[OT] Hur få död på ugnsklockan?

BuTTuS

Aktiv medlem
Ja ni ser ju problemet nedan, olika färger på displayerna, så kan man ju inte ha det, så någon måste bort!
Det står inget i manualerna hur man kan stänga av klockan, hoppas någon här vet något trick för att göra det, i någon servicemeny eller liknande?
Hade ju helst sett att den undre röda försvann, det är en Progress PBN3325X
Den övre en Whirlpool AMW 730/IX

IMG_2591.JPG

Berk

Aktiv medlem
Två klockor ovanpå varandra med samma färg är nästan lika dåligt som två klockor med olika färg! Kan du inte stänga av en klocka?

På var mikrovåg kan man ställa av klockan.

ejma

Aktiv medlem
Är det inte en ny eu-standard att ugnsbelysning och eventuella skärmar skall kunna köra i ekoläge och släckas inom 1 minut eller liknande?
På vår ugn kan jag välja om displayen alltid skall vara på eller bara när fipplar med knapparna.
Har en italiensk ugn vars klocka driver 3~4 minuter/månad jämfört med micron som driver max 1 minut/år.
Vad är mest irriterande, fel färg eller fel tid?

BuTTuS

Aktiv medlem
Google är din vän:
Visa bilaga 595135
Om det där funkar är jag faan skyldig dig en bärs! Men hoppas det bara är klocka som försvinner då, kan ju vara trevligt att se temperatur osv vid bullbaket :-)

kais01

Aktiv medlem
har gärna klockor på väggen här och där inklusive köket, men tycker displayerna på div apparater skall handla om deras funktion och inget annat.

kopplar därför inte in dessa klockor.

mikron, brödrosten och kaffekokaren är dessutom ökända brandorsaker och kopplas lämpligen in via ett uttag med korttidstimer.

marr

Moderator
Forumvärd
har gärna klockor på väggen här och där inklusive köket, men tycker displayerna på div apparater skall handla om deras funktion och inget annat.

mikron, brödrosten och kaffekokaren är dessutom ökända brandorsaker och kopplas lämpligen in via ett uttag med korttidstimer.
Är verkligen en avstängd mikro eller kaffekokare en ökänd brandorsak? #skeptisk

Att en kaffekokare som inte slår av kan brinna är ju självklart. Men mikron? Den går sin tid, sen plingar den till någon blir galen :p

Senast ändrad:

Mattiasxe

Medlem
P_20221102_202522.jpg

Vid nya köksbygget funkade både gamla ugnen å jättegamla micron, så blev inget nytt torn av micro/ugn. Känns bra nu, verkar leva drömmen. 😂

Berk

Aktiv medlem

TV med elektroner tub var en (ö)känd brandorsak för att högspänningskretsen var på på standby. Jag har inte hört om problem med andra apparat på standby.

Att en kaffekokare som inte slår av kan brinna är ju självklart. Men mikron? Den går sin tid, sen plingar den till någon blir galen :p

Det har jag aldrig förstod. I en ugn vill man inte att maten blir svart. Men mikron som inte värmer längre ner tiden går ut ...

HejaSverige!

Aktiv medlem
TV med elektroner tub var en (ö)känd brandorsak för att högspänningskretsen var på på standby. Jag har inte hört om problem med andra apparat på standby.

Det har jag aldrig förstod. I en ugn vill man inte att maten blir svart. Men mikron som inte värmer längre ner tiden går ut ...
Till ugnen har jag en nyinköpt separat digital timer som också piper till helvetet fryser till!
hade tidigare en mekanisk äggklocka som bara ringde en gång...

Emil777

Aktiv medlem
Varsågod, här kommer svaret !
Så här gjorde jag i somras när vår ugn var paj.
Bara att följa instruktionerna steg för steg.
Ring 112 om du har frågor.
384C838A-133D-487A-8885-51E4BBC534D2.jpeg DD6BFC8A-26E5-4063-8CF4-7F785900477D.jpeg 384C838A-133D-487A-8885-51E4BBC534D2.jpeg 1B1613B2-01B2-4B68-A9DB-DE9E7A7CF3CF.jpeg

Bilagor

• C9DBD6E5-C83A-4BA1-B4B1-A3EBEB03BEB7.jpeg
    C9DBD6E5-C83A-4BA1-B4B1-A3EBEB03BEB7.jpeg
    729.2 KB · Besök: 13

Totteman

Aktiv medlem
Ja ni ser ju problemet nedan, olika färger på displayerna, så kan man ju inte ha det, så någon måste bort!
Det står inget i manualerna hur man kan stänga av klockan, hoppas någon här vet något trick för att göra det, i någon servicemeny eller liknande?
Hade ju helst sett att den undre röda försvann, det är en Progress PBN3325X
Den övre en Whirlpool AMW 730/IX

Visa bilaga 595103
Hmm...hammare?

kais01

Aktiv medlem

mikrobränder är ökända mer än vanliga tydligen. och de finns rapporter om att de går igång spontant. förstås mest ett problem om det finns något brännbart i utrymmet.

men ser det som önskvärt att ha en dubbelbrytande timerkontakt för alla liknande köksbänksmaskiner. annars har man har 50 procent chans att apparaten är potentiellt strömförande trots att den är 'avstängd'. och det är mycket välkamouflerat asienskrot som säljs nuförtiden. semkos rapporter om hur det står till, är mer än oroande.

men man kan ju alltid chansa:)

GoranS

Aktiv medlem
Vad innebär "50 procent chans att apparaten är potentiellt strömförande" och var kommer 50% ifrån? Vilka är rapporterna och finns de allmänt tillgängliga?

Termen "dubbelbrytande timerkontakt" verkar f.ö. inte vara helt standard:
1669326850950.png

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
det beror alltså på att den enkla brytaren hamnar med 50 procent sannolikhet på aktiv fas eller nollan. extern brytare eller apparatens egna brytare. vissa apparater har dock den goda smaken att bryta både fasen och nollan internt i maskinen.

sätter man en säkerhetsbrytare på eller i vägguttaget måste alltså båda ledare brytas för att man skall vara säker på att ingen ström kan nå maskinen. de kallas dubbelbrytande. det säljs många timers som saknar denna i sammanhanget självklara funktion.

marr

Moderator
Forumvärd
mikrobränder är ökända mer än vanliga tydligen. och de finns rapporter om att de går igång spontant. förstås mest ett problem om det finns något brännbart i utrymmet.

men ser det som önskvärt att ha en dubbelbrytande timerkontakt för alla liknande köksbänksmaskiner. annars har man har 50 procent chans att apparaten är potentiellt strömförande trots att den är 'avstängd'. och det är mycket välkamouflerat asienskrot som säljs nuförtiden. semkos rapporter om hur det står till, är mer än oroande.

Jag googlade på mikrobränder. Det var svårt art hitta något.
Möjligen ett fall kunde jag hitta.

kais01

Aktiv medlem
du får nog googla på något annat än ett begrepp som betyder "mikroskopiskt små bränder"🤣

har inte bekvämat mig att googla utan mindes vad jag läst om i någon artikel i råd och rön. det är sällsynt även med tv-bränder, ändå lär de stå för en tydlig andel av nedbrunna hus. t ex vår grannes.

men har ingen timer på vår.

i köket känns det däremot bra. strömkällor och förbrukare nära vasken och så.

HåkanC

Aktiv medlem
Nej
Allt elektriskt kan ta eld, men de du räknar upp är tvärtom ovanliga bland hushållsbränder

men ser det som önskvärt att ha en dubbelbrytande timerkontakt för alla liknande köksbänksmaskiner. annars har man har 50 procent chans att apparaten är potentiellt strömförande trots att den är 'avstängd'.
För att skydda mot den typen av potentiella faror är jordfelsbrytare mycket bättre
Hur gammal är din elinstallation?
Det är sedan många år krav på jordfelsbrytare både vid ombyggnad och nyinstallation.
Att "strössla" med korttidstimers i alla uttag i köket är ju idiotiskt när det inte finns jordfelsbytare till tex kyl o frys + MER!

+1

Kung Stalle

Aktiv medlem

Nä. Det är fel. Spisen är det största problemet med 60% av bränderna och sen annat fördelat på olika saker.
Drar du ut kontakten till spisen?
Stalle

kais01

Aktiv medlem
vad skönt att ni känner er trygga med era installationer och apparater.

stekpannan lär vara värre än själva spisen. är man i övrigt osäker på brukaren t ex gamla päron kan en temperaturkänslig brytare med givare över spisen öka säkerheten.

Köp & Sälj

Topp