt optimeras för diskant och framförallt bas, ofta är mellanregistret ganska dåligt. Därför måste musiken produceras för att låta bra i sådan utrustning - i varje fall mainstream.
Det ger i så fall att producenten bör lyssna i liknande utrustning, kanske inte "enkel" men i alla fall någon prioriterar bas och diskant. I vart fall innan slutprodukten sätts.
Vad jag märkt så låter musik från Den Stora Eran 70-talet bäst i äldre högtalare (och förmodligen även i vissa dyrare högtalare), det gäller även klassisk musik, eftersom mellanregistret ansågs viktigt. Medan ny mainstream låter bättre i nya högtalare (även en del dyrare), och ganska taskigt på äldre högtalare. T.ex. är det så med mina gamla Carlsson-högtalare.
Har en typ lite billig surroundanläggning med sub och allt. Den är optimerad för "hemmabio", och filmer där dom ansträngt sig med ljudet så låter det kanon, både effekter och musik, eftersom det är optimerat för just sådant ljud, och bättre än i min "fina hifi". Men "vanlig" musik låter ganska taskigt i den anläggningen, och bra på min fina hifi.
Som lite kuriosa så spelades Beatles första skivor in optimerade för att låta bra i Mono, och ganska klen bas.
Så det här med "ren" musik är jag lite tveksam till.
Och så länge man inte har tungvattenhögtalarkablar så blir det ju ändå inte rent :)
EDIT:
Kom ett inlägg när jag författade som jag säger +1 på
Sambal Oelek sa:
Och förresten, apropå ljudet som producenten tänk det. Det fungerar inte så bra i praktiken, beror på hur skivan är mixad, högtalarplacering osv. Man får finjustera själv så det låter som man själv tycker om. Tycker jag då.