[OT] Hjälp mig hitta en laptop för 6k

glitch

Aktiv medlem
Vår gamla Asus har tjänstgjort troget i en smärre evighet och även om den tickar på börjar det dags att se sig om efter en ersättare. I alla fall tycker Windows det som förklarar för mig att de slutar ge support nu till mitt antika OS😂

Datorn ska användas av pappa, mamma och lite av junior 5 år, även om han nog får ärva gammelhäcken.

Datorn vi har idag används till att streama film och multimedia, lite foto, jobba lite, handla kopiöst mycket cykelprylar på nätet varvat med nåt dem visst kallar för "mode" när frun har datorn.
Den åker gärna på resa lite varstans i världen och dess välfyllda hårddisk leverar då underhållning i rörligt format till familjens samtliga medlemmar (ja sonen tar den och kollar film).

Så hygglig batteritid och relativt låg vikt är önskat. Ingen i familjen spelar (än), men pappa skulle gärna prova på Zwift som nog är gränspuck om gamla burken fixar.
Sen kanske junior snart får för sig att börja spela nåt enklare eftersom nån förskolekompis sagt att man ska så det får gärna finnas någon form av grafikprestanda.

Vi är sjukt ointresserade av datorer och har inga märkespreferenser annat än inget med ett äpple på.

Prislapp tänker jag mig upp till runt 6.000 kr.

Vad säger happy, finns några klipp i reahysterin?

kais01

Aktiv medlem
köp tre paddor. skit i sim och stort internminne om du inte vill ha den som backup för bilder.

använder aldrig min laptop, padda i stående läge gör jobbet.

ooms

Aktiv medlem
Även för mig har paddan i mångt och mycket ersatt laptop:en i vardagslivet. Men när jag behöver skriva dokument och andra mer ”jobbmässiga” saker behövs den fortfarande. För vissa uppgifter tycker jag också att laptopen är mer lätthanterlig/användarvänlig än paddan.

Senast ändrad:

Hälsingland

Aktiv medlem
För mig är det tvärtom, jag tycker paddor är helt värdelösa. Jag skriver mycket även på nätet när jag slösurfar och till det är dom ju helt odugliga, (eller så är det jag). Jag använder hellre mobilen då den passar bättre i formatet för att kunna skriva snabbt på.

Vi har två stycken paddor och dom använder barnen, jag kör det ibland illa beryktade äpplet vilken gör jobbet med bravur. Förra datorn var också ett Äpple som jag köpte begagnad 2009 (edit nä 2010 var det) när jag pluggade för 5500:- och som jag sedan använde till 2019 när det inte gick att uppgradera den längre. Nästa kostade 14000:- så det var ju en aning dyrare..

Vi har även haft några olika PCs under tiden vilka alla har lämnat in betydligt tidigare.

Men på kneget kör jag PC och åker på bluescreen och diverse annat krafs med jämna mellanrum men dessa används ju 8h om dagen så det kanske är som det ska. I övrigt funkar de ju bra, kolla om du hittar en med SSD hårddisk och så stort ramminne som du kan. Vet inte om det finns datorer med mekanisk hårddisk längre men jag antar att om det finns så hittar man de i det billigare sortimentet.

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Padda är inte aktuellt, vi har dessutom två redan som ingen använder.

Datorn används också som en dator, dvs. Man skriver en massa strunt på Internet, räknar på cykelvikter i excel, och ibland pysslar med nåt jobbdokument.
Allt en padda är bra på gör jag hellre på telefonen.

ooms

Aktiv medlem
Nu ska jag svära i kyrkan, men det är rejäl skillnad på iPad och android-paddor. Jag har använt båda, och kan konstatera att android-paddan var hopplös, medan iPad:en funkade som en dröm. Och då kom jag fr android-tfn och PC, helt utan Apple-erfarenhet. Så det är skillnad på paddor och paddor.

matt1as

Medlem
Jag skriver det här på en Chromebook, den fixar väl det mesta av kravlistan utom Zwift, eller det kanske fungerar, den stödjer ju Android-appar, har inte testat. Vet inte hur bra den fungerar offline, men med Android-stödjet antar jag det kommer filmspelare som klarar att köra offline från SD-kort t.ex.

Beror förstås på vad som menas med att hålla på med foton, den klarar mycket (kan köra Android-appar samt att det finns en del molnbaserade program), men det finns inget Photoshop/Lightroom (än) om man har de kraven.

Har inte tips på någon specifik dator, vi har billigaste minsta för att det inte ska bli så dyrt när dottern tappar bort den, för 6000 får man en värsting i Chromebook-världen.

Det bästa är att den är helt underhållsfri och att man inte behöver bekymra sig om backupper osv, bara att logga in på en annan chromebook och allt ser likadant ut.

Hälsingland

Aktiv medlem
glitch sa:
Padda är inte aktuellt, vi har dessutom två redan som ingen använder.

Datorn används också som en dator, dvs. Man skriver en massa strunt på Internet, räknar på cykelvikter i excel, och ibland pysslar med nåt jobbdokument.
Allt en padda är bra på gör jag hellre på telefonen.
Här borde du kunna hitta en bra kandidat. https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.657412/billig-barbar-dator-test några verkar ju gå att finna nära budget

Senast ändrad:

Rholm

Aktiv medlem
matt1as sa:
Jag skriver det här på en Chromebook, den fixar väl det mesta av kravlistan utom Zwift, eller det kanske fungerar, den stödjer ju Android-appar, har inte testat. Vet inte hur bra den fungerar offline, men med Android-stödjet antar jag det kommer filmspelare som klarar att köra offline från SD-kort t.ex.

Beror förstås på vad som menas med att hålla på med foton, den klarar mycket (kan köra Android-appar samt att det finns en del molnbaserade program), men det finns inget Photoshop/Lightroom (än) om man har de kraven.

Har inte tips på någon specifik dator, vi har billigaste minsta för att det inte ska bli så dyrt när dottern tappar bort den, för 6000 får man en värsting i Chromebook-världen.

Det bästa är att den är helt underhållsfri och att man inte behöver bekymra sig om backupper osv, bara att logga in på en annan chromebook och allt ser likadant ut.
Chromebook funkar utmärkt, jag använder också en. Min stödjer inte Zwift, jag vet faktiskt inte hur många som gör det. Begränsningen med Chromebook är ju att den inte går att använda för att hantera andra prylar, som cykeldator, GPS etc som kräver egna programvaror, där måste man ha en vanlig dator. Men som surf/film/vardagligdator så är jag extremt nöjd med Chromebooken.

Som referens så är det denna jag har: https://www.komplett.se/product/113...chromebook/acer-chromebook-cb714-14-fhd-touch

Hälsingland

Aktiv medlem
Ultralite sa:
Nya ipad fixar tangentbord och penna. Tror ni bara inte insett ipadens möjligheter.
När det finns en ipad med samma prestanda och lika bra touchpad som min macbook pro så kan jag kanske överväga det. Jag vill ha datorn i knät och kunna skriva och scrolla/backa utan att behöva flytta fingrarna till skärmen eller använda piltangenterna, men ska jag ha en Ipad utklädd till dator kan jag ju lika gärna köra dator direkt?

Titta främst på batteri, skärm och ergonomiska funktioner, framför allt tangentbord och track pad . Därefter verifierar du att modellen stöder att byta disk och minne. Så kan du klara budgeten idag och lägga till ett par tusen om ett år och få bra prestanda.

Du kan ignorera cpu, gpu mm men jag hade undvikit ARM ett par år till för personligt bruk på en dator.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Ska du ofta använda datorn i knät med trackpad rekommenderar jag i första hand en äppeldator; de är outstanding i trackpad-aspekten. I andra hand rekommenderar jag att du åker till en LDS (lokal dator-shop) och känner på trackpaden. Många icke-Apple-datorer har fått bättre trackpad men det är stor skillnad dem emellan, även mellan datorer från samma varumärke.

Kör du alltid/oftast med mus spelar det mindre roll, såklart.

42Hz

Aktiv medlem
Asus verkar ha ok laptops i det prisspannet, med nyare AMD cpu kanske?

Tyvärr är det väl så att en bra laptop kostar pengar, gör en prioritetslista vilka funktioner som är viktigast och gå efter det i förhållande till priset.

På en "billigare" laptop skulle jag faktiskt kunna tänka mig att lägga på lite extra på försäkring som täcker längre/mer än den vanliga garantin, annars tecknar jag aldrig sådant, mycket som kan börja krångla efter 2-3år! Sår man ny dator så har ju teknologin kommit längre under dessa år. :)

Personligen skulle jag se till att datorn har fullt stöd för M.2-SSDs och rejält med minne, helst 16gb.

Oskar

Aktiv medlem
Hur gammal är din gamla Asus? Min är från 2012 och funkar typ bättre nu än när den var ny (tack vare nån Windows 10-uppdatering som kom för några år sedan)...

glitch

Aktiv medlem
Oskar sa:
Hur gammal är din gamla Asus? Min är från 2012 och funkar typ bättre nu än när den var ny (tack vare nån Windows 10-uppdatering som kom för några år sedan)...
Bra fråga, minns inte men kan nog vara däromkring. Fast jag tror äldre.
Provade windows 10 för några år sen och det lirade inte med alla drivrutiner osv. så fick gå tillbaka till gamla OS.

Bikzz

Aktiv medlem
Om du skall ha en nästan stationär laptop, så köp en med lite större skärm, typ 15.6. Win10 såklart. Och tänk på minnes-storlek. Nästan alla pc nu har snabba SSD-minnen, men då blir det en begränsning i storlek, 128 / 256 Gb. Har du mkt filmer och bilder osv så behöver du extra minneskort för att lagra detta, och kanske en extern disk, eller extern blueray/dvd-spelare för att spela filmer om du inte streamar. Jag köpte en Asus Vivobook för ett tag sen, men det finns många liknande. Även några med stora interna Hårddiskar om man behöver mkt lagring.

Bikzz

Aktiv medlem
Och kom ihåg att uppdatera allt med Windows update, stäng av alla windows spionfunktioner osv. Skapa en extra användare utan admin-behörighet, och använd alltid denna när du surfar. Om det dyker upp oväntade pop-up fönster så använd alltid task-manager och döda dom. -:)

salle

Aktiv medlem
Skrota windows och släng på en linux-distribution istället på burken du redan har. Typ Ubuntu. Sjukt enkelt och du får en snabb dator igen.

Rattnalle

Aktiv medlem
jansson99 sa:
Plusettar den. Man får inte en helt ny dator men väl en dator som är byggd att hålla längre än ut ur butiken för rätt lite pengar.

Påminner mig om att det börjar bli dags att skaffa en dator. Har varit helt utan typ ett år nu och bara suttit kvar på jobbet när jag behövt en dator men det funkar ju bara till det mesta inte till allt.

NickPick

Aktiv medlem
matt1as sa:

Det är haken med Chromebook alltså...

Ultralite

Aktiv medlem
Hälsingland sa:
Ultralite sa:
Nya ipad fixar tangentbord och penna. Tror ni bara inte insett ipadens möjligheter.
När det finns en ipad med samma prestanda och lika bra touchpad som min macbook pro så kan jag kanske överväga det. Jag vill ha datorn i knät och kunna skriva och scrolla/backa utan att behöva flytta fingrarna till skärmen eller använda piltangenterna, men ska jag ha en Ipad utklädd till dator kan jag ju lika gärna köra dator direkt?
Men du är inte TS va?

Domestique

Aktiv medlem
Jag är egentligen apple-människa och använder Macbook Pro för allt jobbrelaterat och seriöst MEN köpte nyligen en begagnad Lenovo Thinkpad X240 som dator till bryggeriet samt för mitt astrofotande. Lätt, tålig och bra batteritid var kraven - behövde inte vara supersnabb. Billig var ett krav också då jag använder den i bryggerimiljö och utomhus för att styra astrogrejerna. Med Core i5, SSD och 8Gb är det inget jag skulle redigera film på, men den funkar utmärkt till vardagliga behov och de programvaror jag behöver köra inkl lite lättare bildbehandling i lightroom och photoshop. Kostade 3000 kr hos http://www.billigteknik.se/ Kör jag i energisparläge räcker batteriet 7-8 timmar åtminstone.
När det gäller pc köper jag hellre en begagnad som är lite bättre byggd än billigaste från elgiganten (har en sån hp också som vi köpte för att visa bilder på en mässa en gång och den är riktigt usel, styrplattan går knappt att använda).

ooms

Aktiv medlem
Domestique sa:
Jag är egentligen apple-människa och använder Macbook Pro för allt jobbrelaterat och seriöst MEN köpte nyligen en begagnad Lenovo Thinkpad X240 som dator till bryggeriet samt för mitt astrofotande. Lätt, tålig och bra batteritid var kraven - behövde inte vara supersnabb. Billig var ett krav också då jag använder den i bryggerimiljö och utomhus för att styra astrogrejerna. Med Core i5, SSD och 8Gb är det inget jag skulle redigera film på, men den funkar utmärkt till vardagliga behov och de programvaror jag behöver köra inkl lite lättare bildbehandling i lightroom och photoshop. Kostade 3000 kr hos http://www.billigteknik.se/ Kör jag i energisparläge räcker batteriet 7-8 timmar åtminstone.
När det gäller pc köper jag hellre en begagnad som är lite bättre byggd än billigaste från elgiganten (har en sån hp också som vi köpte för att visa bilder på en mässa en gång och den är riktigt usel, styrplattan går knappt att använda).
+1
Jag upplever stor skillnad i kvalitet och robusthet på de laptops jag har/haft i jobbet jmf med de jag köpt för hemmabruk, och då har det varit mixat HP och Dell på båda hållen. De för hemmabruk känns mycket plastigare och rackligare.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Skriver under på att testa trackpad och ergonomi om det är viktigt. Och att Apple är duktiga på det.

Har haft en Surface 4 på jobbet sen de kom men nyss bytt till en ny Dell Latitude 5400, och på den får man ingen taktil feedback från trackpaden när man klickar vilket är klart störigt, det gör också att man spökklickar på trackpaden allt som oftast. Men Dellen har andra fördelar för mig, bland annat inbyggt 4G vilket är otroligt bra för mig som jobbar mycket på pendlingen.

kais01

Aktiv medlem

kais01

Aktiv medlem
den nya automatiska liggande formatfunktionen på happy är verkligen sjukt irriterande..

hm

Aktiv medlem
Dags för mig att också skaffa ny bärbar dator . Har nära på noll datorvana/intresse och jobbar med händerna istl på dagtid .
Men datorn ska fixa lite Zwift, lite cad program , exel mm, Internetshopping mm.
Ser framför mig Windows, hygglig batteritid, hyffsat odyr .
Vad gäller 2021 ?
Nån som har något förslag vad jag Ska titta efter på mellandagsrean ...?

jonte987

Aktiv medlem
Inget förslag men det verkar ändå krävas lite kräm för zwift. Baserat på hur min gamla jobblaptop trivs med uppgiften. RGT spikar grafikkortet så man ska nog ha nåt mer spelorienterat än en gammal kontorsdator .
CAD ställer väl också höga krav, eller det kanske var för i tiden?

SIE

Aktiv medlem
Plusettar den. Man får inte en helt ny dator men väl en dator som är byggd att hålla längre än ut ur butiken för rätt lite pengar.

Påminner mig om att det börjar bli dags att skaffa en dator. Har varit helt utan typ ett år nu och bara suttit kvar på jobbet när jag behövt en dator men det funkar ju bara till det mesta inte till allt.
+1. Begagnat premiumbygge slår nytt plastbygge för samma peng, dessutom slits inte komponenterna på samma sätt som t ex en cykel och en bil, och av en handlare har du ett års garanti.

RN

Aktiv medlem
Nu ska jag svära i kyrkan, men det är rejäl skillnad på iPad och android-paddor. Jag har använt båda, och kan konstatera att android-paddan var hopplös, medan iPad:en funkade som en dröm. Och då kom jag fr android-tfn och PC, helt utan Apple-erfarenhet. Så det är skillnad på paddor och paddor.
Känns väldigt individuellt. Jag tycker precis tvärtom. Har en skapligt ny samsung-platta som är suverän, tom att skriva med pennan på den har funkat över förväntan. Inte imponerad av ipad som jag använt i jobbet för att dema fräcka funktioner med och då har det ändå varit rätt high-end grejer för att de skall användas av investerare som skall ha det sänaste :)

/R

Snuten

Aktiv medlem
Senast jag köpte laptop (en Lenovo) upptäckte jag att de hade glömt att installera uttag för nätverkskabel. Modernt, men ibland irriterande.

jonte987

Aktiv medlem
Senast jag köpte laptop (en Lenovo) upptäckte jag att de hade glömt att installera uttag för nätverkskabel. Modernt, men ibland irriterande.
Så är det, man får köpa till en liten usb-c grej med nätverk. Helst en docka för 2500 spänn men finns usb-c hub for några hundra

RN

Aktiv medlem
Det slutade Mac(book air) med 2008 typ :D

Argumentet då var att "alla kör ändå bara trådlöst", blev lite sådär när veckobackupen gick, på alla, samtidigt, med sådär kapacitet i trådlösa nätet

/R

Snuten

Aktiv medlem
Det slutade Mac(book air) med 2008 typ :D

Argumentet då var att "alla kör ändå bara trådlöst", blev lite sådär när veckobackupen gick, på alla, samtidigt, med sådär kapacitet i trådlösa nätet

/R
Minns inte riktigt men jag tror det var när jag skulle in och ställa in routern, och av ngn anledning inte ville/kunde göra det över wifi, som jag upptäckte att jag inte kunde köra på nätverkskabel. Irriterande hursomhelst.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer