(OT): hur gör jag för att boosta mitt kassa wi-fi?

Wiciman

Medlem
Har just fått uppgraderat mitt fiber hemma till 250 Mbit/s. Allt bra så långt. Dock kvarstår mitt kassa wi-fi.

Trots litet enplanshus från 70-talet med tunna väggar så får jag riktigt dåliga värden i rummen bredvid tjänstefördelaren.

Så till min fråga:
-Om jag vill boosta signalen, är det bästa sättet att dra ethernetkabel till rummet som ska förbättras och plugga in en accesspunkt där?

Fick rekommenderat en Ubiquiti av kundtjänst på Ownit som är min leverantör. Finns det bättre alternativ?

perzzon

Aktiv medlem
Nån av de stora mesh leverantörerna kommer lösa det. Ubiquti är en. Google gör en bra lösning. Har du möjlighet att dra kabel till noderna är det så klart mycket bättre är ren mesh. Inte alls system kan det dock.

jonte987

Aktiv medlem
Har du inte en bra router så är det där man får börja.
Kan man dra kabel till tv etc så är det guld.

Har inte själv testat mesh men det borde väl halvera throughput antar jag?

izar

Aktiv medlem
Sladd är absolut bäst, speciellt till TV och stationära datorer som man kan vilja använda som filservrar. Accesspunkt till för att förstärka signalen är fungerar också. Mesh nätverk är bra om man inte vill dra sladdar och göra det enkelt för sig.

Wiciman

Medlem
Ethernetkabel har jag liggande så det är gjort på en fikarast. Men mina Chromecast tar ju bara wifi så hur konverterar jag signalen bäst/billigast?

perzzon

Aktiv medlem
Du kan köpa en chromecast ultra. De har sladd ingång.
Har du problem med chromecastsen och bandbredd?

jonte987

Aktiv medlem
Eller shield. I värsta fall får du sätta en ap du har nåt liggande. Men först en bra router bra placerad

MtbIte

Aktiv medlem
bara köpa acesspunkter och sätta i dom rummen där signalstyrkan är lite sämre

julgus

Aktiv medlem
Jag skaffade ett mesh-nät hemma och det fungerar väldigt bra! Kan varmt rekommenderas!

Nån av de stora mesh leverantörerna kommer lösa det. Ubiquti är en. Google gör en bra lösning. Har du möjlighet att dra kabel till noderna är det så klart mycket bättre är ren mesh. Inte alls system kan det dock.

ejma

Aktiv medlem
Vad för sorts utrustning har du? Det är inte enbart accesspunkten som har betydelse för mottagningen utan även terminalerna. Höga frekvensband har sämre räckvidd än låga. Moderna AP kan samköra frekevenser vilket lite äldre inte har stöd för.

Wiciman

Medlem
Vad för sorts utrustning har du? Det är inte enbart accesspunkten som har betydelse för mottagningen utan även terminalerna. Höga frekvensband har sämre räckvidd än låga. Moderna AP kan samköra frekevenser vilket lite äldre inte har stöd för.
Förklara "terminalerna" please

daikai1

Medlem
Ethernet kabel till 1-2 accesspunkter i huset med jämt avstånd.

Dessa konfar du med samma SSID och lösen som routerns wifi, då fungerar de som en förlängning.

Sesan kan du behöva en switch, fast där duger netgears billiga switch med 4 portar, dvs. 3ut och 1 in.
Vill du ha lite lyxigare tar du en switch med POE och skickar ström till Accesspunkter via ethernetkabel

Wiciman

Medlem
Vad tror ni om denna AP, verkar prisvärd?

eller:

perzzon

Aktiv medlem
Ok. Men om en chrome cast audio tappar så har du rejält dålig wifi där.
Så skulle jag gå på mesh eller flera APs. Ett mesh kommer antagligen vara betydligt enklare att sätta upp. De jobbar rätt hårt med det.

sikkel

Aktiv medlem
Jag hade dålig mottagning på övervåningen i mitt trähus, sen köpte jag en Ubiquiti fast någon long-rage modell på kjell.
Kopplade in den på befintlig d-link wifi-router, sedan dess funkar det bra i hela huset.
//Ulf

daikai1

Medlem
Vad tror ni om denna AP, verkar prisvärd?

eller:

Det är repeaters, de förlnger ditt dåliga wifi och skickat vidare med sämre hastighet.
Detta är en av de billigaste AP, ger bara 100mbit hastighet, men behöver du ej mer på trådlösa så fungerar det, annars finns eap 225 ALT ubiquiti unifi lite AC1200 för 1000:-

jonte987

Aktiv medlem
Jojo, men en modern router räcker hela huset och 700m2 tomt om man inte klätt väggarna med nät

jonte987

Aktiv medlem
Menar du att Ownit år 2020 monterar en ny router som inte är up to date?
Jag känner inte till ownit men praxis är väl att skicka ut skit. Annars hade det väl funkat.
Jag hade ialla fall provat en annan router innan jag köpte andra grejor.
Jag har tyvärr inget avancerat löst.

GurraG

Aktiv medlem
Jag har en WiFi-repeter sitter i vägguttaget i rummet längst bort från routern,den satte sprutt på "systemet"

daikai1

Medlem
Ser ut som routern ownit skickar ut och TS bild. Har inga separata antenner, så det kan vara den, annars kan det vara bättre med APs oavsett, separata antenner ger oftast bäst resultat.

Wiciman

Medlem
Ser ut som routern ownit skickar ut och TS bild. Har inga separata antenner, så det kan vara den, annars kan det vara bättre med APs oavsett, separata antenner ger oftast bäst resultat.
Inteno stämmer nog ja. De har monterat den 10-15cm från väggen så stört omöjligt att se modellbeteckning.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, jag kan inte garantera nåt men jag tror det är större risk routern är problemet.

Jag är inte heller övertygad om att random router och random AP fixar smärtfri roaming när man går runt i huset. Har för mig att jag läste upp om det vid nåt tillfälle.

daikai1

Medlem
Ja, jag kan inte garantera nåt men jag tror det är större risk routern är problemet.

Jag är inte heller övertygad om att random router och random AP fixar smärtfri roaming när man går runt i huset. Har för mig att jag läste upp om det vid nåt tillfälle.
Beror på vem som konfigurerar systemet och vilken hårdvara man har, men det ska fungera trasselfritt om man har bra täckning, gått runt i en skola eller annan stor lokal med wifi någon gång? Så gott som alltid.

jonte987

Aktiv medlem
Beror på vem som konfigurerar systemet och vilken hårdvara man har, men det ska fungera trasselfritt om man har bra täckning, gått runt i en skola eller annan stor lokal med wifi någon gång? Så gott som alltid.
Ja, de bör väl ha managed AP får man hoppas?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det saknas massa info för att kunna svara vad du bör göra, bara massa med gissningar.

Olika hus har helt olika förutsättningar, jag bor på 140 kvm i två plan och har tre accesspunkter (men bara en router) för att få full täckning överallt. Betonghus. Vissa saker typ kyl/frys, pelare med tvättmaskin och torktumlare och liknande dödar din radiosignal effektivt.

Nu var det enkelt för mig eftersom jag har kabel i väggarna till alla rum så jag har en AP i varje ände på en våning (som är större) och en AP i mitten på den andra våningen.

UBNT-prylar, det har rullat helt problemfritt och stabilt sen 2014.

Wiciman

Medlem
Det saknas massa info för att kunna svara vad du bör göra, bara massa med gissningar.

Olika hus har helt olika förutsättningar, jag bor på 140 kvm i två plan och har tre accesspunkter (men bara en router) för att få full täckning överallt. Betonghus. Vissa saker typ kyl/frys, pelare med tvättmaskin och torktumlare och liknande dödar din radiosignal effektivt.

Nu var det enkelt för mig eftersom jag har kabel i väggarna till alla rum så jag har en AP i varje ände på en våning (som är större) och en AP i mitten på den andra våningen.

UBNT-prylar, det har rullat helt problemfritt och stabilt sen 2014.
Huset är ett enplans i trä med tunnast möjliga väggar. 70-talsområde. Billigast är bäst var nog devisen... Öppen planlösning men fibern/routern sitter i ett av sovrummen. Köket ligger 5m därifrån med en hall emellan, det är här jag har Chromecasten. Melllan sovrummet och köket är det ett kaklat badrum och en kaklad toalett. Har inga AP idag alls ännu.

Dra nätverkskabel från din leverantörs modem/router till en central/smidig punkt i huset. Köp en vettig (jag gillar Asus ac68) router. Koppla in. Färdigkrånglat.

Rattnalle

Aktiv medlem
Huset är ett enplans i trä med tunnast möjliga väggar. 70-talsområde. Billigast är bäst var nog devisen... Öppen planlösning men fibern/routern sitter i ett av sovrummen. Köket ligger 5m därifrån med en hall emellan, det är här jag har Chromecasten. Melllan sovrummet och köket är det ett kaklat badrum och en kaklad toalett. Har inga AP idag alls ännu.
Det låter ju som om det borde räcka att stänga av wifi i din nuvarande uppenbart mediokra router, köpa en rimligt bra AP för en tusenlapp och sedan är det klart. En vettig placering är givetvis en bonus.

En Ubiquiti räcker för att täcka mina föräldrars fyra våningars trähus och har funkat bra även med tiotalet anslutna enheter. Power over Ethernet underlättar diskret och funktionell placering. Smidig konfiguration med deras app.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Måste man inte ha koll på subnet nu för tiden om man sätter kaka på kaka?
Har man inte tv eller tele kan man troligen bara plocka bort den?

roller

Medlem
Ska du billigt undan kanske detta är inte vägen att gå, men jag är toknöjd med TP-link Deco M9. Jag hade tidgare en bra router centralt placerad i huset. Dock har vi tre plan varav den nedersta är källare med betong och lättklinkerväggar. Den kombon fungerade inte bra. Jag har nu tre mesh-enheter (en på varje våningsplan) som jag dragit nätverkskabel till. Detta har fungerat helt sömlöst utan tapp någon gång.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer