[OT] Hjälp att hitta tätning till Citizen klocka

Gimpen

Aktiv medlem
Har en gammal Citizen som jag vill byta packning på i samband med att jag gör nästa batteribyte.
Har sökt lite men hittar inte någon till just den modellen.
Har köpt en för ca. 7-8 år sedan men minns inte från vilken butik det var jag handlade.

Det finns säker fler packningar på klockan men den jag tänker på är den stora mellan bakstycke/lock och själva boetten.

Klockan är en Promaster Aqualand II
Modellbeteckning C500 - E80397

Väldigt tacksam för tips
Citizen Promaster.jpg

Gimpen

Aktiv medlem
Jag kan antagligen trolla fram den till självkostnadspris åt dig.

(kollat lite - det finns nog, kostnad runt en hundralapp).

Men va?? Fasen vad grymt! Jag köper gärna 2 st. i sådana fall om det är okej med dig. Så har jag en extra för nästa gång det är dags...

Gimpen

Aktiv medlem
Bra att det löste sig, är det en väldigt speciell packning (o-ring?)?
Det verkar vara rätt "standardmått" på o-ringar till armbandsur och man kan köpa ett helt gäng olika för ett par hundra kronor på e-bay/amazon annars. =)

typ: https://www.amazon.se/klockpackning...46745594&sprefix=o-ring+klocka,aps,275&sr=8-6

Det finns nog riktigt billigt om man köper i bulk, men det är viktigt att den passar så att det inte läcker in och förstör.

Den jag tog bort är inte o-ringsformad utan mer väldigt tunn och "platt"
Gängor är ju fina och bygger väldigt liten höjd så att bara ta första bästa o-ring bara för den har samma diameter är nog inte att rekommendera...

Singular

Aktiv medlem
Det finns nog riktigt billigt om man köper i bulk, men det är viktigt att den passar så att det inte läcker in och förstör.

Den jag tog bort är inte o-ringsformad utan mer väldigt tunn och "platt"
Gängor är ju fina och bygger väldigt liten höjd så att bara ta första bästa o-ring bara för den har samma diameter är nog inte att rekommendera...
En sån här, inte sant?

Gimpen

Aktiv medlem
Har inte googlat men skulle sätta veckopengen på att det är samma ja.
Du kanske kan se hur baksidorna set ut om du bildhooglar, ser dom lika ut så bör det vara samma.
Gruppbeställning?

Edit: kan fota boetten på min när jag är hemma om typ 1-2 dagar om du vill.

Lingon

Aktiv medlem
Tack, Gipmen. Googlade lite och det verkar tyvärr vara ett annat artikelnummer på min. :(
Kanske lite mindre diameter?

kais01

Aktiv medlem
det hjälper inte att byta den oftast för evigt hållbara packningen till locket, om kronans packning tagit slut. och det gör den.

till många klockor svåra att få tag på...

yonsson

Aktiv medlem
Ur och Penn har generalagenten för Citizen. Borde bara vara att knalla in och beställa. Eller be någon urmakare beställa om de inte vill sälja packning direkt till kund.

Gimpen

Aktiv medlem
Vi fick en dotter till för tre veckor sen och det har varit rätt kämpigt så tankarna har varit överallt utom på hobbyfirman . Jag ska lägga beställningen vilken dag som helst - om du fortsatt behöver packningen, bekräfta så ordnar jag det.
Aha, vad kul. Grattis 🙂
Ja men då är det ju inte så konstigt. Blir ju svårt att få tiden att räcka till allt.
Jag är absolut intresserad 👍🏻

JariT

Aktiv medlem
Nu blev jag sugen på att byta batteri i min sådan där, men när jag rotate i den lådan där jag trodde att den låg så hittade jag den inte 🙁
Tips

yonsson

Aktiv medlem
Tack för tipset förresten, men nu ville jag stödja lokala handeln.
Jag provade dock av ren nyfikenhet men hittade dock inget med min modellbeteckning
OK. Klart du ska stödja Singular men bra att veta för andra att det finns alternativ. Ur och Penn är som sagt generalagent och kan fixa packningar.

Topp