[OT HiFi]

sdx

Aktiv medlem
[OT HiFi]
Ska jag öppna igen?
Jag har redan gjort det en gång, dessutom bjöd jag in dig för att inspektera.
Skicka ett PM när du kommer till tjabostan så löser vi det.
Då sitter man på en riktig dator och inte svarar per telefon.
https://www.audioasylum.com/usr/1/14633/xover1.jpg b&w matrix 802s2
Listan går att göra hur lång som helst det många tror bara för att man köper ett känt märke så tror man att det sitter bra grejor i filtren/kablar .

marr

Moderator
Forumvärd
[OT HiFi]
Listan går att göra hur lång som helst det många tror bara för att man köper ett känt märke så tror man att det sitter bra grejor i filtren/kablar .
Möjligt att listan är lång, men ALLA är inte med på den.

miklax

Medlem
[OT HiFi]
Det är väldigt mycket viktigare att högtalaren är bra konstruerad än att det sitter "fina" filterkomponenter i den. Filter och kablar gör så sjukt lite i sammanhanget jämfört med vad som händer om du flyttar högtalaren 50cm åt ena eller andra hållet...
//Avdankad hifinörd som hängde på Faktiskt en massa år...

sdx

Aktiv medlem
[OT HiFi]
Det är väldigt mycket viktigare att högtalaren är bra konstruerad än att det sitter "fina" filterkomponenter i den. Filter och kablar gör så sjukt lite i sammanhanget jämfört med vad som händer om du flyttar högtalaren 50cm åt ena eller andra hållet...
//Avdankad hifinörd som hängde på Faktiskt en massa år...
Mest gör hur dom är vinklade i förhållande till bredd och avstånd till lyssningsplats.

Earlslick

Aktiv medlem
[OT HiFi]
Sorry, jag hade hjärnsläpp, det var ett par Boston Acoustic. Lite skämsmössa. :)
Men jag antar att du vet bäst.

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT HiFi]
Nuså har jag premiärat nya mancave-anläggningen! :)

Jag hade tidigare bara ljudkällan, Yamaha CD-NT670D (nätverk/radio/cd). Lyssnade då via Bluetooth på Marshall Kilburn-burken där.

Men börjar tröttna på bluetooth och laddning så jag tänkte att det var dags att köpa ett par trådade grejjer istället. Så det blev då alltså dessa Monitor Audio Bronze 1 och sedan behövdes ju dessutom förstärkardelen Yamaha A-U670.

_1020258.jpg

Är inte riktigt klar med hyllan där de ska stå så det här är lite tillfälligt bara :) men har lyssnat hela kvällen och det verkar lovande! Nackdelen är ju att de är lite mer svårplacerade än trådlösa högtalaren. Men fördelen är ju å andra sidan att förstärkaren har tonkontroller på fronten så det är lätt att justera in ljudet om det låter illa. En av de många fördelarna men den här stereon (det finns även på Marshallen, väldigt bra finess tycker jag). Så nu ska det rockas ordentligt i helgen när jag ska laga pendlingshojen :)

fhloston

Aktiv medlem
[OT HiFi]
Naim, är det ännu en sån där produkt som slutar funka när det slutar komma uppdateringar?

Jag har några Sonos-prylar som jag alltid haft ett kluvet förhållande till. Jag tycker de har funkat bra, men köpte aldrig några fler för att jag inte gillade det ganska slutna ekosystemet.
Andra prylar som delvis dött uppdateringsdöden är förra bilens bluetooth-koppling som slutade fungera när telefonen fick en uppdatering, och bilen inte fick det. (Jag jobbade då på Sony Mobile och frågade en utvecklare, han sade att bilens BT inte följde standard om den slutade funka. Jag skickade även en fråga till Skoda, som svarade ungefär detsamma, telefonen följer inte BT...)
Jag har en TV och en förstärkare med inbygda ”smart”-saker, där smart-funktionerna inte fick uppdateringar efter bara två år. Dessa lever vidare som TV och förstärkare tillsammans med chromecast-donglar.

Jag är egentligen tech-intresserad, men när dyra saker får kortare liv pga av smartheten, så är det inte så bra. Speciellt om de inte kan fortsätta leva. Bilen, TV och förstärkare funkade ju vidare utan uppdateringarna genom ”workarounds”, men det verkar ju som att Sonos blir ”brickade” om jag inte uppdaterar de gamla sakerna tillsammans med de nyare (jag har två gamla och två nyare Sonos).

(Både TVn och förstärkaren var tidiga smart-saker, och var egentligen oanvändbara som smarties redan från början, så chromecast blev ju ett lyft oavsett. Premium-priset för smart-TVn jämfört med dess osmarta syskon var nog det sämsta köp jag någonsin gjort)

Och när jag säger sluta funka är det delvis för att det inte kommer säkerhetsuppdaterinngar och man därför inte vill ha den ansluten till nätet.

Mashimaro

Medlem
[OT HiFi]
Om ni gillar stereoprylar, men ogillar Snake oil, kolla på Audioholics på Youtube. De testar och diskuterar stereo- och hemmabioutrustning, och de utför mätningar på det de testar. Och de hatar dyra kablar, kabellyftare och andra bluffprylar. De är elektroingenjörer och vet vad de pratar om.

sdx

Aktiv medlem
[OT HiFi]
Om ni gillar stereoprylar, men ogillar Snake oil, kolla på Audioholics på Youtube. De testar och diskuterar stereo- och hemmabioutrustning, och de utför mätningar på det de testar. Och de hatar dyra kablar, kabellyftare och andra bluffprylar. De är elektroingenjörer och vet vad de pratar om.
Dom har höjt vissa märken som är rena skiten till skyarna och då är det med klisterlappen premium.

sdx

Aktiv medlem
[OT HiFi]
Ok. Kanske säljer de dessa märken. Det är i så fall tråkigt.

Om du har något bra tips på någon trovärdig Youtube-kanal som avhandlar ljud så mottas det gärna:)
You tube är inte ens värd att pissa på så dåligt är det. Det bästa är att läsa användar recensioner på olika forum så som avs forum hometeater schack.

Rahmbugel

Medlem
[OT HiFi]
Naim, är det ännu en sån där produkt som slutar funka när det slutar komma uppdateringar?

Jag har några Sonos-prylar som jag alltid haft ett kluvet förhållande till. Jag tycker de har funkat bra, men köpte aldrig några fler för att jag inte gillade det ganska slutna ekosystemet.
Andra prylar som delvis dött uppdateringsdöden är förra bilens bluetooth-koppling som slutade fungera när telefonen fick en uppdatering, och bilen inte fick det. (Jag jobbade då på Sony Mobile och frågade en utvecklare, han sade att bilens BT inte följde standard om den slutade funka. Jag skickade även en fråga till Skoda, som svarade ungefär detsamma, telefonen följer inte BT...)
Jag har en TV och en förstärkare med inbygda ”smart”-saker, där smart-funktionerna inte fick uppdateringar efter bara två år. Dessa lever vidare som TV och förstärkare tillsammans med chromecast-donglar.

Jag är egentligen tech-intresserad, men när dyra saker får kortare liv pga av smartheten, så är det inte så bra. Speciellt om de inte kan fortsätta leva. Bilen, TV och förstärkare funkade ju vidare utan uppdateringarna genom ”workarounds”, men det verkar ju som att Sonos blir ”brickade” om jag inte uppdaterar de gamla sakerna tillsammans med de nyare (jag har två gamla och två nyare Sonos).

(Både TVn och förstärkaren var tidiga smart-saker, och var egentligen oanvändbara som smarties redan från början, så chromecast blev ju ett lyft oavsett. Premium-priset för smart-TVn jämfört med dess osmarta syskon var nog det sämsta köp jag någonsin gjort)

Och när jag säger sluta funka är det delvis för att det inte kommer säkerhetsuppdaterinngar och man därför inte vill ha den ansluten till nätet.
Naim grejer fungerar. 100% kvallitet

Bilagor

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer