[OT] HiFi Receiver / Förstärkare ***UPDATE - Receiver beställd - Länk överst i 1:a inlägg***

Klavikel

Aktiv medlem
[OT] HiFi Receiver / Förstärkare ***UPDATE - Receiver beställd - Länk överst i 1:a inlägg***
HåkanC sa:
Klavikel sa:
Inga digitala ingångar ??
oatp1b1 sa:
Jo, både coaxial och optisk.
+1
Det syns tom på bilderna på baksidan

https://www.se.onkyo.com/en/products/a-9130-152935.html
Men eftersom den skall ha 0,5% THD, enl databladet, så är den inte sdx-godkänd. Eller?

Men, som jag redan har skrivit, för mig är HDMI-kontakter, wifi och Tidal (+ Spotify-)klienter mer värt än phonoingång.

/Håkan
Sorry, helt rätt.
Googlade igår kväll men måste varit trött för jag såg inte optisk och coax på bilden igår..
Eller så råkade jag få upp nån annan bild när jag kollade med copy+päjst.

Storklas

Medlem
Någon som testat hifiberry? Verkar litet och smidigt.

happymtb.fr

Aktiv medlem

sdx

Aktiv medlem
happymtb.fr sa:
sdx sa:
happymtb.fr sa:
THD är ett ganska dåligt mått, mer om det här:
The Perception of Distortion
http://www.gedlee.com/Papers/The Perception of Distortion.pdf
Handlar mera om hur en högtalare uppför sig.
Ja, en förstärkare är dålig på att återskapa ljud... ?
Kolla på den då: http://www.gedlee.com/Papers/distortion_perception.ppt
Då var det lite om delningsfilter och dess ordningar och hur dom på verkar ett slutsteg men ett slutsteg skickar bara ut växelström till högtalaren.

Klavikel

Aktiv medlem
BTW!

En liten fundering, Hur kan det ens vara lagligt att 2019 sälja förstärkare utan digitala ingångar???

@Håkan
Är det något som gör att man borde föredra en AVR/förstärkare med HMDI eller varför nämner du det hela tiden?
TVn jag beställde igår kväll har eARC men också Optical sound out. Det verkar ju lättare att hitta förstärkare som har optisk ingång men bara (dyra) AVR som kommer med HDMI..

Ang. tidal, spotify etc. så fick jag för mig att det rådde koncencus tidigare att det bästa var att köpa en Chromecast audio för 3-400kr i stället för att leta tag i en receiver som ska uppfylla "alla" kraven och i stället blir alldeles för dyr.

HåkanC

Aktiv medlem
Klavikel sa:
Är det något som gör att man borde föredra en AVR/förstärkare med HMDI eller varför nämner du det hela tiden?
Jag gör som alla andra här på Happy;
Jag tipsar bara om det jag själv har!

Klavikel sa:
TVn jag beställde igår kväll har eARC men också Optical sound out. Det verkar ju lättare att hitta förstärkare som har optisk ingång men bara (dyra) AVR som kommer med HDMI.
Visst kostar det ~1kSEK mer, men då får man AVRen som central switch i anläggningen och med TVn som display,
enklare och bekvämare, både vad gäller inkoppling och daglig användning, vilket gör det värt merkostnaden
Åtminstone för mig

HDMI FTW!

Klavikel sa:
Ang. tidal, spotify etc. så fick jag för mig att det rådde koncencus tidigare att det bästa var att köpa en Chromecast audio för 3-400kr i stället för att leta tag i en receiver som ska uppfylla "alla" kraven och i stället blir alldeles för dyr.
Samma svar som ovan; det är enklare och bekvämare för mig

Men GUIet i min AVR är inte det bästa så där letar jag inte nya låtar/artister utan spelar bara från de playlist/album/låtar jag redan har sparat och den inbyggda chromecasten är vare sig en Ultra eller särskilt snabb

Om det inte redan har framgått: enkel och bekväm daglig användning är en viktig sak för mig!

/Håkan

Rattnalle

Aktiv medlem
Man kan använda TVn som switch. Enheterna slår på TVn och byter ingång åt en på egen hand när de slås på. Ljudet går ut till förstärkaren via optisk ut. Precis lika enkelt. Fast det funkar med min gamla 70-talsförstärkare också.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem

Klavikel

Aktiv medlem
Vet inte vad som är mest störande, att inte alla receivers även har optisk/digital in eller att inte alla TV har digital plus analog ut..
Så jäkla mkt huvudbry man hade kunnat spara sig då...

Stör mig nåt enormt på tanken att köpa en receiver för typ 1800 och sen behöva ha en extern DAC utöver detta.

Som sagt, en AVR plockar ju på i pris en del, det landat på en bra bit över 3 000kr

Rattnalle

Aktiv medlem
Onkyon någon nämnde har optisk in. Yamaha likaså.

TVn har väl både optisk ut och hörlursuttag?

me.I.am

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
me.I.am sa:
Om man nu inte har pengar till någon med HDMI, finns det inte adapter från HDMI till RCA, eller kanske något annat.
Lyckas bara hitta mini-HDMI till RCA, men finns säkert annat (eller jag är helt fel på det?).
https://cdon.se/hem-tradgard/hdmi-till-av-rca-signalomvandlare-1080p-p46902448
Då kan man lika gärna ta ljudet ur TVns hörlursuttag.
Jag har en hyfsat modern TV, ganska aggresiv geo, och dyr, med diverse in/utgångar. Har inget minne av hörlursutgång. Har iofs inte kollat, känns lite konstigt att sitta med 2m sladd.

Rattnalle

Aktiv medlem
me.I.am sa:
Rattnalle sa:
me.I.am sa:
Om man nu inte har pengar till någon med HDMI, finns det inte adapter från HDMI till RCA, eller kanske något annat.
Lyckas bara hitta mini-HDMI till RCA, men finns säkert annat (eller jag är helt fel på det?).
https://cdon.se/hem-tradgard/hdmi-till-av-rca-signalomvandlare-1080p-p46902448
Då kan man lika gärna ta ljudet ur TVns hörlursuttag.
Jag har en hyfsat modern TV, ganska aggresiv geo, och dyr, med diverse in/utgångar. Har inget minne av hörlursutgång. Har iofs inte kollat, känns lite konstigt att sitta med 2m sladd.
Min nya Panasonic OLED har ett på baksidan. 3.5mm-2*RCA funkar ju även om det så klart inte är optimalt avseende ljudkvalitet.

Klavikel

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Onkyon någon nämnde har optisk in. Yamaha likaså.
Ja men den går ju på +3 500kr och det är fan i mastigaste laget känner jag..

Rattnalle sa:
TVn har väl både optisk ut och hörlursuttag?
Så här ser audio specsen ut:

Digital Optical Audio Out : 1
Analog Audio Out 3.5mm : 0
Analog Audio Out RCA : 0
Component In : 0
Composite In : 1 (incl. adapter)
Tuner (Cable/Ant) : 1
Ethernet : 1
DisplayPort : 0
IR In : 0
SD/SDHC : 0
Audio Passthrough
ARC : Yes (HDMI 2)
eARC support : No
Dolby Atmos via TrueHD via eARC : No
DTS:X via DTS-HD MA via eARC : No
5.1 Dolby Digital via ARC : Yes
5.1 DTS via ARC : Yes
5.1 Dolby Digital via Optical : Yes
5.1 DTS via Optical : Yes
Update 02/27/2019: While the TV doesn't support Atmos passthrough via a Dolby TrueHD carrier signal (common in Blu-ray disks), it is advertised as supporting Atmos passthrough via Dolby Digital Plus, which is the Atmos format used by some sources like Netflix; our testing confirmed this passthrough on the LG C8.

c8-inputs-side-large.jpg

c8-inputs-back-large.jpg

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Det var värst. Yamaha då ;-)

Onkyo 9010 verkar ha utgått annars har den dac till mer rimligt pris.

Klavikel

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Det var värst. Yamaha då ;-)

Onkyo 9010 verkar ha utgått annars har den dac till mer rimligt pris.
Ja den verkar ha utgått, men å andra sidan ful utan display, verkligen inte ett fan av old school looken.
Lite klen också kanske, 2 x 44W

Rattnalle

Aktiv medlem
Vad ska du med display till? Ser ju billigt och blir bara en grej till som lyser och stör biokänslan.

me.I.am

Aktiv medlem
old school look = utan display?
Ni kan inte vara speciellt gamla. Till old school behöver man TV med hög kontrast.

sony_receiver.jpg

Klavikel

Aktiv medlem
Hm, nja.. Tycker det är rätt najs med en display.. Som Onkyo A-9110 eller A-9130 t.ex. Ser riktigt fina ut.

Senast ändrad:

Klavikel

Aktiv medlem
Ok, vad tror ni om denna?

Onkyo TX-8020 för 1 783kr. Den har optical och coax in. 2 X 90W

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Edit: Update 17/9 - Nu är receivern köpt, det blev en Onkyo TX-8020

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ok, en liten stund senare och jag har nu slagit till på denna modellen.
Hittade den på computersalg.se för 1 783kr och tänkte att nu räcker det med att leta stereo. Hela jag har varit uppslukad med att googla stereos och TV senaste veckan/veckorna.

Den har det jag ville ha. Optisk ingång och 2 x 90W ger tillräckligt med kraft för att orka driva mina 6 ohms golvhögtalare.
Verkade mörkt ett tag under tiden jag sökte. Det fanns gott om förstärkare men när jag letade efter optisk ingång för nya TVn så var det väldigt mkt svårare och priset steg hela tiden vartefter jag tittade.
Det verkade som att jag skulle landa på drygt tre tusen kronor och att jag kanske skulle behöva gå "all in" på en A/V receiver till slut.

Men sen så dök denna upp helt oförhappandes.
Som sagt, 1 783kr och då ingår frakten (från Danmark tror jag?) så det känns som en bra deal ärligt talat.

OnkyoTX-8020.jpg

OnkyoTX-8020i.jpg

Rattnalle har helt rätt att det går ju så klart lika bra att använda TVn som switch och inte behöva köpa en AV-receiver vara för att plugga in sina HDMI.
TVn jag beställt, en LG OLED 65" C8 (se länk för mer info om TVn https://happyride.se/forum/read.php/1/3621849/page=1) har fyra uttag för HDMI så dom lär jag knappast fylla upp i första taget. Äger bara en pryl (tror jag) som kör HDMI och det är en BluRay-spelare.
Om man får för sig att köpa nåt mer så finns det med andra ord gott om plats.

Möjligen blir det kanske en Chromecast om jag inte är nöjd med apparna och streamningsmöjligheterna direkt i TVn men det får bli en senare fråga.

Jag föredrar modellerna som har en display, tycker det ser tomt ut när det saknas.
Men, en sak som Rattnalle påpekade i några inlägg ovan är att det kan vara störande om man ser på film i mörker med en display som lyser upp.
Jag efterforskade i detta och det visade sig att det går att dimma displayen i så att det finns totalt 3 lägen för ljusstyrkan på den..
Så man kan nästan få den helt mörk. Perfekt =)
Ganska så trist unboxing men spola fram till 3:10 för en demo av dimmerfunktionen.

Jag har inte gjort någon större efterforskning innan.
Visste ju om att det är en rätt så basic modell och helt klart en budgetvariant. Men av det lilla jag läste så verkar den vara helt ok för en hobbylyssnare som mig.

Det är en modell som har några år på nacken men det påverkar ju inte funktionen något men som tur är priset..
Inga trådlösa anslutningar på denne men vill man göra den smart så får man väl slå till på en Chromecast Audio eller något liknande.
Förhoppningsvis kanske någon annan som följt tråden få lite hjäp och inspiration när det är dags att köpa något.

Länkar en liten review https://helptochoose.com/compare-av-receivers/tx-8020

TX-8020Review.PNG

Avslutningsvis så tackar jag alla som väldigt tålmodigt bidragit till att svara på alla dumma frågor jag ställt och som kommit med konkreta förslag och letat länkar och priser...

Senast ändrad:

oatp1b1

Ny medlem
Du får knappast mer funktioner för pengarna. Säkerligen ett väldigt prisvärt köp.

DanielS

Medlem
Grattis, ser vettig ut, återkom gärna med ett omdöme när du fått hem den och testat igenom lite funktioner!

Klavikel

Aktiv medlem
DanielS sa:
Grattis, ser vettig ut, återkom gärna med ett omdöme när du fått hem den och testat igenom lite funktioner!
Tackar, jag tror också att det var ett rätt vettigt val, det är lätt att ryckas med och gå all in men jag tror att denna kommer täcka alla behov ypperligt.
Får se men ska försöka komma ihåg det, men jag är ju ingen hifi-nisse så blir ett ytterst amatörmässigt omdöme i sådana fall

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Grattis! Ser ju bra ut, en tidlös modell. Det verkar ju dessutom finnas en knapp för att stänga av displayen så man inte störs av den under filmen. Bra finess.

Mashimaro

Medlem
Bra köp! Du specade först dina behov, och letade sedan upp något som uppfyllde dem. Jag ska sträva efter att göra så oftare i framtiden. Det är så lätt att tänka att "Oj, för bara xxx kr extra får jag ju detta och detta och detta" och vips så har man betalat flera tusen extra för saker man egentligen inte vill ha eller behöver.

HåkanC

Aktiv medlem
Klavikel sa:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Grattis
Hoppas du blir nöjd med den

Klavikel sa:
Rattnalle har helt rätt att det går ju så klart lika bra att använda TVn som switch och inte behöva köpa en AV-receiver vara för att plugga in sina HDMI.
TVn jag beställt, en LG OLED 65" C8 (se länk för mer info om TVn https://happyride.se/forum/read.php/1/3621849/page=1) har fyra uttag för HDMI så dom lär jag knappast fylla upp i första taget. Äger bara en pryl (tror jag) som kör HDMI och det är en BluRay-spelare.
Ok
För mig hade det inte funkat, för när jag köpte min AVR hade jag fem(5) HDMI-källor och en TV med två(2) HDMI-ingångar.

/Håkan

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag har nog fyra eller fem HDMI på TVn. Men jag kan inte se mitt behov överskrida det, just nu går bara två åt (Chromecast och Switch)

qma

Aktiv medlem
Men S/PDIF är ju inte audiofili - clock recovery baserat, PLL-klockad DAC är ju hutlöst inkorrekt! ;)

(jag kör oxå receiver och s/pdif med optisk plastkabel, mest för att det är ett sätt att inte ansluta datorn till ljudanläggningen elektriskt, och skippa analoga sektionen i skräp-ljudinterface till datorn)

Klavikel

Aktiv medlem
HåkanC sa:
Klavikel sa:

Grattis
Hoppas du blir nöjd med den

Klavikel sa:
Ok
För mig hade det inte funkat, för när jag köpte min AVR hade jag fem(5) HDMI-källor och en TV med två(2) HDMI-ingångar.

/Håkan
Tackar.
Ja det hoppas jag med. Har ju rätt ödmjuka behov när det gäller ljud.
Vill bara ha nåt ganska enkelt att lyssna på musik på samt förstärka filmupplevelsen när det är filmkväll.
Bra ljud gör en jävla massa för filmupplevelsen.

Har man rejäla högtalare så kan man få riktigt skönt ljud även med låg volym vilket är tacksamt.
Inga

Klavikel

Aktiv medlem
Sambal Oelek sa:
Grattis! Ser ju bra ut, en tidlös modell. Det verkar ju dessutom finnas en knapp för att stänga av displayen så man inte störs av den under filmen. Bra finess.
Ja så tänkte jag också.
Den kommer funka i många år till och kommer nog inte se varken modern eller omodern ut..
Lagom diskret helt enkelt.

Mashimaro sa:
Bra köp! Du specade först dina behov, och letade sedan upp något som uppfyllde dem. Jag ska sträva efter att göra så oftare i framtiden. Det är så lätt att tänka att "Oj, för bara xxx kr extra får jag ju detta och detta och detta" och vips så har man betalat flera tusen extra för saker man egentligen inte vill ha eller behöver.
Ja visst är det lätt att man drabbas av uppgraderingssyndrom.
Man börjar med en budget och sen så eskalerar det jäkla snabbt.
Man får ge sig själv lite tid och kolla runt lite så man hinner tänka igenom det några varv.
Plus att man också hinner tänka igenom vad man egentligen har för behov och hur man bör prioritera om man köper med huvudet...

Nu återstår bara att vänta på leveransen och sen ska det bli kul att testa högtalarna igen för första gången på flera år.
Har stått oanvända ända sedan förra receivern gick sönder..

Rattnalle

Aktiv medlem
Det blir nog bra. Men man blir ju nyfiken på vad som hände med den förra. Min närmar sig ju 50 utan att visa några tecken på ålder mer än omodernt gedigen design :-)

Klavikel

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Det blir nog bra. Men man blir ju nyfiken på vad som hände med den förra. Min närmar sig ju 50 utan att visa några tecken på ålder mer än omodernt gedigen design :-)
Ja jag vet faktiskt inte, men en dag slutade den helt enkelt att spela på ena kanalen oavsett ingång.
Möjligt att det var något enkelt att åtgärda men jag fick för mig att det hade blivit lika dyrt som att köpa ny så den fick följa med till en återvinningsstation tillsammans med CD-spelaren som slutade fungera ytterligare något år tidigare.
Men jag är ändå nöjd med de 15 år grejerna höll.
Visst finns det prylar som håller längre, som dina uppenbarligen har gjort, men några hundralappar per år när man slår ut det kan jag leva med :o)

Mashimaro

Medlem
Ajaj, tråkigt att de hamnade på återvinningen. Om prylarna är någorlunda bra så brukar det finnas någon hemmafixare som kan tänka sig att ta emot dem för att försöka laga. När ena kanalen dör så är det kanske inte alltid något som är lättfixat, men jag tror att många fina elektronikprylar hamnat på tippen för att de glappat och sprakat lite i reglage och knappar, eller för att någon gummirem behövt bytas.

JLarsson

Aktiv medlem
OT i tråden angående högtalarkabel... saxat från Sonabs manual till OA-5 typ 2, det var onekligen lite enklare förr...

Capture.PNG

sdx

Aktiv medlem
JLarsson sa:
OT i tråden angående högtalarkabel... saxat från Sonabs manual till OA-5 typ 2, det var onekligen lite enklare förr...
Det är fortfarande växelström genom en högtalare kabel.

HåkanC

Aktiv medlem
Pappa till OA-högtalarna var ju ingenjör Stig Carlsson
hans högtalarkabelrekommendationer är numer ifrågasatta av många.
Läs mer tex här: https://www.carlssonplanet.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=4270

För den som själv vill pyssla ihop en märkvärdig högtalarkabel istf att köpa färdigbyggt finns ju den här

http://www.lts.a.se/lts/hogtalarkabel
PDF: http://www.lts.a.se/pub/artiklar/hogtalarkabel/kabelbygg.pdf
Uppföljning: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=67050

/Håkan

NAnders

Medlem
HåkanC sa:

För den som själv vill pyssla ihop en märkvärdig högtalarkabel istf att köpa färdigbyggt finns ju den här

/Håkan
Jag tänker på ett blindtest Elektronikvärlden gjorde i början av 1990-talet: Man köpte kablar av alla slag, från lampsladd till orimligt dyr audiofilkabel, sedan testade man alla kablar med olika kombinationer av förstärkare och högtalare och lät redaktionsmedlemmarna bedöma ljudet. När man sedan sammanställde omdömena så visade det sig att det enda säkra man kunde säga var att de flesta tyckte att det lät bättre när man bytte kabel!

sdx

Aktiv medlem
NAnders sa:
HåkanC sa:

/Håkan
Jag tänker på ett blindtest Elektronikvärlden gjorde i början av 1990-talet: Man köpte kablar av alla slag, från lampsladd till orimligt dyr audiofilkabel, sedan testade man alla kablar med olika kombinationer av förstärkare och högtalare och lät redaktionsmedlemmarna bedöma ljudet. När man sedan sammanställde omdömena så visade det sig att det enda säkra man kunde säga var att de flesta tyckte att det lät bättre när man bytte kabel!
I ett fe test så byter man bara den del som testas är det bara kablar som testas så byter man bara kablar inget annat.

me.I.am

Aktiv medlem
NAnders sa:
HåkanC sa:

/Håkan
Hade dom ordentliga kabellyftare? Annars smyger sig den statiska elektriciteten från mattorna in i kablarna och sabbar musiken.
https://www.hifiexperience.se/produ...blar-terminerade/solid-tech-bridge-of-silence

happymtb.fr

Aktiv medlem
Jag undrar om det kommer snackas om kablar i framtida elcykel-diskussion...?

jesperC

Aktiv medlem
Med åldern har man ju tvingats inse att hörseln inte längre är vad den har varit. Samtidigt skönt att inte längre behöva oroa sig för om de kallmanglade, handflätat och riktningsberoende högtalarkablarna är monterade åt rätt håll :)

Bytte själv ut den gamla försteg/slutsteg kombon mot en betydligt enklare, och betydligt mindre skrymmande, Onkyo receiver och den driver mina (lite tröga) Infinity Cascade högtalare tillräckligt bra för att jag skall vara nöjd.

Renoverade samtidigt upp min Infinity Cascade 15 sub och blev väldigt positivt överraskad av att de inte bara kunde tillhandahålla ett nytt kretskort för insignalssteget utan även tog larvigt lite betalt för det (inklusive frakt till Sverige).

//j

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer