OT: HJÄLP - bilköp för första gången!

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Om jag åker till jobbet har jag ca 80 min enkel väg. 5 min cykla till tåget, 55 minuter tåg (jobbar), 15 min cykel sista biten. Så egentligen bara 20 min cykelväg eftersom jag lägger en del av min arbetstid på tåget.

Sen lär jag ju aldrig mer börja åka dagligen..

jonte987

Aktiv medlem
Och tio mil tillbaka? Så nästan tre timmar i bilen per dag?
Nej, 10 mil om dagen.

Nu fuskar jag visserligen och kör inte varje dag - tidigare har jag varit mycket utomlands - och tillbringat enormt mycket mer tid på flygplatser.

Det är i Skåne så jag tvivlar på att det räknas som lång pendling. Väldigt små avstånd här och bra vägar.

mzi

Aktiv medlem
Men snitta åttio kilometer per timme till jobbet måste väl vara få förunnat? I Stockholm skulle jag bli förvånad om man ens kommer upp i hälften.

freddes

Aktiv medlem
Vi har ungefär 8.3km till IKEA, så det skulle bli 50 turer dit per månad på 1000 mil. Plus 500 till för lite semesteråka. Känns otroligt overkill. Pendla i bil måste ju vara det mest tröstlösa man kan ägna sig åt.
Hade gärna haft ett jobb i samma stad som man bor i :) ska jag åka kollektivt till mitt jobb så tar det cirka 1½ enkel väg mot att köra på max 20min. Men ja de suger röv att pendla i bil...lite läskigt också för ibland känns de som man bara kommer från utan att man varit vaken typ för man kan vägen så jäkla väl.
Men man hade kunnat dra ner sjukt mycket på utsläppen om man samåkt, alla som sitter på motorvägen mellan 6-8 15-17 kör i princip själva....

fiskarn

Aktiv medlem
Att åka totalt 7 mil per dag är väl ändå inte så mycket? Är det lite landsväg utan mycket trafik är det väl ganska lugnt

Raggamuffin

Aktiv medlem
Usch då. Vart i sverige bor du?
måste ju vara nästan 2h/ dag i bil?

Skåne.
Det är väl också snarare så att jag snittar 26 mil varannan dag och minst hälften sker på arbetstid så det stjäler inte av min dag på det sättet.
Jag rör mig mest i obygd så trafiken är sällan ett problem så det är inte att jämföra med 4500 mil i Stockholmsområdet, då hade jag nog blivit en notis i tidningen på söndag :)

Men så länge de flesta bara ropar elbil etc men ingen vill vara med och bygga ut vår infrastruktur så får jag kasa runt i min diesel och straffbeskattas för det :P

weldion

Aktiv medlem
Tycker själv att det är skönt att för några år sedan kunnat rycka i några trådar för att göra några omställningar och i och med det gå från flera tusen mil per år till några fåtal hundratals mil.
När jag skaffade pakethållare till ena cykeln så kapade jag ytterligare några mil per månad.

Raggamuffin

Aktiv medlem
All pendling är inte Essingeleden.

DSC_2795.JPG

Från dagens sista mil hem.

Snuten

Aktiv medlem
Snitta nästan 7mil/dagen i bil låter jobbigt. Hur långt pendlar du?
Kör jag bil är det 2x49 km per dag. Till detta kommer en del övrig körning. I helgen blev det tex 2x64 km till ett av barnens match, men det blir ju även kortare turer då och då.

Just nu är jag inne i en tågperiod. En månad med tågkort där jag försöker åka tåg varje dag. När månadskortet tar slut kör jag bil några dgr och njuter av att slippa skånetrafiken. Sen är det månadskort igen...

Edit
Det föll bort en del vid första postningsförsöket pga dålig uppkoppling på tåget.

Senast ändrad:

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Fy vilket straff att köra bil så länge/långt. Jag har just gått från 3 mil/dag i bil (när jag är på jobbet) till 7 km/dag per cykel. Bilen lär köras klart mindre framöver.

Tack för all svar! Happy levererar!

Sammanfattning:

Då vi kör förhållandevis lite är nog låg bränslekostnad inte vikigast av allt. Därmed går leasing bort pga för hög fast kostnad.

Asiatiska märkena (Honda, Kia, toyota) verkar ju vara bra alternativ. Finns det några fallgropar här?

V70 näms som bra alternativ om bränslekostnad inte är högsta prio. Typ 2004—2007.

Nått alternativ jag bör lägga till eller ta bort i sök kommande biljakt?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Kommer du meka själv? Då är det superbra att välja en bil som många andra grejar med själv, då finns det ofta hjälp att hitta på nätet, bra guider osv.

erik h

Aktiv medlem
Köper du privat, lyssna på din magkänsla när du bedömer personen du köper av. (Gjort fel där).

Några tusen extra vid köpet kan vara många tusen mindre längs vägen senare. (Gjort både fel och rätt där).

Köp i första hand fd leasingbilar. Helst företagsleasing. (Gjort rätt där).

Aron

Moderator
Tror inte det nämnts tidigare, men håll lite koll på säkerhetsbetygen. På 00-talet hade inte alla bilar full pott i Euro NCAP. Hittar ni en modell ni gillar kan det kanske vara värt att lägga till lite mer för att få en nyare modell med högre säkerhet om det inte skiljer så mycket i pengar, men det beror helt på hur modellsläppen ligger i förhållande till er tänkta budget.

Oskar

Aktiv medlem
Köper du privat, lyssna på din magkänsla när du bedömer personen du köper av. (Gjort fel där).

Några tusen extra vid köpet kan vara många tusen mindre längs vägen senare. (Gjort både fel och rätt där).

Köp i första hand fd leasingbilar. Helst företagsleasing. (Gjort rätt där).

Varför skulle man helst köpa en f.d. företagsleasingbil? Det är nog fanimej det sista jag skulle köpa.

jolov

Aktiv medlem
Varför skulle man helst köpa en f.d. företagsleasingbil? Det är nog fanimej det sista jag skulle köpa.

Vadå, ser du något problem att köpa en bil där en mellanchef har försökt att bryta vardagens monotona lunk och driva den existensiella livsångesten ur kroppen genom att leka rallyförare varje gång han satt sig bakom ratten?

Kneecap

Aktiv medlem

Tjena!

Fem av de sex senaste bilarna vi har köpt har varit fd företagsleasing. Inga problem alls. Servade som dom ska framförallt.
Man ser rätt fort på en bil hur den är körd. 6000 mil och nerlusad med stenskott så är det ju bara att gå vidare direkt. Sen brukar jag sniffa upp så mycket som möjligt om föregående ägare också.
Enda floppen på dom fem bilköpen var att vi köpte en V50 Flexifuel för det var billigt att köra på etanol. Det var det, i ett år, sen blev det svindyrt och bilen sjönk som en sten i värde.

Snuten

Aktiv medlem
Tack för all svar! Happy levererar!

Sammanfattning:

Då vi kör förhållandevis lite är nog låg bränslekostnad inte vikigast av allt. Därmed går leasing bort pga för hög fast kostnad.

Asiatiska märkena (Honda, Kia, toyota) verkar ju vara bra alternativ. Finns det några fallgropar här?

V70 näms som bra alternativ om bränslekostnad inte är högsta prio. Typ 2004—2007.

Nått alternativ jag bör lägga till eller ta bort i sök kommande biljakt?
Fick intrycket att ni inte har ngn bil nu. Om det är så så tänker jag att din förutsägelse om att ni kommer att köra förhållandevis lite, inte har prövats mot verkligheten än. Det är ju en god ambition, men håller det?

Har själ inrättat mitt bilägande utifrån ägandet, men skulle jag börja om från scratch, skulle jag förmodligen överväga leasing, kanske el. Det kan bli jättebilligt att äga, men det förutsätter tre saker: Tur, bilkunnighet och/eller att ha tillgång till en bra och billig mekaniker.

ooms

Aktiv medlem
Fick intrycket att ni inte har ngn bil nu. Om det är så så tänker jag att din förutsägelse om att ni kommer att köra förhållandevis lite, inte har prövats mot verkligheten än. Det är ju en god ambition, men håller det?

Har själ inrättat mitt bilägande utifrån ägandet, men skulle jag börja om från scratch, skulle jag förmodligen överväga leasing, kanske el. Det kan bli jättebilligt att äga, men det förutsätter tre saker: Tur, bilkunnighet och/eller att ha tillgång till en bra och billig mekaniker.
Håller inte ambitionen och man kör mycket mer än tänkt märks det ju ganska snart, och då är det ju bara att sälja bilen. Köper man en för 30-50k som ts siktar på får man ju tillbaka det mesta vid försäljning. På ett år med leasing har han ju istället bränt dessa 30-50k (och sitter fast med den fasta kostnaden i 2 år till).
F.ö. ska man ju ha tur även vid köp/leasing av ny bil, det är lagom kul att få ett måndagsexemplar.

fiskarn

Aktiv medlem
Kommer du meka själv? Då är det superbra att välja en bil som många andra grejar med själv, då finns det ofta hjälp att hitta på nätet, bra guider osv.

Det är ett bra tips. Samtidigt har det blivit lite mindre viktigt att köpa bilar som är vanliga i Sverige iaf då man kan hitta delar och information på nätet.

ttfh

Aktiv medlem
Tjena!

Alltid den klassiska att man måste ha mycket HK för att köra om. Under sex års tid körde jag först en V70 och sen en BMW 1-serie, båda med 116hk. Hade aldrig några problem vid omkörningar.
Man behöver inte vara så förbannat stressad i trafiken och försöka spara varenda sekund.
Jag har c:a 260hk i min nuvarande bil och det är extremt onödigt i vanlig trafik. Men det är inte därför jag har köpt den, den är köpt för att köras aktivt på roliga vägar, konbana och trackdays.
Min nuvarande bil är den motorsvagaste jag någonsin haft, med 90hk. Tråkigaste bil jag har haft. MEN, det går alldeles utmärkt att köra med den, inkl omkörningar.

Sen har jag hört omvända resonemanget också, där en bil tydligen var för motorstark och gjorde att föraren blev av med körkortet. 🙃

kebarb

Aktiv medlem
Bilägande kan vara dyrt som fan om man inte skruvar själv.. men verkstäderna lever av folks okunnighet och många gånger är det rena ockerpriser för småjobb.

Ett kamremsbyte på en relativt enkel bil (typ 1.9TDI VW som jag har) tar 1.5-2h för en icke mekaniker, och delar från SKF (rem,pump,lager) kostar 1500:-. På en verkstad tar de 7000:- för jobbet.

Länkarmar, oljebyten, bromsklossar, bromsskivor osv. Klarar man ofta med helt vanliga verktyg och någon timma. Två frambromsar byter jag helt fint under en timme.

Autodoc har delar till nästan allt, men jag har lärt mig att man inte skall köpa billigaste delarna. Utan gå på mer kända märken. Annars får man skruva igen efter ca 2år. Samma grej.

Om man är duktig på att köpa bilar så kan man köpa bilar med någon enkel defekt, fixa den själv och komma billigt undan. Jag har köpt bilar med lackskador, fixat och sedan ägt flera år och sålt för samma pris som jag köpt dem (30.000:- klassen).

Bilägande är dyrt om man köper hos handlare, servar hos verkstad..

Men att få det billigt kräver tålamodet och kunskapen, men mest viljan.

Det handlar om att värdesätta sin tid, och många saker kan man fixa själv på kortare tid än det tar att boka ett möte på verkstad, kör dit, ordna transport hem, och sedan hämta bilen igen..

//K

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Bilägande kan vara dyrt som fan om man inte skruvar själv.. men verkstäderna lever av folks okunnighet och många gånger är det rena ockerpriser för småjobb.

Ett kamremsbyte på en relativt enkel bil (typ 1.9TDI VW som jag har) tar 1.5-2h för en icke mekaniker, och delar från SKF (rem,pump,lager) kostar 1500:-. På en verkstad tar de 7000:- för jobbet.

Länkarmar, oljebyten, bromsklossar, bromsskivor osv. Klarar man ofta med helt vanliga verktyg och någon timma. Två frambromsar byter jag helt fint under en timma.

Autodoc har delar till nästan allt, men jag har lärt mig att man inte skall köpa billigaste delarna. Utan gå på mer kända märken. Annars får man skruva igen efter ca 2år. Samma grej.

Om man är duktig på att köpa bilar så kan man köpa bilar med någon enkel defekt, fixa den själv och komma billigt undan. Jag har köpt bilar med lackskador, fixat och sedan ägt flera år och sålt för samma pris som jag köpt dem (30.000:- klassen).

Bilägande är dyrt om man köper hos handlare, servar hos verkstad..

Men att få det billigt kräver tålamodet och kunskapen, men mest viljan.

Det handlar om att värdesätta sin tid, och många saker kan man fixa själv på kortare tid än det tar att boka ett möte på verkstad, kör dit, ordna transport hem, och sedan hämta bilen igen..

//K
Håller med. Dels lider bilbranschen i Sverige av samma sak som cykelbranschen, nämligen att reservdelar av nån anledning är minst dubbelt så dyra som i Tyskland, dels att arbetskostnaden för de relativt enkla jobb det är frågan om är hiskeligt höga. Nånting är fel när en höginkomsttagare (säg med inkomst på 80.000kr/månad) tjänar ekonomiskt på att ta tjänstledigt en dag och byta bromsar på sin bil själv med delar inköpta fr Tyskland. Det kan aldrig vara bra för samhällsekonomin men så skevt är det idag.

Men, även om jobben ofta är enkla att göra själv krävs det ju att man har intresset. Det verkar inte TS ha, så för TS blir ju rådet att satsa på en relativt vanlig bil, med bra hållbarhet, och som ändå är relativt billig att reparera om oturen är framme. Då kan de flesta verkstäder fixa den, vilket håller ner priserna en del. Alternativet är ju som en del propsar för leasing där service/reparationer ingår, men då blir ju den fasta kostnaden en helt annan.

fiskarn

Aktiv medlem
Håller med. Dels lider bilbranschen i Sverige av samma sak som cykelbranschen, nämligen att reservdelar av nån anledning är minst dubbelt så dyra som i Tyskland, dels att arbetskostnaden för de relativt enkla jobb det är frågan om är hiskeligt höga. Nånting är fel när en höginkomsttagare (säg med inkomst på 80.000kr/månad) tjänar ekonomiskt på att ta tjänstledigt en dag och byta bromsar på sin bil själv med delar inköpta fr Tyskland. Det kan aldrig vara bra för samhällsekonomin men så skevt är det idag.

Men, även om jobben ofta är enkla att göra själv krävs det ju att man har intresset. Det verkar inte TS ha, så för TS blir ju rådet att satsa på en relativt vanlig bil, med bra hållbarhet, och som ändå är relativt billig att reparera om oturen är framme. Då kan de flesta verkstäder fixa den, vilket håller ner priserna en del. Alternativet är ju som en del propsar för leasing där service/reparationer ingår, men då blir ju den fasta kostnaden en helt annan.

Håller med. Jag har alltid fixat i princip allt själv men det kräver ändå lite grejer och framför allt intresse. När man snackar med random kollega på kontoret skryter ju folk med att de kan byta hjul typ. Då är ju steget ganska långt till att byta bromsok eller styrleder eller andra vanliga grejer.

implor

Aktiv medlem
Tjena!

Fem av de sex senaste bilarna vi har köpt har varit fd företagsleasing. Inga problem alls. Servade som dom ska framförallt.
Man ser rätt fort på en bil hur den är körd. 6000 mil och nerlusad med stenskott så är det ju bara att gå vidare direkt. Sen brukar jag sniffa upp så mycket som möjligt om föregående ägare också.
Enda floppen på dom fem bilköpen var att vi köpte en V50 Flexifuel för det var billigt att köra på etanol. Det var det, i ett år, sen blev det svindyrt och bilen sjönk som en sten i värde.
Håller med. Haft 3 st FD företag eller privatleasing bilar och alla har funkat fint. Folk är lite mera rädd om grejorna när de vet man får betala för skadorna.

erik h

Aktiv medlem
Vadå, ser du något problem att köpa en bil där en mellanchef har försökt att bryta vardagens monotona lunk och driva den existensiella livsångesten ur kroppen genom att leka rallyförare varje gång han satt sig bakom ratten?

Haha, ja det beror kanske på vilken bil man kollar på. Men serviceansvaret kan man väl vänta sig har tagits bättre än av privatägare iallafall. I vårat fall en motorsvag Focus Kombi, inget som inspirerar mellanchefen att sätta sig bakom ratten alls, han får ta ett MMA-pass istället.

NON

Aktiv medlem
Haha, ja det beror kanske på vilken bil man kollar på. Men serviceansvaret kan man väl vänta sig har tagits bättre än av privatägare iallafall. I vårat fall en motorsvag Focus Kombi, inget som inspirerar mellanchefen att sätta sig bakom ratten alls, han får ta ett MMA-pass istället.
Det har jag svårt att tro. Dom som jag känner som har tjänstebil gör absolut ingenting mer än minimum. Serviceintervaller ses mer som riktlinjer än strikta gränser och bilarna körs ofta hårt och slits därmed hårt. En privatperson som köpt en bil för ihopkänade slantar är däremot som regel mån om att det ska finnas ett värde kvar i bilen och sköter då löpande underhåll på ett helt annat sätt. Privatpersonen sköter också som regel serviceintervallerna slaviskt så att garantier och eventuella goodwill kampanjer ska fortsätta att gälla.

Kneecap

Aktiv medlem
Det har jag svårt att tro. Dom som jag känner som har tjänstebil gör absolut ingenting mer än minimum. Serviceintervaller ses mer som riktlinjer än strikta gränser och bilarna körs ofta hårt och slits därmed hårt. En privatperson som köpt en bil för ihopkänade slantar är däremot som regel mån om att det ska finnas ett värde kvar i bilen och sköter då löpande underhåll på ett helt annat sätt. Privatpersonen sköter också som regel serviceintervallerna slaviskt så att garantier och eventuella goodwill kampanjer ska fortsätta att gälla.

Tjena!

Det finns både och i båda läger.
Det är inte svårt att kontrollera att service är gjort inom rätt intervall.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer