OT: HJÄLP - bilköp för första gången!
Usch då. Vart i sverige bor du?Jag snittar 13 mil om dagen i bilendet är en stor del av dagen man aldrig får tillbaka som är rätt trist.
måste ju vara nästan 2h/ dag i bil?
Usch då. Vart i sverige bor du?Jag snittar 13 mil om dagen i bilendet är en stor del av dagen man aldrig får tillbaka som är rätt trist.
Inte bara dagen, utan också livet om man sitter och hatar hela tiden.Jag snittar 13 mil om dagen i bilendet är en stor del av dagen man aldrig får tillbaka som är rätt trist.
Jag pendlar också 13 mil (~2 timmar) om dagen. Men med tåg. Är nog vanligare än man tror med såna pendelsträckor/tider.Usch då. Vart i sverige bor du?
måste ju vara nästan 2h/ dag i bil?
Och tio mil tillbaka? Så nästan tre timmar i bilen per dag?Jag har 10 mil om dagen i pendling till jobb
Nej, 10 mil om dagen.Och tio mil tillbaka? Så nästan tre timmar i bilen per dag?
Hade gärna haft ett jobb i samma stad som man bor i :) ska jag åka kollektivt till mitt jobb så tar det cirka 1½ enkel väg mot att köra på max 20min. Men ja de suger röv att pendla i bil...lite läskigt också för ibland känns de som man bara kommer från utan att man varit vaken typ för man kan vägen så jäkla väl.Vi har ungefär 8.3km till IKEA, så det skulle bli 50 turer dit per månad på 1000 mil. Plus 500 till för lite semesteråka. Känns otroligt overkill. Pendla i bil måste ju vara det mest tröstlösa man kan ägna sig åt.
Usch då. Vart i sverige bor du?
måste ju vara nästan 2h/ dag i bil?
nä. bara dom som skriver platsspecifika frågor utan att säga vart dom borJag trodde alla på happy var Stockholmare eller Göteborgare
Kör jag bil är det 2x49 km per dag. Till detta kommer en del övrig körning. I helgen blev det tex 2x64 km till ett av barnens match, men det blir ju även kortare turer då och då.Snitta nästan 7mil/dagen i bil låter jobbigt. Hur långt pendlar du?
Fast jag är glad över att slippa pendla över sundet. Verkar jävligt jobbigt.
Köper du privat, lyssna på din magkänsla när du bedömer personen du köper av. (Gjort fel där).
Några tusen extra vid köpet kan vara många tusen mindre längs vägen senare. (Gjort både fel och rätt där).
Köp i första hand fd leasingbilar. Helst företagsleasing. (Gjort rätt där).
Varför skulle man helst köpa en f.d. företagsleasingbil? Det är nog fanimej det sista jag skulle köpa.
Varför skulle man helst köpa en f.d. företagsleasingbil? Det är nog fanimej det sista jag skulle köpa.
Fyledalen är fin såhär års. Någon örn hemm?
Fick intrycket att ni inte har ngn bil nu. Om det är så så tänker jag att din förutsägelse om att ni kommer att köra förhållandevis lite, inte har prövats mot verkligheten än. Det är ju en god ambition, men håller det?Tack för all svar! Happy levererar!
Sammanfattning:
Då vi kör förhållandevis lite är nog låg bränslekostnad inte vikigast av allt. Därmed går leasing bort pga för hög fast kostnad.
Asiatiska märkena (Honda, Kia, toyota) verkar ju vara bra alternativ. Finns det några fallgropar här?
V70 näms som bra alternativ om bränslekostnad inte är högsta prio. Typ 2004—2007.
Nått alternativ jag bör lägga till eller ta bort i sök kommande biljakt?
Fyledalen är fin såhär års. Någon örn hemm?
Håller inte ambitionen och man kör mycket mer än tänkt märks det ju ganska snart, och då är det ju bara att sälja bilen. Köper man en för 30-50k som ts siktar på får man ju tillbaka det mesta vid försäljning. På ett år med leasing har han ju istället bränt dessa 30-50k (och sitter fast med den fasta kostnaden i 2 år till).Fick intrycket att ni inte har ngn bil nu. Om det är så så tänker jag att din förutsägelse om att ni kommer att köra förhållandevis lite, inte har prövats mot verkligheten än. Det är ju en god ambition, men håller det?
Har själ inrättat mitt bilägande utifrån ägandet, men skulle jag börja om från scratch, skulle jag förmodligen överväga leasing, kanske el. Det kan bli jättebilligt att äga, men det förutsätter tre saker: Tur, bilkunnighet och/eller att ha tillgång till en bra och billig mekaniker.
Kommer du meka själv? Då är det superbra att välja en bil som många andra grejar med själv, då finns det ofta hjälp att hitta på nätet, bra guider osv.
Ah Fyledalen! Det var länge sedan och ändå så nära.Fyledalen är fin såhär års. Någon örn hemm?
Min nuvarande bil är den motorsvagaste jag någonsin haft, med 90hk. Tråkigaste bil jag har haft. MEN, det går alldeles utmärkt att köra med den, inkl omkörningar.Tjena!
Alltid den klassiska att man måste ha mycket HK för att köra om. Under sex års tid körde jag först en V70 och sen en BMW 1-serie, båda med 116hk. Hade aldrig några problem vid omkörningar.
Man behöver inte vara så förbannat stressad i trafiken och försöka spara varenda sekund.
Jag har c:a 260hk i min nuvarande bil och det är extremt onödigt i vanlig trafik. Men det är inte därför jag har köpt den, den är köpt för att köras aktivt på roliga vägar, konbana och trackdays.
Håller med. Dels lider bilbranschen i Sverige av samma sak som cykelbranschen, nämligen att reservdelar av nån anledning är minst dubbelt så dyra som i Tyskland, dels att arbetskostnaden för de relativt enkla jobb det är frågan om är hiskeligt höga. Nånting är fel när en höginkomsttagare (säg med inkomst på 80.000kr/månad) tjänar ekonomiskt på att ta tjänstledigt en dag och byta bromsar på sin bil själv med delar inköpta fr Tyskland. Det kan aldrig vara bra för samhällsekonomin men så skevt är det idag.Bilägande kan vara dyrt som fan om man inte skruvar själv.. men verkstäderna lever av folks okunnighet och många gånger är det rena ockerpriser för småjobb.
Ett kamremsbyte på en relativt enkel bil (typ 1.9TDI VW som jag har) tar 1.5-2h för en icke mekaniker, och delar från SKF (rem,pump,lager) kostar 1500:-. På en verkstad tar de 7000:- för jobbet.
Länkarmar, oljebyten, bromsklossar, bromsskivor osv. Klarar man ofta med helt vanliga verktyg och någon timma. Två frambromsar byter jag helt fint under en timma.
Autodoc har delar till nästan allt, men jag har lärt mig att man inte skall köpa billigaste delarna. Utan gå på mer kända märken. Annars får man skruva igen efter ca 2år. Samma grej.
Om man är duktig på att köpa bilar så kan man köpa bilar med någon enkel defekt, fixa den själv och komma billigt undan. Jag har köpt bilar med lackskador, fixat och sedan ägt flera år och sålt för samma pris som jag köpt dem (30.000:- klassen).
Bilägande är dyrt om man köper hos handlare, servar hos verkstad..
Men att få det billigt kräver tålamodet och kunskapen, men mest viljan.
Det handlar om att värdesätta sin tid, och många saker kan man fixa själv på kortare tid än det tar att boka ett möte på verkstad, kör dit, ordna transport hem, och sedan hämta bilen igen..
//K
Håller med. Dels lider bilbranschen i Sverige av samma sak som cykelbranschen, nämligen att reservdelar av nån anledning är minst dubbelt så dyra som i Tyskland, dels att arbetskostnaden för de relativt enkla jobb det är frågan om är hiskeligt höga. Nånting är fel när en höginkomsttagare (säg med inkomst på 80.000kr/månad) tjänar ekonomiskt på att ta tjänstledigt en dag och byta bromsar på sin bil själv med delar inköpta fr Tyskland. Det kan aldrig vara bra för samhällsekonomin men så skevt är det idag.
Men, även om jobben ofta är enkla att göra själv krävs det ju att man har intresset. Det verkar inte TS ha, så för TS blir ju rådet att satsa på en relativt vanlig bil, med bra hållbarhet, och som ändå är relativt billig att reparera om oturen är framme. Då kan de flesta verkstäder fixa den, vilket håller ner priserna en del. Alternativet är ju som en del propsar för leasing där service/reparationer ingår, men då blir ju den fasta kostnaden en helt annan.
Håller med. Haft 3 st FD företag eller privatleasing bilar och alla har funkat fint. Folk är lite mera rädd om grejorna när de vet man får betala för skadorna.Tjena!
Fem av de sex senaste bilarna vi har köpt har varit fd företagsleasing. Inga problem alls. Servade som dom ska framförallt.
Man ser rätt fort på en bil hur den är körd. 6000 mil och nerlusad med stenskott så är det ju bara att gå vidare direkt. Sen brukar jag sniffa upp så mycket som möjligt om föregående ägare också.
Enda floppen på dom fem bilköpen var att vi köpte en V50 Flexifuel för det var billigt att köra på etanol. Det var det, i ett år, sen blev det svindyrt och bilen sjönk som en sten i värde.
Vadå, ser du något problem att köpa en bil där en mellanchef har försökt att bryta vardagens monotona lunk och driva den existensiella livsångesten ur kroppen genom att leka rallyförare varje gång han satt sig bakom ratten?
Det har jag svårt att tro. Dom som jag känner som har tjänstebil gör absolut ingenting mer än minimum. Serviceintervaller ses mer som riktlinjer än strikta gränser och bilarna körs ofta hårt och slits därmed hårt. En privatperson som köpt en bil för ihopkänade slantar är däremot som regel mån om att det ska finnas ett värde kvar i bilen och sköter då löpande underhåll på ett helt annat sätt. Privatpersonen sköter också som regel serviceintervallerna slaviskt så att garantier och eventuella goodwill kampanjer ska fortsätta att gälla.Haha, ja det beror kanske på vilken bil man kollar på. Men serviceansvaret kan man väl vänta sig har tagits bättre än av privatägare iallafall. I vårat fall en motorsvag Focus Kombi, inget som inspirerar mellanchefen att sätta sig bakom ratten alls, han får ta ett MMA-pass istället.
Håller med. Bevis: Jag har en privatbil och en förmånsbil. Jag sköter båda likadant, dvs ganska bra men inte pedantiskt.Jag är nästan säker på att det finns personer med olika intresse om att sköta om sin bil både inom den grupp med förmånsbil och den med privatägda bilar.
Det har jag svårt att tro. Dom som jag känner som har tjänstebil gör absolut ingenting mer än minimum. Serviceintervaller ses mer som riktlinjer än strikta gränser och bilarna körs ofta hårt och slits därmed hårt. En privatperson som köpt en bil för ihopkänade slantar är däremot som regel mån om att det ska finnas ett värde kvar i bilen och sköter då löpande underhåll på ett helt annat sätt. Privatpersonen sköter också som regel serviceintervallerna slaviskt så att garantier och eventuella goodwill kampanjer ska fortsätta att gälla.