OT: HJÄLP - bilköp för första gången!

Hej happy! Jag har ett problem. Vi behöver köpa en bil och jag vet inget. Till skillnad från alla cykelrelaterade köp är både min kunskap och intresse för ämnet mycket begränsad.

Vi tänker oss en kombi för 30—50k (tror jag?) . Har läst mig till att passat, v50 Skoda Octavia, Toyota avensis och golf kombi dök upp som lämpliga val?

Önskemål: driftsäker, låg driftkostnad, trafiksäker
Icke önskemål: Snabb, rolig att köra, snygg eller statusmarkör.

Vad bör jag tänka på?
Finns det nån annan källa än happy jag kan läsa på om ämnet på?
Finns det någon prisnivå som gör att man troligtvis undviker större reparationer på kort sikt?

Lejon

Aktiv medlem
Enklaste tipset som gör att du mest sannolikt kommer köpa en bil som är driftsäker enligt min åsikt: köp nåt japanskt i den prisklass du tänkt som rimlig (förutom Nissan) och ta en bil som ser välskött ut och som är välservad.
Finns givetvis en massa andra modeller från icke-japanska tillverkare som kan vara bra också, men som grundregel för att inte hamna helt fel om man inte vill läsa på så är det en enkel och bra grundregel tror jag.

ooms

Aktiv medlem
Ja, på den prisnivån så ta hellre en som är ett par år äldre och är välskött, än en som är lite nyare men ser sämre ut. Troligtvis landar du på bilar som är uppåt 10 år gamla, och då kan reparationer dyka upp. Så det är nog bra att försöka få reda på så mycket som möjligt om de reparationer som är gjorda t.ex. anseende bromsar, fjädring/stötdämpare och hjulupphängningar. Fräscha sommar- och vinterdäck är ett stort plus, då det är en relativt stor utgift om det måste införskaffas ganska snart.

Utter

Aktiv medlem
Om det är diesel, kolla om/när partikelfilter är bytt eller ska bytas. Dyr operation.
Samma sak med kamrem.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Köp inte en Avensis som är äldre än -09. Modellen som tillverkades mellan -03 och -09 har börjat rosta nått så in i h*lvete i bak och framvagn och det är svindyrt att byta ut länkarmarna bak. Det är ju inte jättekul att komma in till besiktningen och få reda på att man behöver byta bägge och få betala närmare 15k. Generationen efter är vettig.
Tråkigt och förnuftigt val är V70 -02 till -07. Rostar minimalt, Svagaste punkterna är framvagnsleder och handbroms, inga dyra saker att åtgärda. Vilken verkstad som helst kan fixa det mesta på dom och det är inte dyrt.
V50 är ett riktigt lotteri, kan vara skitbra, kan vara sopslut.
Octavia och Golf är samma bil med olika smink. Största faran är att någon har longlife-servat och då kan motorhaveriet komma som ett brev på posten. I övrigt helt ok.

jolov

Aktiv medlem
Tjena!

Köp inte en Avensis som är äldre än -09. Modellen som tillverkades mellan -03 och -09 har börjat rosta nått så in i h*lvete i bak och framvagn och det är svindyrt att byta ut länkarmarna bak. Det är ju inte jättekul att komma in till besiktningen och få reda på att man behöver byta bägge och få betala närmare 15k. Generationen efter är vettig.
Tråkigt och förnuftigt val är V70 -02 till -07. Rostar minimalt, Svagaste punkterna är framvagnsleder och handbroms, inga dyra saker att åtgärda. Vilken verkstad som helst kan fixa det mesta på dom och det är inte dyrt.
V50 är ett riktigt lotteri, kan vara skitbra, kan vara sopslut.
Octavia och Golf är samma bil med olika smink. Största faran är att någon har longlife-servat och då kan motorhaveriet komma som ett brev på posten. I övrigt helt ok.
Longlife-servat?

glitch

Aktiv medlem
Hur står sig saab 9-3 / 9-5 med etanolpuffran driftsäkerthetsmässigt? Skulle behöva en andra bil för lite school runs, dra nåt släp och lite punktinsatser i familjelogistikpusslet.

Maakus

Aktiv medlem
Köp av handlare, om större fel som dyker upp inom 6 månader, så står dom för det. (been there, done that)

Kolla vad det olika försäkringsbolagen tar i månadskostnad. Man kan se driftsäkerheten på en bil på hur låg/hög kostnaden är.
Toyota är ju ett ganska säkert kort.

Kolla vad skatten är här.

Använd http://car.info för att kolla historik.

Reservdelar till t.ex. VW är löjligt dyra i Sverige (been there, done that).

ttfh

Aktiv medlem
Köp av handlare, om större fel som dyker upp inom 6 månader, så står dom för det. (been there, done that)
Eller så vägrar dom och du måste dra det via ARN. (been there, done that)

Köper man begagnat av en privatperson kan man, om bilen uppfyller villkoren, teckna Blockets begagnatförsäkring som också gäller i 6 månader.

Akronym

Aktiv medlem
När vi köpte bil för nåt år sen tittade vi på ungefär samma som du, och kanske främst på v50.
Provkörde en del v50 och tycker det är en bekväm bil att färdas i, tyst och sköna säten (hade en v70 -03 innan dess) Kollade mest på 1.6l Diesel och 1.8l bensin (inte etanol)
Tyvärr såldes alla v50 väldigt fort då och när det började bli lite mer stressat att få tag i en bil föll valet tillslut på en Golf 5 kombi med 1.6l bensin/etanol. Tror det är en -08 eller -09.
Fördelarna med Golfen är att den är lite större än en v50 i både baksäte och bagage men det är väl typ allt.
Golfen är extremt högljudd i kupén och enormt slö.
Vår hade gått 7500 mil när vi köpte och kamrem ska enligt handboken bytas rätt långt efter det men pga åldern så åkte vi på att byta den vid första service så sånnt kan vara bra att kolla (kostade typ 15k för service och byte kamrem+vattenpump)
Den gör sitt jobb men inte så mycket mer. Rätt kass helljus, har börjat rosta lite i framkant på framdörrarna/bakkant framskärm (vanligt på just golf 5)

Maakus

Aktiv medlem
Jag torskade på sträckt kamkedja på 1.4 tsi motorn. 26k kostade det att laga.

Hua 😢

Kamkedjan, DSG mekatronikenheten var redan bytt när jag köpte.

Sen dog två högtryckspumpar på 3 månader. De byttes utan fråga av säljaren.
Bromsok bak behövdes bytas, >2400:- (sen plus arbete) för ett ok, som kostar 300 pix på tyska Ebay. Sen dess gör jag det mesta själv eller beställer från Tyskland.

glitch

Aktiv medlem
På VW produkter håll dig borta från 1.4an och dsg lådor med jag tror det var 1.6an, nån motor var överrepresenterad på dsg haverier.

ooms

Aktiv medlem
Vill du ha driftsäkerhet överväg leasing. Skoda octavia kan man få lös runt 4000kr/mån ink allt.
Jag antar att drivmedel inte ingår i ”allt”? Nu är TS ute efter en bil i 30-50k-klassen, säg att han köper en för 48k och behåller i 4 år. Det är 1000kr/månad i värdeminskning (vilket nog är högt räknat). Halvförsäkring kanske 300kr/månad och skatt 200kr/månad. Då finns det ändå 2500kr/månad (30k per år) kvar till service/reparationer innan han är uppe i 4000kr/månad. Och det ska nog mycket till för att man ska behöva pynta in 120k över 4 år på service/reparationer, givet man köper rätt bil.

implor

Aktiv medlem
Jag antar att drivmedel inte ingår i ”allt”? Nu är TS ute efter en bil i 30-50k-klassen, säg att han köper en för 48k och behåller i 4 år. Det är 1000kr/månad i värdeminskning (vilket nog är högt räknat). Halvförsäkring kanske 300kr/månad och skatt 200kr/månad. Då finns det ändå 2500kr/månad (30k per år) kvar till service/reparationer innan han är uppe i 4000kr/månad. Och det ska nog mycket till för att man ska behöva pynta in 120k över 4 år på service/reparationer, givet man köper rätt bil.
Drivmedel kan ju vara allt mellan 300-3000kr beroende på hur mycket man behöver köra. Så är inte med.

TS vill ha en driftsäker bil. 30-50k klassen är ”lotteri” klassen. Du kan få tag på en rimligt driftsäker bil eller en som åker in på verkstan var annan månad. Alltså det handlar inte om pengar utan att när man står där i -10 grader och två griniga ungar att bilen startar varje gång. Är värt ganska mycket.

Man kan också se det som att för 3000kr/mån så kör man en 10år gammal bil utan moderna säkerhetsfunktioner eller för 4000kr så sitter man i en fabriksny bil med garantier.

jolov

Aktiv medlem
Drivmedel kan ju vara allt mellan 300-3000kr beroende på hur mycket man behöver köra. Så är inte med.

TS vill ha en driftsäker bil. 30-50k klassen är ”lotteri” klassen. Du kan få tag på en rimligt driftsäker bil eller en som åker in på verkstan var annan månad. Alltså det handlar inte om pengar utan att när man står där i -10 grader och två griniga ungar att bilen startar varje gång. Är värt ganska mycket.

Man kan också se det som att för 3000kr/mån så kör man en 10år gammal bil utan moderna säkerhetsfunktioner eller för 4000kr så sitter man i en fabriksny bil med garantier.

Hur hamnade vi på 3000kr/månad för en bil i 30k-klassen helt plötsligt?

Var väl närmre för 1500/månad(högt räknat så har du den billiga bilen)

Eller för 4000kr/månad (lågt räknat) så leasar du en bil..?

salle

Aktiv medlem
Tjena!

Eller en MG för 2495:-. Då kör man dessutom väldigt mycket billigare än i en Octavia.
Och kan du vänta några månader till, ska börjas säljas efter nyår, så kommer ju nya MG5 att antagligen prisas in på 2000kr/mån i leasing. Lär bli rätt svårslaget även om du köper en äldre bil beaktat servicekostnader, säkerhet osv.

Bilagor

• 8F013735-079E-41E0-B7F8-3D4579C7EF57.jpeg
    8F013735-079E-41E0-B7F8-3D4579C7EF57.jpeg
    104.3 KB · Besök: 166
Hej! Tack för all input! Jag behöver korrigera mina önskemål. Vi kör inte speciellt mycket bil då vi båda cykelpendlar. Någon tur i veckan + helgutflykter är våra behov. Så driftkostnader är nog inte den viktigaste faktorn.

Ändrar det slutsatserna?

Bengt-re

Aktiv medlem
Mitsubishi Lancer med manuell låda och bensinare. Mer pålitlig och verkstadsfri bil har jag aldrig haft. Inte ett problem förutom service på 20000 mil.

Lite bullrig, men pålitlig, rostar inte direkt och hyggliga utrymmen. Inte snålast, men men..

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Köp av handlare. Specifikt, en MRF-ansluten handlare. Ev lite dyrare men jäklar vad mycket mer säkert från håsthandlarfasoner (som är rätt utspritt bland bilförsäljare).

Tänk även på att alltid pruta. Alltid.

Får du inte pruta, gå iväg och ta nästa bil. Eller säg ”vi behöver tänka på det, vi sticker och ta en lunch”. Tänk på att försäljaren vill bli av med bilen som står och binder pengar, de vill inte vänta på att stänga affären.

Ett annat tips är att kolla på car.info hur länge handlaren har haft bilen - ju längre desto aggressivare kan du pruta.

Personligen hade jag gått på Toyota (pga ryktet) och undvikit VW-gruppen (pga egen högst anekdotisk erfarenhet av att betala reparationer på en Golf).

ooms

Aktiv medlem
Köp av handlare. Specifikt, en MRF-ansluten handlare. Ev lite dyrare men jäklar vad mycket mer säkert från håsthandlarfasoner (som är rätt utspritt bland bilförsäljare).

Tänk även på att alltid pruta. Alltid.

Får du inte pruta, gå iväg och ta nästa bil. Eller säg ”vi behöver tänka på det, vi sticker och ta en lunch”. Tänk på att försäljaren vill bli av med bilen som står och binder pengar, de vill inte vänta på att stänga affären.

Ett annat tips är att kolla på car.info hur länge handlaren har haft bilen - ju längre desto aggressivare kan du pruta.

Personligen hade jag gått på Toyota (pga ryktet) och undvikit VW-gruppen (pga egen högst anekdotisk erfarenhet av att betala reparationer på en Golf).
Men är det några MRF-anslutna handlare som säljer 30-50k bilar? Här i stan är det i princip kliniskt rent på såna bilar hos de seriösa handlarna (finns nog inte ens under 100k), utan de återfinns just hos ”hästhandlarna”.
Värt att tänka på nu också är att det är bilbrist, både på nya och begagnade, vilket drivit upp priserna.

Pfaff

Aktiv medlem
Svårt med beg då man inte har en susning om vad bilskrället varit med om i sitt tidigare liv.
Själv har jag haft nytt och begagnat, bensin och diesel uteslutande av VAG-gruppens olika bilmärken, med ett enstaka undantag av en tjänstebil med stjärna ett par år, sedan slutet av 70-talet och med någon drivknut och en trasig vattenpump som enda större fel som jag minns under alla år. Nåja, en krock med totalförstörd bil men det var knappast bilens fel.
Motormännen hade åtminstone förr möjlighet till större test av beg bil före köp. Undrar om inte även Bilprovningen har den möjligheten.

Oskar

Aktiv medlem
Hej! Tack för all input! Jag behöver korrigera mina önskemål. Vi kör inte speciellt mycket bil då vi båda cykelpendlar. Någon tur i veckan + helgutflykter är våra behov. Så driftkostnader är nog inte den viktigaste faktorn.

Ändrar det slutsatserna?
Om du bor på bekvämt avstånd från en bilpoolplats (helst Kinto) hade jag övervägt det i ditt fall.

Om inte tycker jag som @Kneecap att en V70 från typ 2007 nog vore klockren,

mzi

Aktiv medlem
Så driftkostnader är nog inte den viktigaste faktorn
Nu har vi ingen bil utan cyklar mest och bilpoolar de få gånger vi behöver bil men jag skulle resonera precis tvärt om. Kör du massor med mil per månad så hamnar driftskostnader lite i skymundan av alla andra kostnader och den allmänna villervallan men om den mest står och tickar pengar så skulle det reta mig.

Vår bilpool kostar åtta hundra per helg och 95kr per timme. Vi skulle behöva använda en egen bil ganska mycket för att det ska löna sig att äga, och vi vill ju inte använda bil.

salle

Aktiv medlem
Håller med om bilpool, vi körde det ett tag när vi var mellan bilar. Det fungerade över förväntan. Nu med sommarstuga, båt +ANNAT så blev det bil igen. Men vi kör väldigt få mil så egentligen är det ju bara en sedelslukande metallklump nere i garaget. Så bor man med matbutiker och jobb relativt nära med cykelavstånd så skulle jag lätt hoppat bil. Man kan åka väldigt mkt taxi för pengarna eller hyra bil som en egen bil kostar per år.

richasaurus

Ny medlem
Kanske lite för mycket OT från mig här nu men jag har en bil som jag överväger göra mig av med till förmån för bilpool. Har då bara tittat på M eller vad den heter, tidigare sunfleet dvs. Men som @mzi skrev ovan med 800 för en helg låter som en annan tjänst. Vad har ni för tips på bilpooler?

mzi

Aktiv medlem
Vi är med i en elbilspool som heter Move About, så det är exklusive "drivmedel", men jag har ingen aning om vad det kostar. De få gånger vi åker mer än 20 mil på en dag och behöver snabbladda så kostar det väl en 50-80 kr, gissar jag.

Och jag ljög om priset, märkte jag! Till mitt försvar så har jag inget körkort så det är aldrig jag som bokar. 800kr var per dygn, en helg kostar en tusenlapp.

tmalm

Aktiv medlem
Om ni kör sällan är väl inte soppapriset den stora frågan utan reparationer, service, försäkring etc.
Skulle rekommendera ovan nämnda MG eller bilpool.
(Fast det ÄR skönt med egen bil även om det är som ett omvänt lotteri- man kan plötsligt bli väldigt fattig...)

/T

freddag

Aktiv medlem

Ändrar det slutsatserna?
behöver ni verkligen bil? ni slipper mycket oro och kostnader om ni inte skaffar bil.

VO2max

Aktiv medlem
Kör man få mil per år bör man nog överväga hyra/leasing
Elbil för 2800/mån inkl försäkring och 1000mil är möjligt idag. Då har ni en driftsäker bil med billig drift, speciellt om den tankas på gratisladd
Behövs bil bara nån helg/mycket färre mil än 1000 per år skulle hyra/poola vara optimalt sett ur miljösynpunkt.
Franskt kunde man fynda för några år sen då alla trodde det var byggt av vinrusiga fransmän. Köpte en 307 med etanolmotor för 41k med 6200mil av nyrik lidingöbo 2014. 18000 mil senare är den enda service på verkstad ett kopplingsbyte a 8700kr(som generellt verkar behövas vid 17-20k mil)
Kamrem byts lätt själv, likaså all annan löpande service då det är gott om plats i motorrummet.
Förstabilen toyota prius hade mer verkstadskostnader innan den såldes(två hjullager). Den höll dock värdet extremt bra

ething

Aktiv medlem
Disclaimer: Jobbar på Volvo...

Alla bilar du räknar upp är bra som mindre kombi. Har ni inte mycket "hög last" (t.ex barnvagn) så tänk på att en sedan ofta sväljer lika mycket bagage och är billigare (mindre populära) i Sverige. Med priset kommer också tyvärr det faktum att det är en äldre bil och ni kommer få saker som går sönder. Det blir en del av driftskostnaden ni får räkna med. Kan du skruva själv är det sällan dyrt men annars sticker det iväg.

Kolla om den bil ni är intresserad av har kamrem eller kedja. En kamrem skall normalt bytas kring 12.000 mil och det kostar 8-10' på verkstad, vilket kan bli en otrevlig överraskning. Kolla även generellt servicekostnader som kan skilja mycket (host VW host).

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer