[OT HiFi]

jimjim

Medlem
[OT HiFi]
Jag postade detta inlägg på ett hifi forum med det känns som jag får bättre svar här, eller iallafall svar.

Jag ska köpa nya högtalare, jag är inte så insatt men har lyssnat runt lite.
Användningsområdet är Film + Musik.
Jag har en NAD T744 reciver och en NAD C515BEE cd-spelare.
Jag är inne på detta paket http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1530
Min budget ligger på Max 5000 för allt.
Rummet är ungefär 40m2 och grannarna bryr sig inte.
Är detta paket ett bra val? Behöver jag en sub också?
Jag lyssnar på ganska blandad musik men mest Depeche Mode och liknande. Och jag gillar när det är lite varmare ljud.
Jag vill inte köpa beg.
Hoppas ni kan ge lite tips på system och synpunkter på systemet ovan.
Tack /jim

iMats

Aktiv medlem
[OT HiFi]
Med en budget på 5000:- har man ju inte så mycket att välja på om man vill ha något vettigt. Dynaudio brukar ju rekommenderas som prisvärda och för priset välljudande, har själv aldrig lyssnat på dom. Köper du det paketet har du ju lite pengar över till kablar och stativ, sub behöver du knappast (om du inte är extremt baskåt).
Nad har ju, om jag minns rätt, lite varmare ljud och Dynaudio anses väl vara ganska neutrala så det kan nog bli en bra kombination.

Ett annat alternativ är ju att knalla in på Hifiklubben och lyssna på Argon tillsammans med en Nad-stärkare.

Miche

Ny medlem
[OT HiFi]
jimjim: HIFI-klubben rea väl fortfarande ut demo utrustning så det är inte helt omöjligt att du kan hittat något bra där.

Johan T

Aktiv medlem
[OT HiFi]
Den här (http://happymtb.org/forum/read.php/1/758899/page=1) tråden är ju nästan en klassiker i ämnet annars! På tal om hifi alltså :-)

Det är svårt att ge generella råd. Det kan vara så att ditt rum, din högtalarplacering och mjuka fötter viktigare än högtalarna. Har du golvhögtalare så behöver du nog ingen subbas om du inte huvudsakligen lyssnar på orgelmusik eller något annat perverst.

Att gå till hifiklubben verkar som en utmärkt idé. Det blir nog inte helt fel där iaf. Men deras omdöme kan svikta. Ett "second opinion" på en annan butik eller av en annan säljare skadar nog inte. Eller så bygger du någon rolig byggsats: www.hifikit.se.

iMats

Aktiv medlem
[OT HiFi]
Ubu skrev:
-------------------------------------------------------

> Helt rätt, Dynaudio är bra, men blanda inte ihop
> dom med Dynavoice!
> http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1530 (även
> om det är det som är meningen med märket)

Shit! Jag gick på det, blandade ihop det fullständigt.
Nu har jag iofs för mig att Dynavoice också brukar rekommenderas i budgetsegmentet så det kanske är bra grejer också.

Jonas

Aktiv medlem
[OT HiFi]
Hemmabio med 2 bra högtalare är mycket roligare musik med 5 dåliga högtalare. Jag kör stereohembio (och hör häpna utan sub) och är skitnöjd. När man har en bild som distraherar hjärnan från ljuden så blir man inte lika känslig för "sämre" ljud än när man sitter och vara lyssnar på musik. (Om du är en sån som sitter ner och "finlyssnar".)

Monitor Audio har prisvärda högtalare i den prisklassen, sist jag hjälpte en kompis med liknande dilemma blev det ett par golvare i silver serien har jag för mig - riktigt bra för det du lyssnar på. Bättre grejer betalar sig mer vid finare inspelningar - något som det blir glesare och glesare mellan känns det som. B&W är främst bra på dom dyrare modellerna (har 804:or som jag är kalasnöjd med), dom billigare är överdrivet drögdrivna (för prisklassen om man kan säga så) och kräver oproportionerligt dyra förstärkare (pga jobbiga lasten) för att låta bra.

Med billigare NAD, så vill du se upp med att få ett metalliskt återgivet sound (kallt) sist jag lyssnade. Som sagt kolla upp monitor audio, tror det skulle funka fint för dig.

Annars kommer jag inte på mer på rakt arm.

/ Fd hifinörd

jerkan

Medlem
[OT HiFi]
Jag hade nog kollat runt lite och sedan tagit en titt på Blocket.
Titta efter Audio pro exempelvis, det brukar finnas rätt mycket såna beggade biosystem.

Högtalare håller ganska bra så det är rätt lungt att handla, köpte min center på Blocket.

Halvnörd numera.
/Jerry

[OT HiFi]
Var köper man beg högtalare nu för tiden?

Behöver:
- mot-vägg-monterade
- välljudande (för musiker)
- billiga

Blocket? Känns som att det finns något nishforum som jag inte hittar...

Drosa

Aktiv medlem
[OT HiFi]
Tycker du ska ta med dig din lampsladd till närmaste hifibutik och be om att få lyssna med dem och jämföra med ett par högtalarkablar! I say no more. 😧

sdx

Aktiv medlem
[OT HiFi]
Tycker du ska ta med dig din lampsladd till närmaste hifibutik och be om att få lyssna med dem och jämföra med ett par högtalarkablar! I say no more. 😧
Övertro det är ungefär vad hifi butiker tror på men sätter man dom på ett riktigt blind test så fallerar dom
Det är fortfarande bara växelström som går genom kabel.
Eller tror du att det förs över en musiksignal genom den .
Du kan skruva i sär vilken högtalare som helst så sitter det 0.75 mm skit kablar i från det över pissiga delnings filtret som tillverkaren har snålat in på med ferrit drosslar& undermåliga kondensatorer.

marr

Moderator
Forumvärd
[OT HiFi]
Övertro det är ungefär vad hifi butiker tror på men sätter man dom på ett riktigt blind test så fallerar dom
Det är fortfarande bara växelström som går genom kabel.
Eller tror du att det förs över en musiksignal genom den .
Du kan skruva i sär vilken högtalare som helst så sitter det 0.75 mm skit kablar i från det över pissiga delnings filtret som tillverkaren har snålat in på med ferrit drosslar& undermåliga kondensatorer.
Du fär nog börja skruva isär lite riktiga högtalare.

Jolinwood

Aktiv medlem
[OT HiFi]
”Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet”

Vill du komma billigt undan så spendera tid på att dammsuga blocket och läsa en jäääkla massa recensioner och forumtrådar. I längden är det säkert bra att byta ut och prova lite olika också

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT HiFi]
Oj, kul. Har just köpt nya högtalare själv.
Canton har fina vägghängda modeller av olika slag.
Själv blev det ett par Monitor Audio, men inte för vägg då iofs. Men små.

theBrand

Aktiv medlem
[OT HiFi]
Men vart köper man kablar?
Jag hittade infon jag sökte.

Raggamuffin

Aktiv medlem
[OT HiFi]
Kulo är väl ingen höjdare för signal iof, mångtrådig kan man gott kosta på sig. En RQQ t ex om man tvungen ska hålla sig till installationskablar, därav inte så illa valt med lampsladd förutom den möjligtvis klena kvadraten.

roller

Aktiv medlem
[OT HiFi]
Istället för lampsladdar och kulokablar kan du ju köpa billiga och smidiga högtalarkablar för under 10 kr per meter (beroende på area) från diverse ställen.

Earlslick

Aktiv medlem
[OT HiFi]
Tror inte det överbevisa i stället.
De Cambridge-burkarna jag har hemma sitter det inte 0,75-kablar eller mindre i. Det räcker för att överbevisa ditt påstående att det sitter 0,75 kablar i vilken högtalare man än öppnar. Du är välkommen att komma och inspektera om du vill.
Dock motsätter jag inte att så kanske är fallet i många högtalare, jag motsatte mig endast din generalisering att oavsett vilka högtalare man öppnar sitter det 0,75-kablar i.

Senast ändrad:

sdx

Aktiv medlem
[OT HiFi]
De Cambridge-burkarna jag har hemma sitter det inte 0,75-kablar eller mindre i. Det räcker för att överbevisa ditt påstående att det sitter 0,75 kablar i vilken högtalare man än öppnar. Du är välkommen att komma och inspektera om du vill.
Dock motsätter jag inte att så kanske är fallet i många högtalare, jag motsatte mig endast din generalisering att oavsett vilka högtalare man öppnar sitter det 0,75-kablar i.
Du får väl öppna dom och mäta men troligen inte mera än 0.75mm intern kabel.
Jag har inte mera än 0.75 i mina högtalare och troligen så betingar dom ett pris som är betydligt dyrare än dina Cambridge .

PSJ

Medlem
[OT HiFi]
Det finns många som "vet" och "tycker" om kablar i HIFI-sammanhang och olika teorier, vetenskaper och fakta publiceras tillsammans med tester fyllda av placebo och påtryckningar.
Generellt är jag övertygad om att alla som köper extra fina kablar gör det för att de vill och känner sig nöjda med deras val, precis som att man gör andra "uppgraderingar".
Personligen tycker jag att min meridian-rigg med deras egna kablar av typ "lakritskabel" fungerar asbra och de som lyssnar tycker det låter superbra.

Varför ska man för övrigt ha så otroligt feta kablar i kabinettet? Kan ju knappast vara några nämnvärda förluster i en halvmeter kabel.

Delningsfiltret är däremot tråkigt att man snålar med många gånger.

Earlslick

Aktiv medlem
[OT HiFi]
Du får väl öppna dom och mäta men troligen inte mera än 0.75mm intern kabel.
Jag har inte mera än 0.75 i mina högtalare och troligen så betingar dom ett pris som är betydligt dyrare än dina Cambridge .
Ska jag öppna igen?
Jag har redan gjort det en gång, dessutom bjöd jag in dig för att inspektera.
Skicka ett PM när du kommer till tjabostan så löser vi det.

Belse

Aktiv medlem
[OT HiFi]
Dom här kablarna funkar fint, kanske lite stela bara, motsvarar ca 4 mm2, hemgjorda med 6 st solida ledare ihopkablade med en genomskinlig mantel, och för att riktigt göda hifi-nördarna så är ena ledaren omspolad för att få kopparatomerna åt rätt håll i förhållande till vilket håll tråden har gått genom dragstenen i kopparbordet.
20200402_111610.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer