OT: HJÄLP - bilköp för första gången!

fiskarn

Aktiv medlem
Vill också slå ett slag för begagnade sedaner. De har ofta körts av pedantiska pensionärer (fördom som jag ändå tror det ligger lite i) vilket gör att man kan få enormt mycket för pengarna.

Quell

Medlem
Jag var i samma sits häromåret med första bilköp och det landade i en Hyundai i30-kombi diesel 90 Hk. Den är väldigt tråkig, men drar pyttelite om man kör snålt. Inte roligaste lastutrymmet, men vettigt när man fäller säten. Jag hade gärna köpt en Toyota, men de var betydligt dyrare när vi kollade.
+1 på att köpa från handlare, och gå igenom serviceboken efter bästa förmåga. Kolla att ev. anmärkningar är åtgärdade.

Senast ändrad:

implor

Aktiv medlem
Ford Focus active har jag sett för 2300kr på leasing. Piggare än man kan tro och tyst i kupen jämför mycket annat i klassen.

EDIT: Från 2095kr nu som kombi.

mcperand

Aktiv medlem
En (vad jag tycker) mycket viktig meta-fråga: köp av någon som du både i maggropen och i den analytiska delen av hjärnan känner dig trygg och bekväm med. Känns handlaren slirig och t.ex. lite väl framfusig eller inte lyssnar på era behov, gå bara iväg. Känns det som att du skulle få problem om du kom tillbaka efter ett tag med ett problem med bilen (och det är det på lite äldre bilar), gå bara iväg. Saknas det information, eller är saker som "de fixar sen", gå bara iväg.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Om du leasar en ny fossilbil så tänk på skatten, den är riktig dryg på nya bilar de första åren.

freddes

Aktiv medlem
Vi har kvar vår gamla Volvo V50 som jag köpte 2011 eller nåt sånt. Den är från 2006 och har funkat jäkligt bra, börjar väl bli ett byte av kamrem snart men där har inte varit något strul. Nu skall fjädrarna bytas ut vilket kostar totalt 10000kr, vi har bytt fram men skall byta bak. Annars har där inte varit några andra problem med den faktiskt. Nu är det med den stora motorn 2.4 men den drar helt ok tanke på min nya Mazda med stora motorn drar :) tror det bara skiljer 0,7l.
Men har aldrig haft problem i någon besiktning förutom den senaste då fjädern lossat framtill. Kan faktiskt sakna bilen ibland för den är så pass bra...och att den har dragkrok vilket min nya bil inte har...

Stumpy

Aktiv medlem
Ett av mina kriterier har varit att man lätt skall kunna slänga in en cykel där bak genom att bara fälla baksätet. Går utmärkt i en Golf-kombi. Trots allt gnäll om VAG, så finns det nog en anledning till att det sälj flest sådana bilar i landet. Mina har funkat bra och när vi åkte på sträckt kamkedja (1.4-motorn), så tog VAG kostnaden på goodwill.

ooms

Aktiv medlem
Som redan sagts, satsa på en välskött Volvo V70 fr 2004-2007. Den kostar nästan ingenting när den står (skatt plus halvförsäkring), men kostar lite mer när den körs.
Reparationer är relativt billigt, och kan göras ”överallt”.

Med en leasing sitter du med en relativt stor fast kostnad varje månad oavsett hur lite bilen körs, och dessutom med oron/risken att drabbas av nån påstådd skada/slitage att betala vid återlämning.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Vikten av att det finns kunskap om bilen hos verkstäder eller en levande internetcommunity kring modellen ska inte underskattas om man vill köra äldre bil!

Nån gång på 90-talet pajade urtrampningslagret på en släktings bil en sen kväll på väg uppåt i landet. Bärgaren hade en kompis med verkstad som fixade det och några timmar efter midnatt var de på väg igen. Lite flyt kanske men ändå. Vilken bil? Volvo 740..

tmalm

Aktiv medlem
Ett av mina kriterier har varit att man lätt skall kunna slänga in en cykel där bak genom att bara fälla baksätet. Går utmärkt i en Golf-kombi. Trots allt gnäll om VAG, så finns det nog en anledning till att det sälj flest sådana bilar i landet. Mina har funkat bra och när vi åkte på sträckt kamkedja (1.4-motorn), så tog VAG kostnaden på goodwill.
Goodwill var inget som VAG bekymrade sig om när jag hade vw, hade en gasbil med "rostfria" tankar som bara behövde bytas två ggr och riskerade att explodera och DÖDA MIG OCH MIN FAMILJ. De struntade dessutom att dra fast ventilerna när tankarna byttes så gasen läckte ut. Trevligt när man har bilen i garage. Fick jag nån ursäkt för det? Nope men ja fick betala för gasen de släppte ut när de försökte fixa felet.
F'låt för rant men jag blir fortfarande rätt sne när väg kommer på tal.

/T

claess

Medlem
Vi köpte en Audi A6 från -05 för några år sen. Tror vi gav 40’. Gick i fyra år och 7000 mil i sträck med endast service och nån liten smågrej som behövde fixas. Precis som tidigare nämnda V70 gick den att få lagad på typ vilken verkstad som helst, rätt billigt med. Vi hade nog iofs tur som hittade en Audi som inte var buskörd eller rostig.

Bytte den mot en Renault clio av nyare slag. Går billigt och gör sitt jobb men kan sakna det rejäla lastutrymmet och den tyska komforten…

thomalin

Aktiv medlem
De tre senaste bilarna jag köpt har varit den sista utgåvan på plattform etc. Alla barnsjukdomar åtgärdade och mycket utrustning för pengarna. Det har varit Nissan Almera, BMW 320, och nu senast Volvo XC60. De två första nästan nya, runt 1000km, den sista ny. Ingen av bilarna har strulat öht de 8-12k jag kört dem. Bara vanlig service. Kan tänka mig att det kan vara vettigt att använda denna princip även efter 2-3 ägarled.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Vi köpte en Audi A6 från -05 för några år sen

Var det sista årsmodellen av den generationen? Det var en stabil bil. A6:an vi hade var första årsmodellen av "nästa" generation och det var nog ungefär där Audis kvalité började gå utför. Bland annat problem med kamkedjesträckare och kedjan satt bak på motorn = motor ur vid problem.. Vår var dock servad årligen med rimliga mil mellan så den klarade sig bra. Körde ca 6000 mil med den och gjorde inget annat än att byta bromsskivor, belägg och däck när vi köpte den (6000 mil hade den gått då).

En märklig sak i sammanhanget var iofs att både bromsar och däck höll dubbelt så länge på den Subaru vi körde innan, den hade fortfarande original sommar- och vinterdäck och hade nyss bytt bromsskivor och belägg runtom för första gången när vi sålde den vid ca 14000 mil.

ooms

Aktiv medlem
Var det sista årsmodellen av den generationen? Det var en stabil bil. A6:an vi hade var första årsmodellen av "nästa" generation och det var nog ungefär där Audis kvalité började gå utför. Bland annat problem med kamkedjesträckare och kedjan satt bak på motorn = motor ur vid problem.. Vår var dock servad årligen med rimliga mil mellan så den klarade sig bra. Körde ca 6000 mil med den och gjorde inget annat än att byta bromsskivor, belägg och däck när vi köpte den (6000 mil hade den gått då).

En märklig sak i sammanhanget var iofs att både bromsar och däck höll dubbelt så länge på den Subaru vi körde innan, den hade fortfarande original sommar- och vinterdäck och hade nyss bytt bromsskivor och belägg runtom för första gången när vi sålde den vid ca 14000 mil.
Körstil (och typ av körning) påverkar enormt mycket hur bromsar och däck slits. Som du sett, vissa kör slut på dem på 6000 mil, andra får dem att hålla i 10-15000 mil.

darkforce

Aktiv medlem
Hur står sig saab 9-3 / 9-5 med etanolpuffran driftsäkerthetsmässigt? Skulle behöva en andra bil för lite school runs, dra nåt släp och lite punktinsatser i familjelogistikpusslet.
om du gillar o byta tändkassett vevaxelgivare och bränslepump i tid o otid är de ett bra val.... de var de tre sakerna man alltid hade i bakluckan

Pfaff

Aktiv medlem
Disclaimer: Jobbar på Volvo...

Alla bilar du räknar upp är bra som mindre kombi. Har ni inte mycket "hög last" (t.ex barnvagn) så tänk på att en sedan ofta sväljer lika mycket bagage och är billigare (mindre populära) i Sverige. Med priset kommer också tyvärr det faktum att det är en äldre bil och ni kommer få saker som går sönder. Det blir en del av driftskostnaden ni får räkna med. Kan du skruva själv är det sällan dyrt men annars sticker det iväg.

Kolla om den bil ni är intresserad av har kamrem eller kedja. En kamrem skall normalt bytas kring 12.000 mil och det kostar 8-10' på verkstad, vilket kan bli en otrevlig överraskning. Kolla även generellt servicekostnader som kan skilja mycket (host VW host).
*host* * host* det finns andra än VW verkstäder som reparerar och servar. Till ugf 1/4 av VWs priser. Fast då får man kanske inte gångjärnen smorda.
Gäller säkert Volvo också.

jolov

Aktiv medlem
Jag har iofs kört en Opel Astra G från 99 som är ungefär så osexig en bil kan vara. Gått från 19 000mil (från 11000 till 30000) utan några större problem. En startmotor som fick bytas bortsett från rutinunderhållet.

Nu däremot så har reparationerna hopats sig, och bilen är inte värd att lägga pengarna på. Kamremsbyte om 500 mil, sommardäcken slut, vinterdäcken riktigt trötta, bakre ljuddämparen behöver bytas, främre bromsskivorna, bromsklossar samt olja+filter.

Tror jag betalade typ 27 för... 8-9år sen?

Dags för en ny bil. Men det får bli efter examen

Mattiasxe

Medlem
om du gillar o byta tändkassett vevaxelgivare och bränslepump i tid o otid är de ett bra val.... de var de tre sakerna man alltid hade i bakluckan
Inte bytt något av de ovan nämnda. Dock bytt igenkärvade bromsok bak. Så bara standard olja+tändstift samt bromsvätska sista 5åren. Ta i trä... 9-3 biopower. Låg skatt. Ingen kamrem som ska bytas. (Ta i trä igen för kedjan).

magste

Medlem
Första kamkedjebytet fick vi också på goodwill, men några tusen mil senare var kedjan sträckt igen och då vart det inget goodwill. Samtidigt hade DSG lådan börjat hacka och rycka. Så den såldes billigt till en som gillade att skruva VW.
VW Touran -10(?) 1,4TSi med 7-stegad DSG. Håll er långt borta från de motorerna och lådorna!

Herr Thomas

Aktiv medlem
Inte bytt något av de ovan nämnda. Dock bytt igenkärvade bromsok bak. Så bara standard olja+tändstift samt bromsvätska sista 5åren. Ta i trä... 9-3 biopower. Låg skatt. Ingen kamrem som ska bytas. (Ta i trä igen för kedjan).
SAAB:arna börjar bli gamla, från 10 år och äldre, så mycket handlar om skicket och hur tidigare ägare har tagit hand om dem. Mekaniskt sett är dom driftsäkra under förutsättning att man har skött servicen. Tidiga 9-5, innan 2003, hade problem med en underdimensionerad vevhusventilation men dessa gamla bilar är idag mer eller mindre utskrotade ur bilflottan. Rostskyddet är OK, som medelbilen eller något bättre. 9-5 har bättre rostkydd än 9-3.
Motorerna, oftast turboladdade bensinmotorer, är kraftfulla och det gäller speciellt 9-5 med 2,3t motorn.
9-5 är större och mer rymlig än 9-3.
Jag gillar SAAB, har en 9-5 2,3t BioPower 2008 med automatlåda och en manuell 9-3 SS 2005.

Juhlin

Aktiv medlem
Köp av handlare. Specifikt, en MRF-ansluten handlare. Ev lite dyrare men jäklar vad mycket mer säkert från håsthandlarfasoner (som är rätt utspritt bland bilförsäljare).
MRF
Motorbranschens riksförbund.
En större lögn än att denna organisation har något intresse i att hjälpa konsumenter har sällan skådats. Det framkommer ju i namnet vem de representerar.

När en handlare vägrade följa deras riktlinjer ringde jag och pratade med en representant för denna organisation, blev otroligt dåligt bemött.
"Vad tycker du vi ska göra är det?" Är ett direkt citat.

Summa summarum kostade det mig 15K-20K att fixa en 2 år gammal bil vilken var trasig när jag köpte den trots att jag påpekade felet samma dag jag hämtade bilen, jag fick stå för "hälften" vilket var vad det kostade att fixa på en oberoende firma.

Skit i vilka skyltar som pryder entrén, viktigare att firman och säljaren "känns" bra, magkänslan är mer värd än en MRF skylt.

Nyströms bilar i Västerås, har inga som helst betänkligheter med att hänga ut dem, när verkstadschefen som ändå behandlade mig med respekt gjorde klart att de inte hade för avsikt att åtgärda bilen gick jag till "chefen" ägare och säljchef vilken var en fullfjädrad skitstövel som dessutom skällde ut mig.

Fy fan vad arg jag blir bara av att minnas, första "riktiga" bilen som vi köpte när vi hade våran förstfödda på inkommande.

Senast ändrad:

thomaslundstrom

Aktiv medlem
MRF
Motorbranschens riksförbund.
En större lögn än att denna organisation har något intresse i att hjälpa konsumenter har sällan skådats. Det framkommer ju i namnet vem de representerar.

När en handlare vägrade följa deras riktlinjer ringde jag och pratade med en representant för denna organisation, blev otroligt dåligt bemött.
"Vad tycker du vi ska göra är det?" Är ett direkt citat.

Summa summarum kostade det mig 15K-20K att fixa en 2 år gammal bil vilken var trasig när jag köpte den trots att jag påpekade felet samma dag jag hämtade bilen, jag fick stå för "hälften" vilket var vad det kostade att fixa på en oberoende firma.

Skit i vilka skyltar som pryder entrén, viktigare att firman och säljaren "känns" bra, magkänslan är mer värd än en MRF skylt.

Nyströms bilar i Västerås, har inga som helst betänkligheter med att hänga ut dem, när verkstadschefen som ändå behandlade mig med respekt gjorde klart att de inte hade för avsikt att åtgärda bilen gick jag till "chefen" ägare och säljchef vilken var en fullfjädrad skitstövel som dessutom skällde ut mig.

Fy fan vad arg jag blir bara av att minnas, första "riktiga" bilen som vi köpte när vi hade våran förstfödda på inkommande.

Jobbigt läge. Anledningen till att jag rekommenderar MRF-anslutna handlare är dels pga att risken att möta ovanstående säljchefstyper är mindre; dels pga att handlarna i o m MRF-anslutningen förbinder sig att följa ARN:s beslut. Vilket för andra handlare absolut inte är säkert sker.

Bele

Aktiv medlem
SAAB:arna börjar bli gamla, från 10 år och äldre, så mycket handlar om skicket och hur tidigare ägare har tagit hand om dem. Mekaniskt sett är dom driftsäkra under förutsättning att man har skött servicen. Tidiga 9-5, innan 2003, hade problem med en underdimensionerad vevhusventilation men dessa gamla bilar är idag mer eller mindre utskrotade ur bilflottan. Rostskyddet är OK, som medelbilen eller något bättre. 9-5 har bättre rostkydd än 9-3.
Motorerna, oftast turboladdade bensinmotorer, är kraftfulla och det gäller speciellt 9-5 med 2,3t motorn.
9-5 är större och mer rymlig än 9-3.
Jag gillar SAAB, har en 9-5 2,3t BioPower 2008 med automatlåda och en manuell 9-3 SS 2005.

Jag är nästan helt säker på att problemen med vevhusventilationen var på bilar innan modellår 2004, inte att förväxla med årsmodell. Modellåret framgår av chassinumret. En bil av modellår 2005 kan mao vara av årsmodell 2004. 4% av bilarna innan modellår 2004 hade problem med vevhusventilationen och det kunde bli riktigt dyrt.

Jag vill minnas att enligt Vi bilägare hade 9-5 rostskyddsbetyget 4 och 9-3 3.

Bilar med 2,3t motorn är roliga att köra och resurserna räcker till för omkörningar, vilket inte alltid är fallet med motorsvagare bilar. Åtminstone tidigare hade den samma försäkringspremier som 2,0t, vilket inte var fallet för de ännu starkare motorerna.

En 9-5 i bra skick och med inte alltför många mil på mätaren skulle absolut kunna vara ett intressant alternativ. Den är inte bensinsnål, men det har inte någon större betydelse när den totala körsträckan är begränsad. Senast idag såg jag en 2004 som åtminstone till det yttre var i mycket bra skick.

Bele

Aktiv medlem
Hej! Tack för all input! Jag behöver korrigera mina önskemål. Vi kör inte speciellt mycket bil då vi båda cykelpendlar. Någon tur i veckan + helgutflykter är våra behov. Så driftkostnader är nog inte den viktigaste faktorn.

Ändrar det slutsatserna?

Absolut. Bränslekostnaden blir relativt sett en mindre viktig del. Fasta och halvfasta kostnader blir istället viktigare. Rostskydd och annat som påverkar bilens livslängd blir viktigare.

Jag är lite i samma sits som ni, men kör troligen ännu mindre än ni har tänkt. Helst hade jag helt skippat bil, men de gånger jag behöver den överväger fördelarna med att ha den tillgänglig direkt nackdelarna. Det är dock dyra mil.

Bele

Aktiv medlem
En (vad jag tycker) mycket viktig meta-fråga: köp av någon som du både i maggropen och i den analytiska delen av hjärnan känner dig trygg och bekväm med. Känns handlaren slirig och t.ex. lite väl framfusig eller inte lyssnar på era behov, gå bara iväg. Känns det som att du skulle få problem om du kom tillbaka efter ett tag med ett problem med bilen (och det är det på lite äldre bilar), gå bara iväg. Saknas det information, eller är saker som "de fixar sen", gå bara iväg.

+1 på allt. Med tillägget att livet har lärt mig att någon är trevlig och förtroendeingivande inte alls är någon garanti för att personen går att lita på. Det kan vara precis tvärtom, bakom den polerade fasaden är innehållet ruttet.

Snuten

Aktiv medlem
Hej! Tack för all input! Jag behöver korrigera mina önskemål. Vi kör inte speciellt mycket bil då vi båda cykelpendlar. Någon tur i veckan + helgutflykter är våra behov. Så driftkostnader är nog inte den viktigaste faktorn.

Ändrar det slutsatserna?
Ja till leasingens fördel (om du nu inte är händig, kunnig och har intresse då det gäller att meka/serva bilar själv). Leasa en MG som redan föreslagits.

Snuten

Aktiv medlem
Disclaimer: Jobbar på Volvo...

Alla bilar du räknar upp är bra som mindre kombi. Har ni inte mycket "hög last" (t.ex barnvagn) så tänk på att en sedan ofta sväljer lika mycket bagage och är billigare (mindre populära) i Sverige. Med priset kommer också tyvärr det faktum att det är en äldre bil och ni kommer få saker som går sönder. Det blir en del av driftskostnaden ni får räkna med. Kan du skruva själv är det sällan dyrt men annars sticker det iväg.

Kolla om den bil ni är intresserad av har kamrem eller kedja. En kamrem skall normalt bytas kring 12.000 mil och det kostar 8-10' på verkstad, vilket kan bli en otrevlig överraskning. Kolla även generellt servicekostnader som kan skilja mycket (host VW host).
Kedja kan också vara problematsk. Dels om man slarvat med oljenivå och byte och dels har jag för mig att det finns flera modellspecifika problem med kamkedjemotorer.

ooms

Aktiv medlem
Ja till leasingens fördel (om du nu inte är händig, kunnig och har intresse då det gäller att meka/serva bilar själv). Leasa en MG som redan föreslagits.
Leasing innebär en (relativt hög) fast kostnad som tickar även när bilen inte används. På vilket sätt är det en fördel för någon som endast använder bilen sporadiskt? Då måste det ju vara bättre med en låg fast kostnad, men lite dyrare när bilen faktiskt används. Leasing av en elbil är ju precis tvärtom.

ooms

Aktiv medlem
Kedja kan också vara problematsk. Dels om man slarvat med oljenivå och byte och dels har jag för mig att det finns flera modellspecifika problem med kamkedjemotorer.
Jag skulle säga det till stor del hör ihop. Det finns motorer som har fått dåligt rykte pga kamkedjehaverier, men väldigt ofta (alltid?) har de också longlife-servats (vilket iofs rekommenderats av tillverkaren). Men gräver man lite mer så visar det sig ofta att de motorer som fått ett extra oljebyte mellan servicearna inte haft några problem.
Dock är det ju svårt att hitta de bilarna, det krävs ju att den ägts av nån som är intresserad och brytt sig om bilen, och inte bara sett den som en kostnad och assmover.
(påminner mig förresten om att det snart är dags för det extra oljebytet😊)

Snuten

Aktiv medlem
Leasing innebär en (relativt hög) fast kostnad som tickar även när bilen inte används. På vilket sätt är det en fördel för någon som endast använder bilen sporadiskt? Då måste det ju vara bättre med en låg fast kostnad, men lite dyrare när bilen faktiskt används. Leasing av en elbil är ju precis tvärtom.
Jo det är ju sant.
Fast det jag tänkte på är att de förmånligaste leasingkontrakter har korta tillåtna körsträckor per år. Tror jag har sett så lågt som 1000 mil, sedan kostar det extra.

Fundadores

Aktiv medlem
Jag och min fru skaffade körkort och bil när vi väntade första barnet för 8 år sedan. Köpte en Toyota Avensis -08. Hade den många år fram till förra året och det enda som behövt göras är att byta lite glödlampor. Användes rätt sparsamt. Körs vidare i släkten utan några problem. Stor och rymlig om man har barn. Enda problemet är väl att den är slö. Dålig acceleration tex vid omkörning på landsväg men om man tar det lugnt så är det en förträfflig första familjebil.

Senast ändrad:

fiskarn

Aktiv medlem
Min uppfattning är att det absolut finns bilar som är bättre och mer driftsäkra än andra. Samtidigt har det mycket med tur att göra. Det finns massa grejer som aldrig byts vid några servicar t.ex men som ändå hyfsat ofta kan krångla, eller iaf nåt på en bil kan krångla.. Därför brukar jag köpa bilar jag gillar och som är prisvärda. Nåt krånglar nästan alltid ändå nån gång oavsett hur mycket man läst på innan (iaf för hyfsat ordentligt begagnade bilar som jag kör)

NON

Aktiv medlem
Körde saab 9-5 mellan 2005 och 2011. Det var väll några reparationer genom åren där en rasad turbo var den alvarligaste och dyraste. Servicekostnaderna har jag för mig var rätt humana. Sedan så körde jag subaru mellan 2011 och 2018 (impreza -02, legacy -10, impreza -14). Dom höll bra och reparationerna var sällsynta, men servicekostnaderna var betydligt dyrare med kamremsbyten, dyra diffoljor osv, så totalkostnaden för de driftsäkrare subarubilarna blev högre än för saaben. Sedan 2018 så åker jag opel insignia (tekniskt i princip samma bil som sista saab 9-5:an). Den är rätt billig att serva, men likt saabarna så är det mer utgifter på reparationskontot igen.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Ja leasing brukar ofta ha 1000mil/år som grund, men att lägga till 500 mil kostar inte mycket. Själv leasar jag en Mazda MX-30 för strax under 2900 kr inkl försäkring och 1500 mil. En kanonbil om man har rätt körmönster (bara 20 mils räckvidd och långsam laddning). Känns som mycket mer bil än MG:n, men tveksamt om en cykel går in.
OT: Har också en helt ny välutrustad V60. Både jag och frun väljer Mazdan först. Frun vägrar nästan V60:n vars assistanssystem glatt tvärnitar på en tom motorväg (en gång räckte för henne) eller får för sig att vägen svänger och varsamt försöker tvinga dig av vägen.
Mazdan har ingen extrautrustning alls, men har ändå sånt som inte kan fås på Volvon. Som BLIS…

Snuten

Aktiv medlem
Ja leasing brukar ofta ha 1000mil/år som grund, men att lägga till 500 mil kostar inte mycket. Själv leasar jag en Mazda MX-30 för strax under 2900 kr inkl försäkring och 1500 mil. En kanonbil om man har rätt körmönster (bara 20 mils räckvidd och långsam laddning). Känns som mycket mer bil än MG:n, men tveksamt om en cykel går in.
OT: Har också en helt ny välutrustad V60. Både jag och frun väljer Mazdan först. Frun vägrar nästan V60:n vars assistanssystem glatt tvärnitar på en tom motorväg (en gång räckte för henne) eller får för sig att vägen svänger och varsamt försöker tvinga dig av vägen.
Mazdan har ingen extrautrustning alls, men har ändå sånt som inte kan fås på Volvon. Som BLIS…
För min del skulle inte 1500 räcka om jag både skulle pendla och köra kvälls- och helgärenden med bilen. Jag tror 2300-2600 är närmre sanningen. Skulle man sedan skoja till det och köra upp till fruns släkt i norrland en gång om året, så är det ca 250-280 mil ytteligare.

mzi

Aktiv medlem
Vi har ungefär 8.3km till IKEA, så det skulle bli 50 turer dit per månad på 1000 mil. Plus 500 till för lite semesteråka. Känns otroligt overkill. Pendla i bil måste ju vara det mest tröstlösa man kan ägna sig åt.

AndersJB

Aktiv medlem
Vi har ungefär 8.3km till IKEA, så det skulle bli 50 turer dit per månad på 1000 mil. Plus 500 till för lite semesteråka. Känns otroligt overkill. Pendla i bil måste ju vara det mest tröstlösa man kan ägna sig åt.
Japp,tröstlöst och tråkigt,men en nödvändighet för väldans många....inkl mej.

Kneecap

Aktiv medlem
Bilar med 2,3t motorn är roliga att köra och resurserna räcker till för omkörningar, vilket inte alltid är fallet med motorsvagare bilar. .

Tjena!

Alltid den klassiska att man måste ha mycket HK för att köra om. Under sex års tid körde jag först en V70 och sen en BMW 1-serie, båda med 116hk. Hade aldrig några problem vid omkörningar.
Man behöver inte vara så förbannat stressad i trafiken och försöka spara varenda sekund.
Jag har c:a 260hk i min nuvarande bil och det är extremt onödigt i vanlig trafik. Men det är inte därför jag har köpt den, den är köpt för att köras aktivt på roliga vägar, konbana och trackdays.

claess

Medlem
Var det sista årsmodellen av den generationen? Det var en stabil bil. A6:an vi hade var första årsmodellen av "nästa" generation och det var nog ungefär där Audis kvalité började gå utför.
Yes, sista generationen, inget direkt lull-lull som kunde gå sönder men ändå allt man behöver typ farthållare och bra radio. Och väldigt bekväm, mindre oljud i kupén än svärmors v60 från -17

mcperand

Aktiv medlem
Tjena!

Alltid den klassiska att man måste ha mycket HK för att köra om. Under sex års tid körde jag först en V70 och sen en BMW 1-serie, båda med 116hk. Hade aldrig några problem vid omkörningar.
Man behöver inte vara så förbannat stressad i trafiken och försöka spara varenda sekund.
Jag har c:a 260hk i min nuvarande bil och det är extremt onödigt i vanlig trafik. Men det är inte därför jag har köpt den, den är köpt för att köras aktivt på roliga vägar, konbana och trackdays.
Dessutom, utöver det utmärkta rådet att inte stressa, sägs de flesta bilar vara utrustade med någon form av växellåda. Växlar man ner ett steg eller två räcker 116 hk långt för de flesta KLOKA omkörningar. Men det verkar vara för krävande för vissa [1].

[1] Jag fortsatte på Kneecaps resonemang men jag menar ju givetvis inte på något sätt att K inte skulle klara att växla, troligen tvärt om från Ks posthistorik. Det gällde andra, som tycker sig behöva motorstarka bilar.

Juhlin

Aktiv medlem
Jobbigt läge. Anledningen till att jag rekommenderar MRF-anslutna handlare är dels pga att risken att möta ovanstående säljchefstyper är mindre; dels pga att handlarna i o m MRF-anslutningen förbinder sig att följa ARN:s beslut. Vilket för andra handlare absolut inte är säkert sker.
Att driva igenom ett ärende hos ARN är inte helt enkelt, om jag inte missat nåt så har de fortfarande inte svarat på den anmälan jag gjorde i fallet ovan.
De tar bara upp en bråkdel av anmälningarna.
Det är ganska många år sedan.

En parantes, jag har själv arbetat i branschen och nästan skäms över att det kan gå till på det här viset. Firman jag jobbade på följde MRF's rekommendationer, men jag blev helt paff när jag insåg hur tandlöst systemet är när en medlem missköter sig.

jolov

Aktiv medlem
För min del skulle inte 1500 räcka om jag både skulle pendla och köra kvälls- och helgärenden med bilen. Jag tror 2300-2600 är närmre sanningen. Skulle man sedan skoja till det och köra upp till fruns släkt i norrland en gång om året, så är det ca 250-280 mil ytteligare.
Snitta nästan 7mil/dagen i bil låter jobbigt. Hur långt pendlar du?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer