[OT] Hur gammal film kan man framkalla?

Bladin

Aktiv medlem
Jag har hittat ett par gamla filmrullar (färgfilm). Gissar från 1996 - 2000. Är det nån mening att försöka få de framkallade?

Japp. Även om de kan få lite skeva färger, så är det väl bättre än att inte få veta vad som är på.

Det finns/fanns usla filmer och om det är en sån som dessutom lagrats riktigt varmt kan det vara rätt illa. En kodak/fuji/agfa från den tiden som legat i rumstemperatur har rätt goda odds.

I fjol framkallade jag en rulle som jag plåtat nån gång mellan 1996-2000.
Det var en diarulle, som jag skrapade lös färgen för märkningen och sedan skickade in för framkallning som vanlig negativ färg. (cross process)

Den kom tilbaka och såg faktiskt helt normal ut.

Med tanke på allt man fick lära sig om hur man skall förvara - och inte förvara - filmrullar, att de skall frysas och stå i kylskåp osv. så vet jag inte...

Charmen med att fota film är ju att det skall se lite ut som film. Jag tyckte att det var precis så det blev.

Så, JA. Du kan framkalla den, och jag tror inte alls du kommer vara missnöjd med resultatet.

Min filmrulle hade förvarats i en kameraväska i ett vanligt källarförråd till en lägenhet och i källaren till en villa under hela tiden. Men aldrig legat i solljus eller temperaturer över 20gr.

//K

Andrée-expeditionens (1897) filmer hittades och framkallades efter äver trettio år i en plåtburk så testa
kallt förvarade visserligen. var det inte så att man sparade vissa filmer till senare?

när det gäller trådfrågan lär framkallningen gå problemfritt, så länge man kan hitta ett labb.

undantaget möjligen kodachrome som kräver en väldigt speciell process. undrar i det fallet om det ens går, isf enstaka platser globalt sett.

Jag skulle be dom att pusha filmen ett-två steg vid framkallningen
Pratar du om tri-x eller liknande filmer med bara ett framkallningssteg man kan köra lite längre så är det ett helt ok tips, men för negfärg är det inte lika bra. Inte ens när det var normalt att framkalla negfärg och det fanns kunskap och maskiner överallt var det speciellt stabilt att pressa. Svårförutsägbart och oftast rätt uselt resultat.

Problemet med gammal negfärg är inte exponeringen, utan färgstabiliteten. De ursprungliga profilerna man använde vid printning brukade bli fel redan på en fem år gammal film. Nu går det att fixa det mesta i digitala efterbehandlingen, men det är rätt pilligt. Den orangea basen gör det svårare än att bara skanna och finjustera som man kan med dia.

tri-x framkallar och pressar man väl själv? den mådde förresten bäst av motsatsen till pressning; att exponeras för ett lägre asa-tal t ex 200 och sedan framkallas normalt.

då fick man feta fina negativ med bättre gråskala.

Jobbade extra på en postterminal under sent 90-tal, rackarns vad påsar med film för framkallning det skickades. De två-tre stora labben slängde vi åt sidan i separata säckar tidigt i processen. Kan inte minnas att några andra mottagare fick sådan särbehandling!

Och även om färgerna skulle ha kasat runt kan det bli coola bilder. Folk köper ju digitalfilter för att få liknande effekter.

Jag soppade dia i negbadet. Ganska mycket färger och kul att trixa med i minilabbet. Tills det digitala minilabbet kom...

För er som inte testat så finns det negativ svartvit film som framkallas i vanlig färgprocess. Billigare om man lämnar in då man inte kör den där silver(?) processen för vanlig svartvit.

Viktigt att poängtera när man lämnar in. Annars kör de den som vanlig svartvit, vilket kan bli sådär + dyrt.

Hur många är det som fortfarande plåtar film?

Jag har bara kört helt manuella nikon (FM3A och FE2) i över 10-15år. Max en rulle pr. år men ändå kul.

Charmen är ju att vänta på framkallningen.
Precis.
De bästa två veckorna i min ungdoms dagar var när jag väntade på att få rullen från Roskilde -97 framkallad. Jag hade nämligen crowdsurfat på publiken, tagit mig över kravallstaketet, trängt mig förbi vakterna ända fram till scenkanten och knäppte precis av en bild på Nikki Sixx innan vakterna drog mig därifrån.

I två veckor hade jag alltså, enligt Schrödingers princip, en av de bästa bilderna någonsin på en rocklegend. Föreställ er min besvikelse när jag fick den framkallade filmen och bilden bara visade halva scentaket och en blå himmel.

Senast ändrad:
Pratar du om tri-x eller liknande filmer med bara ett framkallningssteg man kan köra lite längre så är det ett helt ok tips, men för negfärg är det inte lika bra. Inte ens när det var normalt att framkalla negfärg och det fanns kunskap och maskiner överallt var det speciellt stabilt att pressa. Svårförutsägbart och oftast rätt uselt resultat.

Problemet med gammal negfärg är inte exponeringen, utan färgstabiliteten. De ursprungliga profilerna man använde vid printning brukade bli fel redan på en fem år gammal film. Nu går det att fixa det mesta i digitala efterbehandlingen, men det är rätt pilligt. Den orangea basen gör det svårare än att bara skanna och finjustera som man kan med dia.
Jag pratar om c41 också.

Pushat en väldans massa portra och xps160 genom åren utan några problem. Framförallt inte då man har möjlighet att justera färgen digitalt sen :)

Precis.
De bästa två veckorna i min ungdoms dagar var när jag väntade på att få rullen från Roskilde -97 framkallad. Jag hade nämligen crowdsurfat på publiken, tagit mig över kravallstaketet, trängt mig förbi vakterna ända fram till scenkanten och knäppte precis av en bild på Nikki Sixx innan vakterna drog mig därifrån.

I två veckor hade jag alltså, enligt Schrödingers princip, en de bästa bilderna någonsin på en rocklegend. Föreställ er min besvikelse när jag fick den framkallade filmen och bilden bara visade halva scentaket och en blå himmel.
Du skulle ha studerat Murphys lag så hade du sluppit besvikelsen.

Precis.

I två veckor hade jag alltså, enligt Schrödingers princip, en av de bästa bilderna någonsin på en rocklegend. Föreställ er min besvikelse när jag fick den framkallade filmen och bilden bara visade halva scentaket och en blå himmel.
Jag vet precis vad du menar..

Har både publiksurfat och plåtat artister, dock inte samtidigt :)

Har några fina bilder på Dogge (DLK), LOK (en av deras sista konserter) och Iggy Pop.

Allt plåtat från pressdiket och just för att man körde med film så finns det en extra charm i bilderna.

Jag kan tycka att en lite misslyckad kopiering eller ett snyggt korn/struktur i filmen (som ibland blir väldigt tydligt om man kört fel temperatur på negativen) lägger mycket till upplevelsen. Det är ju inte nödvändigtvis helt medvetet utfört, men kommer som en glad överrraskning.

Vissa av de äldre objektiven kan ha en känslighet för motljus eller ge märkliga diffusa kanter osv vid stora bländaröppningar. Allt såntdär som folk har instagramfilter till idag kom liksom gratis förr :) bug eller feature?

Det är lite som när man bränner fast riset i botten på kastrullen. Det blir jäkla gott och krispigt med en klick smör på, men var egentligen en fullständig tabbe som man gärna gör en gång till.

//K

Jag pratar om c41 också.

Pushat en väldans massa portra och xps160 genom åren utan några problem. Framförallt inte då man har möjlighet att justera färgen digitalt sen :)
Du har säkert rätt. Jag anar att vi pratar om olika tidsperioder och då jag jobbade med framkallning var pressning av c41 verkligen en nödlösning. Jag bytte till digitalt för färg så tidigt som det var möjligt, så porta fick jag faktiskt googla vad det var för film.

Riktigt nöjd med den digitala eran. ?
Ja den digitala eran med telefonkamera osv. Har ju gett ett ganska stort språng på mängden vackra och tekniskt bra foton.

Fotografer som inte orkade lära sig fota med gamla SLR men ändå är duktiga på bildspråk/komposition har ju verkligen blommat ut.

Tillgängligheten har gett mycket bra foto, men samtidigt ett överflöd.

Ja den digitala eran med telefonkamera osv. Har ju gett ett ganska stort språng på mängden vackra och tekniskt bra foton.

Fotografer som inte orkade lära sig fota med gamla SLR men ändå är duktiga på bildspråk/komposition har ju verkligen blommat ut.

Tillgängligheten har gett mycket bra foto, men samtidigt ett överflöd.
Och för oss mindre skickliga fotografer har det inneburit en möjlighet att till en låg kostnad kunna ta ofantliga mängder med usla bilder.

Till en mycket låg kostnad per bild dessutom. Inga monetära problem att vara trigger happy med kameran idag.

Och för oss mindre skickliga fotografer har det inneburit en möjlighet att till en låg kostnad kunna ta ofantliga mängder med usla bilder.

Ja, helt klart. Men jag kan lova att de usla fotograferna har blivit ljusår duktigare :)

Återkopplingen mellan fotograferande och resultatet är omedelbar, och de kan få värdefull feedback/bildkritik på direkten.

Själv tappade jag intresset för foto nästan helt när den digitala vågen kom. Det blev en tekniksport typ som mobiltelefoner. Men det är ändå en positiv utveckling för bildskapandet som företeelse. Man tittar ju mycket mer på andras bilder nu, och blir stadigt imponerad.

För några år sedan kom det en uppsving för film foto igen, jättekul, men det förblir nog en nisch hobby :)

Finns nog inga proffs kvar som kämpar på med att slaska runt med kemi och avsätter ett helt rum i källaren för detta. Samt orkar vänta så länge på resultat.

De foton som är tekniskt möjliga att skapa idag är långt många fler. Att kunna skjuta iväg några skott med ISO 56000 och fortfarande få användbart resultat är fantastiskt, och pressar man till över 200000 så kan man ju plåta i månljus :)

VR bildstabilisering, ISO bracketing, HDR.. you name it :)

Kul är det! :)

Att man dessutom kan köpa ett proffsverktyg som ex. en D3s eller liknande för ett par tusingar idag är inte dåligt, men de flesta klarar sig med en iPhone..

Framkallade ett par gamla rullar för några år sen och självklart var vår TS med på en av dom ?
FAC920C8-64F9-4D37-99E6-AC918DCFA746.jpeg

Från Alderholms dirten -98/99

Vad ska man tro om detta då? Kamerorna köptes på någon loppis i Tjeckien tidigt 90-tal, har stått i bokhylla som prydnader sedan dess.
Åtminstone den högra rullen ser uråldrig ut, så oklart när de kan ha varit exponerade.

Ska man skaffa kemi och slaska själv, eller lämna till nåt lab?

20240912_170447.jpg

Digitalt är ju kanon, men även lite trist.
Jag har inte orkat ta ut ett enda foto på papper se'n man började fota digitalt!

Andre-expeditionens filmer hittades efter mer än 30 på Vitön. De framkallade negativen blev sedermera fördärvade på grund av dålig förvaring på KTH.( Nitratfilm?) Svartvit film som framkallats rätt och förvarats tätt har extrem lång hållbarhet. Tyvärr gäller inte det för gamla färgfilmer, där vissa får märkliga färgstick efter några decennier. Kodachrome var en Dia-film med oöverträffad hållbarhet, rätt förvarat, d.v-s mörkt och torrt. Med en modern dia-scanner kan man rädda även tämligen förstörda filmer

TriX framkallas som alla som gått Fotoskolan (det finns bara en! - dvs fanns...) VET i D76.
Du kanske kan hitta en begagnat Patersondosa, komplettera med lite stoppbad och fix, sen är det bara att köra på 6-7 minuter vid 20°, agitation var 30e sekund vill jag minnas.
Ditt problem är att du inte kan provframkalla bitar av filmen utan helt säkert måste köra standardmetoden och hoppas på att den glada fotografen exponerade rätt då det begav sig.
Den andra rullen kan behöva annan tid beroende på fabrikat och typ.
Och du har kollat att du ser ändmarkeringen på rullarna så att de verkligen är exponerade?

Vad ska man tro om detta då? Kamerorna köptes på någon loppis i Tjeckien tidigt 90-tal, har stått i bokhylla som prydnader sedan dess.
Åtminstone den högra rullen ser uråldrig ut, så oklart när de kan ha varit exponerade.

Ska man skaffa kemi och slaska själv, eller lämna till nåt lab?
Jag tror att det blir billigare och bättre om du lämnar in filmerna och får dem scannade till digitalt medium.
Det blir lätt repor, kalkfläckar, fingeravtryck på filmen under framkallningsprocessen om du inte har rutin.

Tri-x pro var troligtvis ganska färsk när du köpte kameran på 90~talet, den andra med trä i spolen kan vara ytterliggare 30 år.

Den sistnämnda rullen kanske är färgnegativ? Om du ser något namn på pappret kanske någon vet vad det är?

Digitala negativa framkallas enkelt i datorn och är bilderna dåliga har de inte kostat en massa tid och pengar.

Senast ändrad:
Och du har kollat att du ser ändmarkeringen på rullarna så att de verkligen är exponerade?
Texten "EXPOSED" och "HiER FALTEN" tyder på att de är exponerade.

Tråkigt med en Rollei som hyllvärmare, ladda hem appen Shutter Speed och kontrollera tiderna för att sedan testa en rulle. Andra appar som Light meter hjälper dig med exponering, eller matcha med digitalkamera.

Texten "EXPOSED" och "HiER FALTEN" tyder på att de är exponerade.

Tråkigt med en Rollei som hyllvärmare, ladda hem appen Shutter Speed och kontrollera tiderna för att sedan testa en rulle. Andra appar som Light meter hjälper dig med exponering, eller matcha med digitalkamera.

Så rätt så, svårt att se på mobilen bara.

Tillbaka
Topp