[OT] HiFi Receiver / Förstärkare ***UPDATE - Receiver beställd - Länk överst i 1:a inlägg***

Drosa

Aktiv medlem
[OT] HiFi Receiver / Förstärkare ***UPDATE - Receiver beställd - Länk överst i 1:a inlägg***
Har denna tråden spårat ur likt voodohifitråden som var igång för ett antal år sedan?

me.I.am

Aktiv medlem
Hoppas jag verkligen inte, det är på sina ställen en väldigt otrevlig tråd. Förstår att den tilltalar en del.

Krompa

Aktiv medlem
Kan varmt rekommendera Regas förstärkare. Har en Brio 3 och en Brio R som är föregångarna till den som finns nu som bara heter Brio. Verkar gå på 7000.

Inget digitalt inbyggt. Dock ett väldigt bra phonosteg. Låter även bra med Spotify genom Chromecast Audio men spelar mest riktiga skivor...

sdx

Aktiv medlem
GustafH sa:
c.o.h.j sa:
Prova Linn. Fina grejor
Nä nu börjar det bli läskigt på riktigt. Både Jorma och Linn, på ett cykelforum!
Då skickar vi in lite Grypton och Krell så nu är mörkret nära ä jag slänger med ino audio så börjar det gå kalla kårar över ryggen av valbehag.

Belse

Aktiv medlem

sdx

Aktiv medlem
Belse sa:
sdx sa:
GustafH sa:
c.o.h.j sa:
Prova Linn. Fina grejor
Nä nu börjar det bli läskigt på riktigt. Både Jorma och Linn, på ett cykelforum!
Då skickar vi in lite Grypton och Krell så nu är mörkret nära ä jag slänger med ino audio så börjar det gå kalla kårar över ryggen av valbehag.
Mark Levinson, får inte dom vara med???
Överreklamerad dynga.

desmo

Aktiv medlem
Passar på att nyttja tråden...

Hifi-noob. Men drömmer om att en gång i framtiden ha en "bra" tvåkanals-stereo för att lyssna på vinyl/cd. Tänker att man borde kunna hitta vettiga grejer till bra pris begagnat. Hur mycket pengar ska jag budgetera för? Och vad ska jag leta efter? Som referens är "bra" snarare 'Vitus Sentier" än 'Sworks Epic'. Vettig men billigt alltså.

me.I.am

Aktiv medlem
desmo sa:

Hifi-noob. Men drömmer om att en gång i framtiden ha en "bra" tvåkanals-stereo för att lyssna på vinyl/cd. Tänker att man borde kunna hitta vettiga grejer till bra pris begagnat. Hur mycket pengar ska jag budgetera för? Och vad ska jag leta efter? Som referens är "bra" snarare 'Vitus Sentier" än 'Sworks Epic'. Vettig men billigt alltså.
Det är som cyklar (liknelse som du redan använt, men jag använder LVG-cyklar), vissa cyklar lika gärna med Tiagra medan vissa får krupp om det är sämre än Ultegra (som jag t.ex.), fast man cyklar på i mediokra 30 km/h.

Jag vet att jag skulle störa mig på en förstärkare under 5K t.ex. (eller om det kostar ännu mer nuförtiden, har inte hängt med riktigt). Och ja, jag hör skillnad.

Men det beror väldigt mycket på vilken typ av musik. Dagens mainstream kräver inte så mycket av anläggningen, förutom om du vill störa grannarna. Jag lyssnar mycket på musik från 70-talet, typ symfonisk rock, det kräver mycket av mellanregistret, och att basen skall höras och inte bara kännas.
Det är tyvärr lite som med cyklar, innan man nördat ner sig vet man inte riktigt vad det är man vill ha

Du kommer säkert att få förslag från 1K - 5K typ. Betänk att en bra förstärkare kostade c.a 2K för 40 år sedan, you do the math.

sdx

Aktiv medlem
desmo sa:

ino audio pi60s brukar finnas beg på Hifitorget eller pip som i regel är betydligt billigare kan du hitta ett par pk så är du nästan i hamn
sen skal du titta efter beg http://www.holographicaudio.com/ riktigt bra grejor mycket lågdistande förstärkare .

miklax

Medlem
sdx sa:
desmo sa:

ino audio pi60s brukar finnas beg på Hifitorget eller pip som i regel är betydligt billigare kan du hitta ett par pk så är du nästan i hamn
sen skal du titta efter beg http://www.holographicaudio.com/ riktigt bra grejor mycket lågdistande förstärkare .
+1

42Hz

Aktiv medlem
Minst två sådana här ska man ha. =)

Perfekt som bastuaggregat!

me.I.am

Aktiv medlem
Klavikel sa:
me.I.am sa:
har fixat en "mixer" av fläktreglage till gammal Volvo, en för varje kanal som jag kör in i auxen. Så kan lyssna på CD, TV. dator etc på den gamla förstärkaren.
Haha, världsklass på det fulmecket! =o)
volvo_reglage.JPG

Där är dom, under CD-spelaren. Vipparna till höger är för att kunna spela in antingen från "mixern" eller från skivspelaren till bandspelaren.

Den bärbara CD-spelaren har sin egen lilla historia. Jag var rätt sen att gå över till CD, köpte denna bärbara när jag reste i jobbet i mitten av 90-talet. Skulle sen köpa en stationär, var runt och lyssnade men ingen imponerade och kom fram till att den jag hade lät lika bra. För att vara "bärbar" är den ganska cool, uppvikbar display, fjärris (vars knappar lyser upp). Mottagare till fjärrisen som en egen del som jag satte sladd på och drog upp i stereobänken, synns uppe till vänster.

På tal om "rent ljud". På senare år var jag hos en polare som nördat ner sig, renoverade bl.a. Carlsson-högtalare. Han hade en dyr förstärkare som skulle ge absolut "rent" ljud, tror knappt den hade bas o diskant, i vilket fall ville han inte röra dom. Samt en ganska dyr CD-spelare, med sån där tung tallrik och avancerad upphängning. Vi körde blindtest mellan min gamla bärbara och hans "dyra" CD-spelare. Han missade, så mycket för "rent" ljud.

sdx

Aktiv medlem
me.I.am sa:
Klavikel sa:
me.I.am sa:
har fixat en "mixer" av fläktreglage till gammal Volvo, en för varje kanal som jag kör in i auxen. Så kan lyssna på CD, TV. dator etc på den gamla förstärkaren.
Haha, världsklass på det fulmecket! =o)

Där är dom, under CD-spelaren. Vipparna till höger är för att kunna spela in antingen från "mixern" eller från skivspelaren till bandspelaren.

Den bärbara CD-spelaren har sin egen lilla historia. Jag var rätt sen att gå över till CD, köpte denna bärbara när jag reste i jobbet i mitten av 90-talet. Skulle sen köpa en stationär, var runt och lyssnade men ingen imponerade och kom fram till att den jag hade lät lika bra. För att vara "bärbar" är den ganska cool, uppvikbar display, fjärris (vars knappar lyser upp). Mottagare till fjärrisen som en egen del som jag satte sladd på och drog upp i stereobänken, synns uppe till vänster.

På tal om "rent ljud". På senare år var jag hos en polare som nördat ner sig, renoverade bl.a. Carlsson-högtalare. Han hade en dyr förstärkare som skulle ge absolut "rent" ljud, tror knappt den hade bas o diskant, i vilket fall ville han inte röra dom. Samt en ganska dyr CD-spelare, med sån där tung tallrik och avancerad upphängning. Vi körde blindtest mellan min gamla bärbara och hans "dyra" CD-spelare. Han missade, så mycket för "rent" ljud.
James Randi Educational Foundation Du har pengarna direkt i handen om du klarar hans tester .

Klavikel

Aktiv medlem
Kom på en sak.

Har kollat lite på ny tv sista tiden.
Får för mig att de flesta nyare TV verkar ju inte ha analog ljudutgångar längre utan bara "optical digital sound"
Så har det varit på minst tre stycken jag kollat på iaf.
Så det innebär väl att jag även behöver en förstärkare som tar optiskt ljud?
För att slippa nån extern DAC?

Enklaste är väl att gå på en AV-receiver eftersom "alla" verkar ha optisk ingång.
Men dom fördelar ju sina watt på fem (eller fler) kanaler.
Så en AVR på säg 145W kanske blir för klen för ett 6 ohms golvhögtalare??

När jag kollar runt så verkar väldigt få förstärkare ha digitalt ljud in..

Nån som har nåt tips på nåt kring 2-2 500kr?

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Klavikel sa:
Får för mig att de flesta nyare TV verkar ju inte ha analog ljudutgångar längre utan bara "optical digital sound"
Nja, du kan koppla TV-ljudet till förstärkaren via HDMI, åtminstone om förstärkarens HDMI-ut även har HDMI ARC (Audio Return Channel)
Då kopplar du som det står här https://www.kjell.com/se/fraga-kjel...judoverforing/hdmi#audio-return-channel-(arc)

Precis som du skriver är det vanligast med HDMI-ARC hos AV-receivers, skaffar du en sådan tycker jag att du bör välja en som även har klient för åtminstone Spotify
Söker man med de kraven på Prisjakt hittar man AV-receivers från c:a 3400 SEK
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s416438166&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista
https://se.harmanaudio.com/harman-kardon/AVR+151S.html
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_harman-kardon-avr-151s-230-1277101.html

<REDIGERAT>
Men personligen skulle jag välja en modell med både inbyggd Chromecast och Tidal-klient, tex
Pioneer VSX-S520: https://www.pioneer-audiovisual.eu/se/produkter/vsx-s520
(Med reservation för att jag bara har kollat på Prisjakt)

/Håkan

Senast ändrad:

Klavikel

Aktiv medlem

sdx

Aktiv medlem
Klavikel sa:
Spacekitty sa:
En begagnad Onkyo A-5VL. Det råkar jag av en händelse ha en undanställd.
Kanske för klen? https://www.eu.onkyo.com/downloads/1/1/7/0/0/ONKYO_A-5VL_datasheet_EN.pdf
Njae, det borde nog funka vad jag förstått. Min gamla hade 2x70W och din skulle hamna strax under 70W/Ch så det vore nog funkis.
Eller vad tror ni som är hihi-nördar?

Poduktbladet var tryckt 2009. Vad tänkte du för peng för den i sådana fall?
Titta på THD då går det kalla kårar över ryggen

Klavikel

Aktiv medlem
sdx sa:
Är det detta du menar?
Total Harmonic Distortion
0.08% (1 kHz, 8 Ω, 1 W Output)

Vad innebär detta? Bra, mellanmjölk eller dåligt?

sdx

Aktiv medlem
Klavikel sa:
sdx sa:
Är det detta du menar?
Total Harmonic Distortion
0.08% (1 kHz, 8 Ω, 1 W Output)

Vad innebär detta? Bra, mellanmjölk eller dåligt?
det betyder att den är mätt vid 1 watt ut vid 1000Hz vilket gör att disten i förstärkaren kommer att öka desto mera du vrider upp volymen vilket kan sluta i att du bränner diskanterna i högtalarna .

Klavikel

Aktiv medlem
sdx sa:
det betyder att den är mätt vid 1 watt ut vid 1000Hz vilket gör att disten i förstärkaren kommer att öka desto mera du vrider upp volymen vilket kan sluta i att du bränner diskanterna i högtalarna .
? I better stay clear från den då...

Klavikel

Aktiv medlem
HåkanC sa:
Klavikel sa:
Nja, du kan koppla TV-ljudet till förstärkaren via HDMI, åtminstone om förstärkarens HDMI-ut även har HDMI ARC (Audio Return Channel)
Då kopplar du som det står här https://www.kjell.com/se/fraga-kjel...judoverforing/hdmi#audio-return-channel-(arc)

Precis som du skriver är det vanligast med HDMI-ARC hos AV-receivers, skaffar du en sådan tycker jag att du bör välja en som även har klient för åtminstone Spotify
Söker man med de kraven på Prisjakt hittar man AV-receivers från c:a 3400 SEK
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s416438166&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista
https://se.harmanaudio.com/harman-kardon/AVR+151S.html
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_harman-kardon-avr-151s-230-1277101.html

<REDIGERAT>
Men personligen skulle jag välja en modell med både inbyggd Chromecast och Tidal-klient, tex
Pioneer VSX-S520: https://www.pioneer-audiovisual.eu/se/produkter/vsx-s520
(Med reservation för att jag bara har kollat på Prisjakt)

/Håkan
Grymt tack för länkarna Håkan, uppskattar att du verkligen tar dig tid.
Men borde man inte kunna landa väldigt mkt lägre i pris ändå? Kör man på en AVR kommer man ju rätt snabbt upp i 3-3 500kr..
Känns som kring drygt 2 000 borde räcka rätt så långt?

sdx

Aktiv medlem
Klavikel sa:
sdx sa:
Man kan generalisera desto mera dist en förstärkare leverera så upplevs den som att den spelar riktigt starkt medans en förstärkare som spelar med ultralåg dist upplevs som om den var klen tack vare att den spelar rent.

Rattnalle

Aktiv medlem
Klavikel sa:
sdx sa:
Nu svamlar sdx bara om måttet i sig utan att ge någon referens på vad som faktiskt är ett bra eller dåligt värde.

När jag kollade för ett tag sen hittade jag en Pioneer för ca 2000 som verkade vara ett bra köp för priset. Fick höga betyg i recensioner. Hade digital optisk ingång vilket funkar från antingen tv eller Chromecast audio.

Klavikel

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Klavikel sa:
sdx sa:
Nu svamlar sdx bara om måttet i sig utan att ge någon referens på vad som faktiskt är ett bra eller dåligt värde.

När jag kollade för ett tag sen hittade jag en Pioneer för ca 2000 som verkade vara ett bra köp för priset. Fick höga betyg i recensioner. Hade digital optisk ingång vilket funkar från antingen tv eller Chromecast audio.
Ok, fine.
Finns det några kvar tro eller är det nåt som är utsålt?
Var hittade du den?

HåkanC

Aktiv medlem
sdx sa:
Nej!
Det betyder det inte!
Det står INGET om disten vid andra effekter, eller frekvenser för den delen
1W i 8 ohm ger en spänning på ~2,8 V (√8) och en dist på ~2,2 mV
Men det står inget om vilken typ av dist det är, det gör att man inte kan utesluta att en hel del av de 2,2 mV tex kan vara störningar från nätdelen (switchad) DA (och/eller AD) omvandlaren eller ngt annat.

Det går helt enkelt inte att dra några slutsatser från en enda mätning vid en enda effekt!

Den enda slutsatsen som går att dra är det som Rattnalle skriver
Rattnalle sa:

Klavikel sa:
Men borde man inte kunna landa väldigt mkt lägre i pris ändå? Kör man på en AVR kommer man ju rätt snabbt upp i 3-3 500kr..
Känns som kring drygt 2 000 borde räcka rätt så långt?
Mitt tips var mest för att visa på att du slipper optokabeln om du väljer en förstärkare/receiver somhar HDMI
Exakt hur mkt pengar du vill lägga är det ju helt upp till dig att bestämma, med både TV + förstärkare är det lätt att det drar i väg
Men man kan ju ha tur också, den AVR jag har fyndade jag på Black Friday för snart tre år sedan (det är en numer utgången modell).
Just TV och förstärkare/receivers är ju sådant som finns på rea väldigt ofta,
och de pengar du "sparar" på TVn borde du väl kunna lägga på stereon?

/Håkan

sdx

Aktiv medlem
HåkanC sa:
sdx sa:
Nej!
Det betyder det inte!
Det står INGET om disten vid andra effekter, eller frekvenser för den delen
1W i 8 ohm ger en spänning på ~2,8 V (√8) och en dist på ~2,2 mV
Men det står inget om vilken typ av dist det är, det gör att man inte kan utesluta att en hel del av de 2,2 mV tex kan vara störningar från nätdelen (switchad) DA (och/eller AD) omvandlaren eller ngt annat.

Det går helt enkelt inte att dra några slutsatser från en enda mätning vid en enda effekt!
/
Den är mätt vid 1 watt ut THD med 0.08% normalt så mäter man 20-20000Hz och då på full effekt
jag brukat mäta disten med osilioscop men tydligen räcker det ätt räkna fram den.

HåkanC

Aktiv medlem
sdx sa:
Den är mätt vid 1 watt ut THD med 0.08% normalt så mäter man 20-20000Hz och då på full effekt
+1
Eftersom den normala mätningen inte finns redovisad är det (bla) därför det blir fel när du drar slutsatsen om vad som sker vid full effekt baserat på en mätning vid 1W
sdx sa:
vilket gör att disten i förstärkaren kommer att öka desto mera du vrider upp volymen vilket kan sluta i att du bränner diskanterna i högtalarna .
Det går helt enkelt inte att dra den sortens slutsats du gör från en enda mätning vid en enda effekt!'

/Håkan

sdx

Aktiv medlem
HåkanC sa:
sdx sa:
+1
Eftersom den normala mätningen inte finns redovisad är det (bla) därför det blir fel när du drar slutsatsen om vad som sker vid full effekt baserat på en mätning vid 1W
sdx sa:
vilket gör att disten i förstärkaren kommer att öka desto mera du vrider upp volymen vilket kan sluta i att du bränner diskanterna i högtalarna .
Det går helt enkelt inte att dra den sortens slutsats du gör från en enda mätning vid en enda effekt!'

/Håkan
Normalt så får man fram fasvridningar när man mäter med osiliscop det ser man lättast på fyrkants vågen när den ger sig
Men mäter man med 2.83 volt =1 watt så blir det fel då man inte får fram vad förstärkaren klarar av för en högtalare är inte på 8,6,4 ohm hela tiden då den är egentligen en killer för förstärkaren då högtalaren vill ändra fas gå ner och upp i ohm tal och det får man fram bättre vid mättning 20-20000 Hz THD.
Och desto högre upp i frekvens man mäter desto mindre dist i dom lägre frekvenserna förutsätt att man har mätt med fulleffekt.
kan ta ett e,x på en mättning steget är mätt vid 10.0k och då distar den 0.00662 med en relativ amplitud .

Snuten

Aktiv medlem
Vad säger Farbror Barbro om allt det här? Han, om någon, borde kunna svara.

oatp1b1

Ny medlem
Ska man köpa en ny, billig stereoförstärkare är troligtvis Onkyo A-9130 det absolut bästa köpet. 2x60 watt, DAC av bra kvalitet och ingång för MM-pickuper.

Klavikel

Aktiv medlem
oatp1b1 sa:
Ska man köpa en ny, billig stereoförstärkare är troligtvis Onkyo A-9130 det absolut bästa köpet. 2x60 watt, DAC av bra kvalitet och ingång för MM-pickuper.
Inga digitala ingångar ??

Klavikel

Aktiv medlem
BTW, @rymdkatten, vad skulle du ha för din Onkyo?

Kul tråd =]
Jag gillar ljud =]

Kör själv aktiva monitorer sen flera år,dom var så mycket lättare att möblera in.

Men skulle jag köpa förstärkare igen så blir det nått gammalt,tungt och relativt fult.
Men dom låter så underbart =]
Kan fortfarande höra mina gamla NAD grejer =]

Enkelt uttryckt och kanske bara är jag och 2 till som tycker, men väger stärkaren ordentligt,så låter den oftast bra =¶

Spacekitty

Aktiv medlem
Klavikel sa:
BTW, @rymdkatten, vad skulle du ha för din Onkyo?
Den får stå kvar här i sin kartong. SDX får i uppdrag att leta upp något med bättre THD för samma summa du hade som önskemål.

HåkanC

Aktiv medlem

sdx

Aktiv medlem
Ser man vad t/s frågade efter så .
Yamaha wxa50 men troligen för dyr för t/s

HåkanC

Aktiv medlem
sdx sa:
Yamaha wxa50 men troligen för dyr för t/s
Dessutom fel märke för TS
Klavikel sa:
Blir fortfarande inga 30'000-kronorsprylar (eller Yamaha ?)

Men kring 2-2 500kr, absolut max 3 000kr vore nog faktiskt ett helt rimligt pris.
Men då önskar jag en roligare design än VHS-inspiration alá 90-tal.
Får ju gärna finnas nån typ av display på den.
https://happyride.se/forum/read.php/1/3619687/3620396#msg-3620396

/Håkan

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer