[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

mzi

Aktiv medlem
Min chromecast sitter med digital koppling idag, så din fina stärkare kommer behöva en extern DAC ändå. Kostar från tack-så-mycket till va-fan-skojaru.

nisseson

Aktiv medlem

perzzon

Aktiv medlem
Nej det kan säkert ifrågasättas vad man får då. Borde gå att mäta hyfsat enkelt på bandbredden.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Har för mig att chromecast audio flaskhalsar spotify och du kan inte köra med spotifys högsta kvalle. Vet ej hur det är med vanliga chromecast. Är inte jättemkt att bry sig om om man inte har guldöron dock...

Laan84

Aktiv medlem
Märker ni verkligen skillnaden på olika upplösning på Spotify/tidal osv? Jag har iaf aldrig sett något problem med det.

Schoobang

Aktiv medlem
Märker ni verkligen skillnaden på olika upplösning på Spotify/tidal osv? Jag har iaf aldrig sett något problem med det.

Jag körde Spotify och tidal parallellt ett tag och visst är det skillnad. Spotify har trevligare gränssnitt och algoritmer, men tidal låter bättre. Spelar man på blåtandshögtalare eller liknande hörs ingen skillnad.

Laan84

Aktiv medlem
Jag körde Spotify och tidal parallellt ett tag och visst är det skillnad. Spotify har trevligare gränssnitt och algoritmer, men tidal låter bättre. Spelar man på blåtandshögtalare eller liknande hörs ingen skillnad.
Var det tydligt att tidal alltid var bättre, eller mer som att jag tyckte att vissa skivor var bättre på vinyl, andra bättre på cd?
Har alltid haft ett riktigt huvudsystem och mindre prylar som komplement. Även när det gäller hörlurar.

Edit: tycker ofta att samma gäller för väldigt mycket inom hifi om man inte pratar brutal skillnad i budget. Men har iofs hört system för 400’ som inte var så grymt.

Schoobang

Aktiv medlem
Var det tydligt att tidal alltid var bättre, eller mer som att jag tyckte att vissa skivor var bättre på vinyl, andra bättre på cd?
Har alltid haft ett riktigt huvudsystem och mindre prylar som komplement. Även när det gäller hörlurar.

Edit: tycker ofta att samma gäller för väldigt mycket inom hifi om man inte pratar brutal skillnad i budget. Men har iofs hört system för 400’ som inte var så grymt.

nja, det var inte alltid tydligt. Ibland hörde jag ingen skillnad, men när det var skillnad var det till tidals fördel. Och tydligare skillnad med bättre hårdvara - jag bytte högtalare i samband med att jag testade.

Svårt att peka ut skillnaderna men jag tycker tidal ger lite mer detaljer och ”luft” i diskanten. Och kanske även lite tajtare bas. T.ex när Lars Ulrich manglar kaggen så kunde det låta lite bumligare med Spotify ibland.

Och ta detta med en nypa salt. Jag är absolut ingen expert. Kanske var det förväntningar som fick mig att uppfatta skillnader. En riktig blindtest kanske skulle ge helt annat utfall...

miol11

Medlem
Lite lördagsskoj:

Blindtest på ljudkvalitet, för den som känner sig säker på att dom behöver den bästa upplösningen och samplingshastigheten.
Bra länk att testa för alla som tror att det går att höra skillnad i en enklare anläggning hemma i vardagsrum kök eller liknande.
Gjorde testen själv nyss en ipad kopplad till en dragonfly (black 1.5) hörlurar AKG 612pro inga hiend prylar men ändå rätt OK prylar tycker jag.
Fick resultat 3 av 6 tyckte det var svårt att höra skillnad på dom flesta låtarna lättast var det att höra på låten av med Suzanne Vega.......s

perzzon

Aktiv medlem
Testade just med min 200sek bt-snäcka. Kunde inte höra någon skillnad konstigt nog.
I morgon blir det test med trådade bättre lurar.

Kung Stalle

Aktiv medlem
Svaren rullar in! Bråda dagar så jag har inte hunnit läsa allt. Tack så länge så skall jag läsa ikapp senare.

Slänger in lite mer skit i potten som jag hade glömt bort. Har ju ett slutsteg och försteg. Tandberg nåt... 3002A verkar det som och ett slutsteg Tandberg 3026A.

Så för min del låter det som att jag låter försteget stå kvar i källaren. Plockar fram slutsteget och högtalarna. Köper en streamingmakapär (vad det nu blir för märke) och köper en högtalare som jag kan koppla till systemet och den högtalaren ställer jag i köket.

Stalle

Kung Stalle

Aktiv medlem
Men fråga... är det inget av ljudsystemen som har en klient (eller snarare plug in då) till Spotify så man kan använda Spotify som när man använder BT? Eller måste man gå via Sonos/whatever-appen i alla system?
Eller fattar jag helt knas?

Har för övrigt använt Sonos-appen en gång och var rätt packad och det gick utan mankemang så så jävla dålig kan den ju inte vara.

Stalle

perzzon

Aktiv medlem
Chromecast och de som har Spotify connect fungerar som om du spelade från Spotifyappen på telefonen (eller datorn). Hur det fungerar i Sonos system nuförtiden kan jag inte men jag TROR att de har någon liknande lösning så att man inte måste köra deras app.

mzi

Aktiv medlem
Chromecast och liknande ger en utenhet i Spotify. Jag tror det funkar liknande i andra system. Och så finns ju Spotify connect som är deras egna.

Screenshot_20200830-074119~2.png

perzzon

Aktiv medlem
Spotify connect ser ut och fungerar likadant. Lite detaljer kan skilja. Men klickar jag på dela ikonen så ser jag chromecast och connect enheter i samma lista.
Connect receivern är åtkomlig även om jag inte är hemma dock. Samt startar automatiskt om jag skickar till den. (Extra spännande nu när jag hyr ut lgh där den står :))

Jensen

Aktiv medlem
Nä, jag blir lika irriterad varje gång jag försöker använda Sonos hos min kompis.

varför använder du den appen då? (Som visserligen nyligen blivit uppdaterad). Kör man spotify kör man ju därifrån. Mycket sällan jag använder sonos appen med mitt system, 99,99999% av fallen kör jag ju direkt i Spotify.

perzzon

Aktiv medlem
Testade just med min 200sek bt-snäcka. Kunde inte höra någon skillnad konstigt nog. ;)
I morgon blir det test med trådade bättre lurar.
Testade nu med mina ca 1000kr Sony NC lurar trådade direkt från min Samsung telefon.
Prickade faktiskt alla wave-filer. Men mer tur och att man har ett litet hum om vad man skall lyssna efter än att det lät "bättre".
Skulle ha väldigt lite problem med om jag aldrig mer fick lyssna på lossless egentligen.

Fö kul text under Vegas låt
NPR sa:
In the late 1980s, when the engineers working on the MP3 were testing their creation, they picked one song to make sure the compression of the audio wouldn’t destroy the sound of the human voice.

That song? The a cappella version of Suzanne Vega’s “Tom’s Diner,” from the 1987 album Solitude Standing. The leader of that team of German engineers, Karlheinz Brandenburg, estimates he listened to the song “500 or 1,000 times.”

HåkanC

Aktiv medlem
Lite lördagsskoj:

Blindtest på ljudkvalitet, för den som känner sig säker på att dom behöver den bästa upplösningen och samplingshastigheten.
Testade nu med mina ca 1000kr Sony NC lurar trådade direkt från min Samsung telefon.
Prickade faktiskt alla wave-filer. Men mer tur och att man har ett litet hum om vad man skall lyssna efter än att det lät "bättre".
Fick oxå full pott, utan några större problem. Det var tom enklare än jag trodde. Behövde bara lyssna på hela 1a exemplet, de andra räckte det med ~1/3 av varje
Jag castade från datorn till min (enkla) anläggning;
Chromcast Ultra i ett HDMI-uttag på min billiga
AV-receiver(kostade <4kSEK ny för fyra år sedan) och lyssnade via mina små högtalare
13500.jpg

Dessutom var jag på en riktigt blöt kräftskiva igår!

Skulle ha väldigt lite problem med om jag aldrig mer fick lyssna på lossless egentligen.
-1
Även om detta inte var Ogg 320kbps (bästa hos Spotify) så har det gjort mig ännu mer övertygad om att inte betala för komprimerat ljud
Men det har gjort mig nyfiken på att försöka ett liknande prov mellan okomprimerat och Hi-Res Audio (även MQA),
vet ngn om ngt sådant?
Jag börjar nog här: Best music streaming services 2020: free streams to hi-res audio

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Så för min del låter det som att jag låter försteget stå kvar i källaren. Plockar fram slutsteget och högtalarna. Köper en streamingmakapär (vad det nu blir för märke) och köper en högtalare som jag kan koppla till systemet och den högtalaren ställer jag i köket.
Är det endast möjlighet till att spela Spotify i köket du är ute efter borde det bli enklare, och kanske även billigare, att ställa en wifi-högtalare där och spela Spotify från telefonen
Tex en Ikea Symfonisk som kostar från ~1kSEK

Även om detta inte var Ogg 320kbps (bästa hos Spotify) så har det gjort mig ännu mer övertygad om att inte betala för komprimerat ljud
Nu har jag kollat vidare och har hittat detta som verkar intressant

P2_vad_är_det_som_låter.jpg

P2 Dokumentär har sänt ett par intressanta program om vad snålkodade ljudformat har för inverkan på ljudkvaliteten:
“Nästan all musik vi idag lyssnar till i våra mobiltelefoner och via nätet är snålkodad, det vill säga degraderad jämfört med cd-ljud. Vad gör detta med musiken?”
Här finns de att lyssna på (i MP3 format!)
Del 1 och Del 2

UprightCitizen

Aktiv medlem
Imponerande! Är inte många som kan skilja på 320 och okomprimerat. Vet man viljen typ av artefakter man ska lyssna efter så blir det enklare, sånt kan man träna upp. Men ändå. Testa igen och se om du spikar alla igen! Jag har gjort testet några ggr, har för mig att jag fick alla rätt någon gång, en annan gång fick jag typ två rätt. Tbh så kändes det mest som en gissningslek för mig, men jag har inte heller velat träna mig på att höra fel. För mig räcker 320 gott och väl. Skulle säga att pissiga mastringar är det stora kvalitetsproblemet med musiken i streamingtjänsterna. Det är dock tidskrävande att leta rätt på bättre mastringar, även om du köper en ny skiva idag så är den förmodligen sönder-remastrad.

perzzon

Aktiv medlem
Är det endast möjlighet till att spela Spotify i köket du är ute efter borde det bli enklare, och kanske även billigare, att ställa en wifi-högtalare där och spela Spotify från telefonen
Tex en Ikea Symfonisk som kostar från ~1kSEK

Nu har jag kollat vidare och har hittat detta som verkar intressant

Visa bilaga 439210
P2 Dokumentär har sänt ett par intressanta program om vad snålkodade ljudformat har för inverkan på ljudkvaliteten:
“Nästan all musik vi idag lyssnar till i våra mobiltelefoner och via nätet är snålkodad, det vill säga degraderad jämfört med cd-ljud. Vad gör detta med musiken?”
Här finns de att lyssna på (i MP3 format!)
Del 1 och Del 2
Har lyssnat på den där förut och är rätt säker på att den fanns i högupplöst version då.
Kolla i voodoo tråden

perzzon

Aktiv medlem
Imponerande! Är inte många som kan skilja på 320 och okomprimerat. Vet man viljen typ av artefakter man ska lyssna efter så blir det enklare, sånt kan man träna upp. Men ändå. Testa igen och se om du spikar alla igen! Jag har gjort testet några ggr, har för mig att jag fick alla rätt någon gång, en annan gång fick jag typ två rätt. Tbh så kändes det mest som en gissningslek för mig, men jag har inte heller velat träna mig på att höra fel. För mig räcker 320 gott och väl. Skulle säga att pissiga mastringar är det stora kvalitetsproblemet med musiken i streamingtjänsterna. Det är dock tidskrävande att leta rätt på bättre mastringar, även om du köper en ny skiva idag så är den förmodligen sönder-remastrad.
Om jag kommer ihåg rätt så ägnas mesta delen av dokumentären som Håkan länkar ovan mycket till just mastring.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Om jag kommer ihåg rätt så ägnas mesta delen av dokumentären som Håkan länkar ovan mycket till just mastring.
Det stämmer. Dom tar även upp kaskadkodning, vilket är svårt att utesluta när man spelar upp genom streamingapparater och kan ställa till det för såna här blindtester. Men det är en bra dokumentär, är man intresserad av ljudkvalitet så är det värt en lyssning!

miol11

Medlem
Gjorde testet igen nu, lyssnade mycket mer koncentrat fick 4 av 6 denna gång.
Dom jag svarade fel på var dom 320kbps kodade, tycker det var mycket svårt att höra skillnaden dessa och dom okomprimerade, 128kbps är lättare att sålla bort.
Jag anser att för dom flesta så finns det betydligt större flaskhalsar i jakten på välljud än att börja fundera på lossless streaming. iallafall när det skall till att lyssnas musik i "vanliga hem".

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Yamaha MusicCast finns ju också, det fanns redan innan Sonos. Förutom deras egna komponenter som har det inbyggt kan man köpa lösa streamingenheter att koppla på en befintlig anläggning.

TBone

Aktiv medlem
Som vanligt så är mitt tips att fundera på kraven. Är det viktigaste att ha ”bakgrundsmusik” i alla rum eller att ha möjligheten till att lyssna på riktigt i fåtöljen som står i sweet-spoten? Eller både och? Och till vilken budget?

HåkanC

Aktiv medlem
Jag castade från datorn till min (enkla) anläggning;
Chromcast Ultra i ett HDMI-uttag på min billiga
AV-receiver(kostade <4kSEK ny för fyra år sedan) och lyssnade via mina små högtalare
13500.jpg

Nu har jag precis gjort ytterligare en jmf, denna gång Springsteens nya "singel" Letter To You
i Tidal: https://listen.tidal.com/album/154616333
och Spotify:
Skillnaden är minst sagt stor, och det skall den väl vara oxå.

Även om det finns många självklara invändningar mot denna jmf har den inte på ngt sätt fått mig mindre övertygad om att inte betala för komprimerat ljud.
Än en gång tipsar jag om den P2 Dokumentär jag länkade till #72

Dessutom behöver man inte ha en betalprenumeration på Spotify eftersom Spotify Free finns.
Tidal måste man betala för.

Redigerat
Hittade det här
What does all this mean?
Basically, if you want true CD quality from the files on your iPod or music server, you must use WAV or AIF encoding or FLAC, ALC, or WMA Lossless. Both MP3 and AAC introduce fairly large changes in the measured spectra, even at the highest rate of 320kbps. There seems little point in spending large sums of money on superbly specified audio equipment if you are going to play sonically compromised, lossy-compressed music on it.

16 bit WAV
16bit_wav.jpeg

320 Kbit snålkodat
320kbit_lossycoding.jpeg

Från: https://www.stereophile.com/content/mp3-vs-aac-vs-flac-vs-cd-page-2

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer