[OT] HiFi Receiver / Förstärkare ***UPDATE - Receiver beställd - Länk överst i 1:a inlägg***

såkket

Aktiv medlem
[OT] HiFi Receiver / Förstärkare ***UPDATE - Receiver beställd - Länk överst i 1:a inlägg***
Klavikel sa:
DanielS sa:
Wifi på en receiver/förstärkare är ju inte någon direkt standard som alltid fungerar, det krävs något mera.

Det finns en del olika standarder för att överföra ljud och bild, Chromecast, dlna, Spotify connect, airplay och säkert fler. I dagsläget känns Chromecast som den mest utbredda. Med bara "generellt wifi"-stöd så är du i händerna på den specifika apparat-tillverkaren.

Chromecast fungerar för både ljud och bild och har ett brett stöd i olika app:ar och tjänster. Det är min rekommendation att köra på idag. Och man kan köpa själva enheten för en så billig penning att man kan välja övriga anläggningen utifrån andra krav.

Ok, då klarnar det en bit iaf.

Men hur skickar Chromecast ljud? Finns det möjlighet att skicka separat med t.ex. 3,5mm eller?
Om man måste skicka med HDMI så behöver ju TVn vara igång bara för att lyssna på musik i sådana fall om jag inte tänker fel.

Chromecast Audio klarar bara ljud och skickar det analogt via en 3,5mm alternativt digitalt optiskt, denna är endast för ljud och inte samma produkt som en Chromecast som skickar via HDMI.

DanielS

Aktiv medlem
Klavikel sa:
DanielS sa:
Wifi på en receiver/förstärkare är ju inte någon direkt standard som alltid fungerar, det krävs något mera.

Det finns en del olika standarder för att överföra ljud och bild, Chromecast, dlna, Spotify connect, airplay och säkert fler. I dagsläget känns Chromecast som den mest utbredda. Med bara "generellt wifi"-stöd så är du i händerna på den specifika apparat-tillverkaren.

Chromecast fungerar för både ljud och bild och har ett brett stöd i olika app:ar och tjänster. Det är min rekommendation att köra på idag. Och man kan köpa själva enheten för en så billig penning att man kan välja övriga anläggningen utifrån andra krav.

Ok, då klarnar det en bit iaf.

Men hur skickar Chromecast ljud? Finns det möjlighet att skicka separat med t.ex. 3,5mm eller?
Om man måste skicka med HDMI så behöver ju TVn vara igång bara för att lyssna på musik i sådana fall om jag inte tänker fel.

Chromecast streamar ljud från någon källa över wifi. Ska du spela film från Netflix så initierar du uppspelningen med din smartphone, sedan streamar Chromecast direkt från Netflix servrar.

Om du har en hemmabio-receiver så har ju den en hdmi-ingång, där kan man koppla in Chromecast och så bör det gå att få igång uppspelning utan att slå på tv:n. Men på vissa apparater kan det vara lite krångligt.

Har du inte hdmi-ingång på receivern så använder man lämpligen en Chromecast audio om det bara är musik man ska lyssna på.

Jag har en vanlig Chromecast kopplad till min tv för Netflix och play-tjänster, och en Chromecast audio kopplad till min stereoförstärkare (via 3.5mm till rca-adapter).

Senast ändrad:

Gimpen

Aktiv medlem
Såå... Om man sammanfattar det.

Chromecast audio kör bara ljud.
Chromecast Ultra ger video. Men inte möjlighet till separat ljud till receiver via t.ex 3,5mm. Då måste alltså TVn vara på för att bara streama ljud.
Receiver med inbyggd Chromecast är dyrt.

Alltså är det bättre att köpa en vanlig dum receiver och göra det smart med en Chromecast audio för 3-400kr
Men, då får man ändå köpa en Chromecast ultra, om inte TVn har det inbyggt....

Allt detta för att kunna använda prylarna på ett sätt som måste förefallit ytterst tänkbart när de designats..

Ändå har jag kört både bild och ljud från datorn till min HK 3270 RDS som köptes 2001...
Blir väldigt mkt krångel/pengar för att få trådlös ljudöverföring tycker jag nog.

Är inte särkskilt imponerad över teknikutvecklingen på hifi-sidan får jag erkänna. Känns som det är samma läge som för 30 år sedan.

Snuten

Aktiv medlem
Chromecast audio tillverkas väl inte längre? Dock verkar den säljas.

H.

Aktiv medlem
Har du HDMI i recievern är det väl bara att plugga in din vanliga chromecast där? Har du dessutom ett USB-uttag på stärkaren så slås chromecasten på när du slår på stärkaren. Har du TVn kopplad till recievern kan du, om du vill, visa bilden för chromecasten men det är inte nödvändigt.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Klavikel sa:
Är inte särkskilt imponerad över teknikutvecklingen på hifi-sidan får jag erkänna. Känns som det är samma läge som för 30 år sedan.
Haha, ja det är inte lätt.

Den jag länkade till, Y-märket. Har inbyggt streaming av nåt slag. Verkar grymt.

Men som du själv konstaterade, om man använder en extern grunka för att få till önskad funktion så kan man använda vilket mög man vill nästan.

----

Och förresten, apropå ljudet som producenten tänk det. Det fungerar inte så bra i praktiken, beror på hur skivan är mixad, högtalarplacering osv. Man får finjustera själv så det låter som man själv tycker om. Tycker jag då.

me.I.am

Aktiv medlem
42Hz sa:
Vissa gillar förstärkare och högtalare som ger "färgat" ljud, själv föredrar jag jag höra det som producenten tänkt att det ska låta, med de fördelar och nackdelar det kan innebära. Dock när det är välproducerat låter det magiskt! =)

Av vad jag läst i dina inlägg i tråden så verkar du vara på en högre nivå än jag på detta (OBS ej ironiskt menat), så jag kanske är helt fel på det.

Men, det där med "rent" ljud undrar jag lite över. När producenten lyssnar så färgas ljudet även av rummet förmodar jag, och då faller lite det här att lyssna "så som det var tänkt".

Jag undrar också hur "rent" ljud dom lyssnar på när det produceras. Mycket av musiken som produceras idag skall låta bra i ganska enkel utrustning, ofta genom Spotify och liknande. Därför antar jag att det optimeras för detta. Till "enklare utrustning" räknar jag alla slags hörlurar, alla typer. Dessa och även små högtalare som är ganska vanligt optimeras för diskant och framförallt bas, ofta är mellanregistret ganska dåligt. Därför måste musiken produceras för att låta bra i sådan utrustning - i varje fall mainstream.
Det ger i så fall att producenten bör lyssna i liknande utrustning, kanske inte "enkel" men i alla fall någon prioriterar bas och diskant. I vart fall innan slutprodukten sätts.

Vad jag märkt så låter musik från Den Stora Eran 70-talet bäst i äldre högtalare (och förmodligen även i vissa dyrare högtalare), det gäller även klassisk musik, eftersom mellanregistret ansågs viktigt. Medan ny mainstream låter bättre i nya högtalare (även en del dyrare), och ganska taskigt på äldre högtalare. T.ex. är det så med mina gamla Carlsson-högtalare.

Har en typ lite billig surroundanläggning med sub och allt. Den är optimerad för "hemmabio", och filmer där dom ansträngt sig med ljudet så låter det kanon, både effekter och musik, eftersom det är optimerat för just sådant ljud, och bättre än i min "fina hifi". Men "vanlig" musik låter ganska taskigt i den anläggningen, och bra på min fina hifi.

Som lite kuriosa så spelades Beatles första skivor in optimerade för att låta bra i Mono, och ganska klen bas.

Så det här med "ren" musik är jag lite tveksam till.
Och så länge man inte har tungvattenhögtalarkablar så blir det ju ändå inte rent :)

EDIT:
Kom ett inlägg när jag författade som jag säger +1 på
Sambal Oelek sa:
Och förresten, apropå ljudet som producenten tänk det. Det fungerar inte så bra i praktiken, beror på hur skivan är mixad, högtalarplacering osv. Man får finjustera själv så det låter som man själv tycker om. Tycker jag då.

Senast ändrad:

DanielS

Aktiv medlem
Ja streaming som vi tänker på det idag var ju inte så vanligt 2001. Då är ju Chromecast en jättebra produkt som gör att en förstärkare från 2001 eller tv från 2005 fortfarande är relevant.

Den 70-talsförstärkare jag hade som tidig tonåring i början av 90-talet fungerade inte med den CD-spelare jag köpte för ihopsparade veckopengar 1991.

Och nog tycker jag Chromecast är rätt smidigt i förhållande till allt krångel man haft med att koppla datorn till tv:n, speciellt innan hdmi fanns.

För ljud har ju dock en analog 3.5mm kabel funkat rätt bra..

me.I.am

Aktiv medlem
DanielS sa:
Ja streaming som vi tänker på det idag var ju inte så vanligt 2001. Då är ju Chromecast en jättebra produkt som gör att en förstärkare från 2001 eller tv från 2005 fortfarande är relevant.

Den 70-talsförstärkare jag hade som tidig tonåring i början av 90-talet fungerade inte med den CD-spelare jag köpte för ihopsparade veckopengar 1991.

Och nog tycker jag Chromecast är rätt smidigt i förhållande till allt krångel man haft med att koppla datorn till tv:n, speciellt innan hdmi fanns.

Min förstärkare från sent 70-tal har en aux-ingång, har fixat en "mixer" av fläktreglage till gammal Volvo, en för varje kanal som jag kör in i auxen. Så kan lyssna på CD, TV. dator etc på den gamla förstärkaren.

HåkanC

Aktiv medlem
DanielS sa:
+1

DanielS sa:
+1
Som jag tidigare har skrivit här i tråden hade jag förut en Chromecast Audio kopplat till en AV-receiver. Och en Chromecast gen1 i ett HDMI-uttag på TVn.
Den anläggningen är numer på landet

I stan har jag nu en 4k TV kopplad, med HDMI, till en modernare AV-receiver med flera HDMI-uttag, i ett av HDMI-uttagen sitter en Chromecast Ultra och genom den kör jag både ljud och bild.
Det är en lösning som fungerar mkt bra för mig, åtminstone för nu, jag har iofs haft det så här i snart tre år (sedan Chromecast Ultra) och har ännu inga planer på att ändra ngt.
Men AV-receivern + Chromecast Ultra kostar mer tillsammans än de 500 - 2k SEK TS skriver om i 1a inlägget

/Håkan

Booten

Aktiv medlem
kapar tråden lite...

Vad finns det för alternativ om man vill använda trådlösa högtalare till en 20 år gammal förstärkare?

Av olika skäl måste jag tyvärr byta ut mina golvhögtalare mot något som jag kan hänga upp på
väggen alt ställa på stativ. Jag vill helst behålla min Harman Kardon förstärkare.

Tänkte sätta högtalare i flera rum och tanken är att slippa dra högtalarkabel över hela huset.
I vardagsrummet får det bli en subbas.

Lyssnar mest på LP och CD.Har inte Spotify eller annat i mobilen utan uppskattar dynamiken i vinyl.

Oskar

Aktiv medlem
Vad ska du med förstärkare till om du ska ha ”trådlösa högtalare”?

Gimpen

Aktiv medlem
me.I.am sa:
har fixat en "mixer" av fläktreglage till gammal Volvo, en för varje kanal som jag kör in i auxen. Så kan lyssna på CD, TV. dator etc på den gamla förstärkaren.

Haha, världsklass på det fulmecket! =o)

DanielS

Aktiv medlem
Booten sa:
kapar tråden lite...

Vad finns det för alternativ om man vill använda trådlösa högtalare till en 20 år gammal förstärkare?

Av olika skäl måste jag tyvärr byta ut mina golvhögtalare mot något som jag kan hänga upp på
väggen alt ställa på stativ. Jag vill helst behålla min Harman Kardon förstärkare.

Tänkte sätta högtalare i flera rum och tanken är att slippa dra högtalarkabel över hela huset.
I vardagsrummet får det bli en subbas.

Lyssnar mest på LP och CD.Har inte Spotify eller annat i mobilen utan uppskattar dynamiken i vinyl.

LP till trådlösa högtalare, det blir ju som minst först Analog-Digital omvanling och sedan tillbaka till Analogt ljud i högtalaren, och kanske även komprimering på vägen, dyrt och inte så mycket av dynamiken i vinyl kvar då?

Även med en traditionell cd-spelare blir det rätt krångligt om du inte vill rippa skivorna till en hårddisk.

En sån där Yamaha Multicast någon länkar till längre upp känns som ett rimligt alternativ. Men känns väldigt dyrt i förhållande till Spotify via Sonos eller Chromecast.

Senast ändrad:

Booten

Aktiv medlem
Oskar sa:
Vad ska du med förstärkare till om du ska ha ”trådlösa högtalare”?
Bra fråga. Tänkte att det kanske finns nån burk att sätta mellan förstärkaren och de trådlösa högtalarna.

Jag tycker som en del andra att Yamaha låter lite platt i jämförelse med tex min H/K.

42Hz

Aktiv medlem
me.I.am sa:
42Hz sa:
Vissa gillar förstärkare och högtalare som ger "färgat" ljud, själv föredrar jag jag höra det som producenten tänkt att det ska låta, med de fördelar och nackdelar det kan innebära. Dock när det är välproducerat låter det magiskt! =)

Av vad jag läst i dina inlägg i tråden så verkar du vara på en högre nivå än jag på detta (OBS ej ironiskt menat), så jag kanske är helt fel på det.

Men, det där med "rent" ljud undrar jag lite över. När producenten lyssnar så färgas ljudet även av rummet förmodar jag, och då faller lite det här att lyssna "så som det var tänkt".

Jag undrar också hur "rent" ljud dom lyssnar på när det produceras. Mycket av musiken som produceras idag skall låta bra i ganska enkel utrustning, ofta genom Spotify och liknande. Därför antar jag att det optimeras för detta. Till "enklare utrustning" räknar jag alla slags hörlurar, alla typer. Dessa och även små högtalare som är ganska vanligt optimeras för diskant och framförallt bas, ofta är mellanregistret ganska dåligt. Därför måste musiken produceras för att låta bra i sådan utrustning - i varje fall mainstream.
Det ger i så fall att producenten bör lyssna i liknande utrustning, kanske inte "enkel" men i alla fall någon prioriterar bas och diskant. I vart fall innan slutprodukten sätts.

Vad jag märkt så låter musik från Den Stora Eran 70-talet bäst i äldre högtalare (och förmodligen även i vissa dyrare högtalare), det gäller även klassisk musik, eftersom mellanregistret ansågs viktigt. Medan ny mainstream låter bättre i nya högtalare (även en del dyrare), och ganska taskigt på äldre högtalare. T.ex. är det så med mina gamla Carlsson-högtalare.

Har en typ lite billig surroundanläggning med sub och allt. Den är optimerad för "hemmabio", och filmer där dom ansträngt sig med ljudet så låter det kanon, både effekter och musik, eftersom det är optimerat för just sådant ljud, och bättre än i min "fina hifi". Men "vanlig" musik låter ganska taskigt i den anläggningen, och bra på min fina hifi.

Som lite kuriosa så spelades Beatles första skivor in optimerade för att låta bra i Mono, och ganska klen bas.

Så det här med "ren" musik är jag lite tveksam till.
Och så länge man inte har tungvattenhögtalarkablar så blir det ju ändå inte rent :)

EDIT:
Kom ett inlägg när jag författade som jag säger +1 på
Sambal Oelek sa:

Visst har du rätt, ljudet påverkas av massa faktorer, vad jag inte tycker om, är utrustning som ska ge sin egen "karaktär" på musiken medans andra tycker om det. Det är upp till varje lyssnare. Givetvis kan man bara gissa hur producenten vill att det ska låta...
Jag har aldrig lyssnat på musik i någon extrem (dyr) anläggning men när jag får rysningar eller gåshud av musik så är jag nöjd! :)

Jag kan inte sätta fingret på vad som skiljer men vissa inspelningar är onekligen bättre än andra och det hjälper inte att ratta med några inställningar på förstärkaren för att få det låta bättre, det är väl som man säger skit in = skit ut, sen kan man ha hur mycket DSP-lägen och EQ som helst utan att det hjälper, låter inte bättre för det, inte i mina öron i alla fall.

Musik på CD är det största lyftet för HiFi som hänt detta århundrade, sen om det är direkt från skiva eller en fil är det skit samma. Man får i alla fall linga repor på en data-fil. =)

42Hz

Aktiv medlem
Booten sa:
kapar tråden lite...

CD har mer dynamik än vinylskivor någonsin haft.

"The dynamic range of vinyl, when evaluated as the ratio of a peak sinusoidal amplitude to the peak noise density at that sine wave frequency, is somewhere around 80 dB. Under theoretically ideal conditions, this could perhaps improve to 120 dB. The dynamic range of CDs, when evaluated on a frequency-dependent basis and performed with proper dithering and oversampling, is somewhere around 150 dB. Under no legitimate circumstances will the dynamic range of vinyl ever exceed the dynamic range of CD, under any frequency, given the wide performance gap and the physical limitations of vinyl playback."

Däremot kan man ju tycka att det låter bättre och därför föredra ljudet från en LP. =)

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Jo alltså jag skrev ju förut om bluetooth-sändare som man kan koppla analogt/digitalt också sänder den till sina trådlösa högtalare. Funkar finemang. Har tre olika lösningar på det.
(Hörlurar, liten stereo, stor gammal stereo)

42Hz

Aktiv medlem

sdx

Aktiv medlem
HåkanC sa:
42Hz sa:
Musik på CD är det största lyftet för HiFi som hänt detta århundrade
Du menar väl de senaste hundra åren?
För CD lanserades ju på 1980-talet, dvs förra århundradet

42Hz sa:
+1

/Håkan
Med den kompresson som en cd innehåller i dag så är vinyl bättre på dynamiken har man lite musik öra så hör man hur cd skivan är komprimerad.
Omman talar om dynamiken en cd skiva då får man vrida upp volymen ordentligt.

42Hz

Aktiv medlem
sdx sa:
HåkanC sa:
42Hz sa:
Musik på CD är det största lyftet för HiFi som hänt detta århundrade
Du menar väl de senaste hundra åren?
För CD lanserades ju på 1980-talet, dvs förra århundradet

42Hz sa:
+1

/Håkan
Med den kompresson som en cd innehåller i dag så är vinyl bättre på dynamiken har man lite musik öra så hör man hur cd skivan är komprimerad.

Nej, det är fortfarande mer dynamik från en CD. Fakta. En myt som vägrar dö. Däremot får du knaster och andra missljud med vinyl som inte fanns där vid inspelningen.

GustafH

Aktiv medlem
sdx sa:

Det beror ju på att de är mastrade annorlunda. Två identiska mastertapes inspelade på CD och vinyl ger CD:n större dynamiskt utrymme. Att du får mindre kompression i en vinylmaster beror helt enkelt på att den är mastrad för folk som sitter med rätt hyfsade anläggningar (eftersom vi inte sysslar med portabel vinyl) medan en CD generellt mastras för folk som lyssnar på språng (eftersom man oftast inte lägger pengar på att mastra separat för CD och annan digital konsumtion).

sdx

Aktiv medlem
GustafH sa:
sdx sa:

Det beror ju på att de är mastrade annorlunda. Två identiska mastertapes inspelade på CD och vinyl ger CD:n större dynamiskt utrymme. Att du får mindre kompression i en vinylmaster beror helt enkelt på att den är mastrad för folk som sitter med rätt hyfsade anläggningar (eftersom vi inte sysslar med portabel vinyl) medan en CD generellt mastras för folk som lyssnar på språng (eftersom man oftast inte lägger pengar på att mastra separat för CD och annan digital konsumtion).
Man tappar dynamik när ett medium blir komprimerat lyssna på hårdrock så förstår du hur kasst det låter sen finns olika program som kan kolla hur dynamiken är Mavis är ett sådant.

42Hz

Aktiv medlem
sdx sa:
GustafH sa:
sdx sa:

Man tappar dynamik när ett medium blir komprimerat lyssna på hårdrock så förstår du hur kasst det låter sen finns olika program som kan kolla hur dynamiken är Mavis är ett sådant.

Du pratar äpplen och päron, CD har bredare dynamik än vinyl, det är fakta. Sen om skivbolaget "komprimerat" ljudet spelar det ingen roll om det är på vinyl eller CD du lyssnar på om det är samma komprimerade ljud.

http://tcervo.com/its-the-mastering-stupid-how-record-companies-are-ruining-music/

42Hz

Aktiv medlem
42Hz sa:
sdx sa:
GustafH sa:
sdx sa:

Du pratar äpplen och päron, CD har bredare dynamik än vinyl, det är fakta. Sen om skivbolaget "komprimerat" ljudet spelar det ingen roll om det är på vinyl eller CD du lyssnar på om det är samma komprimerade ljud.

Skapar du en CD och en vinyl från samma master som har för exemplet har högre dynamik än både CD och LP så kommer CD:n mer dynamik än LP:n.

http://tcervo.com/its-the-mastering-stupid-how-record-companies-are-ruining-music/

HåkanC

Aktiv medlem
42Hz sa:
CD har bredare dynamik än vinyl, det är fakta. Sen om skivbolaget "komprimerat" ljudet spelar det ingen roll om det är på vinyl eller CD du lyssnar på om det är samma komprimerade ljud.

+1
Det skrev jag om här redan 2015

P2 dokumentär: Vad är det som låter
3496771_2048_1152.jpg

Del 1 och Del 2

/Håkan

GustafH

Aktiv medlem
sdx sa:
GustafH sa:

Eftersom jag mest lyssnar på och också själv producerar hårdrock och har släppt album på CD och mastrat för vinyl (som tyvärr aldrig släpptes) så tycker jag nog att jag har rätt bra koll på vad jag pratar om. Det är inte mediet CD som begränsar dynamiken utan det är det som sker innan det hamnar på CD. Eller vinyl. Eller digital nedladdning.

Booten

Aktiv medlem
Personligen föredrar jag LP ljudet sen kan man diskutera i tekniska termer hur mycket man vill...Skivor som är sönderproducerade för att låta bra i datorn håller jag mig undan ifrån..

Men för att återgå till ämnet.... en Bluetooth sändare kan ju vara ett alternativ...

Eller är jag ute efter det omöjliga..? lyssna på en LP med ”bra” ljud i flera rum utan att tatta kabel i hela huset kanske inte går?

DanielS

Aktiv medlem
Booten sa:
Eller är jag ute efter det omöjliga..? lyssna på en LP med ”bra” ljud i flera rum utan att tatta kabel i hela huset kanske inte går?

Jag TROR att om man ska föra över ljud från LP till flera rum så kommer man att tappa det här "extra trevliga LP-ljudet". Ljud i flera rum betyder väl knappast finlyssning i soffan mitt i ljudbilden? Ska man höra skillnader mellan LP, CD, Spotify mm så bör man nog finlyssna på bästa platsen mellan högtalarna... För alla andra placeringar så kommer skillnader mellan olika högtalare och dess placering vara viktigare.

Bluetooth skulle jag undvika för multi-room, åtminstone i min lgh med betongväggar så får jag problem med överföring mellan rum.

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Även om vinyl inte alls är intressant för TS kan kanske det här vara intressant läsning för ngn annan
◦ 16 bit CD digital audio has a technical dynamic range of 96 dB, 
   though many argue the perceived range is higher when taking dithering into account.
◦ Vinyl records typically yield 55-65 dB.

Men också
With the above in mind, I began exploring why some vinyl records have greater dynamic range – 
  rightly concluding that mastering lay at the heart of the issue.

Från: https://www.yoursoundmatters.com/measuring-vinyl-dynamic-range-complicated/

/Håkan

perzzon

Aktiv medlem
Booten sa:
Personligen föredrar jag LP ljudet sen kan man diskutera i tekniska termer hur mycket man vill...Skivor som är sönderproducerade för att låta bra i datorn håller jag mig undan ifrån..

Men för att återgå till ämnet.... en Bluetooth sändare kan ju vara ett alternativ...

Har inte Sonos nån burk som också har input. Med en sån borde man kunna distribuera signalen ut i systemet.
Vet att jag skissade på ett sånt system för en massa år sen.
Nu helt investerad i Chrome cast istället.

DanielS

Aktiv medlem
perzzon sa:
Har inte Sonos nån burk som också har input. Med en sån borde man kunna distribuera signalen ut i systemet.
Vet att jag skissade på ett sånt system för en massa år sen.
Nu helt investerad i Chrome cast istället.

Ja visst går det:
https://www.sonos.com/en/vinyl-on-sonos

Men återigen, frågan är hur mycket av "vinylljudet" som blir kvar efter det...?

sdx

Aktiv medlem
GustafH sa:
sdx sa:
GustafH sa:

Eftersom jag mest lyssnar på och också själv producerar hårdrock och har släppt album på CD och mastrat för vinyl (som tyvärr aldrig släpptes) så tycker jag nog att jag har rätt bra koll på vad jag pratar om. Det är inte mediet CD som begränsar dynamiken utan det är det som sker innan det hamnar på CD. Eller vinyl. Eller digital nedladdning.
finns ganska mycket att läsa här https://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war om man vill fördjupa sig hur det ligger till .
Kan bara nämna Rammstein germany så jävla dåligt mastrad Går inte ens att lyssna på den i bilen.

perzzon

Aktiv medlem

me.I.am

Aktiv medlem
CD-skivor är rätt mycket mindre än LP, och använder dessutom bara en sida. Det säger sig självt att det måste komprimeras mycket mer för att få plats.

Men tycker vi kommit från ämnet lite. Köpte dom där kabellyftarna någon sida bak, vilka högtalarkablar skall jag köpa till dom?

H.

Aktiv medlem
me.I.am sa:
CD-skivor är rätt mycket mindre än LP, och använder dessutom bara en sida. Det säger sig självt att det måste komprimeras mycket mer för att få plats.
?

jonte987

Aktiv medlem
me.I.am sa:

Men tycker vi kommit från ämnet lite. Köpte dom där kabellyftarna någon sida bak, vilka högtalarkablar skall jag köpa till dom?

Stämmer det verkligen? Jag minns fortfarande hur besviken jag blev över hur lite det fick plats på diskett jämfört med kassett. #c64

sdx

Aktiv medlem
me.I.am sa:

Jorma Statement sen en flaska ormolja.

me.I.am

Aktiv medlem
sdx sa:
me.I.am sa:

Perfekt!
https://www.studiokoncept.se/produkt/jorma-design-hogtalarkablar/
199 000 SEK, lite trist om det visar sig att dom inte är kompatibla med kabellyftarna från Solid Tech.

sdx

Aktiv medlem
me.I.am sa:
sdx sa:
me.I.am sa:

Perfekt!
199 000 SEK, lite trist om det visar sig att dom inte är kompatibla med kabellyftarna från Solid Tech.
snake oil.for belivers.

perzzon

Aktiv medlem
me.I.am sa:
sdx sa:
me.I.am sa:

Perfekt!
Kompatibla kan jag inte tänka mig att de kan vara. Måste ju Flux-balanseras parallellt i renrum vet du väl?!

Köp & Sälj

Topp